Gå til innhold

Det er faktisk ikke så strengt i Norge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at mange klager over restriksjoner, mangel på frihet og forbud mot hyttepåske osv. Argumentasjonen er ofte at ja Italia og Spania har hatt en så stor smittespredning at de tiltakene de har innført ikke er overførbare til norske forhold. Men flere land har innført mye strengere restriksjoner enn oss til tross for at de har mindre smitte enn oss. Feks New Zealand og Hellas hvor faren min bor. Der må man søke løyve fra myndighetene for å forlate hjemmet sitt, og bestille tid for å handle i butikken. 

Vi har åpne kjøpesenter, fri ferdsel i naturen, total bevegelsesfrihet. Vi har SÅ mye frihet under ansvar. 

Argumentet med økonomisk kollaps er heller ikke særlig gyldig. Alle nasjoners økonomi er rammet. Selv i Sverige hvor de har det hakket friere enn oss så deler de ut krisepakker. Vi blir uansett nødt til å bygge opp økonomien vår igjen basert på andre behov, mindre kjøpekraft, mindre etterspørsel, mindre reiser til feks skiferie til Alpene når vi faktisk bor på et berg av fjell. Andre indikator på "vekst" enn finansiell vekst basert på overflodsvaner.

Vi kommer ikke til å kunne sprette rett tilbake til den verden vi forlot i begynnelsen av 2020. Det viktigste vi som land kan gjøre nå er å fortsette å beskytte befolkningen fra en pandemi. 

Anonymkode: 44681...cfc

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for oppsummering av de siste uker nyheter.

AnonymBruker
Skrevet

Jada, i Nord-Korea og Iran er det også verre

Anonymkode: b8450...20e

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke nyttigere å sammenligne oss med demokratier? Eller kjører du "sultne barn i Afrika" argumentet på alt?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke nyttigere å sammenligne oss med demokratier? Eller kjører du "sultne barn i Afrika" argumentet på alt?

Jeg sammeligner aldri med noen, derfor synes jeg HI er tullete. Spørsmålet er hvordan landet jeg bor i oppleves rent subjektivt.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg sammeligner aldri med noen, derfor synes jeg HI er tullete. Spørsmålet er hvordan landet jeg bor i oppleves rent subjektivt.

Du bor på jorden, så selvfølgelig så skal du sammenligne Norges håndtering med andre lands håndtering. Vi bor ikke i et nasjonalt vakuum. Du argumenter ikke særlig godt med å bare slenge ut tilfeldige setninger, men husk at den nasjonale velferden du nyter godt av er et produkt av økonomisk globalisering. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uups!

Anonymkode: ab8e2...af0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uups!

Anonymkode: ab8e2...af0

Det var ironi

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg vet, rapporterer Nord-Korea at de har hatt ingen coronavirussmittede. I denne sammenlikningen kommer derfor Norge særdeles dårlig ut.

Anonymkode: f4298...6d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bor på jorden, så selvfølgelig så skal du sammenligne Norges håndtering med andre lands håndtering. Vi bor ikke i et nasjonalt vakuum. Du argumenter ikke særlig godt med å bare slenge ut tilfeldige setninger, men husk at den nasjonale velferden du nyter godt av er et produkt av økonomisk globalisering. 

Og det skal du også huske på TS, så dersom du godtar premissene i tråden din, så kan du glemme å ha offentlig helsevesen, jobber, subsidierte barnehager osv. i fremtiden. Da får du betale alt sammen selv.

Anonymkode: b9849...7ba

• Liker 1
  • Opprett ny...