kvinne 4 Skrevet 10. april 2020 #1 Skrevet 10. april 2020 Hei jeg har en venninne som har to barn. Hun har det vanskelig økonomisk og jobber som ekstravakt i sykehjem, men hun får nesten ingen vakter. Jeg sendte en link om en ledig stilling der jeg jobber. Hun fikk ikke noe tilbakemelding fra min leder da. Han trenger alltid folk som kan jobbe og det er mange ledige vakter. hun har også spurt meg om jeg kan snakke med han for henne. Jeg ble redd og klarte ikke. jeg tenkte å spørre min sjef om han kan ansette henne. Hun kan jobbe 100% osv. Dette er selv min første jobb og sjefen min liker meg ganske godt. Hvordan skal jeg spørre han og bør jeg i det hele tatt spørre han om han kan ansette henne. Hun er flink og seriøs når det gjelder jobben. I tillegg er hun ganske ung, 23 år.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #2 Skrevet 10. april 2020 Du kan legge inn et godt ord for henne, men ville vært forsiktig med å be sjefen din om ansettelse. Anonymkode: 6fc30...ba4 44
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #3 Skrevet 10. april 2020 Jeg hadde ikke spurt. Hun får søke på egen hånd, sjefen tar avgjørelse ut fra det. For mange fallgruver til at jeg ville blandet meg. Anonymkode: 03a29...1a3 17
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #4 Skrevet 10. april 2020 Det beste for henne er å selge selg selv inn og gjøre seg interessant for sjefen din. Hva du mener er ikke relevant. Anonymkode: c0599...59b 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #5 Skrevet 10. april 2020 Ja selvsagt kan du det. Du bør det også. Jeg er sjef og har fått mange slike henvendelser. Ingenting rart med det. Tvert i mot, om noen ansatte kjenner vedkommende er det er det bare en fordel for meg som skal ansette. Anonymkode: d319f...5e1 20
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #6 Skrevet 10. april 2020 Du kan spørre litt tilfeldig om det er ansatt noen nye til stillingen som var/er ledig. Og så kan du nevne at venninna di ville søke og at du går god for henne. Dette kommer an på hvilken stilling det er snakk om, hva venninna di kan vise til, hvordan sjefen din er osv. Litt tilfeldig snakk tenker jeg er innafor, men ikke "kan du ansette venninna min fordi hun har dårlig råd?" Du må vise til at venninna di har fått et godt inntrykk av arbeidsplassen fordi du trives så godt og har omtalt den positivt. Anonymkode: f39e6...953 6
Gjest O.G. Skrevet 10. april 2020 #7 Skrevet 10. april 2020 Er ikke din oppgave å be sjefen din om å ansette henne. Enn hvis hun blir arbeidstakeren for helvete, da går det på ryktet ditt også.
Gjest rains of castamere Skrevet 10. april 2020 #8 Skrevet 10. april 2020 Du kan godt legge inn et ord for henne, ja. Spørre direkte er vel litt mer risky. Hun kan også referere til deg f.eks. ved å si at hun har fått et godt inntrykk fra deg. Kommer dog litt an på type jobb, da.
Gjest ti10 Skrevet 10. april 2020 #9 Skrevet 10. april 2020 Hadde vært litt forsiktig her. Jeg har venninner som jeg gjerne er sammen med på fritiden, men det er ikke alle jeg ville ha ansatt. Hvordan tror du hun vil fungere på jobben din? Tror du hun vil gjøre en god jobb? Det kan fort slå tilbake på deg hvis du går god for henne og det ikke fungerer når hun begynner.
Gjest O.G. Skrevet 10. april 2020 #10 Skrevet 10. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det beste for henne er å selge selg selv inn og gjøre seg interessant for sjefen din. Hva du mener er ikke relevant. Anonymkode: c0599...59b Enig, såpass til selvstendighet bør man kunne forvente av en kvinne på 23 år med unger.
Gjest rains of castamere Skrevet 10. april 2020 #11 Skrevet 10. april 2020 Akkurat nå, O.G. skrev: Enig, såpass til selvstendighet bør man kunne forvente av en kvinne på 23 år med unger. Så klart skal hun selge seg inn, men arbeidsmarkedet er tøft om dagen. I en bunke med mange hundre søkere er det ikke bare å kvalifisere seg og selge seg inn. Det er mange gode søkere som ikke får svar en gang, rett og slett fordi det er så mange søkere. Nettverk er en kjempefordel og bør utnyttes når man har den.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #12 Skrevet 10. april 2020 Som andre sier her så bør hun spørre selv. Jeg har vært på arbeidsplass der andre kommer og spør på andre sine vegne. De var aldri aktuelle. Er du voksen må en spørre selv. I tillegg er det risiko at gjør vedkommende noe feil så vil det slå tilbake på deg og den sjansen vil du vel ikke ta. Anonymkode: b4399...be0 1
Gjest O.G. Skrevet 10. april 2020 #13 Skrevet 10. april 2020 Akkurat nå, rains of castamere skrev: Så klart skal hun selge seg inn, men arbeidsmarkedet er tøft om dagen. I en bunke med mange hundre søkere er det ikke bare å kvalifisere seg og selge seg inn. Det er mange gode søkere som ikke får svar en gang, rett og slett fordi det er så mange søkere. Nettverk er en kjempefordel og bør utnyttes når man har den. Vel, men her forstod jeg TS som at denne dama allerede hr søkt på ei stilling og ikke hørt noe fra sjefen, det betyr at hun nok ikke er en interessant kandidat. Ergo jeg vill vært veldig forsiktig hvis jeg var TS.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #14 Skrevet 10. april 2020 Jeg synes du bør be sjefen din å ansette venninnen din. Dette viser du er en virkelig god venninne som er der når hun virkelig trenger deg. Anonymkode: 0a82b...d0f 1
Gjest O.G. Skrevet 10. april 2020 #15 Skrevet 10. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg synes du bør be sjefen din å ansette venninnen din. Dette viser du er en virkelig god venninne som er der når hun virkelig trenger deg. Anonymkode: 0a82b...d0f Det er ikke Ts sitt ansvar og skaffe venninnen jobb.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #16 Skrevet 10. april 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja selvsagt kan du det. Du bør det også. Jeg er sjef og har fått mange slike henvendelser. Ingenting rart med det. Tvert i mot, om noen ansatte kjenner vedkommende er det er det bare en fordel for meg som skal ansette. Anonymkode: d319f...5e1 Jeg er også daglig leder og har ansvaret for flere titalls personer. Her anbefaler vi å ansette folk som kjenner hverandre fra før. Derfor vil venninnen din ofte får bedre utgangspunkt om du ber sjefen å ansette venninnen. Det kan umulig å slå tilbake til deg! Dette er bare vinn-vinn situasjon! Anonymkode: b6647...1da 6
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #17 Skrevet 10. april 2020 2 minutter siden, O.G. skrev: Det er ikke Ts sitt ansvar og skaffe venninnen jobb. Jo. Dersom de er gode venninner da bør man hjelpe hverandre. Det er bare egoister som ikke gjør det. Det finnes dessverre endel av i det siste - bare tenk på hvor mange som drar på hytta. Anonymkode: 0a82b...d0f 1
Brunello Skrevet 10. april 2020 #18 Skrevet 10. april 2020 4 minutter siden, O.G. skrev: Enig, såpass til selvstendighet bør man kunne forvente av en kvinne på 23 år med unger. Et ganske vesentlig poeng er at det ofte er veldig mange nesten helt like søkere til en jobb. Det er da ikke alltid like lett å få solgt seg selv inn. Hvem som innkalles til intervju er ofte en tilfeldighet. Det kan derfor være bra at en bekjent tipser om at en har søkt, så får en kanskje sjansen til å selge seg selv inn. Når det er sagt, ville jeg vært tilbakeholden med å anbefale en venn for mye. Man kan få problemer dersom vedkommende ikke er en like god arbeidstaker som venn. 4
Gjest O.G. Skrevet 10. april 2020 #19 Skrevet 10. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jo. Dersom de er gode venninner da bør man hjelpe hverandre. Det er bare egoister som ikke gjør det. Det finnes dessverre endel av i det siste - bare tenk på hvor mange som drar på hytta. Anonymkode: 0a82b...d0f Vel, jeg har vært den som har hjulpet venninner mye og ingen av dem har hjulpet til så mye tilbake. Pr i dag er jeg mer avventende når noen av dem trenger hjelp, ser helst at de spør noen av de andre først.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #20 Skrevet 10. april 2020 Akkurat nå, Brunello skrev: Et ganske vesentlig poeng er at det ofte er veldig mange nesten helt like søkere til en jobb. Det er da ikke alltid like lett å få solgt seg selv inn. Hvem som innkalles til intervju er ofte en tilfeldighet. Det kan derfor være bra at en bekjent tipser om at en har søkt, så får en kanskje sjansen til å selge seg selv inn. Når det er sagt, ville jeg vært tilbakeholden med å anbefale en venn for mye. Man kan få problemer dersom vedkommende ikke er en like god arbeidstaker som venn. Helt enig. Derfor bør TS anbefale venninnen til sjefen. Det er det eneste som er rette her. Anonymkode: b6647...1da 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå