AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #1 Del Skrevet 11. april 2020 Hvis kristne har rett i at det finnes en Gud, altså Guden som skapte verden, Adam og Eva, Guden til Noah, Moses, og Guden som er faren og Jesus på samme tid, hvorfor vil han sende folk til helvete? Det gir ikke noe mening. Kristne sier at mennesker som ikke tror blir sendt til helvete, men samtidig sier de at Gud elsker alle sine barn. Et menneske kan være en god person, en som hjelper andre og som ikke vil andre vondt, samtidig som de er ateist. Hvorfor vil Gud sende alle som ikke tror til evig i tid i helvete? Hvis han ser at de er et godt menneske, og hvis han skjønner at de ikke greier å bli overbevist om at han eksisterer. Han må ikke gjøre det. Det er Gud som har skapt universet, menneskene, og helvete. Det er han som bestemmer. Hvorfor helvete? Fra et ateistisk perspektiv høres himmel og helvete ut som noe man bruker til å lure mennesker inn i religionen. Mennesker har alltid fryktet døden. Følg min religion og når du dør vil du få et liv etter døden, og dette livet vil være bedre enn du noen gang kan forestille deg. Men... hvis du ikke tror på min Gud, så vil du brenne for evig i helvete. Det høres ut som en ganske syk skremselstaktikk til å få flere troende. Og før i tiden tjente kirken MYE penger på denne taktikken. Man kunne betale kirken penger for å komme seg gjennom skjærsilden raskere. Hvordan kan vi vite at kristne ikke bare har funnet på helvete for å få flere følgere? Det er den eneste måten konseptet gir mening. Anonymkode: 1a7b1...8d7 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #2 Del Skrevet 11. april 2020 Trenger ikke frykte døden uansett hva man tror. Det er min mening 😉 Om jeg dør i morgen, so what? Anonymkode: 2d539...10d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #3 Del Skrevet 11. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis kristne har rett i at det finnes en Gud, altså Guden som skapte verden, Adam og Eva, Guden til Noah, Moses, og Guden som er faren og Jesus på samme tid, hvorfor vil han sende folk til helvete? Det gir ikke noe mening. Kristne sier at mennesker som ikke tror blir sendt til helvete, men samtidig sier de at Gud elsker alle sine barn. Et menneske kan være en god person, en som hjelper andre og som ikke vil andre vondt, samtidig som de er ateist. Hvorfor vil Gud sende alle som ikke tror til evig i tid i helvete? Hvis han ser at de er et godt menneske, og hvis han skjønner at de ikke greier å bli overbevist om at han eksisterer. Han må ikke gjøre det. Det er Gud som har skapt universet, menneskene, og helvete. Det er han som bestemmer. Hvorfor helvete? Fra et ateistisk perspektiv høres himmel og helvete ut som noe man bruker til å lure mennesker inn i religionen. Mennesker har alltid fryktet døden. Følg min religion og når du dør vil du få et liv etter døden, og dette livet vil være bedre enn du noen gang kan forestille deg. Men... hvis du ikke tror på min Gud, så vil du brenne for evig i helvete. Det høres ut som en ganske syk skremselstaktikk til å få flere troende. Og før i tiden tjente kirken MYE penger på denne taktikken. Man kunne betale kirken penger for å komme seg gjennom skjærsilden raskere. Hvordan kan vi vite at kristne ikke bare har funnet på helvete for å få flere følgere? Det er den eneste måten konseptet gir mening. Anonymkode: 1a7b1...8d7 Jeg, som kristen, tror på at helvete er virkelig. (Nå: Dødsriket. Senere: Ildsjøen.) Jeg tror også på at satan og englene hans fins. Det er jo så mye vondt i denne verden. Pga. det som skjedde med dem, at de ble kastet ut av himmelen, av Gud, tror jeg at Han kan tillate like mye et helvete for mennesker som med dem. Og pga. Gud tillater det vonde per i dag tror jeg også Han vil tillate det vonde for mange etter døden. Jeg tror at menneskene sin straff etter syndefallet og alle sine synder er døden. Og jeg tror at den endelige dom er den evige død - ildsjøen. Men jeg tror ikke bare at Gud er en hellig Gud som ikke tåler synd og som straffer pga. synd. Jeg tror også Han er en kjærlig Gud. Som sendte Jesus nettopp for å frelse oss fra synden, døden, helvete, osv. Det vonde generelt. Jeg tror at Jesus var sendt av Gud Fader for å vitne om sannheten, slik at menneskene kunne bli frelst. Jeg tror at Jesus levde et fullkomment liv, nettopp fordi Han = Gud-menneske. Jeg tror at Jesus er vår stedfortreder. At Han tok dommen vår og straffen vår på korset. Og at hvem som helst kan ta imot dette budskap og Jesus og bli frelst. Jeg tror samtidig at Gud er rettferdig. At Han dømmer dem som er skyldige, men slepper fri og gir alt det som Jesus fortjener til dem som tar sin tilflukt til Han. Samtidig tror jeg at Gud kjenner alles hjerter, og visste fra begynnelsen av hvem som trodde og ikke. De fleste vil nemlig ikke ha noe med Gud og gjøre. Og det tar Gud selvfølgelig stilling til. Jeg hører Guds Ord forkynt hver dag pga. det gjør meg godt! Og samtidig blir jeg mer kjent med Jesus! Er derfor Guds Ord er så viktig for å kjenne Gud! Jeg tror det er mange kristne som kjenner Gud pga. de kjenner Guds Ord, og jeg tror det er mange kristne som ikke kjenner Gud pga. de ikke kjenner Guds Ord. Guds Ord er ånd og er liv, står det. Jeg tror også på Den Hellige Ånd. At Han er komt for å forkynne oss den fulle sannheten - utifra Guds Ord. Ånden og Ordet er ett. Jeg tror at Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd er ett. Her er noen ord til refleksjon: For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. 17 Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham. 18 Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn. 19 Og dette er dommen: Lyset er kommet til verden, men menneskene elsket mørket høyere enn lyset fordi deres gjerninger var onde. 20 For den som gjør det onde, hater lyset og kommer ikke til lyset, for at hans gjerninger ikke skal bli avslørt. 21 Men den som følger sannheten, kommer til lyset, så det skal bli klart at hans gjerninger er gjort i Gud.» - Joh. 3 og: Og ved dette ble Guds kjærlighet åpenbart blant oss, at Gud sendte sin enbårne Sønn til verden for at vi skulle leve ved ham. 10 Ja, dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder. - 1.Joh. 4 Anonymkode: 7bd9d...ae9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #4 Del Skrevet 11. april 2020 Hvis du ser hva Snåsamannen sier om helvete så tror han ikke det finnes. Tror mer på han enn det som står skrevet der. Synes det er meningsløst å ta alt i bibelen bokstavelig. Anonymkode: 2d539...10d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #5 Del Skrevet 11. april 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ser hva Snåsamannen sier om helvete så tror han ikke det finnes. Tror mer på han enn det som står skrevet der. Synes det er meningsløst å ta alt i bibelen bokstavelig. Anonymkode: 2d539...10d Hvorfor skal man bry seg om hva Snåsamannen sier? Han er ikke en autoritet på noe. Anonymkode: 1a7b1...8d7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #6 Del Skrevet 11. april 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal man bry seg om hva Snåsamannen sier? Han er ikke en autoritet på noe. Anonymkode: 1a7b1...8d7 Å hjelpes🤣 Anonymkode: 2d539...10d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #7 Del Skrevet 11. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å hjelpes🤣 Anonymkode: 2d539...10d Jeg skjønner ikke hvorfor du nevner Snåsamannen. Anonymkode: 1a7b1...8d7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #8 Del Skrevet 11. april 2020 Gud sender ikke folk personlig til helvete. De havner der om de ikke tror på Jesus, som Guds sønn. Og tror de ikke på det, så hvorfor ville de til himmelen da? De tror jo ikke på det? Men fult mulig at Gud kan gi de en sjanse når de dør. Det vet vi ikke enda. Anonymkode: 99400...bfc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #9 Del Skrevet 11. april 2020 Helvete er funnet opp av kirken og religiøse ledere for å kontrollere befolkningen, gjør som vi sier eller brenn i helvete. Kunnskap er synd, folk som har for mye kunnskap er en trussel fordi de gjennomskuer løgnene. Anonymkode: d02ed...db6 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #10 Del Skrevet 11. april 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gud sender ikke folk personlig til helvete. De havner der om de ikke tror på Jesus, som Guds sønn. Og tror de ikke på det, så hvorfor ville de til himmelen da? De tror jo ikke på det? Men fult mulig at Gud kan gi de en sjanse når de dør. Det vet vi ikke enda. Anonymkode: 99400...bfc Hvem sender noen til helvete da? 🤨 Altså... hvis helvete finnes, så må jo Gud stå bak det. Og det er forskjell på å ikke komme til himmelen og å brenne i helvete for alltid. Greit nok hvis det var sånn at de ateistene som tok feil bare døde og ikke kom til himmelen, men kristendommen sier at de som ikke tror på Gud skal brenne i helvete. Anonymkode: 1a7b1...8d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #11 Del Skrevet 11. april 2020 "Så skal han si til dem på venstre side: ‘Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og englene hans. " - Matt. 25 "Jeg skal vise dere hvem dere skal frykte: Frykt ham som kan slå i hjel og siden har makt til å kaste i helvete. Ja, jeg sier dere: Det er ham dere skal frykte!" - Luk. 12 "Så ble døden og dødsriket kastet i ildsjøen. Og ildsjøen, det er den annen død. 15 Og om noen ikke var skrevet inn i livets bok, ble han kastet i ildsjøen." - Joh.Åp. 20 Anonymkode: 7bd9d...ae9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #12 Del Skrevet 11. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: "Så skal han si til dem på venstre side: ‘Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og englene hans. " - Matt. 25 "Jeg skal vise dere hvem dere skal frykte: Frykt ham som kan slå i hjel og siden har makt til å kaste i helvete. Ja, jeg sier dere: Det er ham dere skal frykte!" - Luk. 12 "Så ble døden og dødsriket kastet i ildsjøen. Og ildsjøen, det er den annen død. 15 Og om noen ikke var skrevet inn i livets bok, ble han kastet i ildsjøen." - Joh.Åp. 20 Anonymkode: 7bd9d...ae9 Det gir null mening. Anonymkode: 1a7b1...8d7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #13 Del Skrevet 11. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det gir null mening. Anonymkode: 1a7b1...8d7 Det står mer detaljert i bibelen. Anonymkode: 7bd9d...ae9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #14 Del Skrevet 11. april 2020 Jeg tror konseptet om helvete er noe som har rot i noe virkelig, men som har blitt en idè som man har spunnet videre på og gjort det til at Gud liksom sender noen til enten det ene eller det andre stedet, noe som ikke stemmer. Det er jo heller ikke slik det fungerer på andre siden om man skal dømme etter alle de som har hatt nær-døden-opplevelser, selv om noen få kan fortelle om "helvete"-lignede opplevelser. F.ex. Eben Alexander som kom til et sted som han kaller for "meitemark-synsvinkelen" der han nærmest følte at han var under jorda, og der det skjedde veldig lite. Han tror selv at dette var den bevisstheten hjernen hans klarte å skape på det tidspunktet, da den var svært alvorlig angrepet av hjernehinnebetennelse. Det var så alvorlig at man trodde han kom til å bli en grønnsak når han våknet opp. Men han kom ut av denne tilstanden og inn i en helt utrolig verden der han møtte en dame som han senere fant ut var hans søster som han aldri hadde sett i virkeligheten. Det første stedet kan man kanskje kalle et slags "helvete", og det andre "himmelen". (Han kom seg veldig fort når han våknet, og ble fullt funksjonell etterpå. Slike "mirakler" har skjedd flere ganger med de som har hatt nær døden-opplevelser.) Howard Storm kom også til et slags "helvete" der han opplevde at andre oppførte seg så dårlig mot mot han som han hadde oppført seg mot andre i livet. Mens han var på dette stedet skjønte han at de som var rundt han og mishandlet han var akkurat slik som han, han hadde kommet til "sine egne" og trodde han kom til å være der i all evighet. Han ba til Gud fordi han hørte en indre stemme som sa han skulle gjøre det, og så kom Jesus og reddet han ut av den verdenen og de "fløy" opp til "himmelen (dette er veldig enkelt forklart, opplevelsen er mye mer fantastisk enn det). Han var ateist, og hadde vokst opp kristen, så troen hans spilte nok en rolle i hva han opplevde. Han endret livet sitt radikalt etter dette, ble prest og fokuserte på å behandle mennesker bra istedenfor å prøve å grafse til seg mest mulig slik han hadde gjort før i livet. Anonymkode: 1c49a...b5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #15 Del Skrevet 11. april 2020 Anonymkode: d5d6d...91e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antiviruset Skrevet 11. april 2020 #16 Del Skrevet 11. april 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis kristne har rett i at det finnes en Gud, altså Guden som skapte verden, Adam og Eva, Guden til Noah, Moses, og Guden som er faren og Jesus på samme tid, hvorfor vil han sende folk til helvete? Det gir ikke noe mening. Kristne sier at mennesker som ikke tror blir sendt til helvete, men samtidig sier de at Gud elsker alle sine barn. Du må lese skriften, du bare synser. Da gir det jo ikke noe logikk. Gud skapte mennesket, så falt mennesket i synd og var ulydige mot Gud. Da ble mennesket jaget ut av edens hage som er bilde på himmelen slik jeg leser det. Gud elsker mennesket ja, men han vil ikke styre mennesket som en robot! Gud er rettferdig, og han kan heller ikke slippe ondskapen inn i himmelriket! Derfor har han gitt mennesket et valg, vend om og ta imot den frelsen han tilbyr! Det er helt gratis, du trenger ikke gjøre noe som helst, tro på Jesus Kristus og da vil du også følge ordet. De som ikke vil tro, forkaster også himmelriket! Da er det bare en plass igjen der all ondskap vil samles og der det er totalt fravær av Gud! Du virker som å ha en forestilling om Dantes helvete! Der djevelen leker seg med de arme sjelene. Bare tull og menneskelige forestillinger. Fortapelsen heter det! Totalt fravær av Gud og all ondskap som har eksistert i hele menneskets historie og universet samles og låse inne i den dimensjonen. For slik Guds ord fremstiller det i historien med Lasarus og den rike mannen så er dette en "dimensjon" det ikke er mulig å slippe fra når du først har havnet der. Og det vil fortsette inn i all evighet. Uten mer tid og rom. Tror du Gud gleder seg over dette? Det er derfor kristne misjonerer og forteller om frelsen for å redde menneskesjeler! Det er jubel i himmelen for hvert menneske som blir frelst! Det er sannheten. Så anklager man Gud fordi han ikke redder dere på "rette måten". Hør her det er fordi du ikke vil motta frelsen fra denne verden synd, du er litt for glad i den. Men ikke anklage Gud iallefall. Han har lagt en plan for frelse, du kan ta imot eller forkaste det! Dette er din feil om du gjør det siste, ingen andre sin. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #17 Del Skrevet 11. april 2020 Fra en muslim: lev og la leve når døden treffer oss får vi se hvem som har rett. Inntil videre chill. Anonymkode: a89cb...1ea 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rogadame Skrevet 11. april 2020 #18 Del Skrevet 11. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fra en muslim: lev og la leve når døden treffer oss får vi se hvem som har rett. Inntil videre chill. Anonymkode: a89cb...1ea Syns det er lite variasjon fra koranen her inne på religionsforumet, kan du ikke sende inn noe så kan vi sammenligne?. De har jo samme stamfar, så er nødt å være en del likhet selv om Mohammed var kriger og Jesus pasifist 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #19 Del Skrevet 11. april 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvem sender noen til helvete da? 🤨 Altså... hvis helvete finnes, så må jo Gud stå bak det. Og det er forskjell på å ikke komme til himmelen og å brenne i helvete for alltid. Greit nok hvis det var sånn at de ateistene som tok feil bare døde og ikke kom til himmelen, men kristendommen sier at de som ikke tror på Gud skal brenne i helvete. Anonymkode: 1a7b1...8d7 Jeg er kristen, men jeg snakker bare på vegne av meg selv her. Personlig tolker jeg det ikke som at Gud kaster vantro i helvete. Jeg tror at helvete er et sted uten Gud. Og jeg som tror at Gud er selve definisjonen på godhet og kjærlighet, ser for meg at fraværet av Gud også vil føre til fravær av godhet og kjærlighet. Hvis lyset forsvinner, blir det mørkt. Men Gud har invitert alle til å bli med ham til det nye stedet (paradis) som han har gjort i stand for oss. Men han tvinger ingen. De som ikke ønsker å være med Gud, får lov til å bli igjen som de ønsker. Men jeg tror at en verden uten Gud blir et helvete. Jeg skjønner at dette kanskje høres usannsynlig ut for deg som ikke tror, men jeg håper det gir litt mer mening i forhold til hva kristne tror? De fleste tror ikke på en hevngjerrig og kynisk Gud, hvorfor skulle vi hatt lyst til å følge en sånn Gud? Anonymkode: a071d...484 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antiviruset Skrevet 11. april 2020 #20 Del Skrevet 11. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er kristen, men jeg snakker bare på vegne av meg selv her. Personlig tolker jeg det ikke som at Gud kaster vantro i helvete. Jeg tror at helvete er et sted uten Gud. Og jeg som tror at Gud er selve definisjonen på godhet og kjærlighet, ser for meg at fraværet av Gud også vil føre til fravær av godhet og kjærlighet. Hvis lyset forsvinner, blir det mørkt. Men Gud har invitert alle til å bli med ham til det nye stedet (paradis) som han har gjort i stand for oss. Men han tvinger ingen. De som ikke ønsker å være med Gud, får lov til å bli igjen som de ønsker. Men jeg tror at en verden uten Gud blir et helvete. Jeg skjønner at dette kanskje høres usannsynlig ut for deg som ikke tror, men jeg håper det gir litt mer mening i forhold til hva kristne tror? De fleste tror ikke på en hevngjerrig og kynisk Gud, hvorfor skulle vi hatt lyst til å følge en sånn Gud? Anonymkode: a071d...484 Gud kaster ingen dit nei! Du har helt rett og har oppfattet dette riktig, tipper det er fordi du har lest Bibelen og tatt i mot budskapet med ditt intellekt og hjerte. Gud sparker ingen ned i fortapelsen. Det er mennesket som selv velger denne "dimensjonen" foran Guds rike fordi de har et så hardt hjerte og så sterk vantro. Så sier de "gud er slem som lar mennesket gå til helvete" Nei det er han ikke. Det er mennesket som velger å ikke gå inn i Guds rike, Fortapelsen er som du sier et sted der det er totalt fravær av Gud. Samtidig i den "dimensjonen" samles all ondskap som er det motsatte av Guds godhet. Et slikt sted må alle forstå ikke er noen god plass å være. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå