AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #1 Skrevet 11. april 2020 Nå gjelder det bare å holde viruset ute. Vi er ikke det eneste land på kloden som er i ferd med å klare dette, og flere vil følge. Til og med Italia vil kunne klare det, under visse forutsetninger. Jeg tenker der nå er viktig å få opp samarbeid mellom de «rene» land, slik at vi holder der slik. Om smittetallet forblir under 1, så skal det gå relativt raskt, men vi blir da avhengige av grensekontroll, og karantener. Karantenen bør skje i karantenesenter, og ikke hjemme, og bør være på en måned, ikke en uke. Anonymkode: 4a53a...032 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #2 Skrevet 11. april 2020 Takk for informasjonen. Anonymkode: 7b1f0...33a 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #3 Skrevet 11. april 2020 Det er ikke meg i mot om svenskegrensa blir stengt til dette er over. Bor i en landsdel der svenskehandel er utelukket og nå får andre se hvor urettferdig det er at vi har høye priser mens andre gjør ukeshandelen i utlandet. Helt strålende for næringslivet på den norske siden av grensen. Nå må vi tenke lokalt, lokal mat og arbeidsliv. Vi kan komme styrket ut av det. Det ser ut til at vi har gjort mye riktig og jeg setter pris på at vår regjering har satt mennesker over økonomi. Det hadde jeg ikke forventet av dagens høyreregjering. Blir spennende å se utviklingen, men stengt grenser og karantene må kunne fortsette en stund til. Kanskje visumregler for mennesker fra land med minimal smitte? Jeg regner uansett med at denne sommeren er tapt for mange bedrifter som har med turister å gjøre. Anonymkode: 18220...388 11
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #4 Skrevet 11. april 2020 Grunnen til at kurvene flater ut var fordi folk ble vettskremte den 13. Mars. Nå har folk slapper mer av igjen den siste uken, pluss at Oslofolk står som sild i tønne gjennom hele påsken pga hyttenekt. Jeg personlig tror at vi får en ny smittetopp om en måned, og at bhg og skoler da blir stengt igjen, selv om barn beviselig står for en mye mindre del av smittespredningen enn oss voksne. Uansett så må mesteparten av befolkningen gjennom denne smitten. Den er global, og vi kan ikke sveise oss inne i 18-24 mnd til det foreligger en vaksine. Anonymkode: a31b8...e01 6
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #5 Skrevet 11. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Grunnen til at kurvene flater ut var fordi folk ble vettskremte den 13. Mars. Nå har folk slapper mer av igjen den siste uken, pluss at Oslofolk står som sild i tønne gjennom hele påsken pga hyttenekt. Jeg personlig tror at vi får en ny smittetopp om en måned, og at bhg og skoler da blir stengt igjen, selv om barn beviselig står for en mye mindre del av smittespredningen enn oss voksne. Uansett så må mesteparten av befolkningen gjennom denne smitten. Den er global, og vi kan ikke sveise oss inne i 18-24 mnd til det foreligger en vaksine. Anonymkode: a31b8...e01 Men jeg er helt enig i at grensestenging er utrolig viktig, hvert fall mtp Sveriges svært kritikkverdige måte å "håndtere" denne pandemien. Anonymkode: a31b8...e01 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #6 Skrevet 11. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke meg i mot om svenskegrensa blir stengt til dette er over. Bor i en landsdel der svenskehandel er utelukket og nå får andre se hvor urettferdig det er at vi har høye priser mens andre gjør ukeshandelen i utlandet. Helt strålende for næringslivet på den norske siden av grensen. Nå må vi tenke lokalt, lokal mat og arbeidsliv. Vi kan komme styrket ut av det. Det ser ut til at vi har gjort mye riktig og jeg setter pris på at vår regjering har satt mennesker over økonomi. Det hadde jeg ikke forventet av dagens høyreregjering. Blir spennende å se utviklingen, men stengt grenser og karantene må kunne fortsette en stund til. Kanskje visumregler for mennesker fra land med minimal smitte? Jeg regner uansett med at denne sommeren er tapt for mange bedrifter som har med turister å gjøre. Anonymkode: 18220...388 Ja. Det er veldig urettferdig at du har valgt å bo et sted i Norge som umuliggjør grensehandel. Veldig urettferdig.... Anonymkode: 44f65...fef 5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #7 Skrevet 11. april 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Det er veldig urettferdig at du har valgt å bo et sted i Norge som umuliggjør grensehandel. Veldig urettferdig.... Anonymkode: 44f65...fef Å herregud. Det har med avgiftsnivået i Norge å gjøre. Verdiskaping skjer på kysten og vestlandet, Hvorfor skal de da betale mer i avgifter enn de som flytter papir på Østland? At de på grensen er så grådig at de heller handler i Sverige enn å bruke lokale butikker. Hva med å ha en kvote for et år da. 12 liter sprit, 12 kartonger røyk og 12 liter vin... For eksempel. Så kan de som reiser sjeldent handle større og de som harryhandler ta seg færre turer og støtte lokalt næringsliv i stedet. Anonymkode: 18220...388 1
Hengebuksvinet Skrevet 11. april 2020 #8 Skrevet 11. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå gjelder det bare å holde viruset ute. Vi er ikke det eneste land på kloden som er i ferd med å klare dette, og flere vil følge. Til og med Italia vil kunne klare det, under visse forutsetninger. Jeg tenker der nå er viktig å få opp samarbeid mellom de «rene» land, slik at vi holder der slik. Om smittetallet forblir under 1, så skal det gå relativt raskt, men vi blir da avhengige av grensekontroll, og karantener. Karantenen bør skje i karantenesenter, og ikke hjemme, og bør være på en måned, ikke en uke. Anonymkode: 4a53a...032 Ja, vi var veldig heldige. Som kom litt ut i rekken. Tror nok både Italia og Spania hadde bedre beredskap enn oss, og vet at Spania har et av verdens beste helsevesener. Når det er sagt, synes jeg Norge har gjort en bra jobb så langt. 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #9 Skrevet 11. april 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å herregud. Det har med avgiftsnivået i Norge å gjøre. Verdiskaping skjer på kysten og vestlandet, Hvorfor skal de da betale mer i avgifter enn de som flytter papir på Østland? At de på grensen er så grådig at de heller handler i Sverige enn å bruke lokale butikker. Hva med å ha en kvote for et år da. 12 liter sprit, 12 kartonger røyk og 12 liter vin... For eksempel. Så kan de som reiser sjeldent handle større og de som harryhandler ta seg færre turer og støtte lokalt næringsliv i stedet. Anonymkode: 18220...388 Hvorfor kan man ikke omtale de som bedriver grensehandel som økonomiske, istedenfor grådige? Anonymkode: 44f65...fef
Krantz95 Skrevet 11. april 2020 #10 Skrevet 11. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå gjelder det bare å holde viruset ute. Vi er ikke det eneste land på kloden som er i ferd med å klare dette, og flere vil følge. Til og med Italia vil kunne klare det, under visse forutsetninger. Jeg tenker der nå er viktig å få opp samarbeid mellom de «rene» land, slik at vi holder der slik. Om smittetallet forblir under 1, så skal det gå relativt raskt, men vi blir da avhengige av grensekontroll, og karantener. Karantenen bør skje i karantenesenter, og ikke hjemme, og bør være på en måned, ikke en uke. Anonymkode: 4a53a...032 Jeg synes Regjeringen i begynnelsen var ganske flinke til å kommunisere med folket, men i det siste har de sagt en ting, men gjort noe annet. Så jeg skjønner du tror vi skal holde viruset ute, men det er faktisk ikke tilfelle. Regjeringens strategi er nå "demp" og ikke "slå ned". Det som skal skje snart er at de yngre, sunne og sterke skal bli smittet først. Altså yngre barn og deres relativt unge foreldre. Når mange nok av dem har blitt smittet vil samfunnet åpnes enda mer opp. Slik skal det fortsette helt til nesten alle har blitt eksponert for viruset. https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ekspert-ja-dine-boern-skal-smittes-med-corona-nu/8083407 https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/04/08/fhi-advarer-pa-nytt-mot-regjeringens-strategi/ 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #11 Skrevet 11. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå gjelder det bare å holde viruset ute. Vi er ikke det eneste land på kloden som er i ferd med å klare dette, og flere vil følge. Til og med Italia vil kunne klare det, under visse forutsetninger. Jeg tenker der nå er viktig å få opp samarbeid mellom de «rene» land, slik at vi holder der slik. Om smittetallet forblir under 1, så skal det gå relativt raskt, men vi blir da avhengige av grensekontroll, og karantener. Karantenen bør skje i karantenesenter, og ikke hjemme, og bør være på en måned, ikke en uke. Anonymkode: 4a53a...032 Takk for informasjonen. Tror likevel jeg avventer info fra myndighetene 🤣 Anonymkode: 73fb1...102 4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #12 Skrevet 11. april 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor kan man ikke omtale de som bedriver grensehandel som økonomiske, istedenfor grådige? Anonymkode: 44f65...fef For det er samfunnsøkonomisk idioti. Personlig økonomi (og tilsvarende sløsing på snop og bacon) målt opp mot lokale arbeidsplasser. Hmmm... Skattekroner inn i kommunen? Sende penger ut av landet? Anonymkode: 18220...388 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #13 Skrevet 11. april 2020 Dette skal FHI styre, gud og hvermann skal ikke dikte opp regler for hva vi skal gjøre. Vi skal flate ut kurven, men ikke la det bli for langvarig. Etter påske begynner arbeidet Anonymkode: fb340...5f3 5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #14 Skrevet 11. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: For det er samfunnsøkonomisk idioti. Personlig økonomi (og tilsvarende sløsing på snop og bacon) målt opp mot lokale arbeidsplasser. Hmmm... Skattekroner inn i kommunen? Sende penger ut av landet? Anonymkode: 18220...388 Som har foregått mellom land i uminnelige tider. Går så fint, at. Anonymkode: 44f65...fef
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #15 Skrevet 11. april 2020 27 minutter siden, SS skrev: Ja, vi var veldig heldige. Som kom litt ut i rekken. Tror nok både Italia og Spania hadde bedre beredskap enn oss, og vet at Spania har et av verdens beste helsevesener. Når det er sagt, synes jeg Norge har gjort en bra jobb så langt. Der tar du feil... det jeg opplevde i 2018 da far min fikk hjerneslag og havnet på ett spansk sykehus i en by jeg aldri hadde hørt navnet om og reiste nedover for å bistå han kliss alene ... jeg satt 12 t hver dag på sykehuset med far min. Jeg pusset proteser, tømte å vasket tisseflasker, måtte mase i flere timer på folk som ikke kan ett ord engelsk og med kroppsspråk og Google transelator om at de måtte skifte bleier da han hadde bæsjet på seg. Der baserer de seg på at slekt og familie skal ta seg av de syke... ikke her som sykepleierne gjør alt og gjør en fantastisk jobb. Der må du mase på dem. En fysioterapaut kom inn i 10’min og sa hvilke øvelser han skulle gjøre..: dvs opp å gå. Jeg måtte løfte han opp av senga ... rullatorer fantes ikke der. Bare en slags gå stol uten hjul..jeg var oppe å gikk med han .. bleien falt av.. bukse bleier som hadde vært mer hensiktsmessig fantes ikke. Fryktelig pinelig for far å miste den bleia i korridorene... usikkerhet om vi kom oss hjem... noe vi gjorde etter 7-8 dager ... hadde pappa fått dette i Norge hadde nok utfallet vært mye bedre. Men å havne på sykehus. Redd for å dø.. ingen service og med slag er det heller ikke enkelt å prate og gjøre seg forstått. Og som sagt når alle kun snakker spansk ble det en veldig traumatisk opplevelse for han. Nei etter å ha opplevd dette så slår ingenting ett sykehus i Norge for meg. Anonymkode: d8e9b...3d5 3
Hengebuksvinet Skrevet 11. april 2020 #16 Skrevet 11. april 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Der tar du feil... det jeg opplevde i 2018 da far min fikk hjerneslag og havnet på ett spansk sykehus i en by jeg aldri hadde hørt navnet om og reiste nedover for å bistå han kliss alene ... jeg satt 12 t hver dag på sykehuset med far min. Jeg pusset proteser, tømte å vasket tisseflasker, måtte mase i flere timer på folk som ikke kan ett ord engelsk og med kroppsspråk og Google transelator om at de måtte skifte bleier da han hadde bæsjet på seg. Der baserer de seg på at slekt og familie skal ta seg av de syke... ikke her som sykepleierne gjør alt og gjør en fantastisk jobb. Der må du mase på dem. En fysioterapaut kom inn i 10’min og sa hvilke øvelser han skulle gjøre..: dvs opp å gå. Jeg måtte løfte han opp av senga ... rullatorer fantes ikke der. Bare en slags gå stol uten hjul..jeg var oppe å gikk med han .. bleien falt av.. bukse bleier som hadde vært mer hensiktsmessig fantes ikke. Fryktelig pinelig for far å miste den bleia i korridorene... usikkerhet om vi kom oss hjem... noe vi gjorde etter 7-8 dager ... hadde pappa fått dette i Norge hadde nok utfallet vært mye bedre. Men å havne på sykehus. Redd for å dø.. ingen service og med slag er det heller ikke enkelt å prate og gjøre seg forstått. Og som sagt når alle kun snakker spansk ble det en veldig traumatisk opplevelse for han. Nei etter å ha opplevd dette så slår ingenting ett sykehus i Norge for meg. Anonymkode: d8e9b...3d5 Bra det gikk bra med faren din. Men... Er vel ikke mange som snakker spansk på norske sykehus heller.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #17 Skrevet 11. april 2020 Litt snet å komme med nå. Oslofolket har jo klart å øke dette smittetallet betydelig ila helgen. Resultatet av det ser vi ikke før halvannen uke til 2 halvannen uker. Anonymkode: 89594...e74 2
Madame Butterfly Skrevet 11. april 2020 #18 Skrevet 11. april 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Litt snet å komme med nå. Oslofolket har jo klart å øke dette smittetallet betydelig ila helgen. Resultatet av det ser vi ikke før halvannen uke til 2 halvannen uker. Anonymkode: 89594...e74 Har de? Er dette din antagelse, eller er det info med mer tyngde? Dette svaret var ikke spydig ment, men oppriktig. Jeg kjørte gjennom Bergen sentrum i går i nydelig vêr og der var det folketomt. Jeg er veldig positiv til hvordan norske myndigheter og det norske folket har håndtert dette, og hvor gode tall vi har oppnådd 😊 Tror fremdeles vi må fortsette å være forsiktig med hvem vi omgås etc, men tenker jo helt klart at det er håp
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #19 Skrevet 16. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hva tror dere egentlig kommer til å skje, så snart alle disse tiltakene forsvinner igjen? Anonymkode: eb6f5...eb9 Ka-boooom... Anonymkode: b1855...bc6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #20 Skrevet 16. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Og hva tror dere egentlig kommer til å skje, så snart alle disse tiltakene forsvinner igjen? Anonymkode: eb6f5...eb9 Ok så hva mener du vi skal gjøre? Ha lockdown i 2 år? Anonymkode: fb340...5f3 2
Anbefalte innlegg