Gå til innhold

Når godtok babyen egen seng/sove alene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min er 5,5 mnd og jeg må ennå sove sammen med han om natta. Ikke bare skal han sove i min seng, men jeg må ligge ved siden av han fra han legger seg kl 20. Når går det over? Jeg forventet denne oppførselen fra en nyfødt, men jeg hadde trodd det gikk over når han ble større... Jeg prøver nesten daglig å legge han i egen seng, men han protesterer høylytt og står i senga omtrent. Han godtok det et par uker rundt 4 mnd, men plutselig gikk det over. Han er ekstremt kosete og har et stort nærhetsbehov hele døgnet, men særlig om natten. Skal også ha pupp hver 1,5-2 timer om natta, noe han strengt tatt ikke trenger da vi har begynt med fast føde og han legger på seg i rekordfart - mistenker altså at det bare er for kosen sin del.... 

Begynner å bli vanvittig sliten, jeg sover helt sinnsykt dårlig med ungen i senga da han er så urolig - og jeg verker i hele kroppen av alle de mange rare stillingene jeg må sove i for å gi nok nærhet på en trygg måte 😅😅 Vil så gjerne at han skal sove i sprinkelsenga! Hadde også vært deilig om han sov noen timer alene så jeg fikk litt fri om kvelden, særlig nå som det blir så lyst og fint ute er det kjipt å legge seg kl 20.. Men det er baby-i-sengen som er hovedproblemet 😅 

råd? Har ingen far som kan «ta kampen». Må gjøre det selv. Så det «standardrådet» funker dessverre ikke..

Anonymkode: 07bec...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hos oss gikk det ikke før han var 10 måneder. Det var komplett umulig å få det til før. Holdt på å gå under av søvnmangel.

Anonymkode: 9edb5...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi la baby i egen seng fra dag én. 

Anonymkode: 6ff0b...44d

Heldig. Her har jeg ikke kunnet legge han ned noe sted til noen tid før han var 3 mnd. Senga går fortsatt ikke.

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss gikk det ikke før han var 10 måneder. Det var komplett umulig å få det til før. Holdt på å gå under av søvnmangel.

Anonymkode: 9edb5...f41

Huff, det skjønner jeg godt 😮 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det gikk ved 10 mnd. med storesøster. At hun ikke våknet om vi ikke lå ved siden av på kvelden, gikk gradvis. Men fra 6 mnd. gikk det som oftest, med en periode hvor det var vanskeligere igjen rundt 8 mnd. da jeg begynte å jobbe. Hun våknet for mat ganske ofte om natten lenge, men jeg ammet liggende og begge sovnet igjen raskt. Lillesøster på 3 mnd. har derimot ikke noen problemer med å sove i egen seng. 

Anonymkode: 52f1f...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Første sov i egen seng (sprinkelseng) fra 6 måneder, men godtok å ligge alene i dobbeltsenga fra 3 måneder. Andre godtok å ligge alene i dobbeltsenga fra 2 måneder, har ikke prøvd sprinkelseng enda (fire måneder nå). 

Anonymkode: 731d3...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan babynest være aktuelt? Vi har ei som også trenger mye nærhet. I begynnelsen sov hun bare helt inntil. Begynte å øve i nestet med å ha det i sofaen og holde henne i hånden og ligge nært ansikt til ansikt. Dette på dagtid. Og slippe henne forsiktig etterhvert. Nå er hun 4 mnd og nå legger vi henne i nestet på dagen, gir smokk og hun sovner raskt. Tok tid, men det funka. Så begynte vi å øve på bedside crib på kvelden. Da får hun nærhet men jeg får og muligheten til å snu meg skikkelig. Har også begynt å pumpe og gi pupp og flaske på kvelden før jeg legger henne i bedside criben, holder i hånda og da sover hun ca 3-3.5 timer før hun vil ha mat igjen. Men da sovner hun raskere etterpå. Vi kjøpte ikke bedside for 1 mnd siden og angrer på jeg ikke kjøpte med en gang. For det har vært en redning. Nå får jeg flere timer på kvelden alene eller med mannen som man trenger. Det er intenst med baby så noen timer på kvelden forstår jeg godt at du trenger❤️

Anonymkode: 4391d...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første mnd sov baby i vognbaggen oppi sprinkelsenga, vi forsøkte med sånn hengekøye til baby som vi fikk låne av helsestasjon men fant ut at han sov like godt i bagen. Etter tja 3 mnd så sov han I sprinkelsenga med tykk kantmadrass da han likte å ligge helt trykt opp i senga.. Var bevisst på å vende han til å sove i senga si fra start fordi far snuser og vi hadde ikke per da dato ekstra soverom.. 

Endret av Blingblingtahei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samsoving er biologisk norm for alle pattedyr. Gjør deg klar for legging når baby skal sove, og les bøker på telefonen, se en serie med headset eller surf på nett til du er klar for å sove selv. Baby er midt i et utviklingssprang, der han trenger deg ekstra mye, og ingen kamp bør tas!

https://www.telegraph.co.uk/news/health/children/8854674/Babies-should-sleep-in-mothers-bed-until-age-three.html

http://www.aftenposteninnsikt.no/kulturtrender/ensom-vs-sosial-s-vn

Anonymkode: 14806...4e0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Første lå i egen seng fra den dagen vi kom hjem fra sykehuset. Andre lå i egen seng av og til og av og til én økt pr. natt frem til hun var rundt 5 uker, etter det sov hun i egen seng. 

Anonymkode: 63d68...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg la eldste i egen seng fra dag 1. 

Det gikk imidlertid svært dårlig, og vi samsov for å i det hele tatt få sove. Jeg (eller mannen) måtte ligge inntil ham hele tiden når han skulle sove fram til han var ca 1 år. Når babyen la seg kl. sju, måtte jeg også legge meg og bli liggende til vi stod opp neste morgen. Først etter omtrent ett år kunne jeg snike meg ut av senga uten at han våkna (men det var flere oppvåkninger fram til vi la oss). Det hjalp da han var rundt 1,5 år. Bytta til egen seng da han var 3,5 år og fikk en lillesøster. Det gikk greit. Han sov forresten ikke i vogn før han var 8-9 måneder, og da måtte vogna være i konstant bevegelse.

Mitt beste råd er å jobbe for å innfinne seg med situasjonen, samt investere i stor seng. Vi har 210×210 fra Jensen, og er det nok plass til at vi alle kan sove godt.

Anonymkode: 96b04...55c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min er 1.5 år og har aldri ligget i egen seng. Synes du har for store forventninger!

Anonymkode: 24237...be2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mini er 4.5 mnd og jeg har denne uken begynt å legge henne i sprinkelsengen (står inntil vår med siden av). Sover der fra ca 19 til jeg legger meg, mat og tilbake til sengen. Ender i vår seng ila natten, men jeg får noen timer alene på ryggen. Hun har lagt seg 19-19.30 og sovet alene i vår seng ca en mnd.

Storebroren var en helt annen historie, jeg leste bok etter bok på kindlen i mørket.... Husker ikke helt når det gikk seg til, men det var før jeg begynte på jobb da han var 8 mnd

Anonymkode: bcfb7...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snart 3 år, og denne påsken tar vi «kampen» med at han ikke skal komme inn til oss på natten men sove alene.

Med førstemann gjorde vi dette mellom 1,5 og 2 en gang tror jeg

Anonymkode: 390a3...e79

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her sov han i vognbagen de første ukene, gikk helt fint. Rundt fire-fem uker fikk han mer og mer refluksproblemer, som var særlig ille om natta. Da ville han ha mer og mer pupp (for å skylle ned syre, antar jeg). Og fra da av krevde han og konstant nærhet for å sove. Det funket ikke å la ham sove alene før ca 8,5 måned, da kunne jeg legge ham i vår seng og gå når han sovna. Måtte innom et par ganger før jeg selv la meg, men ellers sov han. 

Han er 11 måneder nå, og sover fremdeles i senga vår. Vet ikke helt når vi skal prøve med egen seng, flytta midt i alt dette, og har ikke montert opp senga hans enda 😛

Anonymkode: bd951...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Min sov i egen seng rett ved siden av min seng fra vi kom hjem fra sykehuset. Tok h*n opp ved amming. Dermed ble h*n ikke vant til/avhengig av å sove med meg. Tok h*n selvfølgelig opp ved gråt, men lot søvn foregå i egen seng. Har dessverre ikke så mange tips, utenom å gradvis trappe ned "hjelpen" til å sovne. F.eks legge babyen i egen seng/vugge, med en hånd på brystet til babyen, deretter sang/vugging, deretter kun smokk og bamse

Anonymkode: 8ffd4...203

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min klarte å sovne i egen seng da han var litt over 1 år gammel. Nå 5 måneder senere legger han seg i egen seng, men våkner og må sove sammen med meg fra ca kl 23. Syns dette funker fint, glad jeg får noen stille timer på kvelden 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 10.4.2020 den 22.21, AnonymBruker skrev:

Min er 5,5 mnd og jeg må ennå sove sammen med han om natta. Ikke bare skal han sove i min seng, men jeg må ligge ved siden av han fra han legger seg kl 20. Når går det over? Jeg forventet denne oppførselen fra en nyfødt, men jeg hadde trodd det gikk over når han ble større... Jeg prøver nesten daglig å legge han i egen seng, men han protesterer høylytt og står i senga omtrent. Han godtok det et par uker rundt 4 mnd, men plutselig gikk det over. Han er ekstremt kosete og har et stort nærhetsbehov hele døgnet, men særlig om natten. Skal også ha pupp hver 1,5-2 timer om natta, noe han strengt tatt ikke trenger da vi har begynt med fast føde og han legger på seg i rekordfart - mistenker altså at det bare er for kosen sin del.... 

Begynner å bli vanvittig sliten, jeg sover helt sinnsykt dårlig med ungen i senga da han er så urolig - og jeg verker i hele kroppen av alle de mange rare stillingene jeg må sove i for å gi nok nærhet på en trygg måte 😅😅 Vil så gjerne at han skal sove i sprinkelsenga! Hadde også vært deilig om han sov noen timer alene så jeg fikk litt fri om kvelden, særlig nå som det blir så lyst og fint ute er det kjipt å legge seg kl 20.. Men det er baby-i-sengen som er hovedproblemet 😅 

råd? Har ingen far som kan «ta kampen». Må gjøre det selv. Så det «standardrådet» funker dessverre ikke..

Våkner barnet hvis du går ut av senga når det har sovnet? Vi jobber iherdig med å få 1-åringen til å sove alene i egen seng nå, iallegall deler av natta. Har to barn, og begge ender i senga ila natta.. 😂 Har sovet slik i 3 år, vet alt om stive skuldre og vond rygg.

Jobber også med avvenning fra flaske nå. Håper hyppige oppvåkninger blir færre når flasken forsvinner. 

Anonymkode: 5b629...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen barn har bare større nærhetsbehov enn andre dessverre, de som har barn som sover i sin egen seng er heldige og har ikke gjort noe mer riktig enn vi som har barn i sengen vår. Søvnmønsteret varierer jo også, og utviklingstrinn har noe å si.

Har en på 3 som fremdeles kommer inn til oss om natten for å sove, og en på 5,5 mnd som må sove med meg (men hun sov godt i sin egen seng en kort periode). Her ligger vi å ammer i søvn, og så ruller jeg unna når hun sover godt. Av og til får jeg 10 min før jeg må inn igjen, av og til 2 timer. Skader aldri å prøve :) men forbered deg på å legge deg når barnet gjør det, så får alt annet bli en positiv overraskelse ;)

Anbefaler forresten aldri å "ta kampen" da det eneste du gjør da er å ikke møte barnet på behovene sine. En ting er når de er gamle nok til å forstå hva/hvorfor og kommunisere med deg i prosessen, men det skjer ikke før de er mye større. Min på 3 har lært seg det nå og spørre om hvorfor, men han skjønner fremdeles ikke alltid hvorfor ting må gjøres slik og slik.

FB_IMG_1586671363786.jpg

Anonymkode: d97f5...93b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...