AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #1 Del Skrevet 11. april 2020 I disse tider prøver man jo gjerne å begrense hvor ofte man går på butikken og handler litt mer om gangen, men en del av utfordringen for min del er å få maten til å holde seg lenge nok. Hvordan er det best å oppbevare grønnsakene i kjøleskapet for å få dem til å holde seg gode lengst mulig? Og hvor lenge holder de seg? Jeg kjøper stort sett søtpotet, paprika, tomater, agurk, grønnkål, blomkålris. Og spiller det noen rolle hvor i kjøleskapet (oppe/nede) man oppbevarer dem? Med/uten plast? Anonymkode: a08d6...dd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martin13 Skrevet 11. april 2020 #2 Del Skrevet 11. april 2020 Temperatur Generelt kan man si at lav temperatur nedsetter livsfunksjonene i produktene og forlenger oppbevaringstiden. De vanligste fruktslagene som brukes, utvikler et saftig og aromatisk fruktkjøtt via en modningsprosess. Mange foretrekker at frukten er fast og saftig, knasende og grønn. Frukt som høstes grønne og faste, som for eksempel epler og pærer, bør derfor lagres kjølig (2-3 °C). Lagres de ved romtemperatur vil de bli gule og myke i løpet av få dager. Enkelte fruktslag, som melon, banan, papaya og avocado kan ta skade av for kald lagring. Steinfrukt (plommer, moreller, kirsebær) og bær høstes nær innpå naturlig fullmodning, og kan derfor oppbevares i kjøleskapet. De aller fleste grønnsaker skal ikke gjennom en modningsprosess, og kan derfor med fordel oppbevares i kjøleskapet. Unntakene er tomat, agurk, artiskokk, fersk ingefær, aubergine og squash. For mange frukter og grønnsaker er svalskap eller en litt kjølig bod (ca 10°C) ideelt. Luftfuktighet De fleste produkter tar skade av tørr luft, unntaket er løkvekster (gul løk, purreløk, hvitløk) som fra naturens side er utstyrt for overvintring under tørre forhold. Røtter (gulrøtter, sellerirot, persillerot) og bladgrønnsaker med stor fordampingsoverflate tar størst skade av tørr luft. Slike produkter bør oppbevares i egnet emballasje som holder på fuktigheten, dog uten at denne blir for tett og gir grunnlag for vekst av sopp. Lysforhold Frukt og grønnsaker bør ikke utsettes for unødig dagslys eller kunstig lys. Dette gjelder spesielt potet, gulrot, bleket asparges eller sikori som vil få en bitter smak, begynner å gro og dermed miste saftspenning eller få skjemmende farge ved lyspåvirkning. Hold avstand! Frukt som modnes for eksempel tomat og eple produserer stoffer etylen, og bør ikke lagres sammen med andre fruktslag eller grønnsaker. Modne og umodne frukter bør heller ikke oppbevares sammen. Bør oppbevares i romtemperatur Melon (hel) Banan Papaya Avocado Tomat Agurk Artiskokk Fersk ingefær Aubergin Squash Bør oppbevares i kjøleskapet Epler Pærer Steinfrukt (plommer, moreller, kirsebær) Bær De aller fleste grønnsaker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #3 Del Skrevet 11. april 2020 Ser du fikk masse tips over her:) Et annet tips er å lage f.eks. gryteretter og gratenger(jeg er veldig glad i det) og porsjonsfryse. Lettvint å bare varme opp. Så kan du jo spise opp det ferske først, så følge opp med frossne grønnsaker, bær og frukt siden de holder seg så lenge. Anonymkode: 034b8...d0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #4 Del Skrevet 11. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ser du fikk masse tips over her:) Et annet tips er å lage f.eks. gryteretter og gratenger(jeg er veldig glad i det) og porsjonsfryse. Lettvint å bare varme opp. Så kan du jo spise opp det ferske først, så følge opp med frossne grønnsaker, bær og frukt siden de holder seg så lenge. Anonymkode: 034b8...d0d Jeg er også glad i gryteretter og gratenger. Det er genialt å fryse ned Fryste grønnsaker er jeg mindre flink til Anonymkode: 03cdd...fc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå