Pipaluk Skrevet 11. april 2020 #1 Skrevet 11. april 2020 https://www.lykten.no/innenriks/17-millioner-kastet-bort-pa-handlingsplan-norske-romfolk/ Vi kan snakke om mange grupper med dårlig integrering, som for eksempel somaliere og afghanere, men sigøynerne (eller romfolket) slår de ned på flatmark. Her har norske myndigheter brukt over 17 millioner kroner for integrering, men til nærmest null nytte. Kriminaliteten og gjengoppgjør florerer. Bare en håndfull har gått ut fra videregående. Norskopplæring, barnehageplass, og muligheten til å skaffe seg arbeid, har gått i vasken. Her har Norge gitt mye, men ikke forventet seg noe i gjengjeld. Jeg jobbet som ekstravakt på et overnattingsted, som blant annet huset romfolk. De er fattig tilreisende fra Romania. De kan knapt lese og skrive, så der er det plakater/bilder om hvordan man bruker en vanlig do!. Ikke alltid vellykket kan man si. Oslo kommune satte opp toaletter til romfolket. Det måtte de bare slutte med, da de ikke ville bruke dem på den måten vi tenkte var naturlig. En rumensk kollega viste meg bilder av hvordan tilstanden var i hjembyen i Romania. Helt jævlige forhold. Til sammenlikning så har jeg besøkt den største slummen i Afrika. Selv om de lever på sultegrensa, så sender de likevel barna på skolen, og håper på et bedre liv, selv om oddsen er liten for å lykkes. Så hva er greia? Hvorfor vil de ikke bli en del av samfunnet? Etter som jeg har forstått, så er det vel ingen land som helt har klart å integrere dem. England har sine «reisende» Irish travellers, ( tatere?) De klager over diskriminering, og at ingen vil ha dem som nabo, men ettersom jeg har forstått, så forsvinner barna fra skolen så snart obligatorisk skole er over. Så få av dem blir gode lesere eller kan ta seg en utdannelse. Hva er det vi ikke har forstått? 4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #2 Skrevet 11. april 2020 Du må skille mellom sigøynere, reisende eller tater som de også kalles, romfolk og rumenere da det ikke er det samme. De typiske romfolkene som kommer til landet for å drive med tigging og kriminalitet trenger ikke å integrere seg da de ikke har krav på permanent opphold, de er her under de samme forutsetningene som turister bortsett fra at de ikke fyller kravet til å forsørge seg selv mens de er i landet. Altså så oppholder de seg ulovlig i landet men det er dessverre noe som myndighetene ikke tør å ta tak i siden det kan missoppfattes. Romfolk er misslikt i alle landene de reiser rundt i siden det er så mye problemer med dem, det at de ikke jobber eller prøver å integrere seg er en del av kulturen. De vil leve fritt og respekterer ikke lover og regler, en stor del av levesettet er juksing, tigging, svindel og tyveri. Det er mange land som har prøvd i mange år å integrere og tilrettelegge for romfolk men det lar seg ikke gjøre. Irish travelers er ikke den samme gruppen som romfolk, romfolk er av en annen etnisitet siden det er en gruppe som egentlig stammer fra India. Men irish travelers lever litt på den samme måten i og med at de reiser rundt, det er også mye bråk og fyll og de har ikke så stor respekt for samfunnet rundt seg. Norske sigøynere og reisende har stort sett tilpasset seg samfunnet, de bor fast og ungene fullfører skolen. De reiser fremdeles en del om sommeren men de oppfører seg stort sett veldig bra, noe snusk kan det være med omreisende håndverkere. Anonymkode: e83f5...7ef 6
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #3 Skrevet 11. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må skille mellom sigøynere, reisende eller tater som de også kalles, romfolk og rumenere da det ikke er det samme. De typiske romfolkene som kommer til landet for å drive med tigging og kriminalitet trenger ikke å integrere seg da de ikke har krav på permanent opphold, de er her under de samme forutsetningene som turister bortsett fra at de ikke fyller kravet til å forsørge seg selv mens de er i landet. Altså så oppholder de seg ulovlig i landet men det er dessverre noe som myndighetene ikke tør å ta tak i siden det kan missoppfattes. Romfolk er misslikt i alle landene de reiser rundt i siden det er så mye problemer med dem, det at de ikke jobber eller prøver å integrere seg er en del av kulturen. De vil leve fritt og respekterer ikke lover og regler, en stor del av levesettet er juksing, tigging, svindel og tyveri. Det er mange land som har prøvd i mange år å integrere og tilrettelegge for romfolk men det lar seg ikke gjøre. Irish travelers er ikke den samme gruppen som romfolk, romfolk er av en annen etnisitet siden det er en gruppe som egentlig stammer fra India. Men irish travelers lever litt på den samme måten i og med at de reiser rundt, det er også mye bråk og fyll og de har ikke så stor respekt for samfunnet rundt seg. Norske sigøynere og reisende har stort sett tilpasset seg samfunnet, de bor fast og ungene fullfører skolen. De reiser fremdeles en del om sommeren men de oppfører seg stort sett veldig bra, noe snusk kan det være med omreisende håndverkere. Anonymkode: e83f5...7ef TS skriver helt tydelig at hun snakker om romfolk, så hvorfor trekker du inn alle disse andre gruppene? Anonymkode: 8c8b7...83c 3
Pipaluk Skrevet 11. april 2020 Forfatter #4 Skrevet 11. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må skille mellom sigøynere, reisende eller tater som de også kalles, romfolk og rumenere da det ikke er det samme. De typiske romfolkene som kommer til landet for å drive med tigging og kriminalitet trenger ikke å integrere seg da de ikke har krav på permanent opphold, de er her under de samme forutsetningene som turister bortsett fra at de ikke fyller kravet til å forsørge seg selv mens de er i landet. Altså så oppholder de seg ulovlig i landet men det er dessverre noe som myndighetene ikke tør å ta tak i siden det kan missoppfattes. Romfolk er misslikt i alle landene de reiser rundt i siden det er så mye problemer med dem, det at de ikke jobber eller prøver å integrere seg er en del av kulturen. De vil leve fritt og respekterer ikke lover og regler, en stor del av levesettet er juksing, tigging, svindel og tyveri. Det er mange land som har prøvd i mange år å integrere og tilrettelegge for romfolk men det lar seg ikke gjøre. Irish travelers er ikke den samme gruppen som romfolk, romfolk er av en annen etnisitet siden det er en gruppe som egentlig stammer fra India. Men irish travelers lever litt på den samme måten i og med at de reiser rundt, det er også mye bråk og fyll og de har ikke så stor respekt for samfunnet rundt seg. Norske sigøynere og reisende har stort sett tilpasset seg samfunnet, de bor fast og ungene fullfører skolen. De reiser fremdeles en del om sommeren men de oppfører seg stort sett veldig bra, noe snusk kan det være med omreisende håndverkere. Anonymkode: e83f5...7ef Hva jobber norske sigøynere med? Hvorfor er det "ingen" som fullfører videregående? jeg vet for øvrig at det er forskjeller på gruppene med tanke på etnisitet. Jeg vet at rumenere ikke nødvendigvis er romfolk. Samtidig er jo både romfolk/sigøynere/ irske reisende et vandrerfolk med ganske lik væremåte.
Marye Skrevet 11. april 2020 #5 Skrevet 11. april 2020 Sigøynere har nektet å jobbe i 400 år nå fordi de jobbet som slaver og ble nektet lønn, så da fikk de nok og bestemte seg for aldri å jobbe igjen 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #6 Skrevet 11. april 2020 Jeg kan på en måte skjønne dem. Ikke at jeg har lyst til å bo i en campingvogn, tigge og ha det skittent rundt meg, men kulturen deres handler jo om mer enn det. Det er en eldgammel kultur med særegent språk, musikk, tradisjoner og ikke minst svært tette familiebånd og samhold. De har klart å holde på en veldig spesifikk levemåte siden tidlig middelalder, noe som er ganske beundringsverdig. De skjønner jo at med en gang de "blir en del av samfunnet" så betyr det i praksis å miste kulturen sin. Det finnes vel nesten ingen eksempler på minoriteter som har klart å bevare kulturen når de først har blitt integrert av storsamfunnet, de mister kontakten med språket, levemåten og hverandre. Det er enten-eller, og hittil har mange av dem valgt å holde på sitt. I gamle dager så var de flinke håndverkere og reiste rundt for å tilby sine tjenester. Men i takt med at samfunnet har blitt mer strømlinjeformet og regelbundet så funker ikke sånt lenger. Hele fenomenet med omflakking og nomadeliv er blitt umulig å forene med dagens økonomiske system, hvor fast adresse, plikt overfor arbeidsgiver etc er sentralt. Så enten må de fortsette å leve utenfor denne økonomien (altså utenfor det vanlige arbeidslivet), eller så må de gi opp den eldgamle nomade-livsstilen som forfedrene deres har drevet med i nærmere tusen år. Det er et ganske enormt identitetstap. Jeg ser at de kan provosere folk med sin framferd og de er ikke hevet over kritikk. Men tenker samtidig det er bra at de finnes. Særlig stor skade på samfunnet gjør de ikke, tror det er få av oss som har blitt direkte berørt selv om vi kan irritere oss over søppel og tigging. Verden blir stadig likere og kjedeligere, vi har liksom ikke plass til det rare og snåle lenger. Det skal raderes ut og gjøres identisk med alt annet. Vi taper mye mangfold på veien, tror jeg. Anonymkode: 6f7b8...445 7
Pipaluk Skrevet 11. april 2020 Forfatter #7 Skrevet 11. april 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan på en måte skjønne dem. Ikke at jeg har lyst til å bo i en campingvogn, tigge og ha det skittent rundt meg, men kulturen deres handler jo om mer enn det. Det er en eldgammel kultur med særegent språk, musikk, tradisjoner og ikke minst svært tette familiebånd og samhold. De har klart å holde på en veldig spesifikk levemåte siden tidlig middelalder, noe som er ganske beundringsverdig. De skjønner jo at med en gang de "blir en del av samfunnet" så betyr det i praksis å miste kulturen sin. Det finnes vel nesten ingen eksempler på minoriteter som har klart å bevare kulturen når de først har blitt integrert av storsamfunnet, de mister kontakten med språket, levemåten og hverandre. Det er enten-eller, og hittil har mange av dem valgt å holde på sitt. I gamle dager så var de flinke håndverkere og reiste rundt for å tilby sine tjenester. Men i takt med at samfunnet har blitt mer strømlinjeformet og regelbundet så funker ikke sånt lenger. Hele fenomenet med omflakking og nomadeliv er blitt umulig å forene med dagens økonomiske system, hvor fast adresse, plikt overfor arbeidsgiver etc er sentralt. Så enten må de fortsette å leve utenfor denne økonomien (altså utenfor det vanlige arbeidslivet), eller så må de gi opp den eldgamle nomade-livsstilen som forfedrene deres har drevet med i nærmere tusen år. Det er et ganske enormt identitetstap. Jeg ser at de kan provosere folk med sin framferd og de er ikke hevet over kritikk. Men tenker samtidig det er bra at de finnes. Særlig stor skade på samfunnet gjør de ikke, tror det er få av oss som har blitt direkte berørt selv om vi kan irritere oss over søppel og tigging. Verden blir stadig likere og kjedeligere, vi har liksom ikke plass til det rare og snåle lenger. Det skal raderes ut og gjøres identisk med alt annet. Vi taper mye mangfold på veien, tror jeg. Anonymkode: 6f7b8...445 Alle kulturer må gi slipp på noe for å kunne gli inn i samfunnet. Klart man kan holde på sin tradisjon og kultur men hvis man skal ha utdanning og få en jobb, så må man faktisk gå på skole. Man blir vel ikke noe mindre same/jøde/maori/ inuitt hvis man lærer seg å lese og skrive? Hvis man ikke er interessert i det, så er det vel ikke noe vits i å hyle høyt om diskriminering? 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #8 Skrevet 11. april 2020 Men altså.. om man skal tviholde på kultur så er det vel rimelig dobbeltmoralsk å begynne seg av tjenester og hjelp fra samfunnet ellers, da? Hvorfor er det ok for de å få mat og trygd, men å jobbe er ikke greit? Anonymkode: 5374e...f19 7
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #9 Skrevet 11. april 2020 21 minutter siden, Pipaluk skrev: Alle kulturer må gi slipp på noe for å kunne gli inn i samfunnet. Klart man kan holde på sin tradisjon og kultur men hvis man skal ha utdanning og få en jobb, så må man faktisk gå på skole. Man blir vel ikke noe mindre same/jøde/maori/ inuitt hvis man lærer seg å lese og skrive? Hvis man ikke er interessert i det, så er det vel ikke noe vits i å hyle høyt om diskriminering? Jaha, hva av din kultur har du gitt avkall på? De fleste nordmenn har jo ikke gitt avkall på noe som helst, vår kultur er den dominerende i vårt område og vi tar det som en selvfølge. Blir jo ramaskrik hver gang de "fæle innvandrerne" ikke vil synge julesanger på skolen eller andre bagateller, vi er vanvittig hårsåre på alt som kan oppleves som en trussel mot vår kultur. Likevel ber vi andre etniske grupper om å gi slipp på en kultur de har hatt i tusen år, fordi den ikke passer inn i vår opplevelse av hvordan folk bør leve. Og nei, det er ikke så lett å holde på romkulturen om man ikke lenger kan reise rundt, som jo er selve kjernen i denne kulturen. Maoriene, inuittene, samer og andre har ofte negativ erfaring med å bli "integrert", og de færreste klarer å holde på språk og levemåte. De blir snarere overrepresentert på alkoholiker- og fattigdomstatistikken, nettopp fordi identitetstap er vanvittig smertefulle for mennesker, og fordi man ender nederst på rangstigen sosialt selv om man gjør som storsamfunnet krever. Det er positivt å kunne lese og skrive, men det er ikke bare det vi krever av dem. Vi krever i praksis at de skal leve på akkurat samme måte som oss, og ofte har vi hatt kyniske baktanker - de lever på naturområder som vi har lyst til å overta, eller så vil vi at de skal bli vanlige arbeidstakere og arbeide for oss, ikke for seg selv. Anonymkode: 6f7b8...445 3
tånegla Skrevet 11. april 2020 #10 Skrevet 11. april 2020 Nå er det mye som kan diskuteres opp og ned og i mente her ang. romfolk, sigøynere og tatere. Det jeg likevel vil påpeke er er at Lykten.no er et heller lugubert nettsted for rasister som ikke alltid faktasjekker sine påstander. Og bruker du det som referanse, ja da kan man faktisk ikke ha en god og riktig diskusjon med deg.
Pipaluk Skrevet 11. april 2020 Forfatter #11 Skrevet 11. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jaha, hva av din kultur har du gitt avkall på? De fleste nordmenn har jo ikke gitt avkall på noe som helst, vår kultur er den dominerende i vårt område og vi tar det som en selvfølge. Blir jo ramaskrik hver gang de "fæle innvandrerne" ikke vil synge julesanger på skolen eller andre bagateller, vi er vanvittig hårsåre på alt som kan oppleves som en trussel mot vår kultur. Likevel ber vi andre etniske grupper om å gi slipp på en kultur de har hatt i tusen år, fordi den ikke passer inn i vår opplevelse av hvordan folk bør leve. Og nei, det er ikke så lett å holde på romkulturen om man ikke lenger kan reise rundt, som jo er selve kjernen i denne kulturen. Maoriene, inuittene, samer og andre har ofte negativ erfaring med å bli "integrert", og de færreste klarer å holde på språk og levemåte. De blir snarere overrepresentert på alkoholiker- og fattigdomstatistikken, nettopp fordi identitetstap er vanvittig smertefulle for mennesker, og fordi man ender nederst på rangstigen sosialt selv om man gjør som storsamfunnet krever. Det er positivt å kunne lese og skrive, men det er ikke bare det vi krever av dem. Vi krever i praksis at de skal leve på akkurat samme måte som oss, og ofte har vi hatt kyniske baktanker - de lever på naturområder som vi har lyst til å overta, eller så vil vi at de skal bli vanlige arbeidstakere og arbeide for oss, ikke for seg selv. Anonymkode: 6f7b8...445sd Nå har ikke de norske sigøynerne hest og vogn lenger. de bor i leiligheter. Så boforholdet har de valgt helt selv. Nå er det mange grupper som ikke lever som alle andre. Det er ingen som legger seg opp i det, bare de ikke plager andre. Om de ikke foretrekker et typisk a4-liv, så er det jobber som kan søkes på. På skoler med sigøynerbarn så har skolen også tilrettelagt for at familien er mye ute og reiser, men uten at det har gitt noen effekt på skolearbeidet. Integrering er en vanskelig greie. Mye alkoholmisbruk i kjølvannet av det. Men hadde det ikke skjedd, så vet jeg ikke om gruppene hadde vært i live, i dagens moderne samfunn. Man må finne andre måter å opprettholde sin identitet på. Det trenger ikke å bety at du skal mainstreames. Finn en måte å leve med din identitet på. Det klarer alle grupper utenom sigøynerne.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #12 Skrevet 11. april 2020 16 minutter siden, Pipaluk skrev: Nå har ikke de norske sigøynerne hest og vogn lenger. de bor i leiligheter. Så boforholdet har de valgt helt selv. Nå er det mange grupper som ikke lever som alle andre. Det er ingen som legger seg opp i det, bare de ikke plager andre. Om de ikke foretrekker et typisk a4-liv, så er det jobber som kan søkes på. På skoler med sigøynerbarn så har skolen også tilrettelagt for at familien er mye ute og reiser, men uten at det har gitt noen effekt på skolearbeidet. Integrering er en vanskelig greie. Mye alkoholmisbruk i kjølvannet av det. Men hadde det ikke skjedd, så vet jeg ikke om gruppene hadde vært i live, i dagens moderne samfunn. Man må finne andre måter å opprettholde sin identitet på. Det trenger ikke å bety at du skal mainstreames. Finn en måte å leve med din identitet på. Det klarer alle grupper utenom sigøynerne. Jeg snakker ikke om norske tatere. Dette er en egen gruppe, både kulturelt og genetisk, som har levd rimelig integrert i mange år. Jeg snakker om romfolk som fremdeles reiser rundt i Europa. Ikke med hest og kjerre, men likefullt fra sted til sted. Og når du snakker om "integrering" og andre grupper, eksempelvis maorier, så tror jeg du bør gå litt stille i dørene. Disse folkeslagene har jo blitt kolonisert, det har kommet folk fra Europa og tatt landområder fra dem, dominert dem og undertrykt dem. Drept mange av dem også. Så at disse gruppene "ikke hadde vært i live" om de ikke hadde blitt integrert... Det ville de jo, om de hadde blitt respektert som mennesker og fått beholde områdene og levegrunnlaget sitt. Integrasjon har vært eneste valg, ikke fordi det var så bra for dem, men fordi de ble tvunget til det av koloniherrene. Og det har de tapt masse på. Jeg tror rett og slett ikke du har så mye kunnskap om kolonialisme. Det ironiske er jo at disse gruppene ofte lever langt mer miljøvennlig og har et betydelig mindre forbruk enn storsamfunnet ellers. Likevel så er det alltid de som er "problematiske", mens vi sjelden analyserer oss selv like kritisk. Anonymkode: 6f7b8...445 1
Pipaluk Skrevet 11. april 2020 Forfatter #13 Skrevet 11. april 2020 24 minutter siden, tånegla skrev: Nå er det mye som kan diskuteres opp og ned og i mente her ang. romfolk, sigøynere og tatere. Det jeg likevel vil påpeke er er at Lykten.no er et heller lugubert nettsted for rasister som ikke alltid faktasjekker sine påstander. Og bruker du det som referanse, ja da kan man faktisk ikke ha en god og riktig diskusjon med deg. Dette var en tilfeldig referanse, basert på økonomiske tiltak rundt sigøynerproblematikken. Det er godt mulig at siden er rasistisk og tallene noe uklare ( nå var det ikke mulig å komme inn i den igjen), men selve problematikken er ikke rasistisk. Her har Norge brukt enormt mye penger på denne gruppen, med svært få resultater. Hvorfor lykkes ikke Norge eller andre land med å integrere dem? Hvorfor tar de ikke utdanning eller skaffer seg et levebrød?
Pipaluk Skrevet 11. april 2020 Forfatter #14 Skrevet 11. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg snakker ikke om norske tatere. Dette er en egen gruppe, både kulturelt og genetisk, som har levd rimelig integrert i mange år. Jeg snakker om romfolk som fremdeles reiser rundt i Europa. Ikke med hest og kjerre, men likefullt fra sted til sted. Og når du snakker om "integrering" og andre grupper, eksempelvis maorier, så tror jeg du bør gå litt stille i dørene. Disse folkeslagene har jo blitt kolonisert, det har kommet folk fra Europa og tatt landområder fra dem, dominert dem og undertrykt dem. Drept mange av dem også. Så at disse gruppene "ikke hadde vært i live" om de ikke hadde blitt integrert... Det ville de jo, om de hadde blitt respektert som mennesker og fått beholde områdene og levegrunnlaget sitt. Integrasjon har vært eneste valg, ikke fordi det var så bra for dem, men fordi de ble tvunget til det av koloniherrene. Og det har de tapt masse på. Jeg tror rett og slett ikke du har så mye kunnskap om kolonialisme. Det ironiske er jo at disse gruppene ofte lever langt mer miljøvennlig og har et betydelig mindre forbruk enn storsamfunnet ellers. Likevel så er det alltid de som er "problematiske", mens vi sjelden analyserer oss selv like kritisk. Anonymkode: 6f7b8...445 Og jeg snakker om norske rom (sigøynere) som har mange rettigheter i Norge, og tilreisende rom, fra Europa. I følge Karoli, så er ikke de tilreisende rom ( de som tigger på gata) en del av hans folk, altså sigøynere, men det regnes likevel som rom-folk. Jeg er dog usikker på hvor godt de ulike gruppene ville klart seg om vi bare "lot dem være i fred". Problemet er moderniseringen av samfunnet. industrien. For å kunne livnære seg så må en ha skriftkyndighet. Det er vanskelig å være jeger/skytter/fisker, helt uten kunnskaper om verden utenom. Jeg vet ikke om noen etniske grupper som klarer å livnære seg uten det. Selv om kolonialiseringsperioden var brutal, og med store negative ringvirkninger, så har de samtidig fått høste godt av godene til koloniherrene, som blant annet helsehjelp og matforsyninger ( i dårlige perioder). Hvis de ikke hadde fått tilgang til helsehjelp så tror jeg at mange kulturer hadde vært utryddet allerede. dessverre. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #15 Skrevet 15. april 2020 På 11.4.2020 den 19.46, AnonymBruker skrev: Men altså.. om man skal tviholde på kultur så er det vel rimelig dobbeltmoralsk å begynne seg av tjenester og hjelp fra samfunnet ellers, da? Hvorfor er det ok for de å få mat og trygd, men å jobbe er ikke greit? Anonymkode: 5374e...f19 Ulike kulturers og gruppers levemåte kan sammenlignes litt med hvordan ulike dyre- og plantearter har sitt habitat og sin økologiske nisje i naturen. Problemet med romfolk er at deres «nisje» er å leve på bekostning av storsamfunnet, uten å bli endel av det. De ser ned på oss ikke-romfolk som er «ufrie» og jobber hardt for andre for å tjene til livets opphold. De vil ikke være som oss. De har historisk ofte gjort ulike småjobber og drevet med handel og håndverk, men også stjålet og drevet kriminalitet mot fastboende. De er «parasitter» i det økonomiske systemet vi har bygget opp. Og da blir man nødvendigvis upopulær overalt man går. Anonymkode: 7f92f...728 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #16 Skrevet 16. april 2020 På 11.4.2020 den 19.42, Pipaluk skrev: Alle kulturer må gi slipp på noe for å kunne gli inn i samfunnet. Klart man kan holde på sin tradisjon og kultur men hvis man skal ha utdanning og få en jobb, så må man faktisk gå på skole. Man blir vel ikke noe mindre same/jøde/maori/ inuitt hvis man lærer seg å lese og skrive? Hvis man ikke er interessert i det, så er det vel ikke noe vits i å hyle høyt om diskriminering? Faktisk kan man bli mindre det du nevner om man lærer seg å lese og skrive. Det gjelder ikke for jøder, men mange samer/maorier/inuitter har mistet språket sitt av den grunn. Problemet er at de ikke lærer å lese og skrive sitt eget språk i tillegg, bare majoritetsspråket. De fleste samer i Norge kan ikke samisk, fordi deres foreldre eller besteforeldre ikke fikk bruke samisk på skolen. Derfor denne revitaliseringen av samisk som nå foregår blant unge. Så jeg synes romfolk skulle få lese- og skriveopplæring på morsmålet sitt, i tillegg til språket i landet de bor i. Anonymkode: 6b648...276
MyMichelle Skrevet 16. april 2020 #17 Skrevet 16. april 2020 Jeg har lyst å vite hva sigøynere og romfolk selv ville svart på spørsmålet. Har noen spurt dem? 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #18 Skrevet 16. april 2020 Når alle skal følge glansbildeboken, så blir det et platt og trist samfunn. Mye jeg ikke liker med romfolket, men de skiller seg ihvertfall ut. Anonymkode: 0c610...e19 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #19 Skrevet 16. april 2020 Har ei venninne som er sigøyner hun stammer ifra india og egypt'' hun sa at de er ekte! sigøynere ifra middelalderen. Hun blir irritert når folk sameligner alle sigøynere som rom folk'' tiggerne'' i en båt. Husker når vi var mindre,og hun prøvde å snakke til ei tigger ''rom'' dame i gaten på morsmåle sitt men forstå ingenting! tydeligvis så har dem en helt annen språk, og væremåte. Jeg tror ikke hun riktig vet selv hvor hun er ifra xD men ifra middelalderen. alle sigøynere er forskjellige,hun og familien hennes er godt integrert Jobber og driv. Kjempe snill grei familie med livet på stell fikk bare lyst til å skrive det. Anonymkode: 2a610...aa8 1
Pipaluk Skrevet 18. april 2020 Forfatter #20 Skrevet 18. april 2020 På 16.4.2020 den 3.16, AnonymBruker skrev: Faktisk kan man bli mindre det du nevner om man lærer seg å lese og skrive. Det gjelder ikke for jøder, men mange samer/maorier/inuitter har mistet språket sitt av den grunn. Problemet er at de ikke lærer å lese og skrive sitt eget språk i tillegg, bare majoritetsspråket. De fleste samer i Norge kan ikke samisk, fordi deres foreldre eller besteforeldre ikke fikk bruke samisk på skolen. Derfor denne revitaliseringen av samisk som nå foregår blant unge. Så jeg synes romfolk skulle få lese- og skriveopplæring på morsmålet sitt, i tillegg til språket i landet de bor i. Anonymkode: 6b648...276 . dette å med å lære å lese og skrive på morsmålet er noe man ønsker å få til hos de fleste minoritetsspråklige i Norge. Det er ikke alltid man får igjennom alt man vil. Men her er man avhengig av foreldrene for at det skal fungere Å lære å lese og skrive på eget språk, kan de sikkert få gehør for, men da må de jo møte opp på skolen ! Problemet er at det er enormt mye fravær, både barneskole og voksenopplæring. Jeg mistenker at grunnen til det er at familien er redde for at barna skal bli (for) norske. Om de gjør det bra på skolen, så velger de kanskje en annen levevei enn foreldrene, de kan få lyst til å gli inn i majoriteten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå