Fydda Skrevet 11. april 2020 #1 Skrevet 11. april 2020 Vi hadde egentlig en god plan om å kvitte oss med alt vi ikke hadde bruk for da vi skulle flytte, men den planen måtte vi bare blåse bort siden overtagelsen av huset ble fremflyttet. Derfor har vi nå ting og tang liggende rundt, og noe er ikke pakket ut enda (og vi flyttet i november.. 🤪). Nå i disse rolige tider passer det perfekt å småplukke litt med ting og tang, så jeg lurer på om noen hadde lyst til å fortelle hvordan de organiserer ting? Alt mulig! Klær, bøker, mat, saker og ting i bilen, lommerusk.. ALT tas i mot med stor takk!
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #2 Skrevet 11. april 2020 En ting er å organisere og rydde, men hva er egentlig vitsen med å organisere ting man ikke trenger? Det dere ikke har pakket ut enda, er potensielt veeeeldig mye dere ikke trenger. November er snart et halvt år siden husk:) Så ville bare kvittet meg med de. Unntatt sentimentale ting da. Bilder, etc. Klær: Det du faktisk bruker, får bo i skap og skuffer. Klær du er i det minste i tvil om, legges i en skuff langt vekk/ en eske. Da får du lov å gå og hente dem om nødvendig, men mest sannsynlig er de glemt om en stund, og du kan trygt bli kvitt de. Klærne i skapet skal henge med alle hengerne samme vei. Sorter etter farge. Det ser finest ut. Etterhvert som de brukes, snur du hengeren. Da ser du hvilke som evt henger igjen ubrukt. Klærne i skuffer brettes etter konmari-metoden. Ikke kjøp masse esker og dill og dall til skuffene dine. Skoesker og slikt er utmerket til dette. Nesten gratis også. Kjøkkenredskaper: Vær litt brutal her. Du trenger IKKE fem slikkepotter og ni sleiver. Og kun én hvitløkspresse! Ikke ta vare på ting bare fordi de er gaver. Tacosett, pizzaovn, popcornmaskin og eggkoker er skapfyll og unødvendig. Ikke fyll skapene til randen. Ha luft rundt produktene. Bruk poseklyper. Bruk gjennomsiktige esker/lave plastbokser i skapene. I kjøleskapet også. Verktøy/vaskeutstyr: Dette skal ikke ligge overalt i huset. Max to steder: kjøkken og/eller vaskerom. Merk eskene godt. Kjøp en merkemaskin om du vil. Vi henger opp mest mulig, alt fra mopper, tørkestativet og skrujern, til esker med skruer og slikt i. Bruker skådis fra ikea. Liker ikke å måtte løfte alt opp av gulvet når vi støvsuger osv. Hovedfokuset er: jo mer stæsj du eier, jo mer rot, og jo mer arbeid med å organisere det. Puh. Anonymkode: f16c0...9ad 2
Fydda Skrevet 11. april 2020 Forfatter #3 Skrevet 11. april 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ting er å organisere og rydde, men hva er egentlig vitsen med å organisere ting man ikke trenger? Det dere ikke har pakket ut enda, er potensielt veeeeldig mye dere ikke trenger. November er snart et halvt år siden husk:) Så ville bare kvittet meg med de. Unntatt sentimentale ting da. Bilder, etc. Klær: Det du faktisk bruker, får bo i skap og skuffer. Klær du er i det minste i tvil om, legges i en skuff langt vekk/ en eske. Da får du lov å gå og hente dem om nødvendig, men mest sannsynlig er de glemt om en stund, og du kan trygt bli kvitt de. Klærne i skapet skal henge med alle hengerne samme vei. Sorter etter farge. Det ser finest ut. Etterhvert som de brukes, snur du hengeren. Da ser du hvilke som evt henger igjen ubrukt. Klærne i skuffer brettes etter konmari-metoden. Ikke kjøp masse esker og dill og dall til skuffene dine. Skoesker og slikt er utmerket til dette. Nesten gratis også. Kjøkkenredskaper: Vær litt brutal her. Du trenger IKKE fem slikkepotter og ni sleiver. Og kun én hvitløkspresse! Ikke ta vare på ting bare fordi de er gaver. Tacosett, pizzaovn, popcornmaskin og eggkoker er skapfyll og unødvendig. Ikke fyll skapene til randen. Ha luft rundt produktene. Bruk poseklyper. Bruk gjennomsiktige esker/lave plastbokser i skapene. I kjøleskapet også. Verktøy/vaskeutstyr: Dette skal ikke ligge overalt i huset. Max to steder: kjøkken og/eller vaskerom. Merk eskene godt. Kjøp en merkemaskin om du vil. Vi henger opp mest mulig, alt fra mopper, tørkestativet og skrujern, til esker med skruer og slikt i. Bruker skådis fra ikea. Liker ikke å måtte løfte alt opp av gulvet når vi støvsuger osv. Hovedfokuset er: jo mer stæsj du eier, jo mer rot, og jo mer arbeid med å organisere det. Puh. Anonymkode: f16c0...9ad Det vi ikke har bruk for, skal selvfølgelig kastes og gis bort/selges.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #4 Skrevet 12. april 2020 Tips nr 1: Å rydde er en prosess som ikke skal gjøres jevnlig. Rydder du daglig eller ukentlig så har du ikke organisert ordentlig. Tips 2: kvitt deg med ting før du begynner å organisere dem. Gå gjennom alt du har og legg dem i hauger eller kasser etter kategori. Kategori 1: klær til deg. Kategori 2: klær til barn nr 1 etc. Når du ser volumet av hver kategori gjør du en beslutning rundt hvor mye volum denne kategorien er verdt. Husk at en kvadrat av huset ditt er priset til 20-40 000. Hvor mange kvadrat er «klær» verdt? Ta en beslutning. Så legger du alt du ikke brukte i 2019 og som ikke er spesialklær (type flytevest eller tørrdrakt) i en sekk til donering. Så legger du alt du ikke liker men likevel brukte i samme sekk. Så sjekker du om du har antrekk til 1-2 uker (altså 2-4 bukser, 6-10 topper etc) med klær igjen. Og putter overskuddet sekken. Gjør det samme med alt dere eier. Er du i tvil: gi tingen bort. Tips 3: Det som er igjen må ha et hjem. Klær i skapet, kjøkkenting i skuffer og hyller, sko i skoskapet og el-ting i sin boks. Alt har et hjem. På slutten av dagen legges alt tilbake i hjemmet sitt. Etter 3-4 uker med dette systemet vil det begynne å dukke opp «hjemløse» ting. Dette er verdiløse ting. De kaster eller donerer du. Det er ikke noe poeng i å forsøke å finne hjem for dem; hjemløse ting blir ikke lagt tilbake fordi den som eier dem synes det ikke er verdt det. Ergo: verdiløse ting. Å legge ting tilbake på plass etter bruk er ikke rydding, akkurat som å hente en genser i skapet ikke er «rydding». Jeg organiserer ting veldig enkelt: i boden, i kjøkkenskapene og i en innebygget garderobe. Får det ikke plass der så ryker det ut. Kommoder og andre oppbevarings-møbler som tar gulvplass hører ikke hjemme i driften av et rasjonelt hjem. Skal skal og bør være havlvtomme, da er det enkelt å finne noe. Organisering er 90% fjerning av ting, 10 % plassering av det som er igjen. Anonymkode: 01cd9...21d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå