Protester Skrevet 10. april 2020 #1 Skrevet 10. april 2020 Hei, jeg har vurdert å ta elektro på Vg1 til sommeren også lurte jeg på om hva som var vanlig lønn både for lærling men også ferdig utdannet elektriker? (Har søkt litt rundt, men er usikker på om det har forandret seg siden kildene jeg fant var fra 2009) Er det mulig å tjene opp til 500-600k i året etter noen år? Og hvor stor er forskjellen mellom Mann og kvinner i dette yrket når det kommer til lønn? Noen kvinner som har gått elektro her inne: syntes du jeg burde gå det eller angrer du? Tusen takk for alle svar mvh Meg
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #2 Skrevet 10. april 2020 Alltid positivt med flere kvinnelige elektrikere. Kanskje du inspirerer andre jenter til å søke også Lønnen vet jeg dessverre ikke noe om. Anonymkode: a0b90...979 5
DonKing Skrevet 10. april 2020 #3 Skrevet 10. april 2020 4 minutter siden, Protester skrev: Hei, jeg har vurdert å ta elektro på Vg1 til sommeren også lurte jeg på om hva som var vanlig lønn både for lærling men også ferdig utdannet elektriker? (Har søkt litt rundt, men er usikker på om det har forandret seg siden kildene jeg fant var fra 2009) Er det mulig å tjene opp til 500-600k i året etter noen år? Og hvor stor er forskjellen mellom Mann og kvinner i dette yrket når det kommer til lønn? Noen kvinner som har gått elektro her inne: syntes du jeg burde gå det eller angrer du? Tusen takk for alle svar mvh Meg Hei, jeg driver rørlegger firma og samarbeider med et elektriker firma også. vi har ikke mange kvinner , men det er et par som er elektrikere. Når det gjelder lønn så har både kvinner og menn samme lønn. det er lovpåsatt i Norge, så vet ikke hvorfor du spør om det. Som lærling starter du på en viss prosent av svennelønnen. dette er et eksempel 1 halvår 20 prosent av svennelønn 2 halvår 40 prosent av svennelønn 3 halvår 60 prosent av svennelønn 4 halvår 80 prosent av svennelønn Bestått fagbrev vil gi deg 100 prosent svennelønn. denne svennelønnen øker også. når du har vært svenn i ca 5 år ish får du maksimal lønn elektriker svennelønn hos de vi samarbeider med er 270 kr timen og opp til 290 som maksimal timelønn 270 kr timen er 520 000 i året 290 kr timen er 570 000 i året hadde jeg vært deg hadde jeg definitivt gått elektriker injen ja, eller rørlegger. Det er godt betalt, man tjener gode penger i lærlingtiden, det er veldig godt miljø og du har mange muligheter i ettertid. du kan viderutdanne deg som elektriker. det er også mulig å jobbe offshore eller jobbe overtid som elektriker på mange byggprosjekter, dette kan fort bli opp til 700 000 i året om du velger det selv. men du må huske at penger er ikke alt. en av grunnen til at jeg elsker jobben min er pga miljøet. det er mye sosialt og vi tar alle vare på hverandre . du blir flink i noe som du faktisk kan få bruk for på ekte, utenom jobb.de fleste papirsamlere er ubrukelige utenom jobb. som elektriker kan du bygge ditt eget hus, gjøre småjobber eller ta dine egne prosjekter. 8
DonKing Skrevet 10. april 2020 #4 Skrevet 10. april 2020 15 minutter siden, Protester skrev: Hei, jeg har vurdert å ta elektro på Vg1 til sommeren også lurte jeg på om hva som var vanlig lønn både for lærling men også ferdig utdannet elektriker? (Har søkt litt rundt, men er usikker på om det har forandret seg siden kildene jeg fant var fra 2009) Er det mulig å tjene opp til 500-600k i året etter noen år? Og hvor stor er forskjellen mellom Mann og kvinner i dette yrket når det kommer til lønn? Noen kvinner som har gått elektro her inne: syntes du jeg burde gå det eller angrer du? Tusen takk for alle svar mvh Meg du er svært opptatt av lønn hvorfor det ? du henger deg opp i det minst viktigste her. DU må trives i det du jobber med . elektrikerfaget kan være fysisk tungt til tider, så hjelper ikke være pinglete eller gå rundt å tenke på lønningsdagen 2
Protester Skrevet 10. april 2020 Forfatter #5 Skrevet 10. april 2020 4 minutter siden, DonKing skrev: Hei, jeg driver rørlegger firma og samarbeider med et elektriker firma også. vi har ikke mange kvinner , men det er et par som er elektrikere. Når det gjelder lønn så har både kvinner og menn samme lønn. det er lovpåsatt i Norge, så vet ikke hvorfor du spør om det. Som lærling starter du på en viss prosent av svennelønnen. dette er et eksempel 1 halvår 20 prosent av svennelønn 2 halvår 40 prosent av svennelønn 3 halvår 60 prosent av svennelønn 4 halvår 80 prosent av svennelønn Bestått fagbrev vil gi deg 100 prosent svennelønn. denne svennelønnen øker også. når du har vært svenn i ca 5 år ish får du maksimal lønn elektriker svennelønn hos de vi samarbeider med er 270 kr timen og opp til 290 som maksimal timelønn 270 kr timen er 520 000 i året 290 kr timen er 570 000 i året hadde jeg vært deg hadde jeg definitivt gått elektriker injen ja, eller rørlegger. Det er godt betalt, man tjener gode penger i lærlingtiden, det er veldig godt miljø og du har mange muligheter i ettertid. du kan viderutdanne deg som elektriker. det er også mulig å jobbe offshore eller jobbe overtid som elektriker på mange byggprosjekter, dette kan fort bli opp til 700 000 i året om du velger det selv. men du må huske at penger er ikke alt. en av grunnen til at jeg elsker jobben min er pga miljøet. det er mye sosialt og vi tar alle vare på hverandre . du blir flink i noe som du faktisk kan få bruk for på ekte, utenom jobb.de fleste papirsamlere er ubrukelige utenom jobb. som elektriker kan du bygge ditt eget hus, gjøre småjobber eller ta dine egne prosjekter. Hei, Tusen takk for svar 🙂 Mvh Meg
Knirke Skrevet 11. april 2020 #6 Skrevet 11. april 2020 Jeg har ikke gått elektro selv, men jeg tror det er et veldig klokt valg. Du har mulighet til å tjene penger i hele læretiden, og du kan gå videre på fagskole og bli elektroingeniør senere hvis du ønsker. Sjekk også ut skipselektriker. På skip får man offisersgrad med kun fagbrev, mens øvrig driftsbesetning må gå høyskole/fagskole først. 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #7 Skrevet 11. april 2020 Jeg er ikke elektriker, men mannen er. Hadde jeg visst det jeg vet i dag, hadde jeg garantert gått elektro på vgs. Mannen anbefaler elektro for kvinner, for det er ikke så fysisk tungt ifht til andre håndverksjobber, det er viktig å være nøyaktig og han sier de setter pris på det estetiske blikket. Det er også mindre "rølpete" miljø enn det kan være feks i bygg. Lønna er god, og man får kjempelett jobb. Om du skulle ønske å ta mer utdannelse senere, er det sømløst å ta fagskole eller elektroingeniør. Har man både fagbrev og høgskoleutdannelse er man VELDIG populær for å si det sånn. Anonymkode: 9b4c3...604 4
DonKing Skrevet 11. april 2020 #8 Skrevet 11. april 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke elektriker, men mannen er. Hadde jeg visst det jeg vet i dag, hadde jeg garantert gått elektro på vgs. Mannen anbefaler elektro for kvinner, for det er ikke så fysisk tungt ifht til andre håndverksjobber, det er viktig å være nøyaktig og han sier de setter pris på det estetiske blikket. Det er også mindre "rølpete" miljø enn det kan være feks i bygg. Lønna er god, og man får kjempelett jobb. Om du skulle ønske å ta mer utdannelse senere, er det sømløst å ta fagskole eller elektroingeniør. Har man både fagbrev og høgskoleutdannelse er man VELDIG populær for å si det sånn. Anonymkode: 9b4c3...604 nja. dra kabler og ledninger er ganske tungt. og jeg er sterk. elektriker er mindre tungt enn tømrer og rørlegger. men det er forsatt tungt for kvinner så hun må kunne ta i et tak.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #9 Skrevet 11. april 2020 5 minutter siden, DonKing skrev: nja. dra kabler og ledninger er ganske tungt. og jeg er sterk. elektriker er mindre tungt enn tømrer og rørlegger. men det er forsatt tungt for kvinner så hun må kunne ta i et tak. Ja, men som jeg sa ifht andre håndverksyrker Anonymkode: 9b4c3...604
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #10 Skrevet 11. april 2020 6 minutter siden, DonKing skrev: nja. dra kabler og ledninger er ganske tungt. og jeg er sterk. elektriker er mindre tungt enn tømrer og rørlegger. men det er forsatt tungt for kvinner så hun må kunne ta i et tak. Altså.. det er klart det er tungt, men det er ganske tungt å jobbe i pleie og omsorg (bhg) også, så jeg synes ikke det skal stoppe henne. Er noe som gjør mange kvinner litt redde for å velge håndverksyrker Anonymkode: 9b4c3...604 8
DonKing Skrevet 12. april 2020 #11 Skrevet 12. april 2020 På 11.4.2020 den 16.59, AnonymBruker skrev: Altså.. det er klart det er tungt, men det er ganske tungt å jobbe i pleie og omsorg (bhg) også, så jeg synes ikke det skal stoppe henne. Er noe som gjør mange kvinner litt redde for å velge håndverksyrker Anonymkode: 9b4c3...604 Ikke sammenlign pleie og omsorgs jobber med bygg og anlegg. Bygg og anlegg er mye tyngre fysisk jobb Jeg sier bare at ts ikke må være redd å ta i et tak. Dra kabler er tungt og kanskje det tyngste som elektriker. 1
DonKing Skrevet 12. april 2020 #12 Skrevet 12. april 2020 På 11.4.2020 den 16.58, AnonymBruker skrev: Ja, men som jeg sa ifht andre håndverksyrker Anonymkode: 9b4c3...604 Ja tror elektriker ligger på bunnen da. Rørlegger vil jeg si er tyngst, sammen med div steinarbeid, murer og tømrer. Blir mye løfting av matriale da Men ingenting som stopper deg og bli elektriker. Bare ikke være superfisefin Det er et godt yrke godt betalt og god framtid i elektriker og egentlig alle andre byggfag. Så go for it. Norge trenger flere håndtverkere og mindre papirsammlere
Anjatapinjata Skrevet 12. april 2020 #13 Skrevet 12. april 2020 Go for it😊 Jeg gikk tip for noen år siden, ferdig for 4år siden som cnc operatør. Elsker det! Kunne lett gått elektro, rørlegger eller liknende også. Værste er nok skolen da, jeg var 1 av 3 jenter på 5klasser. Men jeg har alltid vært en av gutta så det var null stress. Elsket skolen, og elsker jobben min. Jeg tjener 500k i året, tror de fleste elektrikere tjener en del mer.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #14 Skrevet 12. april 2020 4 hours ago, DonKing said: Ikke sammenlign pleie og omsorgs jobber med bygg og anlegg. Bygg og anlegg er mye tyngre fysisk jobb Jeg sier bare at ts ikke må være redd å ta i et tak. Dra kabler er tungt og kanskje det tyngste som elektriker. Har du prøvd begge deler? Om jeg må velge mellom å dra kabler eller løfte 85 år gamle Thorvald som sliter med overvekt tror jeg at jeg går for kabler... Anonymkode: ade1a...2c0 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #15 Skrevet 12. april 2020 Med elektriker utdanning kan du også jobbe offshore, så er lønna ennå høyere. Og man har mye fri:) virker som en spennende utdanning, og som flere har skrevet har du mulighet til å bygge på og bli elektro ingeniør senere om du får lyst til det. Anonymkode: b7fe4...6aa 1
DonKing Skrevet 12. april 2020 #16 Skrevet 12. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du prøvd begge deler? Om jeg må velge mellom å dra kabler eller løfte 85 år gamle Thorvald som sliter med overvekt tror jeg at jeg går for kabler... Anonymkode: ade1a...2c0 har du prøvd kabler ? nei tenkte meg det jeg har både løftet min egen kjæreste og min bror over hodet og satt de oppå kjøleskapet mitt hjemmet. kjæresten min veier 50 ish kg og min bror 80 kg . og jeg vet at kabler er mye tyngre da jeg av å til må hjelpe andre elektrikere. dvs vi må være flere enn 1 person av å til fordi det er så tungt. så ja jeg har erfaring, på begge deler, det har ikke du og kabler er desidert tyngst når det gjelder eldre menn så er de såpass skrøpelig at de har ganske lav vekt også. når jeg greier å løfte min bor på 25 år på 80 kg over skuldrene og syns dette er lettere enn kabler, da er det mye lettere å løfte en gammal gubbe enn å trekke kabler. aldri sammenlign bygg og anlegg med omsorgstjenester. gammle og skrøpelig mennesker veier ingenting. kanskje det er tungt for deg siden du er kvinne og og kvinner er handicappet i muskulaturen iforhold til menn. men å trekke kabler er mye tyngre enn å geleide en gammel skrøpelig mann. skulle likt å sett deg på bygg, hadde vært så morsomt er en grunn til at de fleste skader, prolapser og ulykker skjer innen byggbranskjen. det er det tyngste fagområdet 1
DonKing Skrevet 12. april 2020 #17 Skrevet 12. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med elektriker utdanning kan du også jobbe offshore, så er lønna ennå høyere. Og man har mye fri:) virker som en spennende utdanning, og som flere har skrevet har du mulighet til å bygge på og bli elektro ingeniør senere om du får lyst til det. Anonymkode: b7fe4...6aa dette krever ekstra utdanning og en elektriker som har jobbet noen år spom svenn. i tilegg er det mange som vil jobbe offshore så det er svært vanskelig å komme ut der. du må ha minst 5 års erfaring etter svennebrevet for å komme ut der. lønnen varier jeg har jobbet som rørlegger i mindre yngre dager der. da fikk vi samme lønn vi hadde på land + 1000 kr ekstra per dag. 2 uker på 4 uker av. ca 45 -48k utbetalt i mnd. men det er mye jobbing og ikke alle som orker dette
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #18 Skrevet 12. april 2020 7 minutter siden, DonKing said: skulle likt å sett deg på bygg, hadde vært så morsomt Oookei, lykke til videre i livet. Anonymkode: ade1a...2c0
DonKing Skrevet 12. april 2020 #19 Skrevet 12. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Oookei, lykke til videre i livet. Anonymkode: ade1a...2c0 der ja, null argumenter. du burde heller lese se og hør enn å diskutere. hadde vist rett allikevell 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #20 Skrevet 12. april 2020 Har du lyst, så kjør på!! Jeg er ikke elektriker, men kvinne i et annet mannsdominert håndverksyrke. Å være dame i byggebransjen er helt topp! Trivelig miljø, hyggelige og respektfulle folk og utfordrene og variert jobb. Ingen ting å være redd for! Og er du flink i jobben din blir du virkelig husket da du skiller deg ut. Elektiker er vel heller ikke helt like tungt som andre håndverksyrker, selv om du må være i god form og villig til å ta i et tak. (Å jobbe over hodet blir fort fryktelig tungt!) Mannen min er rørlegger og tjener 640", og det ryktes jo at elektrikkeren er den best betalte (etter heismontøren) så tipper du kan forvente noe i den gaten etterhvert 🙂 Kjør på, vi trenger flere tøffe kvinner i bygg💪🏼 Anonymkode: eb439...ab0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå