Gå til innhold

Hva lage av restene(lammelår)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har gode tips til hva jeg skal gjøre med restene fra dagens middag-lammelår?

Ble en del rester, ca 700gram kjøtt igjen. Har tidligere brukt å lage pytt i panne, men synes det ofte blir tørt og smakløst. Så kanskje noe annet i år 😊

Anonymkode: 1fd15...6a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kebab

Anonymkode: 6665c...6f9

• Liker 2
Skrevet

Lammefrikasse. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke skal lage lamme lår i morgen?

Anonymkode: 5675a...84f

Skrevet

Ville laget lapskaus.

Skrevet (endret)

Kebab med hjemmelaget brød og saus osv.

Endret av LittDiva
  • Liker 2
Skrevet

Jeg lager ofte en eller annen "indisk" gryte av restene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lage gryos eller rive det opp og tilsette asiatiske smaker og lage steam buns.

Anonymkode: 6e96e...cca

AnonymBruker
Skrevet

Lammegryte. Kebab- hjemmelagd m saus, syltet løk, osv. 

Anonymkode: 5811e...51b

Skrevet

Vi lagde kebab en dag, og en kikertsuppe med lammekjøtt i en annen dag, siste dagen potet og lammegrateng i form. 

Tenker kanskje å teste en versjon av taco neste :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gyros. Pita, tatziki, cherrytomater, rødløk. Krydrer kjøttet med hvitløk, oregano, timian. Ofte bruker jeg det jeg har av restegrønnsaker. Pita baker man enkelt selv. 

Eller hvilken som helst variant av kebab, i pita. Kan lage kryddermiks av spisskummin, paprika med mer. Hummus. Rømmesaus, med mer. 

Shepherds Pie med lammekjøtt. 

Moussaka. Kan lages uten aubergine, det er jo gjerne noe man ikke har i hus. 

Lammeragu. Det du har av rotgrønnsaker. Hermetiske tomater, litt kraft og krydder. Med pasta, eller ris. 

Anonymkode: de84b...53b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lammeburger.

Pasta med lammeragu.

Grønnsakssuppe med lam.

Gresk lam i pita 

Ha lam i tacoen.

Anonymkode: 67e2c...ef9

AnonymBruker
Skrevet

Godt som pålegg med ketsjup på (vet jeg får tyn).

Anonymkode: 94401...37f

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle tips og ideer!! Ble inspirert, søkt opp div oppskrifter og hentet ideer. 

Skal ta denne frem tråden igjen neste gang jeg skal ha lammelår, så planlegge restemiddagen og handle inn deretter. 

Ut fra hva jeg hadde i skapene ble det en slags gryte/suppe. Kjøttet i gryte med hakket tomat, kraft, løk, blomkål, brokkoli og svarte oliven. Også hadde jeg både litt timian, en kanelstang og noen laurbærblad i, ble litt gresk smak synes jeg. Serverte ris til, men tror det hadde vært bedre med potet i biter i gryta. 

God påske

Ts 

Anonymkode: 1fd15...6a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gryterett. Det finnes enormt mange gode gryter med lam, jeg reklamerer litt for "kokeboka" mi :)  Gå til Trines matblogg, skriv gryte med lam i søkefeltet og du får opp massevis av gode forslag. Dette er en gryte derfra som jeg har laget mange ganger: https://trinesmatblogg.no/recipe/marokkansk-lammegryte-med-couscous/   Jeg har også laget Moussaka etter oppskrift fra samme sted, den skal det egentlig være kjøttdeig i, men det gikk helt fint å kutte opp kjøttet i små biter: https://trinesmatblogg.no/recipe/moussaka/

Anonymkode: ae2d5...17a

AnonymBruker
Skrevet

Skjærer det i tynne skiver og bruker som pålegg på brødskiver. Litt myntgelé i tillegg gjør det veldig delikat.

Anonymkode: 0cbb9...949

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...