Gå til innhold

Vi trenger tid, tid til å unngå å bli smittet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er klar over at samfunnet må åpne igjen. Jeg frykter allikevel at dette er for tidlig. Hørte nettopp på en internasjonal smittekspert, han snakket om at vi trenger tid til å få mer kunnskap om coronaviruset, og tid til å få utviklet vaksiner og behandlinger. 

Forstår ikke at vi skal måtte ha der så travelt med å gå tilbake til hverdagen. 

Ungene er relativt harmoniske, vi har masse tid sammen, vi får gjort alle småjobber rundt oss, vi sparer penger som det holder, og livet er temmelig bra i vårt hus. 

Har inntrykk av at det er tilsvarende hjemme hos de fleste andre av de jeg snakker med i alle fall. 

Vi vil derimot helst ikke bli syke, miste noen vi er glade i. Tiltakene på jobb er gode,  og ser ikke på smittefaren der som særlig høy. Undervisningsopplegg fra skolen er bra. Har god og tett kontroll med skolearbeidet, 

Hvorfor skal det haste så fælt med å komme tilbake til normalen? Det er jo noe Norge ikke kan påvirke, vi er prisgitt, Saudi Arabia, Putin og Trump. Ingen av dem bryr seg om hva oss 5 millioner her oppe i nord måtte mene så uansett. 

Hva er det vi styrer med, hvorfor haste sånn? 

Anonymkode: f7e6e...d02

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det koster ekstremt mye penger. Penger som må "betales tilbake" på et eller annet tidspunkt i form av lavere levestandard, kutt i velferdsordninger og lignende. 

Anonymkode: 31e4d...a7b

• Liker 15
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange hundre milliarder er du villig til å bruke av fellesskapets penger? Si et tall, så skal jeg forsøke å regne ut hvor mange måneder milliardene dine holder.

Og hvor mange prosent er du villig til å gå ned i lønn for å bidra til å dekke kostnadene i mitt spørsmål nr 1?

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er klar over at samfunnet må åpne igjen. Jeg frykter allikevel at dette er for tidlig. Hørte nettopp på en internasjonal smittekspert, han snakket om at vi trenger tid til å få mer kunnskap om coronaviruset, og tid til å få utviklet vaksiner og behandlinger. 

Ungene er relativt harmoniske, vi har masse tid sammen, vi får gjort alle småjobber rundt oss, vi sparer penger som det holder, og livet er temmelig bra i vårt hus. 

Har inntrykk av at det er tilsvarende hjemme hos de fleste andre av de jeg snakker med i alle fall. 

Vi vil derimot helst ikke bli syke, miste noen vi er glade i. Tiltakene på jobb er gode,  og ser ikke på smittefaren der som særlig høy. Undervisningsopplegg fra skolen er bra. Har god og tett kontroll med skolearbeidet, 

Hvorfor skal det haste så fælt med å komme tilbake til normalen? Det er jo noe Norge ikke kan påvirke, vi er prisgitt, Saudi Arabia, Putin og Trump. Ingen av dem bryr seg om hva oss 5 millioner her oppe i nord måtte mene så uansett. 

270 000 døde. 

Vet du hva det tallet er, Ts? Det er det årlige antallet døde barn av malaria. Barn som dør fordi de ikke er hvite, privilegerte barn. Fordi du, jeg og Erna gir blanke f i at de dør. 

270 000

barn

Som vi gir blanke i.

men når det er snakk om 20-30 000 gamle og syke rike privliigerte nordmenn? Ja, da kan vi jo ikke åpne landet! Da kan vi bruke uante milliarder. 

Covid-19 belyser verdens enorme problem med rasisme på en fin-fin måte.

La oss alle dø, Ts. Bare la covid-19 slå ut i sitt fulle potensiale. Så bruker vi som er igjen pengene på malaria. For de 270 000 barna ER mer verdt enn 40 000 syke og gamle. De ER det. Samme hva hysteriske nordmenn sier. 

Anonymkode: 2a8b1...673

• Liker 10
Skrevet

Vi åpner gradvis landet fordi disse tiltakene koster for mye. Til slutt handler dette om økonomi og det å kunne ha en velferdsstat lenge. Blir det stengt for lenge kan konsekvensene blandt annet bli..

- sykehus er ikke gratis lenger. Alle må betale for behandling og opphold 

- ytelser som dagpenger, arbeidsavklaringspenger, overgangsstønad, uføretrygd og andre nav ytelser blir redusert mye eller forsvinner helt 

- alle må betale for tannlegen, inkludert barn 

- lånekassen for studenter forsvinner

- det å gå på skole vil ikke lenger være gratis. Foreldrene må betale for skoleplass eller skolebøker eller begge deler.

Osv..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

WHO leder sier i kveld en advarsel til å myke opp reglene. Han advarer og advarer, men ingen hører på.

De klarte seg etter krigen og uten nav. Flere uføre må nok ut i arbeid fremover. Det er slutt på kjøpefesten.

Anonymkode: 8b451...b3d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hyggelig at dere har det fint i koronapermisjon, men det har ikke vi. Jeg er helt alene med et barn og vi har ingen familie. Vi er avhengige av at venner ønsker å møte oss. Det er det ikke så mange som vil nå. Situasjonen gjør meg dypt deprimert og jeg har aldri følt meg så alene før. Barnet mitt er tilsynelatende fornøyd, men trenger å leke med andre barn. 

Anonymkode: cfc6d...e57

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hyggelig at dere har det fint i koronapermisjon, men det har ikke vi. Jeg er helt alene med et barn og vi har ingen familie. Vi er avhengige av at venner ønsker å møte oss. Det er det ikke så mange som vil nå. Situasjonen gjør meg dypt deprimert og jeg har aldri følt meg så alene før. Barnet mitt er tilsynelatende fornøyd, men trenger å leke med andre barn. 

Anonymkode: cfc6d...e57

Trill tur ut da. Er da mye å finne på. Vær glad du er frisk og kan gå ut. At vi ikke sitter bak svarte blandingagardiner og lever på sild og potet.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Blendingsgardiner skulle det stå...

Skrevet

Det handler ikke om at du og jeg syns det er trivelig å holde på i hagen, og være sammen med barna. Det handler om at samfunnet vi har bygget opp over lang tid ikke skal falle i grus. 

• Liker 8
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

WHO leder sier i kveld en advarsel til å myke opp reglene. Han advarer og advarer, men ingen hører på.

De klarte seg etter krigen og uten nav. Flere uføre må nok ut i arbeid fremover. Det er slutt på kjøpefesten.

WHO er i lomma på Kina. I januar når Kina kjørte full lockdown i Wuhan sa WHO at Corona ikke smitter mellom mennesker.

Sjefen i WHO var tidligere en av lederne i en kommunistisk gerilja i Etiopia.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regner med Norge planlagger det samme som Danmark😳

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ekspert-ja-dine-boern-skal-smittes-med-corona-nu/8083407

Planen er at vi skal bli syke...at alle må gjennom sykdommen!

Anonymkode: c2233...426

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig!

Anonymkode: 8365c...ef9

AnonymBruker
Skrevet

Og hvem tenker du skal betale for det gildet? Vi kan ha stengt ett år, da er det ikke mer velferdsstat igjen for oljefondet er tomt. Sånne blåøyde, kunnskapsløse folk som deg som tror de rike kan betale seg ut av alle problemer skulle nesten ikke fått lov å uttale seg. Meg, meg, meg og staten betaler. Håpløst.

Anonymkode: 4efa4...c64

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi åpner fordi vi vil få korona uansett. Vi vil ikke ha for bratt kurve, men ikke for lang heller. En for bratt kurve gjør at sykehusene sprenger kapasiteten, en for lang kurve blir ufattelig kostbar samtidig som veldig mange dør pga utsatt begandling, lavere levestandard etc.

Anonymkode: 1af9b...9fe

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med Norge planlagger det samme som Danmark😳

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ekspert-ja-dine-boern-skal-smittes-med-corona-nu/8083407

Planen er at vi skal bli syke...at alle må gjennom sykdommen!

Anonymkode: c2233...426

Ja, det er jo åpenbart? Eller hvilket alternativ ser du for deg?

Covid-19 er ufarlig for de aller fleste, og særlig barn. Med store deler av befolkningen immun blir det mindre farlig for utsatte grupper på sikt.

Så lenge smitten få bre seg kontrollert finnes jeg ikke engstelig, verken på barnas vegne eller mine egne. Det er en eventuell bølge som skremmer meg.

Anonymkode: 59777...7f3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Meg, meg, meg. 

Anonymkode: 2ba76...b93

Gjest Lawyam
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Meg, meg, meg. 

Anonymkode: 2ba76...b93

Sorry, du har virkelig ikke oppfattet det du; dette er ikke meg, meg, meg eller deg, deg, det er: OSS, OSS, OSS!

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvem tenker du skal betale for det gildet? Vi kan ha stengt ett år, da er det ikke mer velferdsstat igjen for oljefondet er tomt. Sånne blåøyde, kunnskapsløse folk som deg som tror de rike kan betale seg ut av alle problemer skulle nesten ikke fått lov å uttale seg. Meg, meg, meg og staten betaler. Håpløst.

Anonymkode: 4efa4...c64

Velferdsstaten er ikke et resultat av oljefondet. Den er basert på skatt. Vi kan fint ha en velferdsstat etter oljefondet er tomt. Men vi kan ikke ha en velferdsstat uten at folk er sysselsatt og betaler skatt. Det finnes en formel for hvor mye en gjennomsnittlig nordmann må tjene for å betale mer inn til statskassa enn h*n suger ut. Målet må være å, igjen, få den gjennomsnittlige inntekten over dette tallet, slik vi hadde fra før.

Når det er sagt er det ingen som ønsker å tømme oljefondet, og en gang må vi slippe opp igjen, heller før enn siden. 

Anonymkode: 681b1...0f2

AnonymBruker
Skrevet

Innledende så vil jeg si at det er hyggelig at du trives hjemme, men for de av oss som jobber i barnevernet, så kan jeg si at det er det veldig mange som ikke gjør.

Innlegget ditt illustrerer en misforståelse mange bærer på. Nemlig at dette vil gå over bare vi gjemmer oss lenge nok. 

FHI skrev i sin rapport forrige uke at de anbefaler regjeringen å endre sin kommunikasjon rundt situasjonen. De mener regjeringen bør begynne å kommunisere til det norske folk at mange vil bli syke, noen alvorlig syke, og ja noen vil dø. Også unge friske mennesker, barn, vil dø av korona. Det er livets lotteri. Det er allikevel risikogruppa som er mest utsatt for de alvorlige forløpene og død.

Slik det er nå så virker det som om mange tror at hvis vi bare holder oss inne så lenge som mulig, så vil dette blåse over. Det er ikke riktig. Epidemien er et faktum. Det er ikke som en orkan vi kan gjemme oss i kjelleren fra helt til sola titter frem. Det er skremmende, ubehagelig, men sant. Korona er kommet for å bli. Grunnet Kinas hemmelighold og kløning, så fikk det spre seg ukontrollert til resten av verden, og vi mistet sjansen til å begrense smitte og spredning. Det alt handler om nå, er at smittespredningen skal gå så sakte som mulig, men smittet det kommer en stor del av oss til å bli. 

Det er et krevende budskap for politikere å selge, men jeg mener de bør følge helsemyndighetenes råd å begynne å være tydelige og ærlige med oss. Jo det er positivt med lavt smittetall for da kan helsevesenet håndtere de tilfellene de får, men det betyr også at vi vil måtte leve med strenge tiltak mye lenger med de enorme kostnader og konsekvenser det har for samfunnet og enkeltmennesker.

Folkehelse handler om langt mer enn korona.

Anonymkode: 2ceab...45c

• Liker 6
  • Opprett ny...