Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, solietta skrev:

Det som gjør at jeg stiller meg skeptisk til at alle kvinner får mulighet å ta denne testen,  er at  downs syndrom og andre syndromer blir utryddet 100% . Slikt som Danmark og Island . 

Og hvorfor gjør det noe om det blir utryddet? 

Anonymkode: 37dd1...e6f

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor gjør det noe om det blir utryddet? 

Vi trenger ikke et sortering samfunn. Det er mange som har Downs syndrom  som har utalt seg at det vil være krenkende . 

AnonymBruker
Skrevet

Da ble det akkurat vedtatt at nipt og tidlig ultralyd skal gjøres tilgjengelig for alle kvinner! En gledens dag! 😀

Anonymkode: 2639b...fb8

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da ble det akkurat vedtatt at nipt og tidlig ultralyd skal gjøres tilgjengelig for alle kvinner! En gledens dag! 😀

Fantastisk! Betyr dette at helsepersonell har lov å hjelpe til med å ta blodprøven i morgen uten å bli straffeforfulgt? 

Anonymkode: 02505...1f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det gjelder fra 1. juli sist jeg sjekket🤔

og at mye av det nok ikke er på plass før neste år, av det som har økonomiske konsekvenser. Er vel ikke budsjettert med noe av dette for i år. 

Og nipt utenom risikosvangerskap må betales av egen lomme. 

Dette blir spennende! Er selv i uke 11 nå og håper virkelig jeg får benyttet meg av dette. 

Skrevet

Hva koster så en NIPT test? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig å bestille Nipt test hjem både fra Sverige og Danmark nå, så vist vi bare på lovlig vis får tatt blodprøven hos fastlegen så er jo allerede tilbudet på plass for de som vil betale for det.

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Essi89 skrev:

Hva koster så en NIPT test? 

Rundt 5000kr avhengig av tilvalg.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, solietta skrev:

Det som gjør at jeg stiller meg skeptisk til at alle kvinner får mulighet å ta denne testen,  er at  downs syndrom og andre syndromer blir utryddet 100% . Slikt som Danmark og Island . 

Jeg synes allikevel det må være opp til hver enkelt kvinne å bestemme. Jeg ville nok tatt abort nå om jeg risikerte å få enda et psykisk utviklingshemmet barn da det barnet jeg har fra før av som er alvorlig sykt allerede tar all tiden min, men om jeg ikke hadde hatt noen barn fra før så ville jeg valgt å beholde med mindre det er snakk om multihandikapp.

Anonymkode: dfaf6...e9e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, solietta skrev:

Vi trenger ikke et sortering samfunn. Det er mange som har Downs syndrom  som har utalt seg at det vil være krenkende . 

Selvfølgelig bør vi prøve å få et samfunn med så mange friske mennesker som mulig. Det er ikke krenkende. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppfordrer du henne til å få noen til å gjøre noe som er ulovlig?

Anonymkode: a1987...997

Heller det enn at hun gjør det på seg selv etter å ha sett på en YouTube-video. 

Anonymkode: 0ac68...ddd

• 3 måneder senere...
Skrevet

Drar opp igjen denne da jeg er gravid i uke 5 og planlegger å dra til København for å ta NIPT test ved Ultralydklinikken. 

Noen som har vært der nå etter at København ble rød sone?

Anonymkode: 76958...6bd

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drar opp igjen denne da jeg er gravid i uke 5 og planlegger å dra til København for å ta NIPT test ved Ultralydklinikken. 

Noen som har vært der nå etter at København ble rød sone?

Er ikke denne testen lovlig i Norge nå da? 

Anonymkode: b76e1...87f

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke denne testen lovlig i Norge nå da? 

Anonymkode: b76e1...87f

Nei, ikke enda. Og når den blir tillatt er det kun for de som allerede har fått påvist høy risiko for ikke friskt barn gjennom tidlig ultralyd.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke enda. Og når den blir tillatt er det kun for de som allerede har fått påvist høy risiko for ikke friskt barn gjennom tidlig ultralyd.

Fra 01.07.2020 endres bioteknologiloven, og det blir blant annet tillatt med NIPT for alle gravide i Norge. Vi står klare til å tilby denne testen, men venter nå på at Helsedirektoratet skal utrede retningslinjer for gjennomføring etter oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet. Dette gjelder for alle private aktører som ønsker å tilby NIPT.

Altså det gjelder alle. Det du nevner er tilsvarende det som var mulig før den nye loven kom. 

Anonymkode: c65b8...5d3

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra 01.07.2020 endres bioteknologiloven, og det blir blant annet tillatt med NIPT for alle gravide i Norge. Vi står klare til å tilby denne testen, men venter nå på at Helsedirektoratet skal utrede retningslinjer for gjennomføring etter oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet. Dette gjelder for alle private aktører som ønsker å tilby NIPT.

Altså det gjelder alle. Det du nevner er tilsvarende det som var mulig før den nye loven kom. 

Anonymkode: c65b8...5d3

Loven er på plass, men det skal budsjetteres og det skal byråkratiske prosesser for hvem og hvor det tilbys + settes igang. Det er satt frist til November for å få på plass et tilbud, før dette er det ingen som tilbyr testen fordi det ikke er lagt retningslinjer eller satt i gang noe hvem/hva/hvor. Jeg snakket med jordmor om dette forrige uke og hun sa at så fort de får vite hvor og hvordan tester skal tas, vil de gå ut til hver enkelt gravid på "sin" liste som enten har ytret ønske om NIPT eller som fyller 35 før termin slik at disse blir prioritert:)

Anonymkode: b456d...7d3

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok denne testen for noen uker siden. Jeg kunne ta panorama i uke 9+0, men valgte å vente til 9+5 for å være mest mulig sikker på at det skulle være nok dna fra fosteret. Svaret skulle ta 10-12 dager. Jeg tenkte da at jeg likevel rakk å ta abort i tilfelle det var avvik. Svaret tok 13 dager, men jeg var da fortsatt innenfor 12 uker. Alt var heldigvis fint. Slapper mye bedre av nå. 

Jeg bestilte test kit dra ultralydklinikken. Null stress å ta blodprøve. Ble ikke spurt hva den skulle brukes til. 

Anonymkode: ae9c6...0ec

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tok denne testen for noen uker siden. Jeg kunne ta panorama i uke 9+0, men valgte å vente til 9+5 for å være mest mulig sikker på at det skulle være nok dna fra fosteret. Svaret skulle ta 10-12 dager. Jeg tenkte da at jeg likevel rakk å ta abort i tilfelle det var avvik. Svaret tok 13 dager, men jeg var da fortsatt innenfor 12 uker. Alt var heldigvis fint. Slapper mye bedre av nå. 

Jeg bestilte test kit dra ultralydklinikken. Null stress å ta blodprøve. Ble ikke spurt hva den skulle brukes til. 

Dette er jo en veldig gammel tråd! Nå er jo ting litt annerledes. Den nye loven har tredd i kraft, nå kan man ta testen i Norge uten problemer. Heldigvis sier jeg! Om det viser seg å være avvik på Nipt vil man uansett få innvilget abort etter de 12 ukene også, og tilbud om fostervannsprøve før en eventuell abort. Derfor er det ikke så viktig å gjøre det før uke 12.

Anonymkode: a526d...e74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo en veldig gammel tråd! Nå er jo ting litt annerledes. Den nye loven har tredd i kraft, nå kan man ta testen i Norge uten problemer. Heldigvis sier jeg! Om det viser seg å være avvik på Nipt vil man uansett få innvilget abort etter de 12 ukene også, og tilbud om fostervannsprøve før en eventuell abort. Derfor er det ikke så viktig å gjøre det før uke 12.

Anonymkode: a526d...e74

I Norge tester de kun for tre trisomier, fikk svar på mange andre syndromer i Danmark. Det er mer krevende å få gjennomført en abort etter uke 12, både ift abortnemd og egen psyke. Angrer ikke et sekund for at jeg betalte for den tryggheten jeg kjenner på nå. Vet i tillegg kjønnet før uke 12, det synes jeg er skikkelig stas. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I Norge tester de kun for tre trisomier, fikk svar på mange andre syndromer i Danmark. Det er mer krevende å få gjennomført en abort etter uke 12, både ift abortnemd og egen psyke. Angrer ikke et sekund for at jeg betalte for den tryggheten jeg kjenner på nå. Vet i tillegg kjønnet før uke 12, det synes jeg er skikkelig stas. 

Når vi tok nipt i utlandet ved første barn testet vi uansett kun for de tre trisomiene, siden svaret er så usikkert på alle de andre sykdommene. 

Og det med kjønn er kjempeirriterende! Som om nordmenn skulle være det folkeslaget der det plutselig ble et kjempeproblem med aborter basert på kjønn når det går fint i alle nabolandene. Dessuten - det hadde ikke vært noe problem å sette en 12-ukersgrense på å teste for kjønn, hvis aborter var bekymringen. Men nei da, det skal være forbudt uansett. 

Anonymkode: 067f4...833

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...