Gå til innhold

Har nylig blitt dumpa og vi har et lite barn sammen.. hvordan blir hverdagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, kanskje bare få litt håp. Høre fra noen med lignende erfaring. 

Jeg ble dumpet av min ekssamboer for ca 2 måneder siden. Vi har ikke hatt det bra sammen på lenge. Likevel så kom det som et sjokk på meg at han "ga opp", spesielt siden vi har et lite barn som nå bor med meg. Vi var før bruddet i en prosess hvor vi gikk i terapi, uten at det hjalp så veldig. Han ville ikke prate med meg eller diskutere situasjonen (noe terapeuten også påpekte). Han luket seg helt inne og var negativ til alt jeg foreslo, som at han skulle reise bort med kompiser, få barnevakt å spise på restaurant, gå på tur i helgene, besøke familie, besøke venner osv. Han virket bare sliten av at jeg prøvde og det virket som en befrielse for han da barnet og jeg flyttet. 

Samtidig som jeg lettet over å ha flyttet fra et hjem med dårlig stemming så skjønner jeg ikke hvordan kan kunne gi opp så fort. Eller hva jeg skal gjøre nå. Altså jeg har jo fikset alt det praktiske i livet vårt (meg og barnet), men alt er så utvist. Jeg vet ikke hvordan ting vil bli framover økonomisk, når en av oss eller begge får nye partnere, samarbeidet mellom oss og mye annet jeg lurer på. Når kommer jeg til å "lande" i dette nye livet? 

Anonymkode: d37cf...cec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det der var nok ikke en "mann", men en umoden guttevalp. Vær glad du ble kvitt han såpass fort. Å gå inn og forbli i et forhold med barn krever å stadig jobbe med forholdet. Det gjorde ikke han, så godt det gikk fort. 

Kanskje du kommer til å sørge litt den første tiden over at han ga opp så fort. Du skulle ønske han kunne være en del av familien osv. Og det må du få liv til å føle. 

Har dere fått laget en samværsavtale på familievernkontoret? Eller er han ikke interessert i å ha barnet? 

Bidrag - ta det gjennom nav med en gang, først som sist. Før opp at du ønsker forskuddsbidrag, for det dekker opp om det du ikke får inn om han ikke betaler. Er en liten sum i mnd. 

Barnetrygd - du har rett til å få en ekstra barnetrygd som alenemor. I tillegg tror jeg det er noe som heter småbarnstillegg, men jeg er usikker. 

Kontantstøtte - hvis barnet er mellom 13 og 24 (23?) mnd kan du få kontantstøtte om ikke barnet går i bhg. 

Overgangsstønad - hvis du ikke har jobb eller du trenger å ta en nødvendig utdanning for å få skikkelig jobb så kan du få overgangsstønad i opptil 3 år. 

Søk om disse på nav. Det hjelper å ha kontroll på det økonomiske hvis man er alene med et lite barn. 

Mellom deg og han kommer an på hvordan dere samarbeider, mange bruker de første 2-3 årene på et brudd på unødvendig krangling om barnet og samvær og alt annet man kan bli uenige om. Forbered deg på å svelge kameler. 

Nye partnere. Du har dessverre ikke mye du skulle sagt dersom han tar seg av barnet deres under samvær. Han kan treffe hvem han vil så lenge de ikke er til skade for eller farlige for barnet. Det å ha en avtale om å ikke la andre møte barnet før forholdet har vart i så og så lang tid kommer an på hvor ærlige og ordentlige dere er mot hverandre og barnet. Men i bunn og grunn kan han møte og dra med seg hvem han vil for å møte barnet. Vondt, trist og dumt, men sånn er det dessverre.. 

Veien blir til mens dere går den. Mye prøving og feiling kommer det nok til å bli. Men husk at du er mammaen og han er pappaen, dere sammen skal sørge for at barnet har det så godt som mulig, uansett hvor sinte og sure dere er på hverandre. 

Sender deg en god klem, men du er på vei til en bedre hverdag. Om 1 mnd føler du mer lettelse, om 2 så kanskje du begynner å dyrke egne interesser og så ser du fremover. Det vil gagne deg og barnet best. 

Anonymkode: 423f5...bf7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...