Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kommer an på hvor sterk sola er, og hvor lenge du oppholder deg i sola.

I Norge er det helst på påskefjellet (med snø) eller ved sjøen (i båt, refleksjoner fra havet) at du vil bli brun med så høy faktor. Fordelen med høy faktor i ansiktet er at du minimaliserer rynker. Folk som har vært glade i å sole seg, får oftest svært rynkete hud når de blir litt eldre. Pluss høyere sjanse for ondartet hudkreft.

Anonymkode: 305c9...54b

Litt av poenget med å bruke solfaktor er jo å beskytte huden. Noen bruker det for å unngå å bli brent, noen bruker det for å også unngå skade utover det å bli brent. Man kan bli brun også med solfaktor 50, f.eks. avhengig av hudtype, hvor mye solkrem man bruker, hvor sterk solen er, hvor ofte man påfører solkremen. Jeg blir ikke brun med solfaktor 50, heller ikke med solfaktor 30 sånn sett... For de som har et mål om å beskytte huden mest mulig, så kan man likevel ikke få i pose og sekk. Man kan ikke både bli brun, og beskytte så langt det går. Når huden blir brun så blir den skadet (sammenlignet med om huden ikke hadde blitt brun). 

• Liker 3

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, Miah skrev:

Litt av poenget med å bruke solfaktor er jo å beskytte huden. Noen bruker det for å unngå å bli brent, noen bruker det for å også unngå skade utover det å bli brent. Man kan bli brun også med solfaktor 50, f.eks. avhengig av hudtype, hvor mye solkrem man bruker, hvor sterk solen er, hvor ofte man påfører solkremen. Jeg blir ikke brun med solfaktor 50, heller ikke med solfaktor 30 sånn sett... For de som har et mål om å beskytte huden mest mulig, så kan man likevel ikke få i pose og sekk. Man kan ikke både bli brun, og beskytte så langt det går. Når huden blir brun så blir den skadet (sammenlignet med om huden ikke hadde blitt brun). 

Ok, jeg leser rundt på nett at man blir brun, men det tar lengre tid. 

Anonymkode: c24e3...ca3

AnonymBruker

Det hudleger anbefaler, tror jeg, er å bruke høy solfaktor, og heller skaffe brunfargen med selvbruningskrem.

Nå mener også hudleger at man har godt av effektene sol gir, som D-vitamin, så jeg velger å bruke høy faktor i ansiktet, men ellers la solen sveipe over legemet. Jeg er ikke glad i å sole meg, så det begrenser seg litt av seg selv.

Anonymkode: 305c9...54b

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, det stemmer nok det. Men dersom målet er å beskytte huden så godt som mulig, så har det uansett ikke så mye å si at det tar lengre tid, dersom resultatet uansett blir det samme (altså at man blir brun). Det verste er selvsagt å bli brent, men brunfarge i seg selv er ikke noe bra for huden det heller. Som noen andre her sier like over meg så er nok det beste å heller ordne med brunfargen gjennom selvbruning. Dersom man blir brun uansett hva man gjør f.eks. pga. aktiviteter ute så er det jo litt vanskelig å unngå, men opplever at mange sitter mye ute ene og alene for å bli brune, og det har jeg aldri skjønt meg på. 

AnonymBruker

Jeg blir brun av solfaktor 50 i ansiktet. Brukt samme solkremen i flere år og liker den veldig godt:

https://www.vitusapotek.no/sol%2C-fritid-og-reise/solkrem/solkrem-voksne/cliniderm-lett-og-mattende-solkrem-til-ansikt-spf-50%2B%2C-40-ml-/p/938875

Anonymkode: 7fc06...fe6

• Liker 1

Annonse

På 11.4.2020 den 17.04, AnonymBruker skrev:

ja, du blir brun til slutt.  Men kun fordi huden da ikke lengere er beskyttet. Du blir kun brun av solen når huden blir utsatt for skade desverre. du kan ikke beskytte huden og samtidig bli brun som en sa.

Du får mer pigment i huden når huden er utsatt for stress/skade fra uv stråler. huden gjør da så godt den kan for å beskytte seg selv med å øke mengde pigment. Dette skjer kun når huden ikke er beskyttet fra uv strålene lenger... Altså når det f.eks er for lengre siden du påførte solkremen.. 

Jeg løser det ved å bruke spf 20-30 i hele ansikter og påfører så litt 50 på pigmentflekker så de ikke skal bli enda mer synlige.  Blir aldri brun i ansiktet med 50 og blir sent brun i ansiktet uansett ift til på kroppen. Arvelig, min mor var helt lik.  Blir knallbrun til slutt men tar lang tid. 

Annonse

Jeg vet mange sier at man blir brun uansett, men det er ikke min opplevelse.

Jeg er svært lys i huden fra før, og bruker SPF 50. Blir ikke brun i det hele tatt. Får kanskje noe antydning til å være litt mer normalt hudfarget etter en hel sesong (mars-september) ute. Men jeg er fornøyd, så lenge jeg ikke blir brent. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...