Gå til innhold

Hva kan brukes for å få gammel tapet til å sitte?

Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Gammel tapet som har begynt å gå litt opp i skjøtene noen småplasser trenger å festes igjen.
Jeg har ikke tapetklister, men antar at andre ting også kan brukes? Ja, jeg skal forsøke det jeg
har i hus...men lurer på om noen faktisk har utprøvde råd å bidra med? Det er snakk om millimeter
noen steder og 2,5 cm`s glipe over ca ti cm nedover ett sted. Virkeligheten kommer frem når reoler
fjernes. Venter i spenning på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Og dette kan ikke vente til butikkene åpner, og du får kjøpt tapetlim? :unsure:

Anonymkode: b11c8...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjokkbla:  Å...er det utprøvd med hell? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og dette kan ikke vente til butikkene åpner, og du får kjøpt tapetlim? :unsure:

Jo, selvsagt kan jeg det. :fnise: 
Du vet at det er påske, at vi er på et forum og at vi prater litt sammen her i den anledning? 

Jeg trenger jo ikke en liter. Får man kjøpt miniatyrisk tube med tapetlim?
Uten at jeg vet det helt sikkert, så tviler magefølelsen min på akkurat det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du noe som helst av lim i huset? Papirlim, trelim, Karlsons lim...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
25 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Jo, selvsagt kan jeg det. :fnise: 
Du vet at det er påske, at vi er på et forum og at vi prater litt sammen her i den anledning? 

Jeg trenger jo ikke en liter. Får man kjøpt miniatyrisk tube med tapetlim?
Uten at jeg vet det helt sikkert, så tviler magefølelsen min på akkurat det.

Spør på facebook om det er noen som har litt tapetklister å gi bort. Du kjenner sikkert noen som har det stående i kjellerboden :) 

Anonymkode: 56b13...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at dette ikke er en "jobb" med høye krav til finish så da vil for eksempel skolelim eller trelim fungere. (Du kan til og med røre sammen fint hvetemel og vann til limaktig konsistens og bruke det som lim, men det blir ikke voldsomt solid og tåler ingen form for fuktighet). Det eneste er at limet bør være vannløselig slik at du kan smøre på lim på tapetfliken, presse tapetet inntil og så tørke over med en fuktig klut slik at du fjerner evt. limrester som havner utenfor. Utprøvd med hell! :ler: 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Hoppetaujenta skrev:

Gammel tapet som har begynt å gå litt opp i skjøtene noen småplasser trenger å festes igjen.
Jeg har ikke tapetklister, men antar at andre ting også kan brukes? Ja, jeg skal forsøke det jeg
har i hus...men lurer på om noen faktisk har utprøvde råd å bidra med? Det er snakk om millimeter
noen steder og 2,5 cm`s glipe over ca ti cm nedover ett sted. Virkeligheten kommer frem når reoler
fjernes. Venter i spenning på svar.

Du kan kjøpe tapetlim i småkvanta (eller låne med en nabo). Det er uansett ok å ha en tube til reparasjon liggende, nettopp på grunn av slik oppsprekking som du opplever. Så kjøp en tube lik og en sprøyte. Og så bretter du forsiktig litt i tapeten og sprøyter bittelitt lim inn. Så stryker du over med noe flatt og tørker raskt bort eventuelt overflødig lim med en fuktig klut. Har du en stor lomme - kapp den opp med kniv og ha på lim og brett til igjen.

Ikke undervurder hvor stygt lim kan bli om det får tørke på tapet eller maling - slurver du eller bruker lim som gulner i solen så blir resultatet fort styggere enn glippene er i utgangspunktet. Så gjør det enten ordentlig eller ikke i det hele. :) 

Anonymkode: c4303...02f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøv med hva som helst av lim til du får kjøpt tapetlimet. Hvor små mengder med tapetlim du får kjøpt, vet jeg dessverre ikke.

Anonymkode: 9b4be...48c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du noe som helst av lim i huset? Papirlim, trelim, Karlsons lim...

Det er det jeg må lete litt mere etter i morgen. Vanlig papirlim tror jeg nok er det eneste...et sted.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spør på facebook om det er noen som har litt tapetklister å gi bort.
Du kjenner sikkert noen som har det stående i kjellerboden. Anonymkode: 56b13...83c

Jeg er den ene av de fem norske menneskene som ikke er på fb, men ellers er jo tanken god den. 

4 timer siden, Leo skrev:

Jeg antar at dette ikke er en "jobb" med høye krav til finish så da vil for eksempel skolelim eller trelim fungere.

Du har helt rett. Oppgaven er å få tapeten til å sitte/lukke seg og bli der. Spiller ikke så stor rolle hvordan resultatet blir ellers.  :) 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Prøv med hva som helst av lim til du får kjøpt tapetlimet.
Hvor små mengder med tapetlim du får kjøpt, vet jeg dessverre ikke. Anonymkode: 9b4be...48c

:tommelopp: 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan kjøpe tapetlim i småkvanta (eller låne med en nabo). Det er uansett ok å ha en tube til reparasjon liggende, nettopp på grunn av slik oppsprekking som du opplever. Så kjøp en tube lik og en sprøyte. Og så bretter du forsiktig litt i tapeten og sprøyter bittelitt lim inn. Så stryker du over med noe flatt og tørker raskt bort eventuelt overflødig lim med en fuktig klut. Har du en stor lomme - kapp den opp med kniv og ha på lim og brett til igjen.

Ikke undervurder hvor stygt lim kan bli om det får tørke på tapet eller maling - slurver du eller bruker lim som gulner i solen så blir resultatet fort styggere enn glippene er i utgangspunktet. Så gjør det enten ordentlig eller ikke i det hele.  

Anonymkode: c4303...02f

Takk for innspill. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sola de skrev:

superlim eller limpistol?

Ulempen med det er at det som havner utenfor er vanskelig å tørke bort og da blir det styggere enn nødvendig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...