Gå til innhold

Jeg har 39,07 i feber, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 39,07 i feber, men føler meg ganske «grei». Hoster ikke, eneste symptomet utenom feberen er sterke leddsmerter. Ellers føler jeg meg litt «feberfjern» og kaldsvetter/får noe heteblaff.

Anonymkode: cad09...1ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Isolasjon og avslapping? 

Anonymkode: 178d8...515

• Liker 8
Skrevet

Ta en Paracet, hold deg for deg selv og hvil.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Noen som vet om jeg burde ringe legen?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du han får gjort? Blir du veldig dårlig og sliter med å puste, ringer du 113. Ellers tar du Paracet, holder deg unna folk, sov og drikk mye væske. 

Anonymkode: 05eb1...ae8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor i all verden skal du det?

Anonymkode: 00350...d4d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden skal du det?

Anonymkode: 00350...d4d

For å varsle om det i tilfelle de fører noe registre?

AnonymBruker
Skrevet

Kommer feberen over 40 ringer du lege, før det tar du så klart paracet. Man kan og vil bli syk av helt andre sykdommer enn korona nå også. Så fremst du ikke får flere symptomer kan du godt rnge din lokale legevakt på dagtid, for noen kommuner vil teste alle med flere symptomer.

Anonymkode: b755d...79d

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er normalt at folk har infeksjoner og feber om høst, vinter og vår i Norge. Været skifter, det er iskald vind, folk får vanlig influensa eller en eller annen type infeksjon som gir feber stadig vekk. Ikke alt er korona...

Det er feber som merkes, å ha 39 når man er voksen, så ta deg et par Paracet og legg deg på sofaen og slapp av. Kun hvis du begynner å få vondt i lungene og pustebesvær, er det nødvendig å "varsle" noen eller få en lege til å se på deg. Bor du sånn til at du kan ringe hjemmelege-tjenester, så slipper du å dra på legekontoret? Du bør uansett ikke møte opp på noe legekontor med feber og smitte, hva du nå enn har, de ser helst at man ringer og blir enige først.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er overhode ikke sikkert det er covid-19 du har fått. Jeg hadde mange symptomer på det for 2 uker siden og ble testet (er i risikogruppen og jobber i helsevesen) men det var lungebetennelse og ikke covid. 

Det er bare å ta Paracet, holde seg innendørs, drikke og hvile nok. Får du problemer med pusten og merker du er veldig dårlig så ringer du. Det blir jo ikke registrert når ikke det foreligger et klart prøvesvar. Tenk på alle som kan ringe og fortelle om symptomer som kanskje overhodet ikke eksisterer (sier ikke at du hadde gjort det, men det er mange der ute som har visse problemer) God bedring!

Anonymkode: 6efad...f73

• Liker 1
Gjest Forumhei
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 39,07 i feber, men føler meg ganske «grei». Hoster ikke, eneste symptomet utenom feberen er sterke leddsmerter. Ellers føler jeg meg litt «feberfjern» og kaldsvetter/får noe heteblaff.

Pass på deg selv, har vært nokk dødsfall😊

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Million skrev:

Det er normalt at folk har infeksjoner og feber om høst, vinter og vår i Norge. Været skifter, det er iskald vind, folk får vanlig influensa eller en eller annen type infeksjon som gir feber stadig vekk. Ikke alt er korona...

Nei. Dersom man blir smittet av noe nå, i hvert fall dersom TS bor i en by, så må man tenke Korona. 

Viruset er mye mer smittsomt enn sesonginfluensa, og feber er ofte det eneste symptomet som folk rapporterer om. De jeg kjenner som har hatt viruset har hatt høy feber alle. Noen få hadde pustebesvær. 

Igjen TS. Logg symptomene dine hos FHI, og kontakt lokalt helsevesen dersom du blir dårligere. I mellomtiden - hold deg i ro og ta paracet for feberen. 

Anonymkode: fa4b5...e64

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det fører bare til at de som virkelig trenger legehjelp havner i telefonkø.

Anonymkode: ddf69...470

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge allmenntilstanden din er bra (at du ikke føler deg skikkelig syk) så trenger ikke du å gjøre annet enn å slappe av og bli frisk. Isolere deg siden du ikke vet hva det er. Rådene fra FHI er at folk som ikke har påvist Korona skal holde seg hjemme fra jobb og isolere seg til en dag etter de føler seg frisk. Hvis du ikke blir bedre bør du kontakte legen din eller legevakten. Det går også an å ringe legevakten for spørsmål. Ringer du litt tidlig på dagen er det ofte lettere å komme i gjennom. 

Anonymkode: 263bd...64d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge har du vært syk? 

Anonymkode: 3848b...9a4

AnonymBruker
Skrevet

... Og du trenger ikke å ta paracet hvis du ikke føler deg syk, eller feberen og verk i kroppen ikke plager deg. Feber et kroppen sitt forsvar mot bakterier og virus. Hvis feberen ikke går ned eller den fortsetter å stige bør du ta. Hvis det ikke hjelper bør du kontakte lege. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer feberen over 40 ringer du lege, før det tar du så klart paracet. Man kan og vil bli syk av helt andre sykdommer enn korona nå også. Så fremst du ikke får flere symptomer kan du godt rnge din lokale legevakt på dagtid, for noen kommuner vil teste alle med flere symptomer.

Anonymkode: b755d...79d

Nei det meste av influensa og forkjølelse er slått nesten helt ned nå. Så det er ganske høy sannsynlighet for at det er korona nå.

Anonymkode: 8e91a...211

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

... Og du trenger ikke å ta paracet hvis du ikke føler deg syk, eller feberen og verk i kroppen ikke plager deg. Feber et kroppen sitt forsvar mot bakterier og virus. Hvis feberen ikke går ned eller den fortsetter å stige bør du ta. Hvis det ikke hjelper bør du kontakte lege. 

Det er sant når det gjelder "vanlige" infeksjonssykdommer. Men Covid-19 kan gi en feber på 40 eller mer, og da kan man trygt ta paracet for å fjerne ubehag. Det vil ikke hjelpe mot viruset per se, men en høy feber er en belastning for kroppen, og da er det greit å lindre litt. 

Anonymkode: fa4b5...e64

• Liker 2
Gjest Familytree
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må ringe legen noen dager videre om du føler at du har andre symptomer. Du må si i hvor mange dager du har hatt høy feber, andre symptomer du har og om du kan be om en test for å finne ut hva du skal gjøre videre.
 Vi snakker om helse. Registrer alt som skjer med deg, og informer legen din.

Drikk mye vann og vær i sengen. I morgenen, la solen komme inn på rommet ditt hvis du kan. Du trenger god ventilasjon.

Endret av Familytree
  • Opprett ny...