AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #1 Skrevet 11. april 2020 Ser fler og fler som får påskeegg, er på påskeegg jakt etc. før påskeaften. Det er kanskje ikke sånn lengre at påskeegg tilhører påskeaften? Eller er det bare en tradisjon der hvor jeg vokste opp? Anonymkode: 1c74d...262 7
Elefantenirommet Skrevet 11. april 2020 #2 Skrevet 11. april 2020 For meg og min familie er det påskeaften påskeegg hører hjemme. Men ser mange velger å gjøre det annerledes. 9
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #3 Skrevet 11. april 2020 Jeg (36) fikk egg første dag i påsken, dvs skjærtorsdag. Har videreført det til mine barn. Påskeaften er jo påsken nesten over. Ved å gi egget tidligere, kan det fordeles over flere dager. Anonymkode: 4a6a3...bb1 18
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #5 Skrevet 11. april 2020 Aldri før påskeaften her😊 Anonymkode: 8a870...697 6
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #6 Skrevet 11. april 2020 Da jeg var ung fikk vi alltid påskeegg på skjærtorsdag. Det er vel ulike tradisjoner her. Anonymkode: eb607...85f 7
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #7 Skrevet 11. april 2020 Da jeg vokste opp (37), fikk vi påskeegget på påskeaften, og dermed hadde vi tre dager hvor det var lov å kose seg med godteri, noe som normalt var forebehold lørdager 😄 Anonymkode: a749c...675 15
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #8 Skrevet 11. april 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser fler og fler som får påskeegg, er på påskeegg jakt etc. før påskeaften. Det er kanskje ikke sånn lengre at påskeegg tilhører påskeaften? Eller er det bare en tradisjon der hvor jeg vokste opp? Anonymkode: 1c74d...262 Det som er så kjekt med landet vi bor i, er at man i mange situasjoner kan gjøre egne valg. Jeg er sikker på at det aldri har vært noen lovregulering rundt når påskeegg skal deles ut. Det betyr at den enkelte familie selv kan velge når dette skal skje. Om det er palmesøndag, skjærtorsdag, påskeaften eller en hvilken som helst annen dag er opp til den enkelte, uten at noen andre har noe med det å gjøre. At du er vokst opp med en tradisjon med påskeegg på påskeaften, betyr ingenting for andre. Anonymkode: 0ce70...dc8 26
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #9 Skrevet 11. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det som er så kjekt med landet vi bor i, er at man i mange situasjoner kan gjøre egne valg. Jeg er sikker på at det aldri har vært noen lovregulering rundt når påskeegg skal deles ut. Det betyr at den enkelte familie selv kan velge når dette skal skje. Om det er palmesøndag, skjærtorsdag, påskeaften eller en hvilken som helst annen dag er opp til den enkelte, uten at noen andre har noe med det å gjøre. At du er vokst opp med en tradisjon med påskeegg på påskeaften, betyr ingenting for andre. Anonymkode: 0ce70...dc8 Slapp helt av, jeg er helt med på at alle får gjøre som de vil. Jeg bare spør. Det må vel være lov? Ts Anonymkode: 1c74d...262 16
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #10 Skrevet 11. april 2020 36, østlandet her. Fikk alltid på påskeaften... Det er jo da påskeharen hopper frem med kurven sin? Anonymkode: c1a22...5bb 6
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #11 Skrevet 11. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slapp helt av, jeg er helt med på at alle får gjøre som de vil. Jeg bare spør. Det må vel være lov? Ts Anonymkode: 1c74d...262 Selvsagt er det lov. De som føler behov for å komme med en harmdirrende pekefinger som denne over her, får du heller synes litt synd på. Anonymkode: dc1d0...824 4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #12 Skrevet 11. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slapp helt av, jeg er helt med på at alle får gjøre som de vil. Jeg bare spør. Det må vel være lov? Ts Anonymkode: 1c74d...262 Du virker veldig opptatt av om ting er lov. Anonymkode: 0ce70...dc8 8
Gjest Geirfuglen Skrevet 11. april 2020 #13 Skrevet 11. april 2020 Jeg er født på 80-tallet og bor på Østlandet. Vi fikk alltid påskekurv med blad, snop og kryssordhefte allerede skjærtorsdag, sikkert så vi skulle ha litt å drive med. Har videreført dette.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #14 Skrevet 11. april 2020 Vi fikk eggene om morgenen 1. påskedag, det samme får våre barn. Anonymkode: f73ba...e8b 5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #15 Skrevet 11. april 2020 For de fleste gjelder nok påskeaften, og det er fordi den dagen liksom er en festdag tradisjonelt, da det nærmer seg slutten på den «stille uken». Skjærtorsdag og langfredag er helligdager og liksom mer alvorlige dager, mens påskeaften har mange tradisjon for leker, middager og gøy. Det er da man ofte har påskeskirenn, spiser påskelam, har rebusløp, stor påskelunsj - og ja, får påskeegget. Morgenen etter er det å male egg til frokost. Slik tror jeg det er for de fleste ( NB! Jeg trenger ikke å minnes på at vi bor i et fritt land og alle kan gjøre som de vil, dette er en diskusjon om tradisjoner, ikke lover og regler. Det er heller ikke forbudt å åpne julegavene lille julaften). Anonymkode: ad1c2...89f 5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #16 Skrevet 11. april 2020 Jeg vokste opp med tradisjoner. Men har aldri vært så nøye på det selv. Vi har noen faste punkter i påsken, men ingen fast rutine på det. Vi spiser lam en eller annen gang i løpet av påsken. Vanligvis stek. Men i år ble det lammecarrè, Den ble spist i går. I dag er det sushi. Tilsvarende. Et påskeegg hører til påsken. Men når og hvordan det løses tar vi litt på sparket fra år til år. Jeg føler ofte tradisjoner blir en tvangstrøye i disse dager. Da jeg vokste opp var mamma var hjemme, pappa jobbet 8-16, og aldri hjemmefra. Nå må ofte jeg eller mannen jobbe litt, ta noen telefoner. Det er mye som skjer, hele tiden. Vi er litt overalt, hytta, utlandet, hjemme. Om jeg MÅ ha påskeegg (kan byttes ut påskelam, skitur, Viggo Valle) en dag ene er syk, været er fantastisk, mannen er på jobb, vi skal forflytte oss fra et sted til et annet, da hadde jeg klikket på sikt Anonymkode: 17fe2...16a 5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #17 Skrevet 11. april 2020 Kan ikke huske at jeg noen gang har lett etter påskeegg. Fikk vel et egg fyllt med godteri, men husker ikke hvilken dag. Med mine barn velger vi en dag som passer. Mannen min jobber turnus og jobber alle røde dager denne påsken, så våre barn fikk brev fra påskeharen og egget sitt allerede mandag. Anonymkode: 64763...b71
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #18 Skrevet 11. april 2020 Påskeegg på påskeaften her. Anonymkode: 0eea7...bf2 3
pluggen Skrevet 11. april 2020 #20 Skrevet 11. april 2020 Det har alltid vært morgenen 1 påskedag for meg da jeg var barn og som jeg også gjør med mine barn. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå