AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #1 Skrevet 11. april 2020 Jeg bor i Trondheim, men synes jobbmarkedet her er ganske tøft, med mange nyutdannede om beinet. Kjæresten min er fra Vestfold, så det er ikke helt utenkelig å flytte dit etter hvert, men er det noen som vet hvordan jobbmarkedet er der? Jeg ser at det er mange relevante stillinger for meg der, flere enn det er i Trøndelag, men jeg vet ikke hvordan det er med antall søkere og sånt, har noen her noen tanker om det? Anonymkode: 1aa97...f0e
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #2 Skrevet 11. april 2020 Kommer helt an på hvilken utdanning du har. Noen utdanninger som tilbys i nærområdet kan det være krevende å få jobb etter som barnevern, barnehagelærer etc. Vanlige jobber som ikke krever utdanning kan også være vanskelig å få jobb innen. Men det er jo bare å søke. Lave boligpriser og ålreit klima i området. Anonymkode: 8545c...621 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #3 Skrevet 11. april 2020 Trondheim er jo en stor by og byene i Vestfold er mye mindre, så det er kanskje lettere ja. Anonymkode: 28132...f76
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #4 Skrevet 11. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Kommer helt an på hvilken utdanning du har. Noen utdanninger som tilbys i nærområdet kan det være krevende å få jobb etter som barnevern, barnehagelærer etc. Vanlige jobber som ikke krever utdanning kan også være vanskelig å få jobb innen. Men det er jo bare å søke. Lave boligpriser og ålreit klima i området. Anonymkode: 8545c...621 Tenke på jobber som kontormedarbeider, saksbehandler og lignende. Jeg har ikke en spesielt yrkesrettet utdanning, men master fra NTNU innenfor samfunnsvitenskap. Frister veldig med flytting, både klima og boligprisene er gode argumenter. Det er egentlig bare dette med jobb som står i veien, og om kjæresten min har lyst til å flytte da. Men vi sliter begge med å få oss jobb her, og jeg tenkte det også kunne bli lettere for han å få jobb som har familie og større nettverk der nede. Anonymkode: 1aa97...f0e
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #5 Skrevet 11. april 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i Trondheim, men synes jobbmarkedet her er ganske tøft, med mange nyutdannede om beinet. Kjæresten min er fra Vestfold, så det er ikke helt utenkelig å flytte dit etter hvert, men er det noen som vet hvordan jobbmarkedet er der? Jeg ser at det er mange relevante stillinger for meg der, flere enn det er i Trøndelag, men jeg vet ikke hvordan det er med antall søkere og sånt, har noen her noen tanker om det? Anonymkode: 1aa97...f0e Samboer er fra Telemark og måtte flytte for å få seg jobb selv om han er mekaniker. Jeg tenker jo at man lett burde få seg mekanikerjobb, men det er mange søkere. Så har har lenge kikket etter jobb rundt Telemark igjen for å kunne flytte tilbake. Hele det siste året har han prøvd uten hell. Nå prøver han i "Buskerud." Anonymkode: 98f63...21f
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #6 Skrevet 11. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Samboer er fra Telemark og måtte flytte for å få seg jobb selv om han er mekaniker. Jeg tenker jo at man lett burde få seg mekanikerjobb, men det er mange søkere. Så har har lenge kikket etter jobb rundt Telemark igjen for å kunne flytte tilbake. Hele det siste året har han prøvd uten hell. Nå prøver han i "Buskerud." Anonymkode: 98f63...21f Ja, det avhenger kanskje veldig av hva slags type jobb, men fint å høre erfaringer Anonymkode: 1aa97...f0e 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #7 Skrevet 11. april 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenke på jobber som kontormedarbeider, saksbehandler og lignende. Jeg har ikke en spesielt yrkesrettet utdanning, men master fra NTNU innenfor samfunnsvitenskap. Frister veldig med flytting, både klima og boligprisene er gode argumenter. Det er egentlig bare dette med jobb som står i veien, og om kjæresten min har lyst til å flytte da. Men vi sliter begge med å få oss jobb her, og jeg tenkte det også kunne bli lettere for han å få jobb som har familie og større nettverk der nede. Anonymkode: 1aa97...f0e Jeg tenker dere bare må søke litt og se hva som skjer. Jeg har familie som er jurister som har strevd med å finne jobb. Men du får snakke litt med kjæresten og se hva han tenker. Nettverk kan absolutt ha litt å si, men området har generelt strevd med arbeidsledighet. Anonymkode: 8545c...621 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #8 Skrevet 11. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tenke på jobber som kontormedarbeider, saksbehandler og lignende. Jeg har ikke en spesielt yrkesrettet utdanning, men master fra NTNU innenfor samfunnsvitenskap. Frister veldig med flytting, både klima og boligprisene er gode argumenter. Det er egentlig bare dette med jobb som står i veien, og om kjæresten min har lyst til å flytte da. Men vi sliter begge med å få oss jobb her, og jeg tenkte det også kunne bli lettere for han å få jobb som har familie og større nettverk der nede. Anonymkode: 1aa97...f0e Det meste er veldig bra med Telemark. Men å få seg jobb her er umulig. Lave boligpriser og fint klima. Kort vei til sjøen. Veldig flott her. Anonymkode: 9609e...fb0 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #9 Skrevet 11. april 2020 Tønsberg har lærerutdanning, så maaange lærere i Tønsberg, Sandefjord, Larvik og på Nøtterøy i hvert fall... Enklere å få jobb i Andebu, Stokke og Revetal. Anonymkode: 26709...e84
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #10 Skrevet 11. april 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tenker dere bare må søke litt og se hva som skjer. Jeg har familie som er jurister som har strevd med å finne jobb. Men du får snakke litt med kjæresten og se hva han tenker. Nettverk kan absolutt ha litt å si, men området har generelt strevd med arbeidsledighet. Anonymkode: 8545c...621 Skjønner. Lurer på å bare sende noen søknader nedover uten å nødvendigvis planlegge å flytte, bare for å se om det i det hele tatt er mulig å få svar eller intervju. Takk for gode innspill! Anonymkode: 1aa97...f0e
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #11 Skrevet 11. april 2020 Jeg bor i Telemark og vil si det kommer veldig an på yrket. F.eks kjenner jeg mange lærere som sliter med å få noe fast, de får bare vikariater. Det er også vanskelig å få full stilling i helsesektoren, som jeg selv jobber. Jeg jobber stort sett 100% pga ekstravakter, men på min arbeidsplass er så å si umulig å få 100% fast. Det er bare et par stykker her som har det, og de nærmer seg pensjonsalder. Det er også relativt få jobber innenfor industrien, sammenlignet med hvor mange som tar fagbrev innenfor dette. Anonymkode: b2f47...3e5
Serafin Skrevet 11. april 2020 #12 Skrevet 11. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker dere bare må søke litt og se hva som skjer. Jeg har familie som er jurister som har strevd med å finne jobb. Men du får snakke litt med kjæresten og se hva han tenker. Nettverk kan absolutt ha litt å si, men området har generelt strevd med arbeidsledighet. Anonymkode: 8545c...621 Telemark strever med arbeidsledighet fordi det er mange som ikke har de formelle kvalifikasjonene som skal til. F.eks. høyere utdanning. Det er nok av jobber i Telemark (leste om dette i en artikkel i Telemarksavisa), men dette er jobber som krever et visst minimum av kompetanse gjennom fagbrev eller utdanning på høgskole/universitetsnivå.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #13 Skrevet 11. april 2020 1 minutt siden, Serafin said: Telemark strever med arbeidsledighet fordi det er mange som ikke har de formelle kvalifikasjonene som skal til. F.eks. høyere utdanning. Det er nok av jobber i Telemark (leste om dette i en artikkel i Telemarksavisa), men dette er jobber som krever et visst minimum av kompetanse gjennom fagbrev eller utdanning på høgskole/universitetsnivå. Interessant! Det skal jeg notere meg TS Anonymkode: 1aa97...f0e
Serafin Skrevet 11. april 2020 #14 Skrevet 11. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Interessant! Det skal jeg notere meg TS Anonymkode: 1aa97...f0e
Fredelig Skrevet 11. april 2020 #15 Skrevet 11. april 2020 Vestfold og Telemark ble merkelig nok slått sammen til en region. Like fullt er det store forskjeller på det som før var to fylker. Vestfold har et presset arbeidsmarked, ikke minst som følge av at det er mulig å pendle til Oslo, og som følge av at området har en lang og vakker kystlinje. Boligprisene er høye. Telemark er et langt mindre populært område å slå seg ned i. Det vil følgelig være lettere å bli ansatt i stillinger som i utgangspunktet regnes som attraktive. Kan sammenlignes med forholdet mellom Skøyen og Tøyen 🙂 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #16 Skrevet 12. april 2020 15 timer siden, Fredelig skrev: Vestfold og Telemark ble merkelig nok slått sammen til en region. Like fullt er det store forskjeller på det som før var to fylker. Vestfold har et presset arbeidsmarked, ikke minst som følge av at det er mulig å pendle til Oslo, og som følge av at området har en lang og vakker kystlinje. Boligprisene er høye. Telemark er et langt mindre populært område å slå seg ned i. Det vil følgelig være lettere å bli ansatt i stillinger som i utgangspunktet regnes som attraktive. Kan sammenlignes med forholdet mellom Skøyen og Tøyen 🙂 Enig. Bor selv i en liten kystby i Vestfold og boligprisene skyter i været, det er også ingen eller få stillinger ute i min bransje. Generelt svært få utlyste stillinger. Det er sinnsykt fint her da, og populært. Kort vei med tog til Oslo. Mulig det er billigere og enklere å slå seg ned i Telemark hvis du er bekymret for jobbmarkedet og høye boligpriser. Anonymkode: 79cc0...210
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #17 Skrevet 12. april 2020 Bor i Telemark, nært motorveien, så kan lett pendle til Larvik samt feks Sandefjord for jobb. Man må ikke nødvendigvis jobbe og bo i samme fylke, men det kommer jo an på hvor i fylket du bosetter deg. Anonymkode: 26271...d89
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #18 Skrevet 12. april 2020 Jeg bor i Vestfold, og prøvde igjennom hele studietiden å få deltidsjobb, uten hell. Pga USN er det mange studenter og mange nyutdannede om beinet. Anonymkode: 59c28...5af
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #19 Skrevet 12. april 2020 Jeg ville ikke ha flyttet hit. Bor selv i Grenland, og her er det vanskelig å få seg jobb. Anonymkode: 65f4e...a2e
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #20 Skrevet 12. april 2020 18 timer siden, Fredelig skrev: Vestfold og Telemark ble merkelig nok slått sammen til en region. Like fullt er det store forskjeller på det som før var to fylker. Vestfold har et presset arbeidsmarked, ikke minst som følge av at det er mulig å pendle til Oslo, og som følge av at området har en lang og vakker kystlinje. Boligprisene er høye. Telemark er et langt mindre populært område å slå seg ned i. Det vil følgelig være lettere å bli ansatt i stillinger som i utgangspunktet regnes som attraktive. Kan sammenlignes med forholdet mellom Skøyen og Tøyen 🙂 unnskyld men hva mener du med presset arbeidsmarked pga pendling? Anonymkode: 1c0b2...c89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå