Gjest Geirfuglen Skrevet 11. april 2020 #1 Skrevet 11. april 2020 Vi har hatt en gammel Bosch-oppvaskmaskin som har vasket krystallglassene våre rene i alle år. Da den gikk i stykker etter nesten 15 år byttet vi den ut i en maskin fra AEG. Alle glassene blir grå i den. Snakket med svigermor som har en Miele, hun har samme problem. Hva er årsaken? Og hvilken maskin kan jeg gå for som ikke fører til dette problemet?
Gjest Geirfuglen Skrevet 11. april 2020 #3 Skrevet 11. april 2020 Akkurat nå, newman01 skrev: Glansmiddel? Har aldri pleid å bruke det
newman01 Skrevet 11. april 2020 #4 Skrevet 11. april 2020 Da har vi funnet løsningen på problemet da 9
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #5 Skrevet 11. april 2020 Har aldri hørt at de blir grå, men hvite. Tilsett sitronsyre eller eddik i vaskevannet, og bruk glansemiddel og husk salt til oppvaskmaskina. Anonymkode: 29735...2f6
Gjest Geirfuglen Skrevet 11. april 2020 #6 Skrevet 11. april 2020 1 minutt siden, newman01 skrev: Da har vi funnet løsningen på problemet da Nei, jeg brukte det ikke med forrige maskinen heller. Svigermor bruker glansmiddel, hjelper ikke.
Gjest Geirfuglen Skrevet 11. april 2020 #7 Skrevet 11. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har aldri hørt at de blir grå, men hvite. Tilsett sitronsyre eller eddik i vaskevannet, og bruk glansemiddel og husk salt til oppvaskmaskina. Anonymkode: 29735...2f6 Har aldri pleid å gjøre noen av disse tingene. Vil heller bare ha en maskin som funker.
newman01 Skrevet 11. april 2020 #8 Skrevet 11. april 2020 Kan være nye krav til energieffektivitet, miljø eller andre ting som har endret seg. 15 år er lenge. Og oppvaskmaskin er designet for å bruke glansmiddel etter vask. Har du forresten kjøpt maskin som er lik den gamle? Det finnes to typer; den som skal kobles til kaldtvann og den som kobles til varmtvann
Gjest Geirfuglen Skrevet 11. april 2020 #9 Skrevet 11. april 2020 1 minutt siden, newman01 skrev: Kan være nye krav til energieffektivitet, miljø eller andre ting som har endret seg. 15 år er lenge. Og oppvaskmaskin er designet for å bruke glansmiddel etter vask. Har du forresten kjøpt maskin som er lik den gamle? Det finnes to typer; den som skal kobles til kaldtvann og den som kobles til varmtvann Hm, skal sjekke dette. Ja, jeg har en følelse av at det kan ha med tørkeprogrammet å gjøre eller noe sånt. Men vil gjerne høre om noen her inne ikke har tilsvarende problem.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #10 Skrevet 11. april 2020 3 minutter siden, Geirfuglen skrev: Har aldri pleid å gjøre noen av disse tingene. Vil heller bare ha en maskin som funker. Men du får fjernet hinnen med sitronsyre eller eddik. Og ikke sett glassene for tett i oppvaskmaskina. Og som Newman sier, så er det en grunn til at glansemiddel skal tilsettes. Anonymkode: 29735...2f6
newman01 Skrevet 11. april 2020 #11 Skrevet 11. april 2020 Hvis du vasker mye med høy temperatur kan du ha ødelagt glassene med glasspest 2
Whistler Skrevet 11. april 2020 #12 Skrevet 11. april 2020 Jeg har ikke tilsvarende problem. Bruker salt da det er mye kalk i vannet, og alltid glansemiddel (eller tabletter med glansemiddel inkludert). Les deg opp på hvordan du stiller inn vannets hardhetsgrad slik at maskinen enten doserer salt, eller lar det være.
Whistler Skrevet 11. april 2020 #13 Skrevet 11. april 2020 Hvis du er usikker på kalkinnholdet i vannet kan du skvette litt på et speil og la det tørke. Kalk setter igjen grå flekker.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #14 Skrevet 11. april 2020 Jeg tror egentlig ikke det er oppvaskmaskinen som er problemet. Antakelig er det bare en tilfeldighet at dere byttet oppvaskmaskin omtrent samtidig med at glassene begynte å få synlige spor etter 15 års maskinvask. Dette er grunnen til at jeg oftest vasker de fine glassene for hånd. Anonymkode: 20926...6a1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #15 Skrevet 11. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror egentlig ikke det er oppvaskmaskinen som er problemet. Antakelig er det bare en tilfeldighet at dere byttet oppvaskmaskin omtrent samtidig med at glassene begynte å få synlige spor etter 15 års maskinvask. Dette er grunnen til at jeg oftest vasker de fine glassene for hånd. Anonymkode: 20926...6a1 ... eventuelt finnes det egne, ekstra skånsomme vaskeprogrammer beregnet på ømfintlig glass. Anonymkode: 20926...6a1
Gjest Geirfuglen Skrevet 11. april 2020 #16 Skrevet 11. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror egentlig ikke det er oppvaskmaskinen som er problemet. Antakelig er det bare en tilfeldighet at dere byttet oppvaskmaskin omtrent samtidig med at glassene begynte å få synlige spor etter 15 års maskinvask. Dette er grunnen til at jeg oftest vasker de fine glassene for hånd. Anonymkode: 20926...6a1 Glassene er ikke 15 år
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #17 Skrevet 11. april 2020 4 timer siden, Geirfuglen skrev: Hm, skal sjekke dette. Ja, jeg har en følelse av at det kan ha med tørkeprogrammet å gjøre eller noe sånt. Men vil gjerne høre om noen her inne ikke har tilsvarende problem. Det er ikke maskinen - det er vannet. Min maskin vasker ting gullende rent, men det er fordi vannet heromkring ikke er hardt. Når du monterte den flunkende nye maskinen fikk du beskjed (om du leste bruksanvisningen) om å gjøre et sett innstillinger og tilpasninger som avhenger av vannet ditt. Gjør desse, så skal du se det ordner seg. (Du har helt sikkert gjort dette for 15 PR siden, også. Men glemt det). Anonymkode: 59ec0...3fd
Gjest Geirfuglen Skrevet 11. april 2020 #18 Skrevet 11. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ikke maskinen - det er vannet. Min maskin vasker ting gullende rent, men det er fordi vannet heromkring ikke er hardt. Når du monterte den flunkende nye maskinen fikk du beskjed (om du leste bruksanvisningen) om å gjøre et sett innstillinger og tilpasninger som avhenger av vannet ditt. Gjør desse, så skal du se det ordner seg. (Du har helt sikkert gjort dette for 15 PR siden, også. Men glemt det). Anonymkode: 59ec0...3fd Tusen takk for tips! Skal sjekke opp dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå