Gå til innhold

Noen som har kuttet ut sukker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sukker er det som ødelegger dietten min. Sjokolade er hovedproblemet, potetgull og annen snacks holder jeg meg fint uten. Men den sjokoladen ligger i bakhodet hele tiden. Sliter bare med å spise det en gang i uken, så vil prøve å kutte ut all sukker. 

Så mitt spørsmål er om lysten vil bli mindre når jeg har kuttet det ut? Vil jeg tenke mindre på det? Og hvor lang tid vil det ta? 

Noen med erfaringer? Vil høre alt du har å dele, kan lite om dette😅

Anonymkode: d4933...ccf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det en gang. Men er som deg, det ligger bak der.. kom over abstinensene og hadde det greit, og i et par måneder klarte jeg det og var så stolt. Men så begynte jeg å tenke, er det slik jeg vil leve? Aldri spise et kakestykke i bursdag, ikke spise noe form for søtt til jul osv. Når julen kom klapp jeg sammen. Dette er et par år siden nå, vekta er mer stabil så lenge jeg ikke tenker på sukkeret, men spiser litt og ellers sunt og moderat. Trener 3-4 ganger i uken.

Anonymkode: a0d40...bb8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må kutte ut matvarer du ikke skal spise.

Så enkelt er det, hardt i starten. Men med tid så går det helt over.

Ikke spist noe søtsaker på 5år selv, kun vanlig mat. 

Anonymkode: f1091...2c6

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sukker er det som ødelegger dietten min. Sjokolade er hovedproblemet, potetgull og annen snacks holder jeg meg fint uten. Men den sjokoladen ligger i bakhodet hele tiden. Sliter bare med å spise det en gang i uken, så vil prøve å kutte ut all sukker. 

Så mitt spørsmål er om lysten vil bli mindre når jeg har kuttet det ut? Vil jeg tenke mindre på det? Og hvor lang tid vil det ta? 

Noen med erfaringer? Vil høre alt du har å dele, kan lite om dette😅

Jeg kuttet ut sjokolade. Det sagt så ble jeg fysisk dårlig av det over noen måneder (har ibs, så me ujevne mellomrom gjør helt normal mat meg ordentlig syk og så må jeg leve på ris og dampede grønnsaker til det gir seg).

og det er helt åpenbart mye enklere å unngå noe når du blir sjelven og får feber av å spise det. Men etter 8 måneder uten å kunne spise mer enn 1 bit i uka så er mitt forhold til sjokolade varig endret. Ja, jeg kan spise sjokolade (3-4 biter på en gang uten symptomer i det hele) men jeg gjør det ikke. Har ikke lyst på det mere med mindre det er en ordentlig guffen vintersdag. Da koker jeg 1 dl melk, tilsetter 70% sjokolade i en kopp, heller over. Nyter. 

Jeg tenker at dersom du ønsker å unngå å spise noe så må du starte med å fjerne det fra huset ditt. Det er mye lettere å la være å kjøpe godteri på den ukentlige turen til matbutikken (altså unngå det i 10-15 min) enn å la være å spise det når det ligger i skapet. (Altså 24/7). Så lag deg den regelen at det ikke er lov å kjøpe noe form for godteri med mindre x eller y. Og sett strenge regler. Feks er det bare lov å kjøpe om du har bursdag, og da kun 100 gram til sammen. Eller kun til lørdagen, og da kun 50 gram av gangen, kjøpt inn samme uke. 

Anonymkode: 86b2c...29d

AnonymBruker
Skrevet

Det fins jo sukkerfri sjokolade.

Anonymkode: 22da9...47c

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs hva annet du spiser og hvordan blodsukkeret ditt reagerer. Jeg må kutte kraftig ned på karbohydrater fordi absolutt alle karbohydrater består av sukkermolekyler og alle karbohydrater som blir fordøyd i kroppen påvirker blodsukkeret. Stivelse er bare en lang kjede med opptil flere tusen sukkermolekyler. "Spis frukt når du er fysen på noe søtt" er et elendig råd for meg og mange andre. Det blir som å si til en alkoholiker at h*n bare skal drikke litt øl når alkohollysten viser seg.

Kutter du nok ned på karbohydrater så vil du kjenne en stor forskjell i søtsug. De første dagene er spesielt vanskelige fordi kroppen vil ha sukker, men hvis man bare klarer å komme seg gjennom denne avrusningen så blir det lettere og lettere å motstå søte fristelser. Etter noen måneder så har man rett og slett ikke lyst på i det hele tatt. Faktisk. Og dette kommer fra en tidligere søtmoms. Spiser jeg brød, poteter eller frukt for eksempel, så trigger det søtsug igjen fordi det gir ustabilt blodsukker. Så derfor holder jeg meg helt unna slikt.

Anonymkode: 44cc0...49e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg erstattet sukker med frukt og rå honning for 15 år siden, har aldri angret og aldri hatt lyst på sukker etter det.

Anonymkode: 1331d...ff8

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, sukkersuget vil gi seg :) har selv vert uten sukker siden 2002. Sukker smaker ikke noe godt nå lenger heller. 

Anonymkode: b0630...429

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Ja, har ikke spist sukker på snart 2 år. Det er vanskeligs i starten. Smaksløkene erstattes etter 14 dager, så hvis du kutter ut alt sukker så vil du oppleve at det etterhvert ikke smaker no spesielt godt. Det blir altfor søtt. Du vil også oppleve at frukt, grønnsaker og annen mat smaker mye søtere og mer enn før. F.eks syntes jeg at yoghurt naturell smakte som rømme før, nå synes jeg det er en perfekt erstatning for iskrem å ta en kald skål med yoghurt naturell. Og rømme smaker ganske søtt også!

Sukker gjemmer seg i alt mulig, så om du vil oppleve å få smaksløkene endret så må du se på innholdsfortegnelser. Om sukker (og det føres opp med mange navn) er blandt de 3-4 første ingrediensene i listen så vet du at det inneholder ganske mye sukker, og da holder jeg meg unna. Man kan bli ganske overasket når man begynner å lese ingredienslisten på ting! Søtning og tørket frukt er også veldig søtt i smaken. Jeg synes det er mye enklere å kutte ut alt tilsatt sukker, enn bare noen varer.

Men største utfordringen ligger i å mentalt endre tanken på at kos og hygge betyr sukkervarer. Og å skape seg en ny identitet som en som ikke spiser sukker. Det krever en innsats, men etter 6 mnd - 1 år så er det ganske inne i systemet og identiteten. Og da er det faktisk ikke noe du savner i særlig grad. Jeg koser meg masse med kaffekoppen mens de andre har kake, og merker jo at jeg har mye mer fokus på folk og situasjonen og hyggen nå enn da hodet mitt fokuserte på tanker om hvor mye jeg kunne ta, skulle jeg ta et stykke til, ville folk synes jeg tok for mye, osv. Hadde masse tanker og regler i sånne situasjoner og generelt for å klare å holde meg normalvektig. Nå har jeg ingen regler, og bruker ingen tankevirksomhet lenger, for de tingene der er bare ikke til meg. Og det er utrolig befriende og deilig. Men om man ikke sliter med sukker, så er ikke det så lett å forstå at det for noen er mer kos og glede i å holde seg laaaangt unna. Å kutte sukker helt er noe man gjør fordi man kjenner det er det man trenger, det er ikke nødvendig for alle.

Må også legge til at jeg skammer meg ikke eller tenker dårlig om meg selv om jeg en gang skulle få i meg noe med sukker. Det handler ikke om å være perfekt, men om å være konsekvent over tid. Mat har ikke moral, men det har vært godt å endre tankesettet rundt hva som faktisk er MAT og fokusere på de tingene som gir næring til kroppen min og dermed har gitt en kropp som fungerer såååå mye bedre på alle måter.

Endret av Kajo
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du på fullstendig utelukke sukker fra absolutt alt eller tenker du kun søtsaker?

Jeg er sukkeravhengig, og mitt triks er å bytte det ut med matvarer som inneholder mindre prosessert sukker enn snop og sjokolade. Etterhvert tenker jeg å redusere på inntaket av disse matvarene også. Har en matvare jeg tenker å beholde som "snop". Det verste er behovet for å putte noe i munnen hele tiden, enda jeg ikke er sulten. 

Anonymkode: 8b638...bbb

Skrevet

Jeg har kuttet sukker siden 2013, det er noen harde uker men så ser man og merker endringer. Vel verdt det.

innimellom nå spiser jeg litt melkesjokolade uten tilsatt sukker men vanlig sjokolade/godteri/bakst o.l har jeg ikke spist siden 2012, ingen problem å gå forbi hyllene i butikken.

Skrevet (endret)

Det kan være verdt å teste ut, så ser du hva det gjør for deg og din kropp. Vær forberedt på at det blir hardt og at du til tider nesten kan skjelve av "abstinens". Da er det fint å ha søte alternativer som frukt, bær, lettyoghurt, te, pastiller osv. for å lette på suget. Pass også på å spise nok mat. Er man sulten søker kroppen etter raske kilder til energi, som ofte er ting fylt med karbohydrater i form av sukker

Jeg kuttet ut sukker i form av godteri og sjokolade over et par måneder i studietiden. Jeg er en skikkelig sjokoladeelsker, og var ille på den tiden. Etter et par uker kom jeg over en slags "kneik" hvor det ikke fristet i det hele tatt. Det ble da heller ikke noe problem å takke nei til kake og godis hos andre, da jeg med hånda på hjertet kunne si at jeg faktisk absolutt ikke hadde lyst på.

Etter en stund kom jeg også til det punktet, som noen nevner over, hvor jeg lurte på om jeg aldri skulle kunne unne meg noe sånt igjen. Jeg konkluderte med at måtehold var det beste for meg, og tok en stripe melkesjokolade på tur med venninner. Nesten litt symbolsk. 

Jeg lærte av denne perioden at jeg fungerer best når jeg ikke spiser sukker i ukedagene da blodsukkeret mitt er relativt ustabilt, noe som igjen går ut over konsentrasjon på jobb og trening. Jeg spiser hva jeg ønsker på lørdager, men har viljestyrke nok til å gå fra lørdag til lørdag uten noe godteri eller sjokolade. Skulle jeg få SKIKKELIG lyst på noe så unner jeg meg det, selv om det er sjeldent. 

Finn det som fungerer for deg. Et avhengighetsforhold til sukker er ikke sunt, så anbefaler deg å lete etter en god balanse. 

Edit: må jo legge til at jeg til tider overspiser, men det er menneskelig☺️

Endret av Khloe
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Kajo skrev:

Ja, har ikke spist sukker på snart 2 år. Det er vanskeligs i starten. Smaksløkene erstattes etter 14 dager, så hvis du kutter ut alt sukker så vil du oppleve at det etterhvert ikke smaker no spesielt godt. Det blir altfor søtt. Du vil også oppleve at frukt, grønnsaker og annen mat smaker mye søtere og mer enn før. F.eks syntes jeg at yoghurt naturell smakte som rømme før, nå synes jeg det er en perfekt erstatning for iskrem å ta en kald skål med yoghurt naturell. Og rømme smaker ganske søtt også!

Sukker gjemmer seg i alt mulig, så om du vil oppleve å få smaksløkene endret så må du se på innholdsfortegnelser. Om sukker (og det føres opp med mange navn) er blandt de 3-4 første ingrediensene i listen så vet du at det inneholder ganske mye sukker, og da holder jeg meg unna. Man kan bli ganske overasket når man begynner å lese ingredienslisten på ting! Søtning og tørket frukt er også veldig søtt i smaken. Jeg synes det er mye enklere å kutte ut alt tilsatt sukker, enn bare noen varer.

Men største utfordringen ligger i å mentalt endre tanken på at kos og hygge betyr sukkervarer. Og å skape seg en ny identitet som en som ikke spiser sukker. Det krever en innsats, men etter 6 mnd - 1 år så er det ganske inne i systemet og identiteten. Og da er det faktisk ikke noe du savner i særlig grad. Jeg koser meg masse med kaffekoppen mens de andre har kake, og merker jo at jeg har mye mer fokus på folk og situasjonen og hyggen nå enn da hodet mitt fokuserte på tanker om hvor mye jeg kunne ta, skulle jeg ta et stykke til, ville folk synes jeg tok for mye, osv. Hadde masse tanker og regler i sånne situasjoner og generelt for å klare å holde meg normalvektig. Nå har jeg ingen regler, og bruker ingen tankevirksomhet lenger, for de tingene der er bare ikke til meg. Og det er utrolig befriende og deilig. Men om man ikke sliter med sukker, så er ikke det så lett å forstå at det for noen er mer kos og glede i å holde seg laaaangt unna. Å kutte sukker helt er noe man gjør fordi man kjenner det er det man trenger, det er ikke nødvendig for alle.

Må også legge til at jeg skammer meg ikke eller tenker dårlig om meg selv om jeg en gang skulle få i meg noe med sukker. Det handler ikke om å være perfekt, men om å være konsekvent over tid. Mat har ikke moral, men det har vært godt å endre tankesettet rundt hva som faktisk er MAT og fokusere på de tingene som gir næring til kroppen min og dermed har gitt en kropp som fungerer såååå mye bedre på alle måter.

sjokolade og søtsaker er jo nokså enkelt å droppe. Men hvilke vanlige matvarer må man holde seg unna hvis man vil kutte ut sukker?

Anonymkode: 95a32...6c0

Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

sjokolade og søtsaker er jo nokså enkelt å droppe. Men hvilke vanlige matvarer må man holde seg unna hvis man vil kutte ut sukker?

Anonymkode: 95a32...6c0

Vel, typisk ferdigvarer da. Dressinger, ketchup, sennep, sauser, de fleste buljongterninger, syltetøy, yoghurt med smak, peanttsmør osv. Jeg spiser alle disse varene altså, men det er stor forskjell på dem, og noen inneholder masse sukekr mens andre ikke gjøre det. Jeg har kuttet ut tilsatt sukker, ikke matvarer.  Kommer det med en ingrediensliste er det fort gjort å se på den og sjekke. Kommer den uten ingrediensliste (frukt, grønt, hele korn osv) så er det jo bare en råvare og er tip top. Her er f.eks ingredienslisten til Idun Fransk dressing:

Vann, sukker, eddik, salt, frotykningsmiddel (karregenan, xantangummi), paprika, løk, krydderurter (persille, dill), surhetsregulerende middel (trinatriumsitrat), konserveringsmiddel (natriumbenzoat), aroma (bl.a.Selleri).

Står tydelig at den er fettfri på fremsiden av flasken og fremstilles da som et sunt alternativ, men ser du bak så ser du at hovedingrediens etter vann er sukker.

Etter å ha kuttet ut alt sånt merker jeg når noe har sukker i seg fordi jeg kjenner at det smaker søtt. Om man er vant med mer sukker generelt vil man ikke tenke på hvor søte endel "ikke søte" varer faktisk er. Man må jo ikke kutte ut sånt, men er interessant å vite om man virkelig ønsker å kutte i sukkerforbruket, og hvertfall noe som er bra å være bevisst.

Endret av Kajo
utdypet
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tenker du på fullstendig utelukke sukker fra absolutt alt eller tenker du kun søtsaker?

Jeg er sukkeravhengig, og mitt triks er å bytte det ut med matvarer som inneholder mindre prosessert sukker enn snop og sjokolade. Etterhvert tenker jeg å redusere på inntaket av disse matvarene også. Har en matvare jeg tenker å beholde som "snop". Det verste er behovet for å putte noe i munnen hele tiden, enda jeg ikke er sulten. 

Anonymkode: 8b638...bbb

For meg så måtte jeg kutte det fra alt, for det å spise så mye sukker i andre varer opprettholdt suget, både etter sukker og generelt med et matsug Men for andre kan det funke fint å kun droppe snop. Og for andre igjen funker det jo fint å spise snop med måte. Som for samboeren min, som kan spise hva han vil når han vil, nettopp fordi han naturlig nesten aldri har lyst på.

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kuttet ut godteri og bakevarer, bortsett fra til spesielle anledninger. Spiser det altså ikke i helgene. Jeg gikk ned flere kg på en måned da jeg tok dette grepet. Det finnes utrolig mange påskudd og unnskyldninger til å spise usunt i hverdagen, feks fredagskaffen på jobb. Jeg måtte bare sette ned foten for meg selv og si "Dette skal jeg ikke spise". Å spise godteri med moderasjon funker dårlig for meg, så da er det bedre å bare holde seg unna. Spiser fremdeles søtsaker til  spesielle anledninger, for eksempel bursdager og jul. 

Det må nevnes at jeg drikker alkohol ganske ofte, så jeg er langt fra noen sunnhetsfanatiker. Men hvis jeg vil være slank kan jeg ikke få alt. 

Anonymkode: 1f770...344

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 12.4.2020 den 1.15, AnonymBruker skrev:

Det spørs hva annet du spiser og hvordan blodsukkeret ditt reagerer. Jeg må kutte kraftig ned på karbohydrater fordi absolutt alle karbohydrater består av sukkermolekyler og alle karbohydrater som blir fordøyd i kroppen påvirker blodsukkeret. Stivelse er bare en lang kjede med opptil flere tusen sukkermolekyler. "Spis frukt når du er fysen på noe søtt" er et elendig råd for meg og mange andre. Det blir som å si til en alkoholiker at h*n bare skal drikke litt øl når alkohollysten viser seg.

Kutter du nok ned på karbohydrater så vil du kjenne en stor forskjell i søtsug. De første dagene er spesielt vanskelige fordi kroppen vil ha sukker, men hvis man bare klarer å komme seg gjennom denne avrusningen så blir det lettere og lettere å motstå søte fristelser. Etter noen måneder så har man rett og slett ikke lyst på i det hele tatt. Faktisk. Og dette kommer fra en tidligere søtmoms. Spiser jeg brød, poteter eller frukt for eksempel, så trigger det søtsug igjen fordi det gir ustabilt blodsukker. Så derfor holder jeg meg helt unna slikt.

Anonymkode: 44cc0...49e

Hva spiser du ? 

Anonymkode: 7a581...d73

AnonymBruker
Skrevet

Har kuttet ut snop, bortsett fra lørdag. Da spiser jeg litt vingummi og et par biter sjokolade. Gikk ned fra 65 til 60 kilo på 1 mnd, og det er kun fordi jeg har kuttet snop og usunn mat på kvelden i ukedagene.

Anonymkode: 7ebd2...3ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok jeg vil også kutte sukker og stivelse - hva spiser man da ? 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ok jeg vil også kutte sukker og stivelse - hva spiser man da ? 

Lag mat fra bunn. Tenk at du skal ha en proteinkilde, fettkilde og masse grønnsaker til hvert måltid. Typ tallerken modellen. Så må du vurdere selv om du vil ha kornvarer som havregryn, byggryn, ris og sånt i små mengder til. Og om du takler frukt til frokost og lunsj f.eks. Prøv deg frem. F.eks en kyllingfilet med pesto og ovnsbakte grønnsaker til middag. Salat med kikerter, solsikkefrø/pinjekjerner/gresskarfrø/olivenolje/ost og grønnsaker med en frukt ved siden av til lunsj. Fyll halve handlekurven i grønnsaksavdelingen, spis rent kjøtt/fisk/bønner/linser/egg og ha fettkilder som nøtter/frø/olivenolje/avokado/oliven/smør/rømme. Om du lager mat i hovedsak fra bunn så er mye gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...