AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #1 Del Skrevet 10. april 2020 Vi bor i en enebolig hvor kjøkken og stue er i 1.etj, de siste årene har vi hatt litt maur som har kommet nå og da. Vi har satt ut gift o.l hvert år, men de kommer igjen og igjen. I år har det eskalert VELDIG, og de kommer i perioder i store svermer på gulvet både på kjøkkenet og i stua (og på vegger og tak! 🤮). Den siste måneden har de i tillegg begynt å kravle på oss som sitter i sofaen på kveldstid. Jeg syntes dette er helt vanvittig ekkelt, og klarer snart ikke å sitte i sofaen lenger. Jeg kjenner dem som regel i nakken, og bare i kveld har jeg kjent minst 4 stk på meg. Vi har åtebokser inne, samt flytende gift satt ut der vi vet de er, blant annet under sofaen og under kjøkkenbenken. Har også strødd pulver rundt hele utsiden av huset langs muren. Holder det så rent som over hode mulig inne. Vær så snill og si at noen har noen gode råd? Anonymkode: 26858...5ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #2 Del Skrevet 11. april 2020 Finn hullene og tøm kanel i dem, husk å finne ALLE hullene, de er flinke på å finne nye veier sett fram ublandet husholdningssaft eller rødvin for å ...drukne.. de som fortsatt går rundt Det er mine kjerringråd Anonymkode: 59099...8a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #3 Del Skrevet 11. april 2020 Dette må være en tulletråd. Hvem velger å la det gå så langt som det TS beskriver? Maur i store mengder på vegger og tak, og på en selv når man sitter i sofaen?? Før det kommer så langt, har nok 99,9% gjort noe mer drastisk med problemet enn kanel. Anonymkode: acdaa...169 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #4 Del Skrevet 11. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Dette må være en tulletråd. Hvem velger å la det gå så langt som det TS beskriver? Maur i store mengder på vegger og tak, og på en selv når man sitter i sofaen?? Før det kommer så langt, har nok 99,9% gjort noe mer drastisk med problemet enn kanel. Anonymkode: acdaa...169 Ja, her var det mange råd du. Hva legger du i å gjøre noe drastisk, som hva da, konkret? Det er nettopp de rådene vi er ute etter her. Jeg sliter også med maur, og jeg har ennå ikke funnet noe som fungerer særlig godt. Gjør som TS beskriver med åtestasjoner/gift, men i år er det hakket mer enn tidligere år. De kryper heldigvis ikke på tak og vegger, men råd mottas med stor glede. Anonymkode: 95b1e...aea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #5 Del Skrevet 11. april 2020 Vi brukte noe rosa pulver, strødde det rundt nesten hele huset, og kostet det helt inn til husveggen, og ned i evt sprekker. Har ikke sett dem siden Anonymkode: 00546...57d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #6 Del Skrevet 11. april 2020 Just now, AnonymBruker said: Vi brukte noe rosa pulver, strødde det rundt nesten hele huset, og kostet det helt inn til husveggen, og ned i evt sprekker. Har ikke sett dem siden Anonymkode: 00546...57d Rop gjerne ut hvis du kommer på hva det rosa pulveret var! Jeg forsøkte noe rosa stoff, det var ikke helt som pulver, mer som mange veldig små "baller". Det hadde ikke veldig god effekt, og på sikt så virket mauren mer interessert i pulveret enn det meste annet. Anonymkode: 95b1e...aea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ralu Skrevet 11. april 2020 #7 Del Skrevet 11. april 2020 Jeg bodde i en leilighet før der mauren kom inn. Ikke så gale som du beskriver, men det var en del. Kjøpte en insektsspray fra Trinol som hjalp veldig. Sprayet den utenfor hele leiligheten og på innsiden av leiligheten der de eventuelt kunne komme inn. Vinduer, dører, hvis det var en liten sprik mellom gulvlistene og gulvet. De kom kom seg inn over alt 🤮 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #8 Del Skrevet 11. april 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, her var det mange råd du. Hva legger du i å gjøre noe drastisk, som hva da, konkret? Det er nettopp de rådene vi er ute etter her. Jeg sliter også med maur, og jeg har ennå ikke funnet noe som fungerer særlig godt. Gjør som TS beskriver med åtestasjoner/gift, men i år er det hakket mer enn tidligere år. De kryper heldigvis ikke på tak og vegger, men råd mottas med stor glede. Anonymkode: 95b1e...aea Jeg kan gjerne gi deg råd, men mener at ingen sliter så fælt som TS uten at de tar kontakt med noen profesjonelle. Hvilket er ett av mine råd. Det koster noen tusen, om man ikke har det inkludert i husforsikringen, men av egen erfaring, er det verdt. Det rosa pulveret som nevnes av en, kan være noe som minner om slikt man bruker som kakepynt. Finner det ikke på nettet nå, men mener vi kjøpte det på Plantasjen. Det virker kun om man legger det ut helt i starten av sesongen. Da er maurene veldig sultne, og de spiser dette og tar giften med til dronningen. Lengre ut i sesongen, vil de ha mer enn nok annet å spise. Mitt beste råd er å ikke bruke mye tid og penger på ulike kjerringråd. Kontakt et firma. Anonymkode: acdaa...169 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #9 Del Skrevet 11. april 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette må være en tulletråd. Hvem velger å la det gå så langt som det TS beskriver? Maur i store mengder på vegger og tak, og på en selv når man sitter i sofaen?? Før det kommer så langt, har nok 99,9% gjort noe mer drastisk med problemet enn kanel. Anonymkode: acdaa...169 TS her. Naturligvis ikke en tulletråd, akkurat det her gidder jeg ikke å tulle med en gang. Om du leser innlegget mitt en gang til så ser du at vi har forsøkt uhorvelig mange ting, og ingen av de er kanel!! Anonymkode: 26858...5ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #10 Del Skrevet 11. april 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Finn hullene og tøm kanel i dem, husk å finne ALLE hullene, de er flinke på å finne nye veier sett fram ublandet husholdningssaft eller rødvin for å ...drukne.. de som fortsatt går rundt Det er mine kjerringråd Anonymkode: 59099...8a1 Vi har i dag tettet alle sprekker mellom gulv og list, og list og vegg i stuen og på kjøkkenet med malerfug. Samt rundt alle stikkontakter. Oppdaget like vel at de kom krypende over gulvet på kvelden.. Dog ikke i like store mengder, men vi klarer rett og slett ikke å se hvor de kommer fra. Anonymkode: 26858...5ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronaldbrei Skrevet 11. april 2020 #11 Del Skrevet 11. april 2020 Hvilken type maur er dette? Legg ut åte med gift. Dette for at de tar med gift tilbake til tua. Spray med radar gift der du ser de kommer ut etter noen dager Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #12 Del Skrevet 11. april 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi brukte noe rosa pulver, strødde det rundt nesten hele huset, og kostet det helt inn til husveggen, og ned i evt sprekker. Har ikke sett dem siden Anonymkode: 00546...57d TS her. Vil også gjerne vite navn / utsalgssted på denne om du kommer på det. Pulveret vi har forsøkt er hvitt. Anonymkode: 26858...5ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronaldbrei Skrevet 11. april 2020 #13 Del Skrevet 11. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS her. Vil også gjerne vite navn / utsalgssted på denne om du kommer på det. Pulveret vi har forsøkt er hvitt. Anonymkode: 26858...5ca Først må dere vite om mauren kommer utenfra eller ikke, er d små maur eller store. Ca mm? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #14 Del Skrevet 11. april 2020 2 minutter siden, Ronaldbrei skrev: Hvilken type maur er dette? Legg ut åte med gift. Dette for at de tar med gift tilbake til tua. Spray med radar gift der du ser de kommer ut etter noen dager TS her. Det er sorte sukkermaur/jordmaur. Forsøkt både de runde åteboksene man får kjøpt, samt dråper med noe klissete de virket veldig glad i til å begynne med, men nå er de ikke interessert i verken åteboksene eller dråpene lenger ser det ut som. Anonymkode: 26858...5ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #15 Del Skrevet 11. april 2020 Akkurat nå, Ronaldbrei skrev: Først må dere vite om mauren kommer utenfra eller ikke, er d små maur eller store. Ca mm? Små maur, sorte. Jordmaur/sukkermaur ut i fra det jeg har lest meg frem til. Anonymkode: 26858...5ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronaldbrei Skrevet 11. april 2020 #16 Del Skrevet 11. april 2020 Om d er små sukkermaur kan tua være i boligen, i isopr under bankett. Da er gift åte mest effektivt evt. Spray radar maur alle steder dere ser de kommer ut. Maur elsker søte ting, viktig å ikke ha noe søtt og mat liggende fremme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #17 Del Skrevet 12. april 2020 27 minutter siden, Ronaldbrei skrev: Om d er små sukkermaur kan tua være i boligen, i isopr under bankett. Da er gift åte mest effektivt evt. Spray radar maur alle steder dere ser de kommer ut. Maur elsker søte ting, viktig å ikke ha noe søtt og mat liggende fremme TS her. Æsj ja, vi har mistenkt at de bor her inne en plass.. Får prøve litt mer åte fremover, men som jeg har skrevet lenger opp så virker de «lei» av giften vi setter ut til dem nå. De går rett forbi, og svirrer mer rundt uten mål og mening. Får prøve en ny type åte som et siste støt. Har tettet igjen alle sprekker og åpninger langs gulvet/listene med fugemasse i dag, men da dukker de vel ratt opp et annet sted i huset snart. Anonymkode: 26858...5ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronaldbrei Skrevet 12. april 2020 #18 Del Skrevet 12. april 2020 Tetting gjør at de finner alternative steder om dere ikke klarer å lukke helt. I verste fall må dere ta kontakt med et skadedyr firma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #19 Del Skrevet 12. april 2020 5 timer siden, Ronaldbrei skrev: Tetting gjør at de finner alternative steder om dere ikke klarer å lukke helt. I verste fall må dere ta kontakt med et skadedyr firma. Et skadedyrfirma er den beste løsningen. Målet er å drepe dronningen. Til det trengs det kunnskap, riktig metode og tålmodighet. Pulver,spray osv tar bare livet av arbeiderne. Dronningen fortsetter å produsere,og maurene fortsetter å komme frem for å finne mat. I august kan ta risikere huset fullt av flygemaur som forlater tuen. Mitt eneste råd er et profesjonelt firma. Anonymkode: acdaa...169 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombibit Skrevet 12. april 2020 #20 Del Skrevet 12. april 2020 (endret) Hei. Jeg fikk svarte maur inn i huset for et par år tilbake om vinteren. De er harmløse, men selvfølgelig ekkelt å ha dem innendørs. De trekker seg ut om våren, sommeren når det blir varmt. Glem åtebokser og slikt, har ingen effekt. Jeg kjøpte Masta - Kill. Halvliters spruteflaske til ca. 250 kroner stykket. Fåes kjøpt på bl.a. Jernia. Jeg gikk på med full kraft der de var og rundt listverk etc. Virkelig dundra på. Det virket og jeg har ikke vært plaget siden. Bare å kjøre på, men kom deg ut når du er ferdig, det lukter ikke noe godt. Endret 12. april 2020 av Bombibit 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå