AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #1 Skrevet 10. april 2020 Mener selv jeg er ganske flink med levende planter, men når det kommer til såing, har jeg tydeligvis et veldig stort forbedringspotensial. Kan noen hjelpe? Har prøvd å gjøre alt etter boka, men noe må jeg altså ha gjort feil. Jeg kjøpte inn frø og sånne minidrivhus i plast. Sådde frø og satte på badegulvet for at de skulle få nok lys og varme. Har vært nøye med å prøve å vanne nok, altså verken for lite eller for mye. Resultat: Alle unntatt én spiret. Antar akkurat de var dårlige frø, så de bryr jeg meg ikke så mye om. Men de som faktisk spiret og kom opp ... Leste at det var lurt å flytte dem fra badet inn i litt kjøligere miljø for at de ikke skulle bli lange og slengete. Den ene typen vokste fort og ble lang og slengete før jeg rakk å flytte dem. Sådde dem på nytt og flyttet inn i stua med en gang de kom opp, slik at de skulle bli kraftige og fine. Resultatet var at de har blitt lange og slengete selv med lavere temperatur og mindre lys. Dvs. lang og tynn stengel med kun de første bladene på toppen. Alle de andre ser ut som de ikke vokser når de er i stua, dvs. jeg tror noen er i ferd med å dø. Det ser ikke ut som de vokser i hvert fall, og det er vel ca. en måned siden jeg sådde. Og det er ingen som har fått flere blader enn de første som kom da de spiret. Så det store spørsmålet nå er: Hva gjør jeg feil? Anonymkode: 4e421...574
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #2 Skrevet 10. april 2020 Hva har du sådd? Anonymkode: 73d19...63a
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #3 Skrevet 10. april 2020 Du trenger relativt lav temperatur og mye lys. Det naturlige lyset vi har i vinduskarmen i Norge er ikke tilstrekkelig nå, så du vil få lange og slengete planter, om du ikke gir tilleggslys. Anonymkode: 3f4af...581 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #4 Skrevet 10. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du trenger relativt lav temperatur og mye lys. Det naturlige lyset vi har i vinduskarmen i Norge er ikke tilstrekkelig nå, så du vil få lange og slengete planter, om du ikke gir tilleggslys. Anonymkode: 3f4af...581 Dette stemmer ikke. Jeg bor midt i Norge, og mine chiliplanter vokser så det står etter. Og de vokser riktig, ikke noen lange slyngler her Anonymkode: 73d19...63a
Leo Skrevet 10. april 2020 #5 Skrevet 10. april 2020 Selv vanlig stuetemperatur er for varmt for de fleste og lyset vil også ofte bli for dårlig. Jeg planlegger derfor å sette mine ut så snart de har spirt og heller dekke dem til/ta dem inn når/hvis nattetemperaturene blir for lave. Ellers har jeg hatt noenlunde suksess med å så utendørs i krukker sent i april og da sørget for at jorden er varm og at krukkene står lunt. 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #6 Skrevet 10. april 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva har du sådd? Anonymkode: 73d19...63a Lobelia, petunia og antilopeøye. Tror disse driver og dør. De som ble lange og slengete er pyntekorg. Holder vel også på å dø ... Anonymkode: 4e421...574
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #7 Skrevet 10. april 2020 3 minutter siden, Leo skrev: Selv vanlig stuetemperatur er for varmt for de fleste og lyset vil også ofte bli for dårlig. Jeg planlegger derfor å sette mine ut så snart de har spirt og heller dekke dem til/ta dem inn når/hvis nattetemperaturene blir for lave. Ellers har jeg hatt noenlunde suksess med å så utendørs i krukker sent i april og da sørget for at jorden er varm og at krukkene står lunt. Men skal de ikke vokse litt først, og så skal man prikle, og så til slutt ut? Her snakker vi altså om ekstremt små spirer med bare "begynnerbladene". Jeg har nok lavere stuetemperatur enn de fleste, sikkert litt under 20grader og enda lavere når jeg ikke er hjemme. Lyset har vel ikke vært så godt før, men nå er det jo mer dagslys. Anonymkode: 4e421...574
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #8 Skrevet 10. april 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du trenger relativt lav temperatur og mye lys. Det naturlige lyset vi har i vinduskarmen i Norge er ikke tilstrekkelig nå, så du vil få lange og slengete planter, om du ikke gir tilleggslys. Anonymkode: 3f4af...581 Og hvordan får man det i en vanlig leilighet? Skjønner ikke at det skal være så vanskelig. Trodde dette var noe mer eller mindre "alle" kunne få til. Anonymkode: 4e421...574
Leo Skrevet 10. april 2020 #9 Skrevet 10. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men skal de ikke vokse litt først, og så skal man prikle, og så til slutt ut? Her snakker vi altså om ekstremt små spirer med bare "begynnerbladene". Jeg har nok lavere stuetemperatur enn de fleste, sikkert litt under 20grader og enda lavere når jeg ikke er hjemme. Lyset har vel ikke vært så godt før, men nå er det jo mer dagslys. Anonymkode: 4e421...574 Jo, men det forutsetter at man kan ha dem inne et sted hvor det både er nok lys og lav nok temperatur. Jeg har altså mine ute under forhold som er mye varmere/lunere enn de er på et hvilket som helst sted i hagen på denne årstiden og beskytter dem mot kulde/frost. 20 grader er for varmt. Jeg gidder ikke å prikle heller fordi jeg opplever at det setter småplantene veldig mye tilbake når de ikke har optimale forhold fra før. I stedet bruker jeg litt større potter og sår flere frø (Avhengig av størrelsen på frøene) i hver potte og "luker litt" etter hvert. Evt. sår jeg altså i de pottene plantene er ment å vokse i hele sesongen. 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvordan får man det i en vanlig leilighet? Skjønner ikke at det skal være så vanskelig. Trodde dette var noe mer eller mindre "alle" kunne få til. Anonymkode: 4e421...574 Det er vanskelig å få til gode planter på denne måten. Alle greier nok stort sett å få frø til å spire, men det er en grunn til at de som driver med dette hvert år og i litt større skala investerer i et drivhus eller lignende hvor forholdene kan optimaliseres. Selv hadde jeg noen år hvor jeg sådde mye, men nettopp på grunn av det du beskriver gikk jeg lei. Når har det gått så lang tid at jeg tydeligvis har glemt det litt og derfor sådd litt inne i år, men jeg mistenker at jeg går lei igjen når resultatet, eller rettere sagt mangelen på dem, åpenbarer seg! 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #10 Skrevet 10. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke. Jeg bor midt i Norge, og mine chiliplanter vokser så det står etter. Og de vokser riktig, ikke noen lange slyngler her Anonymkode: 73d19...63a Da er du heldig med lysforholdene Hadde ikke fungert hos meg. Det er mye som kan være problemet, ut fra det du beskriver vil jeg tippe for varmt ift mengden lys, eller for lite næring. Rundt 15 grader er visstnok passe. Hvis du har sådd i såjord er den næringsfattig, så kan være de som har spirt krever litt svakt gjødselvann. Hvor lang spiretid frøene har spiller også inn. Noen frø vil ha en kuldeperiode for å spire (stratifisering), kanskje noen av dem du har sådd krever det? Jeg bor nordvendt, og alle mine frøplanter krever mye ekstralys for ikke å bli lange. De står også på avstengte rom som holdes litt kjøligere, eller så får de mye ekstra lys (plantelys). Tomatene som ble sådd i såjord krever litt gjødsel omtrent fra de har startet på bladparet etter frøbladene. Jeg gidder aldri prikle jeg heller, maks to planter i samme lille potte og hvis begge spirer så skiller jeg dem når jeg potter om. Les litt om frøene du har sådd, kanskje finner du svaret på frøpakken/Internett Anonymkode: 28bc3...164 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #11 Skrevet 10. april 2020 Nr 1: bruk såjord. Bytt til plantejord når du prikler Nr 2: bruk plantelys for å få riktig lys. Er ikke dyre. Kjøp sånne små stativ med lysremser. Ledlys Nr 3: plantene kan godt stå i stuetemperatur til de har spiret godt. Da bør du flytte dem til et kjøligere rom. Gjerne rundt 15 grader. Dette kan om så være en bod, bare du har nok plantelys. Varmt baderomsgulv og uten plantelys blir nok veldig feil. Petunia bruker lang tid, så det er nok for sent å så nye. Men finn sorter som er raske, så rekker du en runde til 🙂. Lykke til 🌺 Anonymkode: 272df...7cf 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #12 Skrevet 10. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Resultatet var at de har blitt lange og slengete selv med lavere temperatur og mindre lys. De skal ha MER lys, ikke mindre. Hva slags jord har du? Er jorden for våt? Er den for tørr? Hvilken temperatur er det i stua? Står de helt inntil vinduet? Fordel å sette dem der det er lysest mulig, de kan gjerne stå i sol også, det gjør mine. Anonymkode: f2223...70c 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #13 Skrevet 10. april 2020 Det som kan være, er at hvis du sår i kontainere som er for store, så får ikke planten sugd opp vannet, og så drukner den. Kontaineren må passe til det man sår, derfor sår man tett først, eller i mindre kontainere, og så flytter man plantene til større kontainere etter hvert. Hva heter det, man...ikke potter om men....haha, husker ikke 😄 Anonymkode: f2223...70c
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #14 Skrevet 11. april 2020 På 10.4.2020 den 17.45, AnonymBruker skrev: Det som kan være, er at hvis du sår i kontainere som er for store, så får ikke planten sugd opp vannet, og så drukner den. Kontaineren må passe til det man sår, derfor sår man tett først, eller i mindre kontainere, og så flytter man plantene til større kontainere etter hvert. Hva heter det, man...ikke potter om men....haha, husker ikke 😄 Anonymkode: f2223...70c Prikler 🙂 Anonymkode: 272df...7cf 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #15 Skrevet 11. april 2020 Kort sagt så hemmer lys plantenes strekningsvekst. I hvert fall de overjordiske delene. De underjordiske delenes strekningsvekst fremmes derimot av lys. Det er en logisk grunn bak; når planten har nok lys behøver den ikke bruke energi og krefter på å forsøke å vokse mot lyset. For røttene er det omvendt; hvis røttene blir eksponert for lys så vet røttene at de ikke lenger står i jord og vil øke strekningsveksten for å forsøke å komme seg til et mørkere sted. Overjordiske plantedeler som får for lite lys vil forsøke å øke strekningsveksten for å kunne komme seg bort til mer lys. Plantene kan ikke løpe bort, de kan bare strekke seg. Gir du spirene for lite lys er det et tegn for dem om at de må bruke mer energi på å forsøke å vokse mot et sted der det kanskje er mer lys. Så da får du lange slengete spirer. Men hvis du setter dem i en vinduskarm med nok lys burde de kunne ta seg inn igjen. Jeg ville uansett ha plassert spirene i en vinduskarm helt fra starten av, og ikke badegulvet. Anonymkode: 4249b...0d6 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #16 Skrevet 11. april 2020 Er ganske fersk på det her, så aner ikke hva som er rett eller galt, feil eller riktig. Men har hatt godt hell med det jeg har sådd til nå, så kan nevne det jeg har gjort. Virker som hvor man bor har en del å si, så kan nevne at jeg bor i "gamle" Østfold. Sådde etter måneds-anbefalingene på frøposen, men mot "utkanten" av anbefalingen. Sto det januar-februar på frøposen, sådde jeg i midten/mot slutten av februar. Sådde i såjord fra Plantasjen, fuktig. Plasserte pottene i vinduskarmen på kjøkkenet uten minidrivhus-lokk, brødpose, plastfolie o.l. over. Kjøkkenet holder ca. 20 grader, og det er sol i vinduskarmen store deler av soltiden av døgnet. Har noen utnappede sider fra Hundesport under pottene for å suge opp vann som lekker ut. Pottet om litt etter andre bladpar vokste frem. Ventet en ukes tid etter andre bladpar var tydelige blader. Pottet om i såjord. Vanner når jorden er tørr. Noen ganger kun toppen med spruteflaske, andre ganger all jorden. Det har blitt fine, sterke planter. Stilkene har absolutt ikke blitt små og puslete. Opplevde tidligere i år at noen strakk seg litt mot lyset, og da snudde jeg potten. Chili-plantene ble pottet om for to-tre uker siden, og den ene må snart pottes om igjen. Virker som cluet med å få dem til å overleve etter ompotting er å vente til de er store nok. Faren min sine planter var som mine frem til han pottet de om, og så døde alle sammen. Det viste seg at noen ikke hadde fått andre bladpar, og noen hadde fått andre bladpar, men bladene var knøttsmå. De var nok ikke klare enda. Anonymkode: b5b77...ff8 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #17 Skrevet 11. april 2020 Du må ikke overvanne, bruk sprayflaske i starten. Og de må ha masse lys! Så i minidrivhus fra Biltema, funker som bare det. Sett alt i vinduskarmen hvor det er mest lys, flytt de gjerne rundt. Bruk såjord. Anonymkode: 8d30e...1c3
Gjest Lily_88 Skrevet 11. april 2020 #18 Skrevet 11. april 2020 Ikke for å kuppe tråden, men hva er prikling....?
Leo Skrevet 11. april 2020 #19 Skrevet 11. april 2020 4 minutter siden, Lily_88 skrev: Ikke for å kuppe tråden, men hva er prikling....? Prikling (Som jeg altså aldri gidder. Jeg "luker" i stedet etter hvert som de utvikler seg til jeg ender opp med et passelig antall planter i hver potte. Noen ganger bare en avhengig av hva slags planter det er snakk om).
Fredelig Skrevet 11. april 2020 #20 Skrevet 11. april 2020 (endret) På 10.4.2020 den 14.39, AnonymBruker skrev: Lobelia, petunia og antilopeøye. Tror disse driver og dør. De som ble lange og slengete er pyntekorg. Holder vel også på å dø ... Anonymkode: 4e421...574 De tre første er vanskelige, det er min erfaring... Mine pyntekorg ble også ganske lange og slengete. Pottet de om i dag og satte de dypt. Satser på at det går bra, det har det gjort tidligere år! Zinnia kan jeg anbefale, lett å lykkes med i vinduskarmen. Endret 11. april 2020 av Fredelig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå