AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #1 Skrevet 10. april 2020 Noen som har tatt en fruktbarhetsundersøkelse? Hvordan foregår det, og hva fant de ut av? Jeg får positive el tester hver måned, og vi har jevnlig samleie. Har prøvd snart 1 år, vi er 30 og 32 år gamle. Har de bedre ultralydapparater enn på vanlig gyn avd? Jeg har tidligere hatt en MA, og etter undersøkelsen kunne de se mange egg i eggstokkene og hun sa at alt så bra ut - regner med at ved en fertilitetsundersøkelse så sjekker de grundigere? Anonymkode: d2c22...5b4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #2 Skrevet 10. april 2020 Mange egg er ikke nødvendigvis bra, det kan jo være pco. Har du regelmessig syklus? Ultralydapparatet er nok det samme, men kanskje du får grundigere sjekk og så blir det i tillegg tatt blodprøver. Anonymkode: 73159...eb4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #3 Skrevet 10. april 2020 Det er ikke noe som heter fruktbarhetsundersøkelse. En utredning for ufrivillig barnløshet er komplisert. Det er mange ting som sjekkes. Om man har regelmessig syklus så regner man med at ting er i orden, men det er ting som kan gjøre det vanskelig for det, som man ikke (kan) sjekkes for. Det letteste er å sjekke mannen, det kan dere også gjøre privat og koster ikke så mye. Anonymkode: cde59...076
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #4 Skrevet 10. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke noe som heter fruktbarhetsundersøkelse. En utredning for ufrivillig barnløshet er komplisert. Det er mange ting som sjekkes. Om man har regelmessig syklus så regner man med at ting er i orden, men det er ting som kan gjøre det vanskelig for det, som man ikke (kan) sjekkes for. Det letteste er å sjekke mannen, det kan dere også gjøre privat og koster ikke så mye. Anonymkode: cde59...076 Det du sier stemmer vel ikke helt. https://www.aleris.no/medisinsk-senter/gynekolog/sjekke-fruktbarhet/ Nå vet jeg ikke om en sånn undersøkelse vil hjelpe TS, men noe kan man sjekke. Anonymkode: bf0e0...84c 1
missamerica Skrevet 10. april 2020 #5 Skrevet 10. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen som har tatt en fruktbarhetsundersøkelse? Hvordan foregår det, og hva fant de ut av? Jeg får positive el tester hver måned, og vi har jevnlig samleie. Har prøvd snart 1 år, vi er 30 og 32 år gamle. Har de bedre ultralydapparater enn på vanlig gyn avd? Jeg har tidligere hatt en MA, og etter undersøkelsen kunne de se mange egg i eggstokkene og hun sa at alt så bra ut - regner med at ved en fertilitetsundersøkelse så sjekker de grundigere? Anonymkode: d2c22...5b4 Jeg og samboeren tok en på Medicus i Oslo. De tok blodprøver av han og meg for å sjekke hormonverdier, jeg tok en ultralydundersøkelse og han leverte en sædprøve. Vet ikke hvordan ultralydapparatet var sammenlignet med andre steder, men det virket veldig moderne for meg. I tillegg spurte de om diverse opplysninger om meg selv og min mor ifht prevensjon, menstruasjon og svangerskap, for å få frem alt av relevant informasjon. Jeg er veldig glad for at vi tok denne undersøkelsen. Den avdekket at mannen hadde få sædceller som i tillegg beveget seg dårlig. Vi hadde sannsynligvis brukt lang tid på å bli gravide på egen hånd. Vi gikk rett på IVF-behandling.
M89 Skrevet 10. april 2020 #6 Skrevet 10. april 2020 15 minutter siden, missamerica said: Jeg og samboeren tok en på Medicus i Oslo. De tok blodprøver av han og meg for å sjekke hormonverdier, jeg tok en ultralydundersøkelse og han leverte en sædprøve. Vet ikke hvordan ultralydapparatet var sammenlignet med andre steder, men det virket veldig moderne for meg. I tillegg spurte de om diverse opplysninger om meg selv og min mor ifht prevensjon, menstruasjon og svangerskap, for å få frem alt av relevant informasjon. Jeg er veldig glad for at vi tok denne undersøkelsen. Den avdekket at mannen hadde få sædceller som i tillegg beveget seg dårlig. Vi hadde sannsynligvis brukt lang tid på å bli gravide på egen hånd. Vi gikk rett på IVF-behandling. Tusen takk for utfyllende svar 😊 Håper det er ok med litt flere spørsmål 🙈 Vurderte dere inseminasjon? Og hvor lang tid tok det før dere satt i gang med behandling? Gikk dere direkte privat?
M89 Skrevet 10. april 2020 #7 Skrevet 10. april 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Mange egg er ikke nødvendigvis bra, det kan jo være pco. Har du regelmessig syklus? Ultralydapparatet er nok det samme, men kanskje du får grundigere sjekk og så blir det i tillegg tatt blodprøver. Anonymkode: 73159...eb4 Ja, har lest om det og har både uregelmessige sykluser og uren hud. Har alltid 12 dager mellom positiv el test og mens, men mellom mens og el er det veldig varierende.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #8 Skrevet 10. april 2020 Vi tok også privat. Dårlig bevegelighet i sæd hos min mann - så gikk også rett på prøverør. Vi kunne prøve inseminering, men % her var ikke så god for oss. Starter med sprøyter allerede første menstrasjon, har nå 4 egg på frys og en liten spire i magen. Gikk ganske raskt - ca 3,5 uke fra vi var på sjekken til egguttak ❤️ Anonymkode: bad46...f79
missamerica Skrevet 10. april 2020 #9 Skrevet 10. april 2020 2 timer siden, M89 skrev: Tusen takk for utfyllende svar 😊 Håper det er ok med litt flere spørsmål 🙈 Vurderte dere inseminasjon? Og hvor lang tid tok det før dere satt i gang med behandling? Gikk dere direkte privat? Selvfølgelig er det OK 😁 Vi vurderte ikke inseminasjon. Klinikken anbefalte IVF med ICSI (mikroinjeksjon), så da gikk vi for det. Jeg gjorde ikke spesielt mye research på egenhånd, stolte på at klinikken visste best hva som passet for oss. Vi gikk direkte privat pga vi hadde råd til det, ønsket ikke å vente på svar fra det offentlige, samt at vi var villige til å betale ekstra for den fleksibiliteten vi antar og følte at vi fikk hos en privatklinikk. Jeg har ingen erfaringer fra lignende i det offentlige, så mitt inntrykk trenger ikke å stemme. Privat er jo veldig dyrt... Vi satt i gang ca 4 måneder etter at vi var på fruktbarhetssjekk. Vi var litt i tenkeboksen på om vi ønsket å sette i gang et potensielt veldig tidkrevende og kostbart (økonomisk og emosjonelt) løp.
M89 Skrevet 10. april 2020 #10 Skrevet 10. april 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Vi tok også privat. Dårlig bevegelighet i sæd hos min mann - så gikk også rett på prøverør. Vi kunne prøve inseminering, men % her var ikke så god for oss. Starter med sprøyter allerede første menstrasjon, har nå 4 egg på frys og en liten spire i magen. Gikk ganske raskt - ca 3,5 uke fra vi var på sjekken til egguttak ❤️ Anonymkode: bad46...f79 Takk for raskt svar! Det var jo veldig raskt da 😊👍 Skal nok bestille en sjekk for å se om det er noen utfordringer.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #11 Skrevet 11. april 2020 Tok i høst privat. -Kartlegging av livsstil, tidligere sykdommer, menstruasjonssyklus og tidligere prevensjon. - Sædprøve av mann - Jeg hadde UL på CD 2 og CD 13, for å sjekke for evnt PCOS og se hvor mange modne egg det var. - Blodprøve på CD 3 Gode resultater på oss begge. Jeg hadde litt lavt LH- verdier i starten av syklusen, men fortsatt innenfor normalverdi. Fikk en eggløsningssprøyte for å booste egget litt. Ble gravid Anonymkode: e5cab...0e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå