Gå til innhold

Mistet venninnen min helt plutselig pga en spøk...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! :) Jeg mente ikke noe av dette vondt på noen måte, jeg er en åpen person som lærer av det jeg gjør og forbedrer meg; jeg vil bare høre hva andre tenker. 

Litt historie. Jeg har slitt med ganske ille OCD fra jeg var ung tenåring og som nå er blitt mye bedre. Har øyeblikk der jeg kjenner på det, men klarer å holde meg unna trangen. Har hatt det ganske tungt i tenårene, slitt med angst, osv.

Her om dagen skrev jeg med en venninne av meg (som ikke var klar over den delen av livet mitt, vi ble kjent for to år siden), og jeg spøkte lett om OCD, bare en liten kommentar uten å tenke så mye; noe ala «kjente at OCD’en min kom litt fram nå haha» da jeg viste henne et bilde av setninger med ord i ulike størrelser. Jeg tenkte ikke over det i det hele tatt, for jeg bruker å spøke om det hjemme med samboer der vi ler av det spesielt fordi vi vet om fortiden min.

Venninnen min ble FORBANNA. Det kom sider med tekst der hun mener at jeg aldri aldri skal spøke om sånt fordi det faktisk er personer som lider av det. Jeg ble litt sjokkert, men skrev jo med en gang at jeg beklaget meg, det var ikke meningen å såre. Forklarte også at jeg selv har OCD og har slitt mye med det tidligere. Da ble hun mer sur og sa at DA bør jeg spesielt vite at man ikke skal spøke om det. Det var jo absolutt ikke vondt ment i det hele tatt og min måte å håndtere det på er med litt humor og det hjelper meg personlig, men beklaget at det fornærmet henne. Hun skrev at jeg håner min egen sykdom og alle som har det, og så blokkerte hun meg... 

Jeg skjønner jo at hun sikkert har slitt med det eller sliter med det enda og ikke likte kommentaren min. Eller noe liknende... Men... jeg viste ydmykhet og beklaget så mye og forklarte min side. Jeg sitter her i sjokk over å ha mistet en jeg trodde var en nær venn. Nå har jeg ødelagt alt bare på noen minutter. 😳 

Jeg skal vel bare holde meg unna henne nå eller skal jeg prøve å ta kontakt på noen andre måter? Eller kanskje bare la tiden gå og se hva som skjer? Jeg er helt varm i kroppen og kjenner meg litt tom. 

Anonymkode: 78cd1...ef0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan jo bare begynne og lure på folk som avviser et vennskap så lett og faktisk går hen og blokkerer noen for så lite....

Jeg ville tatt det hele med ro var jeg deg. Du HAR forklart og bedt om unnskyldning allerede, så den saken er grei. Jeg synes du håndterte det bra. Du har gjort ditt. Hvis venninnen din virkelig slår hånden av deg og kutter vennskapet for så lite, så var det vel aldri særlig mye verdt. 

Se det an og la henne være den første til å ta kontakt igjen. Som sagt; du beklaget det hele der og da, og mer kan du ikke gjøre. Jeg synes det er helt ok at du fleiper med egne lidelser og prøver å gjøre det til litt galgenhumor. Ikke noe galt i det.

• Liker 42
Skrevet

Det der høres ut som en meget ustabil venninne som jeg tror du bare skal være glad til at du er kvitt. En ting er å reagere på en spøk, en annen ting er å ikke være åpen for å høre forklaring/unnskyldning, men bare dra ned rullegardinen.

Nei, tror du skal tenke at det var like greit å se hennes sanne personlighet og heller finne noen andre å være venninne med.

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner sjokket ditt. Trenger du egentlig den venninnen din, da? Hun takler jo ikke at du har humor. Ville ikke brukt mer energi på å tenke på henne. Vil hun ta kontakt med deg igjen, kan du påpeke at det bar rimelig teit av henne å overreagere så mye, og at hun må tåle mer enn det der for at det skal være noe vennskap 

Anonymkode: c4f2d...325

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hun var aldri en god venn. Bedre å ha funnet det ut nå enn om 10 år... vet det er vondt, men finnes mange sånne dessverre 😔

Anonymkode: 2c27f...b92

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Her støtter jeg deg 💯%. Makan til overreaksjon. Hadde jeg vært henne så hadde jeg heller blitt såret, jeg hadde ikke ødelagt ett vennskap selv om jeg ble fornærmet.

Anonymkode: dbee4...00f

• Liker 8
Skrevet

Ojsann. Først av alt: du har ikke ødelagt noe. For du har ikke gjort noe galt. Her er det hun som overreagerte noe voldsomt, for å si det forsiktig. 

Har hun oppført seg litt...rart før, eller er dette første gang?  Uansett så har du virkelig gjort det du kan i forhold til å beklage, og hun burde ha tatt i mot det uten mer drama. Og å blokkere deg?? 

Vent å se om hun tar kontakt med en forklaring? Kan jo være at hun reagerte så voldsomt for en eller annen grunn? Hva det enn kunne være.... 

Du har ihvertfall ikke gjort noe galt, det må du ikke tenke på. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du med fiender når du har slike venner 😅

Anonymkode: dbee4...00f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I min verden er det viktig å tulle og kødde om absolutt alt(selvfølgelig finnes det tid og sted som passer bedre enn andre). Jeg er så krenkende at jeg hadde bedt henne om å skjerpe seg og i alle fall ikke beklaget.

Anonymkode: 877fd...004

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke giddet å være venninne med noen som er så hårsår. Det er bare slitsomt i lengden. Så sitt deg ned og slapp av. Ta et glass vin også. Ikke få dårlig samvittighet. Du har gjort ditt. La henne kontakte deg. Hadde hun vært en ekte venninne hadde hun ikke blitt fornærmet. Ihvertfall ikke overreagere sånn. Kjenner jeg blir irritert her😂

Anonymkode: a9e26...5be

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

I min verden er det viktig å tulle og kødde om absolutt alt(selvfølgelig finnes det tid og sted som passer bedre enn andre). Jeg er så krenkende at jeg hadde bedt henne om å skjerpe seg og i alle fall ikke beklaget.

Anonymkode: 877fd...004

Nå er du litt harsh her. Liker hvordan TS håndterte det. In a classy way🤗

Anonymkode: a9e26...5be

Skrevet

Hadde ikke orket et sånt vennskap når vedkommende er så hårsår.. 

Jeg spøker og tuller med langt verre ting enn dette med både kollegaer, samboer, og familie. 

kommentaren din var virkelig ingenting. Har sett verre på Facebook 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun er nok ustabil ts

Anonymkode: 83670...e69

• Liker 1
Skrevet

Det er hun som overreagerte big time!  Hun hadde gått meg på nervene. Må du veie hvert ord ellers og med denne ustabile dama?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Assa synd å si det, men det der er faen ingen venninne verdt å ha. Er det noen som skal ha lov å spøke om OCD så er det akkurat deg. Og humor og kjærlighet er vårt viktigste redskap i møte med denne verden. Hun er jo totalt urimelig og urettferdig. Kutt henne som venninne, men la henne høre det. Synes virkelig hun fortjener å høre hvordan hun oppfører seg. Som en Drittunge! Hva skal man med fiender når man har venner som det....

Anonymkode: 3ffd0...4d7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er hun som overreagerer så ikke tenk så mye på det. Kjenner at jeg blir forbanna her. 

Det som irriterer meg er når andre ikke hører på den andres forklaring. Selv om man beklager osv. Har opplevd dette noe lunne selv og vet hvor sårt dette er. 

Anonymkode: 7e06d...3af

Gjest snødråpe
Skrevet

Hvor gamle er dere? Høres ut som en normal reaksjon for en 16-20 åring, alt etter situasjon. Dersom hun har det selv eller trodde du viste ignoranse over hva OCD er, så kan man være litt sårbar og emosjonell i den perioden. Evt full... Gi henne tid til å roe seg, så finner du ut om hun kontakter deg igjen eller ikke. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Assa synd å si det, men det der er faen ingen venninne verdt å ha. Er det noen som skal ha lov å spøke om OCD så er det akkurat deg. Og humor og kjærlighet er vårt viktigste redskap i møte med denne verden. Hun er jo totalt urimelig og urettferdig. Kutt henne som venninne, men la henne høre det. Synes virkelig hun fortjener å høre hvordan hun oppfører seg. Som en Drittunge! Hva skal man med fiender når man har venner som det....

Anonymkode: 3ffd0...4d7

Jeg er helt enig i det som er uthevet! 
skal man leve 100% seriøst blir livet veldig kjedelig. Det er så viktig med galgenhumor når det kommer til å både ha diagnose og jobbe med noen som har kjipe diagnoser, du overlever ikke en hverdag på jobb med demente uten å kunne spøke og tulle med kollegaene dine 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oi wow! Takk for så mange tilbakemeldinger. Skjønner nå at hun har overdrevet ja; så jeg følte ikke sjokket for ingenting da. Vi er begge i midten av tjueårene. Har ikke lagt merke til denne siden av henne før så det er kanskje en stor grunn til at jeg ikke skjønner så mye. Om hun selv har OCD eller noe liknende så visste jeg ikke det heller.

Når hun sa jeg var ignorant, så ble jeg litt forvirret siden jeg forklarte at jeg selv har det og hvor tøft jeg har hatt det tidligere, men at lett humor hjelper meg, men at jeg beklager så mye, at jeg ikke skal si noe liknende igjen til henne. Likevel mente hun at jeg var ignorant og hånet det. 🤷‍♀️ Følte selv at jeg sa de rette ordene, men da kjente jeg ikke henne så godt likevel. Jeg vet ikke om hun en gang orket å bry seg om hva jeg hadde å si, da hun blokkerte meg raskt etter dette. Hun var vel aldri en god venn. Det føles litt kjipt å bli droppet sånn, spesielt når jeg også turte å åpne opp om det. Jeg er jo ikke ignorant når jeg har levd gjennom dette i 10 år, blitt mye bedre/nesten 100 % bra og i tillegg beklager og er villig til å forandre meg. Jeg er lei meg, men innser vel nå at hun ikke var en ekte venn. 

Jeg synes jo også det er riktig tid og sted man kan spøke om diverse temaer, og at det er enkelte temaer man helst skal unngå når det er svært sårt. Det er jeg fullt klar over; tenker at det handler litt om sosiale antenner. Hadde jeg visst at hun var veldig sensitiv og at OCD var et svært sårt tema for henne hadde jeg jo aldri spøkt om det. Jeg beklaget, men det hjalp dessverre ikke. Sånn er det vel bare. 

Ja er helt enig med dere, synes humor hjelper og kan være en fin ting. Selv da jeg var i min verste periode brukte jeg å spøke om det. Ja, det var tungt og helt forferdig å ha et sånt liv, der man hele tiden opplever angst og redsel for noe som aldri kommer til å skje. Men da var det greit å kunne komme med en spøk om meg selv og le litt av det. Det var i alle fall en fin ting i løpet av den dagen liksom. Men jeg forstår jo at det kommer helt an på personen og hvordan man håndterer ulike situasjoner. 

Tar hun kontakt skal jeg på en saklig måte forklare det at jeg synes hun overreagerte og at det faktisk sårer meg litt at hun dropper et helt vennskap pga dette, spesielt når jeg har åpnet opp om en diagnose og i tillegg beklaget meg. Dersom hun lider av noe selv hadde det jo vært fint å kunne snakke om det som voksne mennesker. Kanskje det også ville føltes godt for henne å snakke om det. :) 

-ts

Anonymkode: 78cd1...ef0

• Liker 7
Skrevet

Kan godt tenkes at hun sliter med psykiske helseplager selv, og tok dette veldig ille opp. Eller at hun ikke tåler kritikk.. mtp at du kommenterte skrivefeilene selv på en humoristisk måte. 
dette er ikke din skyld, ikke i det hele tatt. Hvis det skal så lite til for å bli blokkert så sier det alt om henne. 
håper du har andre gode venner 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...