AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #21 Skrevet 11. april 2020 Dere som tror ordrett på bibelen og er veldig religiøse. Er dette pga foreldre har lært dere dette? Eller ble dere så sterkt skråsikkre på bibelen etterhvert som dere vokste opp? Anonymkode: 2d539...10d 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #22 Skrevet 11. april 2020 Har dere bevis rett foran dere unntatt bibelen? Jeg har fått bevis skjønner dere, men det betyr ikke at alt inne i bibelen er korrekt og at ateister kommer til helvete. Hvis man kan forutse at noen krasjer, ja da kan man si det er en grunn for alt. Da kan man mene det er god grunn for at ikke troende og troende eksisterer. Anonymkode: 2d539...10d 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #23 Skrevet 11. april 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som tror ordrett på bibelen og er veldig religiøse. Er dette pga foreldre har lært dere dette? Eller ble dere så sterkt skråsikkre på bibelen etterhvert som dere vokste opp? Anonymkode: 2d539...10d Jeg tror du finner begge deler. Personer som er vokst opp i kristne hjem, og andre som har møtt Jesus i voksen alder. Anonymkode: a071d...484 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #24 Skrevet 11. april 2020 Hvis helvete finnes så er det planeten vi lever på. Anonymkode: ca65c...098 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #25 Skrevet 11. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis helvete finnes så er det planeten vi lever på. Anonymkode: ca65c...098 Enig 😉 Anonymkode: 2d539...10d 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #26 Skrevet 11. april 2020 4 timer siden, Antiviruset skrev: Tror du Gud gleder seg over dette? Det er derfor kristne misjonerer og forteller om frelsen for å redde menneskesjeler! Det er jubel i himmelen for hvert menneske som blir frelst! Det er sannheten. Så anklager man Gud fordi han ikke redder dere på "rette måten". Hør her det er fordi du ikke vil motta frelsen fra denne verden synd, du er litt for glad i den. Men ikke anklage Gud iallefall. Han har lagt en plan for frelse, du kan ta imot eller forkaste det! Dette er din feil om du gjør det siste, ingen andre sin. Misjonærer kan ikke nå alle i hele verden. Hva med mennesker som bor i jungelen? Er det deres feil at de aldri har hørt om din gud? Anonymkode: 1a7b1...8d7 3
Conal Skrevet 11. april 2020 #27 Skrevet 11. april 2020 (endret) En Gud som er allviten kan ikke muligens straffe noen for å ikke tro. Hvis Gud er allviten, som kristendommen sier, hvordan kan Gud da straffe noen han vet ikke kommer til å tro uansett? Å være allviten betyr å vite om en person kommer til å dø troende eller ikke. Videre, en allmektig Gud har ingen behov for at noen skal tro på han. Hvis Gud vet at han er allmektig, vet at han eksisterer, og vet at han er Gud, hvilken mening gir det at Gud skal trenge å teste folk om de vil tro på han eller ikke? Kristendommen, Islam og Jødedommen gjør narr av Gud og hva Gud virkelig er. Dems beskrivelse av hva Gud er, hva Gud gjør og hva Gud trenger er latterlig. De gjør Gud mindre en det Gud er. Endret 11. april 2020 av Conal 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #28 Skrevet 11. april 2020 3 timer siden, Rogadame skrev: Syns det er lite variasjon fra koranen her inne på religionsforumet, kan du ikke sende inn noe så kan vi sammenligne?. De har jo samme stamfar, så er nødt å være en del likhet selv om Mohammed var kriger og Jesus pasifist Først og fremst blir det alltid helvete når man diskuterer religion, så da bruker jeg mine pasifistiske utsagn som min profet Mohammad kom med for å roe ned 🙂 Slik jeg har blitt oppdratt har jeg lært og lest meg til følgende: I islam er helvete for de verste menneskene som lager helvete på jord. Den som dømmer er Allah på dommens dag. Det er bare Allah som vet hvem som skal lide i helvete. Regelen er at man må gjøre det godt i dette livet for å slippe. Allah er mer nåderik med den som tror på han som den ene gud enn den som ikke tror på han og er erke hatfull mot han og setter andre foran han. Fordi de menneskene har tatt sitt standpunkt. Han har skapt alle så han vet hvordan han dømmmer. Når det er sagt er det mange som ikke kjenner til islam og de vil få en prøve etter døden. Består de den vil Allah tilgi de og de vil få det bedre. Hvis de ikke består den så ciao honet (måtte Allah være nådig mot deg). Barn drar aldri til helvete (grensen er puberterten). Alle barn får Jannah (paradis) selv barna av ikke-muslimer for Jannah. De vil også dra sine foreldre i jannah. På dommens dag vil de spørre og mase om å få sine foreldre tilgitt og Allah vil tilgi dem. I islam er helvete beskrevet i detaljer og det vettskremmende å tenke at Allah har skapt et sånt sted, men for meg er den en sannhet som gjør at jeg avstår fra å såre andre, gjøre ulovlige ting og generelt bruke tiden min på ikke lage helvete på jord. En muslim er ikke redd for døden ei heller helvete. Det går bra. Allah er nåderik og barmhjertig. Han har gitt meg mat, drikke, et godt sted her i Norge han gir dyrene mat og plantene liv. For snill Gud, men back to hell: Det er også slik at i graven får vi endelig hvile med utsikt til jannah eller johannam (helvete). Når vi dør ber vi ekstra for den døde for da kommer de to englene (enten jævlig skumle eller vakre alt ettersom hva slags muslim man er). Jeg har lært er det sånn at når vi dør så vil englene spørre om hvem vi trodde på, hvem vår religion var og vi blir vist et bilde av Profeten Muhammad. De troende vil kjenne jeg profetens bilde og klare å svare på de andre spørsmålene. De troende får endelig hvile med utsikt til paradis i ventestasjonen (al barzakh) til dommens dag og den blir behagelig (Insha Allah med hvis Allah vil). Den som ikke har hatt troen vil skjelve og ikke bestå. Igjen måtte Allah være nådig. Nå har jeg delt dette med deg. Valget er ditt, men helvete er virkelig. Livet er fort kort. Best å gjøre det beste ut av den. Min plikt er å gi til fattige, ikke fucke opp med verden og være fucked up, og heller ikke banne mer for da mister jeg poeng. Så ja vi får poeng får alt det gode og dårlige. Måtte Allag være nådig og sett ingen ved siden av han. Anonymkode: a89cb...1ea 1
linsejesus Skrevet 12. april 2020 #29 Skrevet 12. april 2020 17 hours ago, AnonymBruker said: Kan ikke noe for at jeg tror på Bibelen. Har skreve svar på det i tidligere innlegg. Anonymkode: 7bd9d...ae9 Men samtidig skriver du at folk velger selv hvor de skal havne etter døden. Man kan ikke velge alternativer man ikke vet finnes, eller som man ikke tror på. Det er som om noen skulle be deg velge mellom å bli gjenfødt eller bli forent med Nirvana. Faktisk er det omtrent slik dine formaninger blir oppfattet av ikke-troende. De gir mening i ditt verdensbilde, men det virker ikke som om du tar inn over deg at folk ikke deler det bildet. Hvis Gud skal dømme rettferdig, må folk ha et reelt valg. Det holder ikke at man har blitt fortalt av noen at kristendommen er sann. Skal man ha et reelt valg, må man VITE hva man kan velge mellom, og det er jo åpenbart at ingen ved sine fulle fem ville VELGE å gå fortapt. Absolutt alle ville velge himmelen, så hvis det er et valg, havner alle der. Skal Gud dømme rettferdig, er det også åpenbart at ingen vil bli utsatt for evig pine, for det er det selvsagt ingen som fortjener. Og er Gud allmektig, ser jeg ikke hva eller hvem det er som tvinger ham til å utsette noen for noe slikt. Man peker gjerne på ideer som at "Gud ikke tåler synd" og slikt, men da ser man jo bort fra alle bibelens eksempler på hvordan han gjør nettopp det - Jesus gikk jo rett til syndere og spiste med de mest forhatte. Det virker ikke som om han ikke "tålte" det. Det er noe som skurrer i teologien når man sammenligner Gud med en kjærlig far samtidig som han er den mest overfølsomme og grusomste tyrann. Det er rart hvordan en menneskelig far kan "tåle" uendelig mye mer synd, og være uendelig mye mer tilgivende, enn slik Gud fremstilles av mange kristne. 3
Elaine Marley Skrevet 12. april 2020 #30 Skrevet 12. april 2020 (endret) Tråden er ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring, avsporinger og svar til dette. Elaine Marley, mod. Endret 12. april 2020 av Elaine Marley
Klossmajor Skrevet 12. april 2020 #31 Skrevet 12. april 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: "Jeg skal vise dere hvem dere skal frykte: Frykt ham som kan slå i hjel og siden har makt til å kaste i helvete. Ja, jeg sier dere: Det er ham dere skal frykte!" - Luk. 12 Anonymkode: 7bd9d...ae9 I det nevnte verset fra Lukasevangeliet brukes helvete i den norske bibeloversettelsen der uttrykket gehenna står skrevet i den opprinnelige teksten på gresk. Gehenna er imidlertid ikke det samme som helvete. I den norske oversettelsen av det gamle testamentet går gehenna igjen, mens helvete ikke nevnes i det hele tatt. Gehenna er en liten dal som befant seg utenfor Jerusalems bygrense, som man vet ble benyttet som et gravsted. Gehenna er også kjent som Hinnoms dal. Fordi det en gang i oldtiden sies å ha vært et sted for rituelle seremonier med bruk av ild og menneskeofringer ble det, etter at det ble slutt på menneskeofringer, sett på som et slags gudsforlatt, ugudelig sted. Stedet det siktes til er altså et rent fysisk sted i dagens Jerusalem som kom til å bli uglesett, mens helvete er et mer abstrakt germansk konsept som omhandler et dødsrike i underverden. 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #32 Skrevet 12. april 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som tror ordrett på bibelen og er veldig religiøse. Er dette pga foreldre har lært dere dette? Eller ble dere så sterkt skråsikkre på bibelen etterhvert som dere vokste opp? Anonymkode: 2d539...10d Jeg er vokst opp i et kristent hjem. Men etter hvert som jeg har hørt Guds Ord forkynt har jeg blitt mer og mer overbevist om at bibelen taler sant. 🙂 Anonymkode: 7bd9d...ae9
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #33 Skrevet 12. april 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Misjonærer kan ikke nå alle i hele verden. Hva med mennesker som bor i jungelen? Er det deres feil at de aldri har hørt om din gud? Anonymkode: 1a7b1...8d7 Jeg tror at Gud har full kontroll og kjenner hjertene. 🙂 Anonymkode: 7bd9d...ae9
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #34 Skrevet 12. april 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror at Gud har full kontroll og kjenner hjertene. 🙂 Anonymkode: 7bd9d...ae9 Hva med mormoner da? Kommer de også til helvete? Anonymkode: 2d539...10d
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #35 Skrevet 12. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med mormoner da? Kommer de også til helvete? Anonymkode: 2d539...10d Har ikke peiling. Gud kjenner den enkelte. Anonymkode: 7bd9d...ae9
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #36 Skrevet 12. april 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror at Gud har full kontroll og kjenner hjertene. 🙂 Anonymkode: 7bd9d...ae9 Men da kan jo ateister komme til hmmelen da? Og hinduer? Siden det er godheten i hjertene som gjelder og ikke at man tror på bibelens Gud. Eller mener du det er fordi innfødte ikke har hørt om Gud og derfor er uskyldig ? Nå må du forklare deg ? Anonymkode: fa614...b13 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #37 Skrevet 12. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men da kan jo ateister komme til hmmelen da? Og hinduer? Siden det er godheten i hjertene som gjelder og ikke at man tror på bibelens Gud. Eller mener du det er fordi innfødte ikke har hørt om Gud og derfor er uskyldig ? Nå må du forklare deg ? Anonymkode: fa614...b13 Alle kan ta imot frelsen. Det jeg mener er at Gud visste fra begynnelsen av hvem som trodde osv. Og Han kjenner til dem som ikke har hørt og dømmer rettferdig uansett. Anonymkode: 7bd9d...ae9
Rogadame Skrevet 12. april 2020 #38 Skrevet 12. april 2020 (endret) 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Først og fremst blir det alltid helvete når man diskuterer religion, så da bruker jeg mine pasifistiske utsagn som min profet Mohammad kom med for å roe ned 🙂 Slik jeg har blitt oppdratt har jeg lært og lest meg til følgende: I islam er helvete for de verste menneskene som lager helvete på jord. Den som dømmer er Allah på dommens dag. Det er bare Allah som vet hvem som skal lide i helvete. Regelen er at man må gjøre det godt i dette livet for å slippe. Allah er mer nåderik med den som tror på han som den ene gud enn den som ikke tror på han og er erke hatfull mot han og setter andre foran han. Fordi de menneskene har tatt sitt standpunkt. Han har skapt alle så han vet hvordan han dømmmer. Når det er sagt er det mange som ikke kjenner til islam og de vil få en prøve etter døden. Består de den vil Allah tilgi de og de vil få det bedre. Hvis de ikke består den så ciao honet (måtte Allah være nådig mot deg). Barn drar aldri til helvete (grensen er puberterten). Alle barn får Jannah (paradis) selv barna av ikke-muslimer for Jannah. De vil også dra sine foreldre i jannah. På dommens dag vil de spørre og mase om å få sine foreldre tilgitt og Allah vil tilgi dem. I islam er helvete beskrevet i detaljer og det vettskremmende å tenke at Allah har skapt et sånt sted, men for meg er den en sannhet som gjør at jeg avstår fra å såre andre, gjøre ulovlige ting og generelt bruke tiden min på ikke lage helvete på jord. En muslim er ikke redd for døden ei heller helvete. Det går bra. Allah er nåderik og barmhjertig. Han har gitt meg mat, drikke, et godt sted her i Norge han gir dyrene mat og plantene liv. For snill Gud, men back to hell: Det er også slik at i graven får vi endelig hvile med utsikt til jannah eller johannam (helvete). Når vi dør ber vi ekstra for den døde for da kommer de to englene (enten jævlig skumle eller vakre alt ettersom hva slags muslim man er). Jeg har lært er det sånn at når vi dør så vil englene spørre om hvem vi trodde på, hvem vår religion var og vi blir vist et bilde av Profeten Muhammad. De troende vil kjenne jeg profetens bilde og klare å svare på de andre spørsmålene. De troende får endelig hvile med utsikt til paradis i ventestasjonen (al barzakh) til dommens dag og den blir behagelig (Insha Allah med hvis Allah vil). Den som ikke har hatt troen vil skjelve og ikke bestå. Igjen måtte Allah være nådig. Nå har jeg delt dette med deg. Valget er ditt, men helvete er virkelig. Livet er fort kort. Best å gjøre det beste ut av den. Min plikt er å gi til fattige, ikke fucke opp med verden og være fucked up, og heller ikke banne mer for da mister jeg poeng. Så ja vi får poeng får alt det gode og dårlige. Måtte Allag være nådig og sett ingen ved siden av han. Anonymkode: a89cb...1ea Ganske likt som bibelen egentlig da- selve prosessen om man nekter å motta Gud/Allah , Det merkes at koranen har mer en fokus på å hjelpe de fattige og vanskeligstilte , men det er vel etter hvor man leser hen. Jesus var en tilgivende profet if bibelen,men ser at mange kristne liker heller å dra frem trusselen om dommen dag. Sånn sett har jeg merket meg at menneskesynet blant muslimer er mer inkluderende enn hos en feks fundamental kristen. De åpner dørene sine og inviterer folk på middag og prøver ikke å forkynne religionen sin på folk, da dette ansas svært uhøflig. Tror jeg liker personlig den tilnærmingen bedre-dette karma-poeng synet på livet . Du blir sett på hvordan man er mot sin neste, ikke for å score poeng med å gå mest i et Gudshus og få tilgivelse helt til slutt. Takk for innspill Endret 12. april 2020 av Rogadame 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #39 Skrevet 12. april 2020 13 minutter siden, Rogadame skrev: Jesus var en tilgivende profet if bibelen,men ser at mange kristne liker heller å dra frem trusselen om dommen dag. Sånn sett har jeg merket meg at menneskesynet blant muslimer er mer inkluderende enn hos en feks fundamental kristen. De åpner dørene sine og inviterer folk på middag og prøver ikke å forkynne religionen sin på folk, da dette ansas svært uhøflig. Tror jeg liker personlig den tilnærmingen bedre-dette karma-poeng synet på livet . Du blir sett på hvordan man er mot sin neste, ikke for å score poeng med å gå mest i et Gudshus og få tilgivelse helt til slutt. Ang. "trusselen" om dommens dag : Er en grunn for at kristne velger å være åpne om den fulle sannhet. Ingen dom, heller ingen frelse, sant. Er mange kristne som ikke tvinger sin tro på andre. Jeg f.eks. driter i at du ikke tror. Er mange kristne som ikke går i kirken men hører Guds Ord hjemme. Ikke noe galt i det. Anonymkode: 7bd9d...ae9
Elaine Marley Skrevet 12. april 2020 #40 Skrevet 12. april 2020 Tråden er igjen ryddet for latterliggjøring, avsporinger og svar til dette. Elaine Marley, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå