SoWhat? Skrevet 11. april 2020 #1 Skrevet 11. april 2020 Det har jeg tenkt på i det siste, og i dag ble det ekstra aktuelt da en ung sjåfør kjørte inn i en stolpe. Heldigvis i sakte fart på et parkeringsområde, så ingen personskade der da. Men om en kommer utfor bilulykke nå, så kan en jo ikke hjelpe! Noe så fælt å bare bli stående og vente på ambulanse. Det samme med mennesker om de får et illebefinnende. Det handler jo om at ingen vet med 100 % sikkerhet at en ikke er smittrbærer( faktisk), og de i ulykker kan være i høyrisikogruppen. Da må de ihvertfall ikke utsettes for smitte. Jeg tenker også framover når dette er over. Vil vi klare å være trygge nok på å hjelpe, eller vil det ta tid?
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #2 Skrevet 11. april 2020 Ser du en som får hjerteinfarkt: ring 113. dropp munn til munn, men ta hjertekompresjon. Du kan holde en person i live med hjertekompresjon frem til ambulansen kommer. Uten hjertekompresjon så dør/blir den hjerneskadet. Hjertekompresjon er viktigst, munn til munn er ikke så viktig om alternativet er å stå å ikke gjøre noe. Du blir ikke korona smittet av hjertekompresjon. Vask deg på hendene etterpå og ikke klø deg i øyne/munn underveis. Anonymkode: 6c3b9...de7 5
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 11. april 2020 #3 Skrevet 11. april 2020 (endret) Jeg håper virkelig ikke folk lar være å drive førstehjelp pga redsel for korona! 😮 Får en ung/middelaldrende og frisk person korona, er det under 1 % sjanse for å dø. Får en person hjertestans og ingen hjelper ham/henne, er det 100 % sjanse for å dø. Håper ikke redsel for en sykdom man mer enn 99 % sikkert kommer til å overleve stopper en fra å prøve og redde en person fra å dø. Da mister jeg litt trua på menneskeheten... Hvis du er redd for smitte, finnes det sånne "masker" man kan legge over munnen til personen man skal redde, og slik gi munn til munn uten å bli smitta med noe. Disse kan må få i små "pakker" som en nøkkelring, slik at man alltid har dem med seg. https://www.apotek1.no/produkter/munn-til-munn-maske-nokkelring-apotek1-1stk-802668p Endret 11. april 2020 av Anonymus Notarius
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 11. april 2020 #4 Skrevet 11. april 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser du en som får hjerteinfarkt: ring 113. dropp munn til munn, men ta hjertekompresjon. Du kan holde en person i live med hjertekompresjon frem til ambulansen kommer. Uten hjertekompresjon så dør/blir den hjerneskadet. Hjertekompresjon er viktigst, munn til munn er ikke så viktig om alternativet er å stå å ikke gjøre noe. Du blir ikke korona smittet av hjertekompresjon. Vask deg på hendene etterpå og ikke klø deg i øyne/munn underveis. Anonymkode: 6c3b9...de7 Ved hjertestans er hjertekompresjoner, men dersom personen har vært utsatt for mangel på oksygen (f.eks ved drukning) er munn-til-munn viktigst.
SoWhat? Skrevet 11. april 2020 Forfatter #5 Skrevet 11. april 2020 8 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Jeg håper virkelig ikke folk lar være å drive førstehjelp pga redsel for korona! 😮 Får en ung/middelaldrende og frisk person korona, er de under 1 % sjanse for å dø. Får en person hjertestans og ingen hjelper ham/henne, er det 100 % sjanse for å dø. Håper ikke din redsel for en sykdom du mer enn 99 % sikkert kommer til å overleve stopper deg fra å prøve og redde en person fra å dø. Da mister jeg litt trua på menneskeheten... Hvis du er redd for smitte, finnes det sånne "masker" man kan legge over munnen til personen man skal redde, og slik gi munn til munn uten å bli smitta med noe. Disse kan må få i små "pakker" som en nøkkelring, slik at man alltid har dem med seg. https://www.apotek1.no/produkter/munn-til-munn-maske-nokkelring-apotek1-1stk-802668p Hvis du leste ordentlig så var det mer at de som ville redde noen, selv var uvitende eller visste at de var smittebærere....
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #6 Skrevet 11. april 2020 5 minutter siden, SoWhat? skrev: Hvis du leste ordentlig så var det mer at de som ville redde noen, selv var uvitende eller visste at de var smittebærere.... Hvis du har førerkort har du plikt til å hjelpe. Anonymkode: 3cde3...f26
SoWhat? Skrevet 11. april 2020 Forfatter #7 Skrevet 11. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har førerkort har du plikt til å hjelpe. Anonymkode: 3cde3...f26 Ok. Har ikke noe imot det akkurat, da det er det man vil. Var bare ikke klar over om hvordan man skal gjøre det nå.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #8 Skrevet 11. april 2020 Akkurat nå, SoWhat? skrev: Ok. Har ikke noe imot det akkurat, da det er det man vil. Var bare ikke klar over om hvordan man skal gjøre det nå. Førstehjelp lærer man før man kjører opp og det finnes masker du kan kjøpe på apotek. Anonymkode: 3cde3...f26 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 11. april 2020 #9 Skrevet 11. april 2020 10 minutter siden, SoWhat? skrev: Hvis du leste ordentlig så var det mer at de som ville redde noen, selv var uvitende eller visste at de var smittebærere.... "Du" var ikke ment som til deg personlig, beklager hvis du fikk det inntrykket. Har endra til "man".
SoWhat? Skrevet 11. april 2020 Forfatter #10 Skrevet 11. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Førstehjelp lærer man før man kjører opp og det finnes masker du kan kjøpe på apotek. Anonymkode: 3cde3...f26 Masker har vært utsolgt lenge... Kan det viktigste innen førstehjelp. De fleste kan vel det.
GulSitron Skrevet 11. april 2020 #11 Skrevet 11. april 2020 Kan ikke hjelpe?? Du har hjelpe plikt dersom du kommer først på et ulykkessted. Gjør du ikke noe og politiet får nyss i det får du bot. Ser du noen krasje sikrer du stedet og finner ut hvem som er mest skadet, ringer 113 og de kan få brann og politi til å komme også, samtidig får du råd og veiledning. Får noen infarkt, hjerneblødning el ringer du 113 og starter hjertekompresjoner(ved infarkt) og gjør det til ambulansen kommer. Du vil hele tiden få god veiledning og beskjed om hvor langt unna ambulanse er. Pappa fikk ihvertfall veldig god hjelp og veiledning da mamma hadde hjertestans hjemme. Hun ble dessverre erklært hjernedød på sykehuset dagen etter, og pappa følte han hadde sviktet - men legene var helt klare på at det ikke er noe han kunne gjort annerledes
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 11. april 2020 #12 Skrevet 11. april 2020 Står det noe sted at man ikke skal drive førstehjelp nå? Lenke til det i så fall? For det har jeg aldri hørt.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #13 Skrevet 11. april 2020 Maskene er ikke "smittesikre", men man er jo pliktig til å hjelpe ved ulykke. Ring 113 og følg deres instruksjoner for hvordan du skal gi førstehjelp. Anonymkode: 5840d...b22
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #14 Skrevet 11. april 2020 Jeg kommer fortsatt til å yte førstehjelp, straffer de meg for det, blir det bråk. Anonymkode: 04112...ef3
SoWhat? Skrevet 11. april 2020 Forfatter #15 Skrevet 11. april 2020 Akkurat nå, Anonymus Notarius skrev: Står det noe sted at man ikke skal drive førstehjelp nå? Lenke til det i så fall? For det har jeg aldri hørt. Nei, har ikke sett noe om det. Derfor jeg har tenkt på det. Skulle ønske folk bare leste ordentlig. Det er ikke sånn at en alltid tenker på seg selv.....
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 11. april 2020 #16 Skrevet 11. april 2020 Akkurat nå, SoWhat? skrev: Nei, har ikke sett noe om det. Derfor jeg har tenkt på det. Skulle ønske folk bare leste ordentlig. Det er ikke sånn at en alltid tenker på seg selv..... Du skriver jo "Men om en kommer utfor bilulykke nå, så kan en jo ikke hjelpe! ". Da lurer jeg jo på hvor du har det fra.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #17 Skrevet 11. april 2020 51 minutter siden, SoWhat? skrev: Det har jeg tenkt på i det siste, og i dag ble det ekstra aktuelt da en ung sjåfør kjørte inn i en stolpe. Heldigvis i sakte fart på et parkeringsområde, så ingen personskade der da. Men om en kommer utfor bilulykke nå, så kan en jo ikke hjelpe! Noe så fælt å bare bli stående og vente på ambulanse. Det samme med mennesker om de får et illebefinnende. Det handler jo om at ingen vet med 100 % sikkerhet at en ikke er smittrbærer( faktisk), og de i ulykker kan være i høyrisikogruppen. Da må de ihvertfall ikke utsettes for smitte. Jeg tenker også framover når dette er over. Vil vi klare å være trygge nok på å hjelpe, eller vil det ta tid? Tre senarioer; - du er ikke i risikogruppen. Personen er ikke i risikogruppen. Corona er ufarlig for dere begge. Du hjelper - du er ikke i risikogruppen. Personen er i risikogruppen. Du hjelper. For uten hjelp er de i alle fall utsatt for skade og død. - du er i risikogruppen. Da har ingenting ute av huset å gjøre i disse dager. Anonymkode: 67adb...093 2
Anbefalte innlegg