Gå til innhold

Har ikke planten det helt greit? Tråd for å spørre om plantehjelp.

Anbefalte innlegg

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet

I denne tråden kan du spørre om hjelp til alt som har med planter, blomster, jord, såing, osv å gjøre. Det er sikkert noen som kan svare på det du lurer på eller vi kan komme frem til løsninger sammen. 

Inviterer alle som lurer på noe - og alle som vil dele kunnskap om planter-  å bruke denne tråde.

Her er en liten video som kan være nytting for mange. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så fint tiltak 🙂 

Jeg lurer på hvorfor jeg aldri får Aloe Vera planter til å vokse og leve. De stryker med raskt her i gården :( 

Anonymkode: 46a9d...6e1

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fint tiltak 🙂 

Jeg lurer på hvorfor jeg aldri får Aloe Vera planter til å vokse og leve. De stryker med raskt her i gården :( 

Enig, her skal jeg følge med. Håper på mange nyttige tips!

Angående Aloe Vera, du vet at de ikke skal ha så mye vann?  Jeg har hatt noen som klarte seg fint helt til jeg pottet om. Da begynte et par av dem å henge, selv om selve planten var fast og fin. Så nesten ut som at de begynte å vokse vannrett ... Jeg leste at de egentlig skal ha såkalt "veldrenert" jord, så nå har jeg pottet om enda en gang, denne gangen med lecakuler i bunnen på pottene. Satser på at de begynner å trives igjen nå :) 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, ti10 said:

Enig, her skal jeg følge med. Håper på mange nyttige tips!

Angående Aloe Vera, du vet at de ikke skal ha så mye vann?  Jeg har hatt noen som klarte seg fint helt til jeg pottet om. Da begynte et par av dem å henge, selv om selve planten var fast og fin. Så nesten ut som at de begynte å vokse vannrett ... Jeg leste at de egentlig skal ha såkalt "veldrenert" jord, så nå har jeg pottet om enda en gang, denne gangen med lecakuler i bunnen på pottene. Satser på at de begynner å trives igjen nå :) 

Jeg overvannet nok absolutt de første jeg hadde. Men så leste jeg en del om planten, og gjorde som du, pottet om nye planter med lecakuler og riktig jord. Nå vanner jeg kun hver fjortende dag, men de ser ikke ut til å trives uansett :( De henger til siden og virker ganske dvaske. Aner ikke hva jeg gjør feil :( 

Skrevet

Fjern leca kuler i bånn. Bruk en jordmix med mye grus/stein så jorda blir fortdrenerendes.

Teracotta Potter trekker fukt ut fra kantene og gjør at midten av planta holder mer på fukt og at røttene da ligger kun i midten. Dårlig forklart. 🙈

• 3 uker senere...
Gjest ti10
Skrevet

Er det noen som har plantet i terrarium? Jeg leste en artikkel om det og synes det virket veldig spennende. 

Og en annen ting, heter det terrarium eller terranium? Har sett begge deler. 

Uansett, blir veldig glad om noen har erfaringer de vil dele :) 

Gjest førstedamen
Skrevet

Kjøpte blomsterkort i går og den er steinhard. Blomsterbutikken var fri så måtte kjøpe på matbutikken og det kan se ut som jorda er utgått på dato? 

Kan jeg gjøre noe med denne jorda annet enn å hive det på komposten? 

Er helt tørr og harde klumper. 

Skrevet
9 minutter siden, ti10 skrev:

Er det noen som har plantet i terrarium? Jeg leste en artikkel om det og synes det virket veldig spennende. 

Og en annen ting, heter det terrarium eller terranium? Har sett begge deler. 

Uansett, blir veldig glad om noen har erfaringer de vil dele :) 

Det heter terrarium :jepp: Jeg har ikke erfaring med det selv, men jeg vet at mange f.eks. dyrker orkideer i terrarium. Sikkert morsomt!

6 minutter siden, førstedamen skrev:

Kjøpte blomsterkort i går og den er steinhard. Blomsterbutikken var fri så måtte kjøpe på matbutikken og det kan se ut som jorda er utgått på dato? 

Tror jeg ville brukt den, men prøvd å blandet den ut med en jord som ikke var tørket inn, problemet da er at du trenger mer jord :P Eventuelt ville jeg brukt den som såjord selv om den har mer næringsstoffer. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, førstedamen skrev:

Du kan tilsette vann og kna litt utenpå posen for å fordele det, og la det stå og trekke litt for å fordele seg. 

Anonymkode: 573bd...607

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg stille spørsmål om grønnsakplanter her? 🙂

Hvordan er det med agurk, når må den pottes om?

Må en potte om agurkplante flere ganger eller kan jeg gå rett fra liten til stor potte? I fjord klarte jeg å ødelegge ene under ompotting, så ønsker ikke å gjøre det mer enn nødvendig.. 

Anonymkode: ee6e8...9f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...