Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her kommer et dumt spørsmål fra en nybegynner i arbeidslivet. Jeg var ferdig utdannet i fjor, og har startet i fast jobb. Jeg hadde først et 6 måneders vikariat, før jeg startet der jeg jobber nå i fast stilling. Jobber i et yrke hvor det er forventet en del lønnsvekst de første årene. Må jeg selv be om høyere lønn? Får jeg det "automatisk"? Jeg har statistikk fra fagforbundet som viser gjennomsnittlig lønn for arbeidstakere etter x og y antall år etter endt utdanning. 

Når ber jeg om høyere lønn? Når jeg har jobbet som ferdigutdannet 1 år (altså 6 mnd i den faste stillingen jeg har nå)?

Anonymkode: 6a1ef...f8a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva har du i lønn nå?

Anonymkode: 864cf...a33

AnonymBruker
Skrevet

Det burde du gjøre, hvis ikke så kommer du ikke til å få høyere lønn. Snakker av erfaring!

Anonymkode: e0e3c...4b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har du i lønn nå?

Anonymkode: 864cf...a33

390 000.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det burde du gjøre, hvis ikke så kommer du ikke til å få høyere lønn. Snakker av erfaring!

Hvordan går man frem? 

Skrevet

Fagforbundet pleier å forhandle for de organiserte, der de står sterkt. Det gjør tillitsvalgt for oss og så får jeg tilskudd årlig. Før det blir bestemt hva jeg får, har jeg også en samtale med leder der jeg kan si om jeg synes jeg fortjener mer. Hadde tenkt å be om noe ekstra i år, men nå håper jeg bare å ikke bli permittert. 

I år er lønnsforhandlingene utsatt, så selv om du ikke er i en påvirket bransje, ville jeg ventet med å be om mer lønn. 

Skrevet

Det kommer an på arbeidsplassen. Store foretak har gjerne en lønnsstige.

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

390 000.

Hvordan går man frem? 

Det jeg gjorde var at jeg sendte følgende epost til sjefen:

Du ber om en lønnssamtale og krever at du får høyere lønn pga. statistikken du viser til. Det holder i massevis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...