Gå til innhold

Stakkars hyttekommuner. Or not.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er masse stygt om hytteeiere generelt. Du har ikke lest nok. Bare fordi man vil bruke det man har betalt for. Enig med AB over at hyttekommuner som har satt egne karantenetiltak ikke bør få ett øre fra staten ekstra. 

Anonymkode: 07611...afe

De som "vil bruke det de har betalt for" uten tanke for andre enn seg selv og sin egen navle er ikke hytteeiere generelt, nei. 

Det er mange hytteeiere som forholder seg til retningslinjene uten å klage. De som får pepper er egoistene som bare tenker på seg selv, og setter sin egen hyttepåske over andres liv og helse. Ikke de som har vett til å holde seg hjemme slik de har fått beskjed om. 

Anonymkode: b0128...8c4

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg bor ikke i hyttekommunen. Heldigvis. 

Beklager, blandet deg med en annen AB🙈

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som "vil bruke det de har betalt for" uten tanke for andre enn seg selv og sin egen navle er ikke hytteeiere generelt, nei. 

Det er mange hytteeiere som forholder seg til retningslinjene uten å klage. De som får pepper er egoistene som bare tenker på seg selv, og setter sin egen hyttepåske over andres liv og helse. Ikke de som har vett til å holde seg hjemme slik de har fått beskjed om. 

Anonymkode: b0128...8c4

Det går faktisk an å være på hytta uten å utsette seg selv og andre for smitte. Men så kompliserte tanker klarer ikke hyttekommunene ha for de ser kun sin egen navle og ikke lengre enn det. De aller fleste hytteeirne jeg kjenner er drittforbanna, men tør ikke si det offentlig fordi slike som deg og andre her i tråden hetser dem. Og skjerp deg, det handler ikke om påske. Påska startet 12.mars i år. Det handler om å bruke hytta fornuftig og unngå at for mange blir igjen i byene hvor det er tettest. 

• Liker 8
Skrevet
47 minutter siden, Bondo skrev:

Dette er forresten ikke noe beboerne i kommunene har sittet og blitt enig om over fredagstacoen. Dette er noe regjeringen i samråd med eksperter har kommet fram til. 

Du tar feil. Ekspertene var ikke enige med politikerne om hytteforbudet: 

"Smittevernoverlege Preben Aavitsland sier til Dagens Næringsliv at hytteforbudet ikke er basert på faglige råd fra Folkehelseinstituttet (FHI) og at det ikke har noe med smittevern å gjøre."

https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2020/03/23/FHI-Ga-ikke-råd-om-hytteforbud-21417167.ece 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sånne som deg har vært min store glede og underholdning i disse tider. Det er noe hysterisk morsomt med godt voksne folk som furter og sutrer som unger i trassalderen. Det som setter en ekstra morsom spiss på det er når dere truer med å selge hytta og ALDRI komme tilbake. Dere skjønner ikke at det er akkurat slike som dere det er en glede å bli kvitt? 

De aller fleste hyttefolk er trivelig og fornuftige mennesker, men i ethvert hyttefelt finnes det et råttent egg eller to. Folk som klager og sutrer, lager drama og problemer og forsurer et ellers hyggelig lite samfunn og som INGEN liker. Det er selvfølgelig akkurat dere som sutrer nå også. Så gjør alle en tjeneste. Selg hytta di! 😂

Anonymkode: 36059...6aa

Du skrev absolutt alt jeg hadde tenkt til å skrive. 100 % enig, og stående applaus!

Anonymkode: 10548...a10

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Bondo skrev:

Men det er ikke bare snakk om Korona! Hva om man får hjerneblødning. Skal du kjøre hjem? Hvis helsevesenet i kommunen allerede har mange smittede til behandling i tillegg til andre pasienter så blir det et press på dem, som dem de kanskje ikke har kapasitet til å ta seg av.

Siden det ikke er noen smittede i hyttekommunene er jo ikke det noe problem. Det er bare enda et vikarierende tulleargument. 

Anonymkode: 308da...27b

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Leg ler så jeg griner😂. Gjennom hele dette har det vært et syt og rabalder fra hyttefolket. Nå i etterkant skal de hevne seg, selge hytter, ikke kjøpe lodd og iallefall ikke støtte nærbutikken😂😂😂.

Fy faen, for et folkeslag😂😂😂

Anonymkode: fb0e9...cb3

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Leg ler så jeg griner😂. Gjennom hele dette har det vært et syt og rabalder fra hyttefolket. Nå i etterkant skal de hevne seg, selge hytter, ikke kjøpe lodd og iallefall ikke støtte nærbutikken😂😂😂.

Enig!!

Anonymkode: 10548...a10

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og de gir resten av oss hyttefolk et dårlig rykte. Heldigvis tror/håper jeg sånne idioter er i mindretall. Vi er mange som har vett i hodet, forstår og respekterer forbudet og gladelig handler på lokalbutikken. Det var til og med et intervju med en lokalbutikkeier som fortalte om hyttefolk på dagstur som handlet hos ham for å støtte butikken i denne vanskelige tiden 😊

Anonymkode: ace97...fb3

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i lokalbutikken og er ihvertfall kjempeglad for at jeg slipper å jobbe i det kaoset som blir her hver påske. Det er satt opp skilt utenfor med maks ti personer i butikken samtidig, I tillegg til at åpningstidene er redusert. Folk hadde måttet trekke kølapp og tatt med klappstoler for å kanskje få handlet en eller annen gang iløpet av påska . 

Anonymkode: e80a0...df5

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i en hyttekommune langs kysten. Nå i påsken kan jeg knapt bevege meg på stier og strender uten å møte massevis av folk. Jeg forstår jo godt at mange vil hit, men nå er vi så mange her at vi som bor her ikke tør bruke nærområdet. Vi har isolert oss nå i flere uker. Og nå plutselig kommer «halve Oslo» på besøk. 

Jeg liker hyttegjester, jeg. Men akkurat nå synes jeg man bør følge råd om å bli i hjemkommunen. 

Anonymkode: 829f8...c2e

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i en hyttekommune langs kysten. Nå i påsken kan jeg knapt bevege meg på stier og strender uten å møte massevis av folk. Jeg forstår jo godt at mange vil hit, men nå er vi så mange her at vi som bor her ikke tør bruke nærområdet. Vi har isolert oss nå i flere uker. Og nå plutselig kommer «halve Oslo» på besøk. 

Jeg liker hyttegjester, jeg. Men akkurat nå synes jeg man bør følge råd om å bli i hjemkommunen. 

Anonymkode: 829f8...c2e

I motsetning til Oslo folk som desperat prøver å finne en flekk med uberørt natur når de bor i trange leiligheter så har vel dere sansynligvis hus med hage. La nå oslofolket få beveget seg litt også uten at alle skal gå til angrep på hverande.

Anonymkode: 1d880...eb9

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i lokalbutikken og er ihvertfall kjempeglad for at jeg slipper å jobbe i det kaoset som blir her hver påske. Det er satt opp skilt utenfor med maks ti personer i butikken samtidig, I tillegg til at åpningstidene er redusert. Folk hadde måttet trekke kølapp og tatt med klappstoler for å kanskje få handlet en eller annen gang iløpet av påska . 

Anonymkode: e80a0...df5

Kunne du satt opp skilt utenfor maks 5 personer i butikken samtidig og hatt reduserte åpningstider + at det faktisk kommer kunder inn? Og du skjønner vel at de fleste som vil til hytta si kommer til å handle mesteparten på forhånd og trolig ikke skapt lange køer utenfor din butikk? 

De som tror at klagende hytteeiere er i mindretall, tar feil. Som jeg skrev istad, tør de fleste ikke klage offentlig på grunn av slike som dere. Men jeg kommer til å le så jeg griner når meldingene om butikker og spisesteder i hyttekommuner går konkurs i etterkant. Samtidig har en nær venn av meg hytte i en annen kommune og der gikk faktisk butikkeiere og spisestedeiere ut og protesterte mot hytteforbudet og ville ha hyttefolkene tilbake. Så fornuft finnes noen steder. Andre jeg kjenner har bestemt seg for å selge så fort hytteforbudet er opphevet.

Og som vi vet er det ikke noe faglig grunn bak hytteforbudet. Det er faktisk litt trist og litt patetisk at grådige hyttekommuner tillater stort antall hytter uten å ha tilstrekkelig med helsetjenester til hyttefolket. Men pengene våre vil de ha. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunne du satt opp skilt utenfor maks 5 personer i butikken samtidig og hatt reduserte åpningstider + at det faktisk kommer kunder inn? Og du skjønner vel at de fleste som vil til hytta si kommer til å handle mesteparten på forhånd og trolig ikke skapt lange køer utenfor din butikk? 

De som tror at klagende hytteeiere er i mindretall, tar feil. Som jeg skrev istad, tør de fleste ikke klage offentlig på grunn av slike som dere. Men jeg kommer til å le så jeg griner når meldingene om butikker og spisesteder i hyttekommuner går konkurs i etterkant. Samtidig har en nær venn av meg hytte i en annen kommune og der gikk faktisk butikkeiere og spisestedeiere ut og protesterte mot hytteforbudet og ville ha hyttefolkene tilbake. Så fornuft finnes noen steder. Andre jeg kjenner har bestemt seg for å selge så fort hytteforbudet er opphevet.

Og som vi vet er det ikke noe faglig grunn bak hytteforbudet. Det er faktisk litt trist og litt patetisk at grådige hyttekommuner tillater stort antall hytter uten å ha tilstrekkelig med helsetjenester til hyttefolket. Men pengene våre vil de ha. 

Jepp, her har vi en bitter en😂

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så mye ufortjent hets av oss, hytteeiere, at det er til å le av. Det er nettopp våre penger som holder liv i deres samfunn. Når dere ønsker oss vekk, så ønsker dere konkurser velkommen. Nei, man kan ikke dra på hytta når som helst, man JOBBER og drar på hytta når man har tid og mulighet og PÅSKE er nettopp en slik periode - alle har fri og man har TID å være på hytta.

Gjett om jeg kommer til å handle i lokalbutikkene eller støtte på en annen måte de som ikke ønsker pengene mine. Det er bare tullete dette argumentet med belastet helsevesen. Man kan like greit sole seg på hytta i meget god avstand fra andre, man kan stå på ski i meget god avstand fra andre og man har hele fjellet for seg selv istedet for å bo trangt i storbyene. 

Det handler ikke om å kjede seg, jeg har mer enn nok å gjøre med familien. Det handler om å være smart og spre seg litt for å skape avstand mellom seg og andre. 

Jeg tror du skal være veldig forsiktig med å ta alle hytteeiere til inntekt for dine meninger. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle vet at lav helsekapasitet bare er et vikarierende argument. Den egentlige grunnen til at kommunene ikke vil ha hyttefolk er for å ikke få smitte innenfor kommunegrensa, akkurat det samme som søringkatantene. 

Enhver idiot forstår jo at man bare kan kjøre hjem om man får symptomer. Alle vet at covid blir verst 7-10 dager etter de første symptomene har kommet.  

Hytteforbudet er basert på frykt. Ikke fakta.

Hilsen ikke-hytteeier, som synes det er for mye tullete beslutninger rundt omkring. 

Anonymkode: 308da...27b

Og begge argumentene er gir like gode grunner til at hyttefolk skal holde seg hjemme. Det er jo utrolig spesielt å mene at det ikke gjør noe å spre virus utover hele Norge. 

1 time siden, CAPS LOCK skrev:

Du tar feil. Ekspertene var ikke enige med politikerne om hytteforbudet: 

"Smittevernoverlege Preben Aavitsland sier til Dagens Næringsliv at hytteforbudet ikke er basert på faglige råd fra Folkehelseinstituttet (FHI) og at det ikke har noe med smittevern å gjøre."

https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2020/03/23/FHI-Ga-ikke-råd-om-hytteforbud-21417167.ece 

Nå har vel ikke akkurat smittevernlegen særlig peiling på den enkelte kommunes helsekapasitet.

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh. Nøyaktig hvilken annen grunn enn penger skulle lokalbefolkningen ha til å ønske hytter i kommunen tenker du? 

Anonymkode: 36059...6aa

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Etter alt det stygge som er sagt om oss hyttefolk skal i alle fall jeg aldri handle mer på de små lokalbutikkene, støtte utviklingslaget eller bidra med noe som helst i bygda der. Jeg har forståelse for hytteforbudet, og har ikke vært på hytta selv om den egentlig er i min bostedskommune. Det er alt hetsen av hyttefolk jeg er møkk lei av. Hvis vi virkelig er så plagsomme skal de slippe å se noe til oss. De fleste i bygda lever av hyttefolk og turister, så lykke til. 

Anonymkode: a0228...485

Hva med å heller vise at du/dere ikke er sånn som dere blir fremstilt da? Dette får deg jo bare til å høres like egoistisk og selvsentrert ut som jeg har fått inntrykk av at hyttefolket er via media.

Anonymkode: aab70...f8f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og de gir resten av oss hyttefolk et dårlig rykte. Heldigvis tror/håper jeg sånne idioter er i mindretall. Vi er mange som har vett i hodet, forstår og respekterer forbudet og gladelig handler på lokalbutikken. Det var til og med et intervju med en lokalbutikkeier som fortalte om hyttefolk på dagstur som handlet hos ham for å støtte butikken i denne vanskelige tiden 😊

Anonymkode: ace97...fb3

Fantastisk fin tanke ❤️  Det finnes sikkert enormt mange fine historier om folk som følger alle anbefalinger, og som i tillegg prøver å hjelpe andre så godt de kan. Det er disse historiene som burde få plass både i avisene og på sosiale media, det kan påvirke andre til å yte sitt beste også. Dessverre hauses det mer opp at noen bryter regler og anbefalinger, det skaper lett en gapestokkmentalitet og kan også føre til en "hvis ikke de følger regler så trenger ikke jeg heller holdning"   (Det vil alltid finnes noen som ikke klarer å innordne seg, vi burde bare ikke gi dem noe oppmerksomhet).

Anonymkode: a742d...344

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

I motsetning til Oslo folk som desperat prøver å finne en flekk med uberørt natur når de bor i trange leiligheter så har vel dere sansynligvis hus med hage. La nå oslofolket få beveget seg litt også uten at alle skal gå til angrep på hverande.

Anonymkode: 1d880...eb9

Men Oslofolket, eller storbyfolket generelt, har jo valgt å bosette seg i en storby og må akkurat nå ta konsekvensene av det valget. 

Anonymkode: 52629...31b

• Liker 12
Skrevet

Eg eventuell (over-)belastning på det lokale helsevesenet skyldes vel kanskje ikke bare frykten for Covid-19, men vel så mye å unngå alle redningsaksjonene man hører om hvert eneste år i forbindelse med påsken og folk som legger ut på tur og blir utsatt for både det ene og det andre. Beinbrudd i skibakken, leteaksjoner etter folk som kommer bort, osv. Det er et helhetsbilde her som noen ikke ser ut til å få med seg. Det heter seg at 'de fleste ulykker skjer i hjemmet' men det skjer da jaggu meg mye rart rundt omkring i påsken hvert år også. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, tenker folk virkelig å boikotte hyttebygdene? Det er ikke deres feil at vi har en pandemi. Har dere ikke lyst til å ha et tilbud å komme tilbake til? Nei, selg hytta deres. Så surmaga folk skal de bli glad de blir kvitt uansett.

Anonymkode: d9bc4...9ac

• Liker 13
  • Opprett ny...