AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #1 Del Skrevet 10. april 2020 Hei Jeg hadde planer om å dra ned til Danmark (ultralydklinikken) for å ta en panorama test(Nipt). Siden det ikke går nå, så sender klinikken test kit hjem til kundene som bare trenger å gå til et legekontor for å ta blodprøven som man tar med hjem og sender tilbake selv. Jeg googlet dette og får opp en link hvor en overlege ved St. Olavs hospital mener at det er ulovlig av leger/helsepersonell å bistå kvinnen med å ta blodprøven fra armen siden hensikten med prøvene er fosterdiagnostikk. https://www.tv2.no/a/10361443/ Er det noen som har tatt blodprøve fra legekontor som dere har sendt utenlands? Vet dere om at det er ulovlig eller er det bare synsing, eventuelt er det vanskelig å finne noen som vil ta blodprøven? Regner med at man må opplyse hva man skal med blodprøven videre? Anonymkode: 7c18c...97b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #2 Del Skrevet 10. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Jeg hadde planer om å dra ned til Danmark (ultralydklinikken) for å ta en panorama test(Nipt). Siden det ikke går nå, så sender klinikken test kit hjem til kundene som bare trenger å gå til et legekontor for å ta blodprøven som man tar med hjem og sender tilbake selv. Jeg googlet dette og får opp en link hvor en overlege ved St. Olavs hospital mener at det er ulovlig av leger/helsepersonell å bistå kvinnen med å ta blodprøven fra armen siden hensikten med prøvene er fosterdiagnostikk. https://www.tv2.no/a/10361443/ Er det noen som har tatt blodprøve fra legekontor som dere har sendt utenlands? Vet dere om at det er ulovlig eller er det bare synsing, eventuelt er det vanskelig å finne noen som vil ta blodprøven? Regner med at man må opplyse hva man skal med blodprøven videre? Anonymkode: 7c18c...97b Det er vel bare ulovlig hvis de vet hva blodprøven skal brukes til? Vil gjerne høre hvordan dette gikk, har samme problem selv mht at Danmark er stengt. Anonymkode: 16259...1d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #3 Del Skrevet 10. april 2020 Lurer på det samme selv. Anonymkode: 44d45...1ed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #4 Del Skrevet 10. april 2020 Jeg kom i den situasjonen at jeg dro til Danmark men de fikk ikke sendt prøven den dagen fordi dhl ikke henter pakker i helger, så jeg fikk med meg testkit hjem. Fikk sykepleiervenninne til å ta blodprøven, og fikk heldigvis sendt dem, etter masse styr. Fortalte det til gynekolog som jeg var hos ultralyd, og han sa det er ulovlig. Men få ei sykepkeiervenninne til å gjøre det, så går det bra. Men vær obs på at du kan få problemer med å få sendt den. Anonymkode: f630a...101 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #5 Del Skrevet 10. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kom i den situasjonen at jeg dro til Danmark men de fikk ikke sendt prøven den dagen fordi dhl ikke henter pakker i helger, så jeg fikk med meg testkit hjem. Fikk sykepleiervenninne til å ta blodprøven, og fikk heldigvis sendt dem, etter masse styr. Fortalte det til gynekolog som jeg var hos ultralyd, og han sa det er ulovlig. Men få ei sykepkeiervenninne til å gjøre det, så går det bra. Men vær obs på at du kan få problemer med å få sendt den. Anonymkode: f630a...101 Var det ett fullverdig kitt hvor du hadde alt du trengte? Hvor mange sprøytespisser evt? Kjenner ingen direkte som er helsepersonell men mannen min har litt kursing😬 Anonymkode: 7c18c...97b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #6 Del Skrevet 10. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var det ett fullverdig kitt hvor du hadde alt du trengte? Hvor mange sprøytespisser evt? Kjenner ingen direkte som er helsepersonell men mannen min har litt kursing😬 Anonymkode: 7c18c...97b Sprøytespisser får du kjøpt ganske billig på apoteket! Og prøvetaker trenger ikke være helsepersonell, er mange i forsvaret/heimevernet feks som har fått kurs i blodprøvetaking osv 😄 Anonymkode: 4909c...485 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #7 Del Skrevet 10. april 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var det ett fullverdig kitt hvor du hadde alt du trengte? Hvor mange sprøytespisser evt? Kjenner ingen direkte som er helsepersonell men mannen min har litt kursing😬 Anonymkode: 7c18c...97b Jeg fikk med alt jeg trengte ja. Eneste vi manglet var noe å binde rundt armen, men løste det greit ved å bruke et belte. Jeg var ikke på samme klinikk som deg, men var i København jeg og. De sendte blodprøven til Kina. Så vidt jeg har forstått så sender ikke Sverige prøvene sine ut av landet, de analyserer dem i Sverige, hvertfall hvis man tar nipt hos barnemorskehuset. Kanskje det hadde vært bedre og tryggere for deg å kjøre til Sverige og få det gjort der (og ta 14 dagers karantene etterpå)? I tilfelle Kina ikke får gjort det de skal i disse dager. Det var også svært mye styr for å få sendt pakken med biologisk materiale, og det føltes tilfeldig at jeg fikk det til. Masse telefoner hit og dit, papirer som måtte fylles ut, som ble feil osv. Jeg kunne ikke stå som avsender, fordi det kun et firmaer som får sende biologisk materiale, så klinikken i danmark måtte det. Men da vle det problemer med at den ble sendt fra norge og ikke danmark. Sjefen for etellerannet i dhl ringte meg i etterkant og trengte flere opplysninger om hva som hadde skjedd, for dette var visst ikke vanlig, og ikke ønskelig. Han lurte på om firmaet drev å solgte testkit for hjemmebruk. Anonymkode: f630a...101 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #8 Del Skrevet 10. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk med alt jeg trengte ja. Eneste vi manglet var noe å binde rundt armen, men løste det greit ved å bruke et belte. Jeg var ikke på samme klinikk som deg, men var i København jeg og. De sendte blodprøven til Kina. Så vidt jeg har forstått så sender ikke Sverige prøvene sine ut av landet, de analyserer dem i Sverige, hvertfall hvis man tar nipt hos barnemorskehuset. Kanskje det hadde vært bedre og tryggere for deg å kjøre til Sverige og få det gjort der (og ta 14 dagers karantene etterpå)? I tilfelle Kina ikke får gjort det de skal i disse dager. Det var også svært mye styr for å få sendt pakken med biologisk materiale, og det føltes tilfeldig at jeg fikk det til. Masse telefoner hit og dit, papirer som måtte fylles ut, som ble feil osv. Jeg kunne ikke stå som avsender, fordi det kun et firmaer som får sende biologisk materiale, så klinikken i danmark måtte det. Men da vle det problemer med at den ble sendt fra norge og ikke danmark. Sjefen for etellerannet i dhl ringte meg i etterkant og trengte flere opplysninger om hva som hadde skjedd, for dette var visst ikke vanlig, og ikke ønskelig. Han lurte på om firmaet drev å solgte testkit for hjemmebruk. Anonymkode: f630a...101 Ultralydklinikken sender til California. Men har vurdert Sverige også og ta 14 dager karantene. Men jeg får ta en vurdering i neste uke på hva jeg skal gjøre 🤔 Anonymkode: 7c18c...97b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #9 Del Skrevet 10. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ultralydklinikken sender til California. Men har vurdert Sverige også og ta 14 dager karantene. Men jeg får ta en vurdering i neste uke på hva jeg skal gjøre 🤔 Anonymkode: 7c18c...97b Jeg ville definitivt dratt til Sverige! Men du kan jo ringe klinikken i danmark og spørre om de har erfaring med at det sendes blodprøve fra Norge. Kanskje de ikke bruker dhl og at det ikke blir noe problem for deg. Å få tatt prøven finner du nok noen som gjør. De fleste kjenner vel noen sykepleiere eller legesekretærer. Hvis ikke du gjør det, så kanskje moren din f.eks har ei venninne. Anonymkode: f630a...101 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #10 Del Skrevet 10. april 2020 Jeg bare ba om en blodprøve på legekontoret. De spurte ikke om hva den skulle brukes til og jeg informerte ikke. Anonymkode: 40a40...741 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annelis Skrevet 11. april 2020 #11 Del Skrevet 11. april 2020 9 hours ago, AnonymBruker said: Jeg bare ba om en blodprøve på legekontoret. De spurte ikke om hva den skulle brukes til og jeg informerte ikke. Anonymkode: 40a40...741 Kom du bare innom og sa du trenger å tappe litt blod? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annelis Skrevet 11. april 2020 #12 Del Skrevet 11. april 2020 Jeg tror jeg tar vanlig KUB på sykehuset. Vi vurderte å dra til Danmark, men alt er stengt. Og kjæresten sier det er dumt å dra til Sverige pga Corona situasjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #13 Del Skrevet 11. april 2020 33 minutter siden, annelis skrev: Kom du bare innom og sa du trenger å tappe litt blod? Jeg ringte de, men ha, da sa bare at jeg skulle stikke innom. Anonymkode: 40a40...741 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #14 Del Skrevet 11. april 2020 Er man over 38år er vel dette lov i Norge? Merkelig at ikke alle som blir gravide må ta den som rutine, å føde barn med utfrodringer er jo så skadelig for samfunnet og familien som får barnet. Les bare boka til Kai Zahl som stod bak dissimilis. Anonymkode: 05349...84c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #15 Del Skrevet 11. april 2020 Ja nå ble jeg også litt usikker. Det er vel lov å ta denne nipt testen i Norge når man er over 38 år?! Anonymkode: 05e6d...dcc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #16 Del Skrevet 11. april 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja nå ble jeg også litt usikker. Det er vel lov å ta denne nipt testen i Norge når man er over 38 år?! Anonymkode: 05e6d...dcc 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er man over 38år er vel dette lov i Norge? Merkelig at ikke alle som blir gravide må ta den som rutine, å føde barn med utfrodringer er jo så skadelig for samfunnet og familien som får barnet. Les bare boka til Kai Zahl som stod bak dissimilis. Anonymkode: 05349...84c Hvis man er 38 år og eldre, eller hvis ultralyd viser at det er en større sjanse for sykt barn(mener jeg🤔). Helt enig at dette skulle vært tilbudt til alle gravide. Synes bioteknologiloven er rimelig streng. Anonymkode: 7c18c...97b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snurk Skrevet 11. april 2020 #17 Del Skrevet 11. april 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er man over 38år er vel dette lov i Norge? Merkelig at ikke alle som blir gravide må ta den som rutine, å føde barn med utfrodringer er jo så skadelig for samfunnet og familien som får barnet. Les bare boka til Kai Zahl som stod bak dissimilis. Anonymkode: 05349...84c Det er faktisk helt latterlig at man i Norge i dag skal være tvungen til å reise til Danmark eller Sverige for slike tester 😔 Jeg bodde i Danmark under første svangerskap og fikk dette som del av svangerskapsomsorgen, det ga rett og slett en enorm trygghet. I Norge argumenteres det med at man ikke vil ha sorteringssamfunn men hvordan kan man da forklare at kvinner over 38 år har rett til å "sortere" men ingen andre? Og hvis agrumentet med sorteringssamfunn hadde holdt mål så hadde vi vel heller ikke hatt ordinær ultralyd hvor de primært avdekker avvik 😏 blir kvalme av politikerne i Norge. Hvordan kan man sitte på sin høye hest å be alle ta uannsett utfall når vi i dag har en ufarlig teknologi som tidlig i svangerskapet kan avdekke feil? 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #18 Del Skrevet 11. april 2020 5 minutter siden, snurk skrev: Det er faktisk helt latterlig at man i Norge i dag skal være tvungen til å reise til Danmark eller Sverige for slike tester 😔 Jeg bodde i Danmark under første svangerskap og fikk dette som del av svangerskapsomsorgen, det ga rett og slett en enorm trygghet. I Norge argumenteres det med at man ikke vil ha sorteringssamfunn men hvordan kan man da forklare at kvinner over 38 år har rett til å "sortere" men ingen andre? Og hvis agrumentet med sorteringssamfunn hadde holdt mål så hadde vi vel heller ikke hatt ordinær ultralyd hvor de primært avdekker avvik 😏 blir kvalme av politikerne i Norge. Hvordan kan man sitte på sin høye hest å be alle ta uannsett utfall når vi i dag har en ufarlig teknologi som tidlig i svangerskapet kan avdekke feil? Vil ikke kalle det sortere, handler om å skåne seg selv og samfunnet. Ta egne valg i livet. Jeg har selv vært vitne til et liv med et barn med ekstreme utfordringer pga man ikke fikk sjekket først. Dette bør være rutine for alle!! Anonymkode: 05349...84c 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #19 Del Skrevet 11. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja nå ble jeg også litt usikker. Det er vel lov å ta denne nipt testen i Norge når man er over 38 år?! Anonymkode: 05e6d...dcc Nei, man har da tilbud om KUB-test, som er blodprøve (annen, enklere type enn NIPT) Og ultralyd. OM denne viser høy risiko for at noe er galt, kan man få tilbud om NIPT, men da er du en del lengre på vei enn om du får tatt den utenlands. Anonymkode: cc5ca...9d0 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #20 Del Skrevet 11. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, man har da tilbud om KUB-test, som er blodprøve (annen, enklere type enn NIPT) Og ultralyd. OM denne viser høy risiko for at noe er galt, kan man få tilbud om NIPT, men da er du en del lengre på vei enn om du får tatt den utenlands. Anonymkode: cc5ca...9d0 Dette stemmer, du må få utslag på Kub test før du får nipt i Norge, selv om du er over 38. Anonymkode: 067f4...833 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå