Gå til innhold

Jeg vil ha frivillig skole!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forståelse for at samfunnet etter hvert må åpne gradvis opp. Det jeg ikke skjønner er hvorfor elevene på død og liv må fysisk på skolen sånn med det første. Det kunne for eksempel være frivillig frem til sommerferien. Så vidt jeg vet er skolen i Finland frivillig, dvs. elever kan velge om de vil på skolen eller om de vil fortsette med hjemmeundervisning, men de blir anbefalt å sitte hjemme. Det er jo uansett mange elever som må være hjemme på grunn av at de eller familien er i risikogruppen, og da er det ikke ekstra jobb at flere elever får det samme opplegget, eller eventuelt følger det samme opplegget over Skype.

Jeg har forståelse for at noen er avhengig av skole/SFO for å kunne jobbe eller ha det greit psykisk, men det vil være til alles fordel om det er færre elever som er fysisk på skolen. Dessuten er det mange av oss som har barn som har det greit hjemme med hjemmeundervisning, og foreldre med kompetanse til å hjelpe til. En annen fordel er at de som faktisk er i risikogruppene vil føle seg mindre utenfor hvis de ikke er de eneste som sitter hjemme hver dag.

Ja, jeg er klar over at man har mulighet til å starte hjemmeskole, men det har aldri vært en drøm å gjøre det. Det er ganske åpenbart at årsaken til at de åpner barnehager og skoler er å få flere i jobb, ikke at det plutselig er trygt å sende ungene i store grupper på skolen. Da skjønner jeg heller ikke at de vil tvinge alle til å sende ungene sine dit, og slik skape enda flere smittepunkter.

Anonymkode: 38fde...f15

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle kan vel holde barna hjemme med det første? Man trenger jo ikke bevise at man er i risikogruppen, tror uansett det ikke er et problem om du ikke er i risikogruppen. 

Anonymkode: 4ad77...44c

AnonymBruker
Skrevet

Ingen tvinger deg. Det er ikke skoleplikt i Norge, det er opplæringsplikt. Du kan skrive barna ut av skolen og undervise dem selv. Hvis du synes det blir for mye arbeid, er det kanskje ikke sååååå farlig likevel?

Anonymkode: f56ab...aeb

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle kan vel holde barna hjemme med det første? Man trenger jo ikke bevise at man er i risikogruppen, tror uansett det ikke er et problem om du ikke er i risikogruppen. 

Det er ingen ting som tyder på at det er frivillig for oss andre, verken ifølge informasjonen i media eller fra skolen. Og jeg har ikke veldig lyst til å lyve på meg noe. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er ingen ting som tyder på at det er frivillig for oss andre, verken ifølge informasjonen i media eller fra skolen. Og jeg har ikke veldig lyst til å lyve på meg noe. 

Det inntrykket har ikke jeg. Men da er alternativet at du tar over undervisningenav barna dine.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ingen tvinger deg. Det er ikke skoleplikt i Norge, det er opplæringsplikt. Du kan skrive barna ut av skolen og undervise dem selv. Hvis du synes det blir for mye arbeid, er det kanskje ikke sååååå farlig likevel?

Jeg skriver jo at jeg vet at jeg kan det. Men det er mye mer arbeid enn å følge et opplegg fra skolen, og så mye tid til å lage opplegg til de ulike trinn har jeg ikke. Dessuten går du glipp av sosiale digitale møtepunkter med andre i klassen som har hjemmeopplegg laget av skolen. Og når det ikke er frivillig å holde dem hjemme tipper jeg de fleste sender ungene på skolen med redsel i magen. Da vil mine barn bli "enstøinger", og det ønsker jeg heller ikke.

Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Foreldre har alltid rett til å ta barna sine ut av skolen og drive privat hjemmeundervisning. Det er ingen tidsbegrensninger på hvor lenge en kan ha privat hjemmeundervisning og det kreves ingen forhåndsgodkjenning.

Les mer her:

http://www.nhuf.no/

Endret av Krantz95
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver jo at jeg vet at jeg kan det. Men det er mye mer arbeid enn å følge et opplegg fra skolen, og så mye tid til å lage opplegg til de ulike trinn har jeg ikke. Dessuten går du glipp av sosiale digitale møtepunkter med andre i klassen som har hjemmeopplegg laget av skolen. Og når det ikke er frivillig å holde dem hjemme tipper jeg de fleste sender ungene på skolen med redsel i magen. Da vil mine barn bli "enstøinger", og det ønsker jeg heller ikke.

Jeg så du skrev det, og jeg svarte deretter - når du ikke har tid, er det tydeligvis ikke så viktig for deg, du vil ha i pose og sekk? 
Jeg sender ungene mine på skolen uten redsel i magen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg så du skrev det, og jeg svarte deretter - når du ikke har tid, er det tydeligvis ikke så viktig for deg, du vil ha i pose og sekk? 
Jeg sender ungene mine på skolen uten redsel i magen. 

Så flott for deg. Regner med at du ikke har venner eller bekjente utenfor risikogruppen som er død av korona?

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der blir for banal argumentasjon. Det er ganske sterke tradisjoner i Norge for fellesskolen.  Folk som driver med hjemmeskole blir sett på som snålinger, og barnevernet lusker i buskene (ofte med god grunn).

Anonymkode: 589f2...ab3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Digg å være hjemme og. Så kan de som vil dra på skolen.

Anonymkode: 6258d...ca9

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Digg å være hjemme og. Så kan de som vil dra på skolen.

Anonymkode: 6258d...ca9

Ja, jeg sitter på hjemmekontoret, mens barna har fjernundervisning nede i kjellerstuen. Er nesten så jeg liker denne Coronasituasjonen bedre en sånn det var før. Men det er kanskje ikke så lurt å si høyt...

Anonymkode: a678b...842

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. Nå virker det veldig tvunget, og jeg har hatt en stor vond, klump i magen helt siden de annonserte at de ville åpne.

Er redd for å bli uglesett og bli sett på som rar fordi jeg tar ut barnet. Er redd for at barnet blir den eneste i klassen som fortsatt får hjemmeundervisning og at det fører til at barnet blir utenfor i fellesskapet.

Men det føles heller IKKE riktig å sende barnet på skolen nå, når jeg har mulighet til å ha hjemmeskole fortsatt. Det må jo også være bedre for smittespredning at vi blir hjemme?

Lærerne må jo uansett lage et opplegg til de som er i risikogruppa. Da koster det dem vel ikke så mye å gi en kopi av opplegget til de andre som blir hjemme? De trenger jo ikke rette eller gi tilbakemelding, det skal jeg klare selv.

Anonymkode: 1df9a...10b

• Liker 2
  • Opprett ny...