Gå til innhold

Angående å spise hunder og katter...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I det siste har jeg lest en del om at det kanskje blir ulovlig i Kina, og jeg leser en del kommentarer fra folk som skriver "Det var på tide!" og "Kan ikke tro de har lov til det!" Men hvorfor tenker folk at det er mer uetisk å spise hunder og katter enn ku eller gris? Jeg har hatt hund, jeg har hatt katt, og det kunne aldri falt meg inn å spise disse dyrene, men vi spiser gris i Norge, og griser er veldig intelligente dyr. Jeg syns det blir veldig hyklerisk at kjøttetere og si at det er noe gale med noen i en annen kultur fordi de spiser kjøtt fra andre dyr enn det vi gjør. Er det noe gale med folk i Peru fordi marsvin er delikatesse? Hvem bestemmer hvilke dyr som er "riktig" å spise? Man kan godt argumentere for at dyrene må behandles bedre, men jeg syns det er merkelig å dømme noen utifra hvilke dyr man spiser, når man selv spiser dyr. 

Anonymkode: 7eaf6...f91

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg. Vi har alle ulike «regler» for hva som er greit og ikke når det kommer til hva slags kjøtt man spiser. Men det største problemet er nok hvordan disse kattene og hundene blir behandlet i forkant. Stappet inn i så fulle bur at de ikke kan røre seg, stående i solsteiken uten tilgang på hverken mat eller vann, flere dør av utmattelse, sult eller dehydrering. Dyrene blir kokt levende, kidnappet fra sine hjem og flått før de er døde. De må gjerne spise hund og katt eller hva som helst for min del, men dyrene skal behandles bedre i forkant, men det er jo viden kjent at kinesere ikke er særlig oppdatert eller opptatt av god dyrevelferd. 

Anonymkode: c5db3...627

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Å spise rovdyr er en sport for seg selv. Hunder og katter er rovdyr.

Det kan lage rabalder på norske middagsbord også dersom du serverer kaningryte.

Anonymkode: 5ed47...609

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg. Vi har alle ulike «regler» for hva som er greit og ikke når det kommer til hva slags kjøtt man spiser. Men det største problemet er nok hvordan disse kattene og hundene blir behandlet i forkant. Stappet inn i så fulle bur at de ikke kan røre seg, stående i solsteiken uten tilgang på hverken mat eller vann, flere dør av utmattelse, sult eller dehydrering. Dyrene blir kokt levende, kidnappet fra sine hjem og flått før de er døde. De må gjerne spise hund og katt eller hva som helst for min del, men dyrene skal behandles bedre i forkant, men det er jo viden kjent at kinesere ikke er særlig oppdatert eller opptatt av god dyrevelferd. 

Det er jeg helt enig i. Jeg er veldig imot behandling av dyr på asiatiske marked. Det virker som at de har null sympati for dyrene og deres velferd, og det er veldig skremmende. 😕 Jeg mener at man kan vite mye om en person ved å se på hvordan de behandler dyr, så det er veldig ekkelt hvordan disse dyrene blir behandlet og å se at folk ikke bryr seg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Griser i Norge https://www.dagbladet.no/kultur/filmen-svinebonder-frykter-brukte-skjult-kamera-i-fem-ar/71199006

Anonymkode: c5d3f...6fe

Gjest Bohrman
Skrevet (endret)

Det kan fremstå som dobbeltmoralsk fordi folk flest ikke er åpne om at de er uglitarianere. Hvis man bare er åpen om det, så er det ikke noe problem. Jeg er imot at folk skal spise hunder og katter fordi jeg mener disse dyrene er for søte til å spises. 

Endret av Bohrman
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der er de verste av de verste. Jeg har jobbet som avløser i mange grisefjøs og har aldri opplevd slike tilstander som det er på den dokumentaren. Blir som å si at alle mishandler kaninene sine i norge bare fordi noen få ikke forstår hva de trenger og sperrer dem inne i små bur. Men fakta er at kina er håpløse når det kommer til dyrevelferd, det kan ikke sammenlignes med at et fåtall i norge bryter loven ang grisehold. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Bohrman skrev:

Det kan fremstå som dobbeltmoralsk fordi folk flest ikke er åpne om at de er uglitarianere. Hvis man bare er åpen om det, så er det ikke noe problem. Jeg er imot at folk skal spise hunder og katter fordi jeg mener disse dyrene er for søte til å spises. 

Det syns jeg ikke gir mening. Jeg syns kuer er helt utrolig søte. Jeg hater slanger, de er stygge, men jeg ville ikke spist slange selv om man kan gjøre det. Jeg ville ikke spist rotte heller. 

• Liker 1
Gjest Bohrman
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det syns jeg ikke gir mening. Jeg syns kuer er helt utrolig søte. Jeg hater slanger, de er stygge, men jeg ville ikke spist slange selv om man kan gjøre det. Jeg ville ikke spist rotte heller. 

Det kom kanskje ikke godt nok frem at jeg var sarkastisk. Men for ordens skyld så er jeg enig med trådstarter. Er også enig med den som nevnte at dyrevelferd er det viktigste.

AnonymBruker
Skrevet

Ta dere en tur til Kina og oppsøk noen av disse markedene.Etterpå  går dere til en restaurant og kikker i bakgården og ser hvordan katter og hunder blir oppbevart før de blir kokt eller stekt, så kan vi diskutere dette! 

Jeg har vært mye i Kina i forbindelse med jobb og har sett hvordan dette foregår. Helt jævlig🤮

Anonymkode: b9662...019

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta dere en tur til Kina og oppsøk noen av disse markedene.Etterpå  går dere til en restaurant og kikker i bakgården og ser hvordan katter og hunder blir oppbevart før de blir kokt eller stekt, så kan vi diskutere dette! 

Jeg har vært mye i Kina i forbindelse med jobb og har sett hvordan dette foregår. Helt jævlig🤮

Er da ingen her som sier at dyrevelferden er bra heller. 

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt forferdelig ja, men kan ikke akkurat se for meg at de behandler griser bedre. Tror alle dyrene i Kina lider like mye.

Anonymkode: 72af1...e61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de er rovdyr, kreves mye mer energi for å produsere 1 kg kjøtt kontra f.eks kylling, laks, lam osv. 

Anonymkode: 6a387...ca2

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå nevnte jeg i hovedinnlegget at man kunne argumentere for at dyr ble behandlet bedre, men det har ingenting med hvilken type kjøtt det er. Hvis man kunne avlet hunder og katter og avlivet dem på human måte, ville det vært mer uetisk enn å avle opp kyr eller svin? 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de er rovdyr, kreves mye mer energi for å produsere 1 kg kjøtt kontra f.eks kylling, laks, lam osv. 

Anonymkode: 6a387...ca2

Men det er da opp til de som avler, er det ikke? Det er jo ikke en grunn til at det er verre enn å mate en ku.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje fordi man ofte ikke innser hva man spiser? Når mamma går forbi en eng med sauer på blir hun helt fra seg og ser omtrent slik ut:😍. Og snakker om hvor pene og søte sauer er og at de er så kloke og fluffy. Hun spiser lammestek, pinnekjøtt og spekekjøtt. Man tenker ikke over at kjøttdeiga var en ku en gang. Også er jo mennesker veldig dårlige på selvinnsikt. Man ser på hunden, katten, marsvinet og kaninene som søte kjæledyr, og ser ikke at sauer, geiter, kyr og griser både er like søte og søtere enn hunder og katter. De er store, kan ikke ha de på fanget, de plutselig står der og driter og pisser og de stinker fjøs. Da får man ikke like stor sympati til dem, utenom folk som er veganere da. De ser «the connection». 

Anonymkode: 2820e...1e5

AnonymBruker
Skrevet

Nå spiser de vel ikke katter og hunder i hele Kina, så vidt meg bekjent.

Anonymkode: 59064...54c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...