Gå til innhold

Er det håp for Norwegian?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kanskje ikke det mest aktuelle spørsmålet i dag, men på sikt. Uten Norwegian kan vi nordmenn bare glemme billigbilletter, vi har jo sett før at SAS skrur opp prisene med en gang konkurrenter er ute. Og Norwegian gir også et bredere tilbud, enn om vi kun hadde sas.

Nå er det jo kanskje langt opp og frem, men... Og det er klart at å fly ikke er miljøvennlig, men når jeg ser prisene mellom andre land. Det er ikke uvanlig med priser på 49 € mellom storbyer, og da har man ikke en gang måttet tråle etter en billigbillett 

Endret av SS
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ser ikke lyst ut for Norwegian.  Om ikke Staten går inn å  vil Norwegian gå konkurs og bli oppkjøpt av et utenlandsk selskap. 
Det har vært sunt for SAS og Widerøe at Norwegian har vært der.  Jeg husker godt hvor høye prisene var da Norwegian ikke fantes. 
Tror mange nordmenn tar feil når de tror at flypriser og flytilbud vil være som før når coronakrisen er over.  Det vil ta tid før verdens flyselskaper er på beina igjen, og konkurransesituasjonen vil være svært forandret. 

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, Zienna skrev:

Det ser ikke lyst ut for Norwegian.  Om ikke Staten går inn å  vil Norwegian gå konkurs og bli oppkjøpt av et utenlandsk selskap. 
Det har vært sunt for SAS og Widerøe at Norwegian har vært der.  Jeg husker godt hvor høye prisene var da Norwegian ikke fantes. 
Tror mange nordmenn tar feil når de tror at flypriser og flytilbud vil være som før når coronakrisen er over.  Det vil ta tid før verdens flyselskaper er på beina igjen, og konkurransesituasjonen vil være svært forandret. 

Så er spørsmålet om det det er så negativt med høyere priser. Det er ingen menneskerett med billige flyreiser.

Anonymkode: 17729...9c1

• Liker 3
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så er spørsmålet om det det er så negativt med høyere priser. Det er ingen menneskerett med billige flyreiser.

Det har du helt rett i.  Men det vil være en stor overgang for oss alle. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aksjekursen til Norwegian har gått opp i dag. Så det er tydeligvis mange aksjekjøpere som mener at det er godt med håp.

Anonymkode: 51d45...7d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Krysser fingrene og heier!:)

Anonymkode: 1b907...ac2

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Krysser fingrene og heier!:)

Thats the spirit. Det vil være trist viss selskapet går konk. Flere tusen mister arbeidet sitt og prisene vil stige for den vanlige reisende. SAS vil for en periode ha monopol, akkurat som før i tiden, og det er ingen tjent med. Ubalanse i markedet. Tror ikke det skjer, men staten burde gå inn å kjøpe selskapet for senere å selge seg ut. Akkurat som de gjorde under bankkrisen da de reddet DNB. Noen få år senere var DNB på private hender. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi burde gjøre noe for Norwegian, finnes det noen facebook sider som heier på Norwegian?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også redd for hva som vil skje med Norwegian. Spesielt for oss som bor i distriktene, langt unna Oslo, ville det føre til en mer isolert hverdag. Det er kjempedyrt å fly SAS til Oslo, før vi får tilgang på andre flyselskap som tar oss videre ut i verden.

Selv om jeg er glad i hjemstedet mitt, vil det være en veldig kjip følelse å ikke kunne være fleksibel og kunne dra noe sted uten å spare og planlegge, spesielt når vi er en familie på 4 med slekt og nær familie langt unna.

Anonymkode: 4f02d...fca

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Klart de skrur opp prisen biten konkurranse. Kommer selvfølgelig til å fly mindre og velge ferie uten flyreise. Håper de klarer seg!

Anonymkode: 0e24c...d92

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi burde gjøre noe for Norwegian, finnes det noen facebook sider som heier på Norwegian?

Ja det gjør det.

Anonymkode: c6346...cdc

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aksjekursen til Norwegian har gått opp i dag. Så det er tydeligvis mange aksjekjøpere som mener at det er godt med håp.

I perioder som dette sier vel ikke en liten økning i aksjekursene så veldig mye,

mer ett lite håp om kursoppgang - og gevinst ved salg, på kort sikt. Tenker jeg!

Anonymkode: 464be...a91

AnonymBruker
Skrevet

Blir spennende å se hva utfallet av obligasjonseeiermøte blir den 30.april. 

Anonymkode: 44dde...257

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart de skrur opp prisen biten konkurranse. Kommer selvfølgelig til å fly mindre og velge ferie uten flyreise. Håper de klarer seg!

Anonymkode: 0e24c...d92

Jeg bodde i Nord Norge når SAS hadde monopol. Fly fra Bardufoss til Oslo kostet 5000. Og dette var over 20 år siden.

Vi på østlandet kan kjøre til Europa, ta tog eller reise til Gøteborg og fly derfra. Nordlendinger og vestlendinger som fremover blir overlatt til svenskene i SAS er fucked. De er stuck i landsdelen og blir mer isolert. Sentralisering og flytting fra utkanten kommer til å akselerere. Garantert. Og det morsomme er at er SAS ikke har gått med overskudd siden Norwegian kom på markedet og våre skattepenger har sponset SAS underskudd i årevis.

SAS er svensk ledelse og hovedkontor. Kastrup er senteret for  internasjonale reiser og vedlikehold. Norge fikk de høye prisene og reddet bunnlinjen til SAS hvert år. Før Norwegian kom på markedet.  Lave priser til dansker og svensker. jeg forsøkte å fly fra Gøteborg til USA med lavprisbillett med SAS. Fikk nei, siden jeg var norsk. De lave prisene var tiltenkt svensker.  Nordmenn skylder ikke SAS noe som helst., støtter dugnad for Norwegian

Anonymkode: 3e384...8a2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

I perioder som dette sier vel ikke en liten økning i aksjekursene så veldig mye,

mer ett lite håp om kursoppgang - og gevinst ved salg, på kort sikt. Tenker jeg!

Anonymkode: 464be...a91

Tvert i mot så sier det veldig mye.

Alt tyder på at aksjonærene har mistet all verdi gjennom en konkurs eller emisjon. Det er godt kjent nå at det kun er to disse to alternativene igjen og begge innebærer at aksjen er verdt 0 kr. Da er det bemerkelsesverdig at noen nå gidder å kjøpe aksjen til 5 kr. Enten er de stokk dumme eller så ser de et håp om en tredje løsning som ingen andre, hverken Norwegians ledelse, staten, aksjonærer eller andre investorer ser.

Jeg tipper det er en første.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 17.4.2020 den 9.43, AnonymBruker skrev:

Jeg bodde i Nord Norge når SAS hadde monopol. Fly fra Bardufoss til Oslo kostet 5000. Og dette var over 20 år siden.

Selvsagt fører konkurranse stort sett til lavere pris, men i dette tilfellet er det feil å bare skylde på SAS.
Dette var før dereguleringen av flymarkedet og SAS og Braathens hadde konsesjon på hver sine ruter med priser trolig akseptert av staten. Enhver sunn forretning vil ta så høy pris som mulig for produktet de selger. 

Anonymkode: 8495d...5ad

Gjest Made4u
Skrevet

Nei, de slet voldsomt før corona-krisen, det vil ikke være samfunnslønnsomt å holde liv i et selskap som knapt klarte seg allerede før krisen, vi kan la dem gå under nå...

AnonymBruker
Skrevet
På 16.4.2020 den 23.18, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Jeg håper Norwegian går konkurs. Det er et selskap som baserer de lave prisene på dårlig behandling av de ansatte og uthuling av arbeidstakerrettigheter som det har tatt 100 år å bygge opp. Hvis vi får den situasjonen i markedet som vi hadde før Norwegian, så er det klart at prisene vil gå kraftig opp. Og det er helt greitt.

Folk greidde å reise den gang og, selv studenter og folk med lav inntekt, men det var kanskje litt sjeldnere.

Og kanskje var det litt mer stas?

Anonymkode: f73c4...f5a

Gjest HarryDotter
Skrevet

Folk tror tydeligvis monopol er gunstig. Det er det ikke. Hva SAS kommer til å gjøre straks Norwegian er borte vil se ut som en skrekkfilm for reisende.

Sinnsyke priser! Det nytter ikke lenger for vanlige familier å ta seg en utenlandstur.

AnonymBruker
Skrevet

Ah..en kamp om å overleve for Norwegian. Konkurs? Ja, takk. 

Anonymkode: 086d9...778

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...