Klossmajor Skrevet 12. april 2020 #41 Skrevet 12. april 2020 36 minutter siden, Rogadame skrev: Ganske likt som bibelen egentlig da- selve prosessen om man nekter å motta Gud/Allah , Det merkes at koranen har mer en fokus på å hjelpe de fattige og vanskeligstilte , men det er vel etter hvor man leser hen. Jesus var en tilgivende profet if bibelen,men ser at mange kristne liker heller å dra frem trusselen om dommen dag. Sånn sett har jeg merket meg at menneskesynet blant muslimer er mer inkluderende enn hos en feks fundamental kristen. De åpner dørene sine og inviterer folk på middag og prøver ikke å forkynne religionen sin på folk, da dette ansas svært uhøflig. Tror jeg liker personlig den tilnærmingen bedre-dette karma-poeng synet på livet . Du blir sett på hvordan man er mot sin neste, ikke for å score poeng med å gå mest i et Gudshus og få tilgivelse helt til slutt. Takk for innspill Ditt inntrykk av forskjeller mellom muslimer og kristne mener jeg ikke stemmer i det hele tatt. Graden av inkludering, imøtekommenhet, misjoneringsiver, osv er ganske avhengig av den enkelte trosgruppe. Hvilken politikk lederne av den enkelte trosgruppe fører til enhver tid kan ha stor betydning i så måte. I tillegg har mange et mer personlig forhold til religion som de ikke har all verdens ønske om å prakke på andre.
Rogadame Skrevet 12. april 2020 #42 Skrevet 12. april 2020 16 minutter siden, Klossmajor skrev: Ditt inntrykk av forskjeller mellom muslimer og kristne mener jeg ikke stemmer i det hele tatt. Graden av inkludering, imøtekommenhet, misjoneringsiver, osv er ganske avhengig av den enkelte trosgruppe. Hvilken politikk lederne av den enkelte trosgruppe fører til enhver tid kan ha stor betydning i så måte. I tillegg har mange et mer personlig forhold til religion som de ikke har all verdens ønske om å prakke på andre. Jeg tenker det er også ift hvilket land de kommer ifra, jeg har alltid blitt invitert inn på middag fra folk fra Iran /Syria osv . Også mennesker fra Sri LAnka og Pakistan er det veldig imøtekommende , ønsker deg alt vel osv. Religion kommer ikke på bordet engang, for det er ikke så viktig.Kan heller snakke om vær og vind liksom. Oppvokst på en kristen småbygd , så blir synet farget der også der de snakker dritt om muslimer, ber forbønn for mat og veldig Guds ord skal absolutt være del av alt, tenåringsmøter osv -alltid med andakt. Opplever disse kristne hjemmene er fort ute å snakke om "de der fæle ukristelige" /sladrer rett og slett. Har aldri opplevd motsatt , at muslimer disser kristne. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #43 Skrevet 12. april 2020 1 minutt siden, Rogadame skrev: Jeg tenker det er også ift hvilket land de kommer ifra, jeg har alltid blitt invitert inn på middag fra folk fra Iran /Syria osv . Også mennesker fra Sri LAnka og Pakistan er det veldig imøtekommende , ønsker deg alt vel osv. Religion kommer ikke på bordet engang, for det er ikke så viktig.Kan heller snakke om vær og vind liksom. Oppvokst på en kristen småbygd , så blir synet farget der også der de snakker dritt om muslimer, ber forbønn for mat og veldig Guds ord skal absolutt være del av alt, tenåringsmøter osv -alltid med andakt. Opplever disse kristne hjemmene er fort ute å snakke om "de der fæle ukristelige" /sladrer rett og slett. Har aldri opplevd motsatt , at muslimer disser kristne. Ingen kristne er perfekte. Men det er ikke u-kristne heller. Så man trenger ikke dømme noen uansett. Per er en person, Arne en annen person, og Jesus en helt annen person. Er en grunn til at Jesus er synderes venn. Anonymkode: 7bd9d...ae9
Rogadame Skrevet 12. april 2020 #44 Skrevet 12. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen kristne er perfekte. Men det er ikke u-kristne heller. Så man trenger ikke dømme noen uansett. Per er en person, Arne en annen person, og Jesus en helt annen person. Er en grunn til at Jesus er synderes venn. Anonymkode: 7bd9d...ae9 Jeg snakket ikke om deg , jeg snakket om min erfaring hos familier jeg har møtt på. At kristne har mer "fremmedfrykt" mot andre religioner enn motsatt. Men nå var det ikke det som egentlig som var tema, det var vel i bunn og grunn helvete sett igjennom bibelens syn, og da var det en som svarte at forskjellen er at muslimer er opptatt å praktisere godhet , istedenfor å å påstå man er god med flotte ord. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #45 Skrevet 12. april 2020 4 minutter siden, Rogadame skrev: Jeg snakket ikke om deg , jeg snakket om min erfaring hos familier jeg har møtt på. At kristne har mer "fremmedfrykt" mot andre religioner enn motsatt. Men nå var det ikke det som egentlig som var tema, det var vel i bunn og grunn helvete sett igjennom bibelens syn, og da var det en som svarte at forskjellen er at muslimer er opptatt å praktisere godhet , istedenfor å å påstå man er god med flotte ord. Vet, men kristne er så forskjellige at det blir feil å dra alle under samme kam. Noen kristne kjenner ikke bibelen, andre kjenner bibelen, andre igjen tror ikke på Bibelen men kaller seg kristne allikevel. Noen er ny-frelste og vet ikke bedre. Men Jesus er et kapittel for seg selv. Jeg, som kristen, vet at jeg er en synder, men jeg har ikke noe glede av å dømme andre fordi det er Gud som kjenner hjertene. Er pga. at jeg erkjenner meg som en synder at jeg nettopp er avhengig av Jesus. Men er mange som ikke ser sine egne feil. Desverre. Anonymkode: 7bd9d...ae9 1
Rogadame Skrevet 12. april 2020 #46 Skrevet 12. april 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet, men kristne er så forskjellige at det blir feil å dra alle under samme kam. Noen kristne kjenner ikke bibelen, andre kjenner bibelen, andre igjen tror ikke på Bibelen men kaller seg kristne allikevel. Noen er ny-frelste og vet ikke bedre. Men Jesus er et kapittel for seg selv. Jeg, som kristen, vet at jeg er en synder, men jeg har ikke noe glede av å dømme andre fordi det er Gud som kjenner hjertene. Er pga. at jeg erkjenner meg som en synder at jeg nettopp er avhengig av Jesus. Men er mange som ikke ser sine egne feil. Desverre. Anonymkode: 7bd9d...ae9 Jeg drar Ikke alle over en kam heller, nå tillegger du meg meninger jeg ikke har . Jeg sammenlignet dommedag/helvete /ildsjøen med Mohammed som profet vs Jesus- Gud er den samme, du vet det ikke sant ? kristendommen, Islam og jødene tilber samme Gud bare de bruker forskjellige profeter.Det er derfor de heter de 3 abrahamistiske religionene. JEG som ateist og humanist , mener at hvordan vi er mot hverandre i det daglige er det som teller.Samme om du er Hindu, kristen , muslim eller ikke-troende så er menneskelivet like mye verdt. Jeg stiller meg skeptisk til folk som sier " jaja jeg synder i vei og er stygg mot min neste,for jeg får tilgivelse av Jesus /eller en annen profet uansett. Hva med å være god mot et menneske uansett ,ikke bare i påvente av en belønning etter døden. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #47 Skrevet 12. april 2020 Akkurat nå, Rogadame skrev: Jeg drar Ikke alle over en kam heller, nå tillegger du meg meninger jeg ikke har . Jeg sammenlignet dommedag/helvete /ildsjøen med Mohammed som profet vs Jesus- Gud er den samme, du vet det ikke sant ? kristendommen, Islam og jødene tilber samme Gud bare de bruker forskjellige profeter.Det er derfor de heter de 3 abrahamistiske religionene. JEG som ateist og humanist , mener at hvordan vi er mot hverandre i det daglige er det som teller.Samme om du er Hindu, kristen , muslim eller ikke-troende så er menneskelivet like mye verdt. Jeg stiller meg skeptisk til folk som sier " jaja jeg synder i vei og er stygg mot min neste,for jeg får tilgivelse av Jesus /eller en annen profet uansett. Hva med å være god mot et menneske uansett ,ikke bare i påvente av en belønning etter døden. Synst du at du er snill mot din neste? Anonymkode: 7bd9d...ae9 1
Rogadame Skrevet 12. april 2020 #48 Skrevet 12. april 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synst du at du er snill mot din neste? Anonymkode: 7bd9d...ae9 åå rett på brukerangrep igjen 🙄
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #49 Skrevet 12. april 2020 Akkurat nå, Rogadame skrev: åå rett på brukerangrep igjen 🙄 Nei? Anonymkode: 7bd9d...ae9
Rogadame Skrevet 12. april 2020 #50 Skrevet 12. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei? Anonymkode: 7bd9d...ae9 Jo avsporing av tema og brukerdebatt er imot forumreglene -går litt tregt for enkelete skjønner jeg . Jeg snakker om folk generelt og du går rett på meg som bruker. Men jeg kan godt svare , ja jeg gjør mye bra for mine medmennesker i min hverdag .Ikke fordi jeg skal score poeng hos noen , men det faller meg naturlig . 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #51 Skrevet 12. april 2020 Akkurat nå, Rogadame skrev: Jo avsporing av tema og brukerdebatt er imot forumreglene -går litt tregt for enkelete skjønner jeg . Jeg snakker om folk generelt og du går rett på meg som bruker. Men jeg kan godt svare , ja jeg gjør mye bra for mine medmennesker i min hverdag .Ikke fordi jeg skal score poeng hos noen , men det faller meg naturlig . Ok. Samme her. Jeg heller ikke for å score poeng hos Gud, for frelsen er gratis. Tilbake til tema: Jeg tror fortsatt på bibelens ord om helvete. Da er vi på tema. Anonymkode: 7bd9d...ae9 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #52 Skrevet 12. april 2020 Dette er også et stort spørsmål for meg som jeg tenker er en misforståelse. Gud har gjort slik at alt er mening med, alt er grunn for, alt henger sammen. Jeg tror ikke på "ondskap", men jeg tror det er noe som heter å ikke være klar over hva man gjør. Jeg tror også at mennesket aldri vil gjøre seg selv ondt hvis det hadde kunnskap om hvordan det kan ha det godt. All form for "ondskap" er ubevisste handlinger. Altså handlinger som blir utført fordi man ikke vet bedre, ikke har nok erfaring til å forstå konsekvenser av sine handlinger. Det har lite med å gjøre at en person bestemmer seg for at "NÅ, NÅ skal jeg ødelegge for andre" for å være direkte ond. Det er umulig å skade andre hvis man forstår hva man gjør. Derfor er all form for lidelse en form for ubevisst handling. Jesus sa på korset: Far, forlat dem, for de vet ikke hva de gjør.» Og det er disse ubevisste handlingene som jeg mener er det vi kaller "Synd" Anonymkode: 64d8e...d05 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #53 Skrevet 13. april 2020 Var så lite og sorry skrivefeil. Jeg er en lat person som ikke leser over to ganger 🙂 Det er ganske likt kristendommen (hvis det er slik i deres tro). Det jeg merker er at noen muslimer kan bli arrogante og tro at de har sikker plass. Generell asshole trekk hos religiøse. Som muslim har vi ikke en sikker plass og kan ikke hevde oss ovenfor andre og tro at vi et sikret et godt nesteliv. Vi må jobbe for det - do good and you will get good. Vet ikke helt om jeg skjønte siste setningen din, men ja hvis man handler riktig så får man det godt med seg selv. Det som hjelper andre hjelper også ens indre. Med poeng systemet så er det sånn at på en dårlig dag tenker jeg at dette orker jeg ikke gjøre for x, men så tenker jeg at for Guds kjærlighet kan jeg strekke meg ekstra og gjøre det allikevel. Så med andre ord forteller Allah til late rævva mi at jeg kan strekke meg ekstra og booste min ego til å gjøre bra selv om jeg ikke har yess vilje til å gjøre det. De gode gjerningene er de uten agenda så intensjonen teller. Anonymkode: a89cb...1ea 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #54 Skrevet 13. april 2020 Jeg skrev til deg Rogadame. Glemte å trykke siter-knappen. Anonymkode: a89cb...1ea
Rogadame Skrevet 13. april 2020 #55 Skrevet 13. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skrev til deg Rogadame. Glemte å trykke siter-knappen. Anonymkode: a89cb...1ea Jeg forsto det var deg
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #56 Skrevet 13. april 2020 På 11.4.2020 den 10.41, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal man bry seg om hva Snåsamannen sier? Han er ikke en autoritet på noe. Anonymkode: 1a7b1...8d7 Akkurat i forhold til om Gud og Helvete finnes, så er han vel like stor autoritet på det som hvem som helst annen 😁 Noen tror, noen tror ikke, og ingen vet... Jeg for min del tror vi lever til vi dør, and that`s it Anonymkode: a4d41...af9 1
Klossmajor Skrevet 15. april 2020 #57 Skrevet 15. april 2020 På 12.4.2020 den 14.30, Rogadame skrev: Jeg tenker det er også ift hvilket land de kommer ifra, jeg har alltid blitt invitert inn på middag fra folk fra Iran /Syria osv . Også mennesker fra Sri LAnka og Pakistan er det veldig imøtekommende , ønsker deg alt vel osv. Religion kommer ikke på bordet engang, for det er ikke så viktig.Kan heller snakke om vær og vind liksom. Oppvokst på en kristen småbygd , så blir synet farget der også der de snakker dritt om muslimer, ber forbønn for mat og veldig Guds ord skal absolutt være del av alt, tenåringsmøter osv -alltid med andakt. Opplever disse kristne hjemmene er fort ute å snakke om "de der fæle ukristelige" /sladrer rett og slett. Har aldri opplevd motsatt , at muslimer disser kristne. Det kristenmiljøet du forteller om, er for meg oppvokst i Oslo, noe fjernt jeg bare har hørt om nærmest som vandrehistorier fra den eldre garde i familieselskaper. Min eneste livserfaring med sånt er en person jeg ble litt kjent med for mange år siden som kom fra en familie som hadde brutt med en kristenfundamentalistisk sekt. Jeg har aldri møtt noen nordmenn på min egen alder med så mange brødre som ham. Ellers er det bare noe man leser om fra tid til annen. Mitt inntrykk er at slike miljøer har vært uglesett blant nordmenn flest i flere generasjoner. Man får jo en veldig sjelden gang noen ukjente på døra med bibelen i hånd som er ute for å rekruttere, men det er også alt jeg har opplevd av sånt. Kristenmiljøet du beskriver tolker jeg som synonymt med "bygdedyret" man leser om fra småsteder rundt omkring. Her i Oslo er mekanismene "bygdedyret" beskriver noe man er mer kjent med fra bestemte innvandrermiljøer. Det er så mye omtalt etter hvert at det burde være godt kjent for alle her til lands nå, selv om man ikke har førstehånds erfaring med det selv.
Rogadame Skrevet 15. april 2020 #58 Skrevet 15. april 2020 1 time siden, Klossmajor skrev: Det kristenmiljøet du forteller om, er for meg oppvokst i Oslo, noe fjernt jeg bare har hørt om nærmest som vandrehistorier fra den eldre garde i familieselskaper. Min eneste livserfaring med sånt er en person jeg ble litt kjent med for mange år siden som kom fra en familie som hadde brutt med en kristenfundamentalistisk sekt. Jeg har aldri møtt noen nordmenn på min egen alder med så mange brødre som ham. Ellers er det bare noe man leser om fra tid til annen. Mitt inntrykk er at slike miljøer har vært uglesett blant nordmenn flest i flere generasjoner. Man får jo en veldig sjelden gang noen ukjente på døra med bibelen i hånd som er ute for å rekruttere, men det er også alt jeg har opplevd av sånt. Kristenmiljøet du beskriver tolker jeg som synonymt med "bygdedyret" man leser om fra småsteder rundt omkring. Her i Oslo er mekanismene "bygdedyret" beskriver noe man er mer kjent med fra bestemte innvandrermiljøer. Det er så mye omtalt etter hvert at det burde være godt kjent for alle her til lands nå, selv om man ikke har førstehånds erfaring med det selv. Jeg har erfaring fra både bygd og by- bodde 4 år i Oslo og jobbet på skole der. Forskjellige erfaringer gjør man seg opp med livserfaring I guess. Har enda til gode å oppleve muslimer å snakke "drit" om andre religioner som sagt , men nå kjenner jeg helst andregenerasjons innvandrere og de som kom hit på 80 og 90 tallet og ingen av de har hatt noe ønske å "prakke på " folk religionen sin.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #59 Skrevet 13. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jesus døde for alle våre synder. Skal vi da gjøre hans martyrium fullstendig meningsløst, ved å aldri begå noen synder igjen? Anonymkode: fcdca...969 Ok Anonymkode: ca65c...098
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #60 Skrevet 14. august 2020 Det er fordi mennesket fortjener det pga. synd. Men Gud sender ikke barn til helvete. Anonymkode: 269f5...95e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå