AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #1 Skrevet 11. april 2020 Jeg har ett årsstudie, en bachelor og en master. Vurderer nå å ta ny bachelor da jeg ikke får jobb, og ikke trives med det jeg jobber med nå. Jeg får ikke støtte fra lånekassen, men det er jo greit nok jeg tror jeg skal klare å jobbe ved siden av. Men er det helt teit av meg å i det hele tatt tenke i disse baner? Det betyr jo 3 nye år med skole... Anonymkode: ab256...8f5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #2 Skrevet 11. april 2020 Selvfølgelig er ikke det fjernt. Hva er det du har studert da, og hva vil du studere? Får du jobb? Anonymkode: 8acca...83b
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #3 Skrevet 11. april 2020 Jeg har en bachelor i språk, og en master i dette: https://www.ntnu.no/studier/msts Har lyst på en bachelor i arkiv- og samlingsforvaltning, som jeg synes virker mer yrkesrettet og mindre flytende enn det jeg er utdannet til nå. Aner ikke hva jeg skal bruke masteren min til i det hele tatt... Anonymkode: ab256...8f5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #4 Skrevet 11. april 2020 Ikke fjernt, mange som gjør det. Anonymkode: 74bbe...119
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #5 Skrevet 11. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har en bachelor i språk, og en master i dette: https://www.ntnu.no/studier/msts Har lyst på en bachelor i arkiv- og samlingsforvaltning, som jeg synes virker mer yrkesrettet og mindre flytende enn det jeg er utdannet til nå. Aner ikke hva jeg skal bruke masteren min til i det hele tatt... Anonymkode: ab256...8f5 Jeg kjenner det feltet godt, og ville ha vurdert noe annet dersom motivasjonen er at du ønsker deg fast jobb. Akkurat nå ansettes det mange som skal jobbe med utviklingsoppgaver, men mange av jobbene som finnes på feltet kommer nok i praksis til å bli automatisert/ digitalisert bort på sikt. Masteren du allerede har er forsåvidt relevant for de jobbene som utlyses nå, men du vil nok være litt «sent på» om tre år. Jeg jobber på dette feltet, og vurderer selv å omskolere meg (er eldre enn deg). Anonymkode: 6d122...fab
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #6 Skrevet 11. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner det feltet godt, og ville ha vurdert noe annet dersom motivasjonen er at du ønsker deg fast jobb. Akkurat nå ansettes det mange som skal jobbe med utviklingsoppgaver, men mange av jobbene som finnes på feltet kommer nok i praksis til å bli automatisert/ digitalisert bort på sikt. Masteren du allerede har er forsåvidt relevant for de jobbene som utlyses nå, men du vil nok være litt «sent på» om tre år. Jeg jobber på dette feltet, og vurderer selv å omskolere meg (er eldre enn deg). Anonymkode: 6d122...fab Hva ville du anbefalt da? Anonymkode: 8acca...83b
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #7 Skrevet 11. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kjenner det feltet godt, og ville ha vurdert noe annet dersom motivasjonen er at du ønsker deg fast jobb. Akkurat nå ansettes det mange som skal jobbe med utviklingsoppgaver, men mange av jobbene som finnes på feltet kommer nok i praksis til å bli automatisert/ digitalisert bort på sikt. Masteren du allerede har er forsåvidt relevant for de jobbene som utlyses nå, men du vil nok være litt «sent på» om tre år. Jeg jobber på dette feltet, og vurderer selv å omskolere meg (er eldre enn deg). Anonymkode: 6d122...fab Hvilke jobber tenker du på da, egentlig? Hvilken bransje? For jeg finner ingenting. Anonymkode: ab256...8f5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #8 Skrevet 11. april 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner det feltet godt, og ville ha vurdert noe annet dersom motivasjonen er at du ønsker deg fast jobb. Akkurat nå ansettes det mange som skal jobbe med utviklingsoppgaver, men mange av jobbene som finnes på feltet kommer nok i praksis til å bli automatisert/ digitalisert bort på sikt. Masteren du allerede har er forsåvidt relevant for de jobbene som utlyses nå, men du vil nok være litt «sent på» om tre år. Jeg jobber på dette feltet, og vurderer selv å omskolere meg (er eldre enn deg). Anonymkode: 6d122...fab Ikke ts, men vurderer også å ta en bachelor innen arkiv. På oslomet sin nettside står det: «Som moderne arkivar har du et yrke for fremtiden. Det digitale samfunnet vårt har enorme mengder data og informasjon skal forvaltes og arkiveres. Det stilles stadig strengere krav til arkivvirksomheten i offentlige i offentlige og private virksomheter, og det er et stort behov for fagutdannede arkivarer med teoretiske og metodiske kunnskaper og tekniske ferdigheter inne for faget» Vil du si at dette ikke stemmer? Anonymkode: fd01b...a77
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #9 Skrevet 11. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke ts, men vurderer også å ta en bachelor innen arkiv. På oslomet sin nettside står det: «Som moderne arkivar har du et yrke for fremtiden. Det digitale samfunnet vårt har enorme mengder data og informasjon skal forvaltes og arkiveres. Det stilles stadig strengere krav til arkivvirksomheten i offentlige i offentlige og private virksomheter, og det er et stort behov for fagutdannede arkivarer med teoretiske og metodiske kunnskaper og tekniske ferdigheter inne for faget» Vil du si at dette ikke stemmer? Anonymkode: fd01b...a77 De prøver å selge et studie, selvfølgelig overdriver de. Trist, men sant Anonymkode: 8acca...83b 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #10 Skrevet 11. april 2020 Det er umulig å gi noe fasitsvar. Det jeg tenker er at du ikke har funnet den rette arbeidsplassen, når du ikke trives. For du har tross alt klart å fullføre ett (flere) studium. Jeg ville byttet arbeidsplass før jeg gikk løs på en ny bachelor. Eller - hvis jeg var i din situasjon, ville jeg kanskje ikke det, fordi jeg ikke så at det var arbeidsplassen, og ikke fagfeltet, som var problemet. Anonymkode: 674b2...23a
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #11 Skrevet 11. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke ts, men vurderer også å ta en bachelor innen arkiv. På oslomet sin nettside står det: «Som moderne arkivar har du et yrke for fremtiden. Det digitale samfunnet vårt har enorme mengder data og informasjon skal forvaltes og arkiveres. Det stilles stadig strengere krav til arkivvirksomheten i offentlige i offentlige og private virksomheter, og det er et stort behov for fagutdannede arkivarer med teoretiske og metodiske kunnskaper og tekniske ferdigheter inne for faget» Vil du si at dette ikke stemmer? Anonymkode: fd01b...a77 Det er veldig mange påstander i det avsnittet du refererer til, og jeg er enig i noen av dem. Det er et stort og komplekst felt, men det er ikke gitt at du får deg relevant jobb med den utdannelsen, nei. I de store byene kan det være hundre søkere på én stilling, og det er mange på feltet som blir overflødige nå pga. omorganisering av offentlig sektor. De nyutdannede konkurrerer derfor med folk med lang fartstid om de jobbene som blir utlyst. Har selv ansatt noen med den utdannelsen, men da med solid jobberfaring ved siden av (og en relevant tilleggsutdannelse). Det er et spennende felt, men du er slett ikke garantert noen jobb. Det var mye enklere å få jobb på dette feltet før, nå konkurrerer du med mange med høy utdanning og relevant erfaring. Vil selvfølgelig ikke fraråde noen å studere, men dersom motivasjonen er en sikker/ fast jobb vil jeg bare påpeke at det ikke finnes noen garantier. Dette feltet er i veldig stor endring, og det innebærer muligheter for noen. Men det kommer nok til å bli mye færre jobber på sikt! Anonymkode: 6d122...fab
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #12 Skrevet 11. april 2020 Kan det være du ikke trives fordi du er en del av milleniumsgenerasjonen? De kan ofte ha vanskeligheter med å finne sin plass. Tenk litt etter, vil det egentlig hjelpe med enda en ny bachelour? Er det det du egentlig vil? Vil den nye jobben du får etter en ny bachelour være noe du trives bedre i, eller er det bare noe du trur? Anonymkode: 232ec...7aa
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #13 Skrevet 11. april 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Kan det være du ikke trives fordi du er en del av milleniumsgenerasjonen? De kan ofte ha vanskeligheter med å finne sin plass. Tenk litt etter, vil det egentlig hjelpe med enda en ny bachelour? Er det det du egentlig vil? Vil den nye jobben du får etter en ny bachelour være noe du trives bedre i, eller er det bare noe du trur? Anonymkode: 232ec...7aa Jeg jobber på Rema, og trives ikke. Skulle gjerne tatt yrkesfag på vgs jeg og blitt rørlegger eller noe, men det er ikke mulig slik jeg forstår. TS Anonymkode: ab256...8f5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #14 Skrevet 11. april 2020 Jeg har en mastergrad og startet på ny bachelor som 34-åring. Er nå 38 og blir ferdig til jul, deltidsstudier på nett. Anonymkode: 0fb30...78d
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #15 Skrevet 11. april 2020 Jeg tok sykepleie som 30-åring 🤷♀️ Gikk helt fint det. Hadde sosionomutdanning fra før, men trivdes ikke med det. Anonymkode: be36a...97c
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #16 Skrevet 11. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok sykepleie som 30-åring 🤷♀️ Gikk helt fint det. Hadde sosionomutdanning fra før, men trivdes ikke med det. Anonymkode: be36a...97c Hvorfor trivdes du ikke? Vurderer sosionom utdanning selv... Anonymkode: fd01b...a77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå