Gå til innhold

Tråden for oss som har klart å overvinne kose-seg psykologien. Man koser seg ikke med dårlig mat!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Allerede fra barndommen av læres vi opp av foreldrene og samfunnet av søtsaker er kos, kaker er kos, is er kos, alkohol er kos, kunne fortsatt lenge. Vi læres opp til å spise ting som ikke bra for oss, som samtidig overstimulerer og gjør oss avhengige av det som som spises.

Vi blir rett og slett hjernevasket av samfunnet, matindustrien OG våre foreldre som utsetter oss for samme tankegang. De er jo også igjen blitt hjernevasket i sin oppvekst.

I USA frontet man at sukker var sunt!

Linker:
https://www.dagbladet.no/nyheter/sukkerindustrien-betalte-for-studie-som-tonet-ned-sukkeret-som-helsesynder-pa-1960-tallet/62786877
https://www.aftenposten.no/okonomi/i/x33RX/taper-milliarder-paa-sunn-mat
https://www.klikk.no/side2/helse/dette-gjor-sukker-med-hjernen-din-4510828

Det er trist å se hvor lettlurte vi mennesker er, heletiden hører man begrepet: "er lov å kose seg". Tror at man mister noe i livet ved å kutte ut godteri, brus og alkohol. Går man lenge nok uten har man glemt det, hjernen har glemt det. Livet ditt er MYE bedre!

Hva har du klart å kutte ut av "kos"?

Min liste:

Brus
Alkohol
Godteri/søtsaker
Kaker/kjeks osv
Halvfabrikata
Frossenmat(utenom fryste grønnsaker/Bær)

I dag spiser jeg kun mat laget fra bunnen av, grønnsaker med kjøtt/fisk/kylling/vegetar. Samt ris/potet og krydder såklart. Bruker aldri rent sukker som tilsatt i noen mat. Man kan lage så mye god mat som  er "KOS"! Mat stimulerer hjernen din uansett hva du spiser.

Anonymkode: fcdc7...8de

• Liker 9
Skrevet

Kos kan være en brødskive med gulost. En babytomat. Er enig med deg i at hva som kos sitter i hodet. Men sjokolade av og til er fint.

• Liker 14
Gjest Forumhei
Skrevet

Koser meg med en kopp kaffe👌😊

AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig så få som klarer dette? 😄 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg koser meg med en kjempegod middag. Eller en kopp svart kaffe av god kvalitet. Kos trenger ikke bare være kake og sjokolade. 

Anonymkode: 48909...9a4

Skrevet

Jeg lever i troen om at alt med måte er sunt. Det kan bli for mye fokus på sunnhet og kosthold også,  som ikke er spesielt bra for psyken. 

Har derfor ikke, og kommer ikke til å kutte ut noe fra kostholdet 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kuttet ut det jeg kaller psykisk kos. Det vil si alt som spises og drikkes når jeg egentlig er mett. 

Jeg har også kuttet ut all mat jeg hadde et slags psykisk avhengighetsforhold til. Som sjokolade og chips. Mat jeg "måtte ha" fordi det var fredag/lørdag. Og spiste selv om jeg var mett. 

Jeg må si jeg fortsatt verdsetter god mat, og et-par glass vin. Kaffe. Så jeg spiser frokost, lunsj og middag. I passe mengde, overspiser aldri. Spiser aldri mellom disse måltidene. Planlegger måltidene godt, og verdsetter gode råvarer. 

Det er egentlig en stor frihet å kunne se en film uten å føle at noe mangler om jeg ikke spiser. Mange klarer nok å balansere dette fint, men for meg ble godteri noe jeg savnet og tenkte på når jeg så på TV i hverdagen. Og noe jeg overspiste om jeg først hadde det. 

Anonymkode: d5fa7...1c8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke spist noen form for bearbeidet mat siden 2006, så min "kos" er et godt måltid eller noe søtt som jeg lager selv, f.ex. nice cream.

Anonymkode: 8e7ef...88a

AnonymBruker
Skrevet

Koser meg med sjokolade, chips og smågodt jeg 😊. Ingen planer om å slutte med det heller. 

Anonymkode: ea7b1...a49

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Gjelder dette bare for dem som sliter med vekten? Jeg elsker sjokolade og vin bl.a., fete oster og god mat generelt. Men jeg er langt fra overvektig, veltrent og fin vil jeg si. Det handler om mengde og hyppighet og muskler og trening bl.a.. Hva er problemet med å nyte mat og nytelsesmidler?

Anonymkode: 889bf...d8f

• Liker 3
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig så få som klarer dette? 😄 

Du er så flink, så. Det neste prosjektet ditt kan være å jobbe med "Jeg vet best og kan heve meg over alle andre"-vrangforestillingen, den er heller ikke spesielt sunn.

Jeg har tro på et variert kosthold og et sunt og naturlig forhold til mat, det er det som gir meg den beste tilværelsen både fysisk og psykisk. Det jeg slet med den ene gangen jeg gjorde et gjennomført forsøk på å følge en diett var ikke å kutte hverken mengde eller innhold, det var å skulle være så opptatt av og streng på og ikke minst knytte så mye negative følelser og dårlig samvittighet til alt jeg puttet i munnen. Jeg koser meg med maten - både med den sunne middagen og med sjokoladen. Det som ikke er bra er overdrivelser, uansett retning.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder dette bare for dem som sliter med vekten? Jeg elsker sjokolade og vin bl.a., fete oster og god mat generelt. Men jeg er langt fra overvektig, veltrent og fin vil jeg si. Det handler om mengde og hyppighet og muskler og trening bl.a.. Hva er problemet med å nyte mat og nytelsesmidler?

Jeg var (og er) tynn og veltrent da jeg tok dette valget. 

Jeg gjorde det fordi jeg merket jeg hadde et avhengighetsforhold til det. Jeg klarte ikke ha sjokolade i huset. Jeg klarte ikke se en film uten å spise på noe. Jeg tenkte på godteri når jeg ikke hadde det, og stappet i meg alt på en gang når jeg hadde det. 

Så for meg handler det mer om at det er en frihet å ikke ha dette behovet. Nå tenker jeg aldri på mat og snop utenom selve måltidene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Daria skrev:

Du er så flink, så. Det neste prosjektet ditt kan være å jobbe med "Jeg vet best og kan heve meg over alle andre"

Typisk norsk kommentar, man tåler aldri at andre klarer noe. Mestrer noe, alltid misunnelig på andre.

Største folkesykdommen i norge: sjalusien og misunnelsen.

Anonymkode: d95cd...6e2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var (og er) tynn og veltrent da jeg tok dette valget. 

Jeg gjorde det fordi jeg merket jeg hadde et avhengighetsforhold til det. Jeg klarte ikke ha sjokolade i huset. Jeg klarte ikke se en film uten å spise på noe. Jeg tenkte på godteri når jeg ikke hadde det, og stappet i meg alt på en gang når jeg hadde det. 

Så for meg handler det mer om at det er en frihet å ikke ha dette behovet. Nå tenker jeg aldri på mat og snop utenom selve måltidene. 

Ok, men slik er det ikke for alle. Mange, meg inkludert, klarer fint å se en film uten å spise noe, ha masse sjokolade og godteri i huset uten å spise det hele tiden, ikke tenker alle på godteri hele tiden heller. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Typisk norsk kommentar, man tåler aldri at andre klarer noe. Mestrer noe, alltid misunnelig på andre.

Største folkesykdommen i norge: sjalusien og misunnelsen.

Hvorfor skal jeg være misunnelig på at du har klart noe jeg ikke har noe ønske om eller ser noe behov for å i det hele tatt prøve å få til? Hvis du er fornøyd med det livet du lever, så er det selvfølgelig bra for deg, men ikke sett ditt liv og dine valg som det målet alle andre bør strekke seg etter.

• Liker 5
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre, hvordan klarte dere å gjennomføre dette?

jeg sliter med det samme. Spiser og spiser ukontrollert. Ikke mat, men alt mulig usunt av fett og sukkerholdige saker. «Det er jo fredag,lørdag,onsdag, må jo kunne unne meg noe»..»fra i morgen skal jeg slutte»..

Såiser ofte når jeg er stressa,sur.

har slitt med dette i alle år, og tror ærlig talt ikke jeg kommer meg ut av det.

Skulle ønske man kunne skru av hjernen noen ganger..

Anonymkode: 35325...6fc

AnonymBruker
Skrevet

Den som sier at det er like mye kos, og føles like mye som belønning å spise en brødskive eller grønnsaker, den lyver! Man er ikke misunnelig om man motsier dette. Man er heller ikke misunnelig om man påpeker at det oser selvskryt av de som fremhever seg selv slik TS gjør. 

Anonymkode: 5dc29...53d

• Liker 4
Gjest snødråpe
Skrevet

Jeg tenker ikke at jeg skal kose meg når jeg spiser usunt, jeg spiser en del usunt fordi jeg vil 🤷‍♀️ Følte for å spise en sjokolade til frokost og gjorde det idag. Det var ikke koselig, det var godt og jeg var sulten og hadde ikke lyst på mat

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Daria skrev:

Hvorfor skal jeg være misunnelig på at du har klart noe jeg ikke har noe ønske om eller ser noe behov for å i det hele tatt prøve å få til? Hvis du er fornøyd med det livet du lever, så er det selvfølgelig bra for deg, men ikke sett ditt liv og dine valg som det målet alle andre bør strekke seg etter.

Man så jo din nedlatende kommentar.

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Daria skrev:

Jeg har tro på et variert kosthold og et sunt og naturlig forhold til mat, det er det som gir meg den beste tilværelsen både fysisk og psykisk. Det jeg slet med den ene gangen jeg gjorde et gjennomført forsøk på å følge en diett var ikke å kutte hverken mengde eller innhold, det var å skulle være så opptatt av og streng på og ikke minst knytte så mye negative følelser og dårlig samvittighet til alt jeg puttet i munnen. Jeg koser meg med maten - både med den sunne middagen og med sjokoladen. Det som ikke er bra er overdrivelser, uansett retning.

Enig i dette. Handler om rutiner, og å unne seg. Min vanlige livsstil er nå sunn. Da er det ikke skyldbetynget jeg spiser godis, litt junk food eller drikker alkohol. Når det er unntaket heller enn regelen, er det fantastisk og ekstra godt. Søppelet blir de sjeldne perlene 😄, samtidig som det sunne også mange ganger er utrolig godt. Og søtt avler jo søtt og fett avler fett. Så å spise mindre av det gjør at lysten på det går ned.

Anonymkode: a9264...560

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...