Gå til innhold

Barnehagene åpner 20. april. Får én (mulig halvannen) dag til å forberede seg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnehager skal åpne 20. april. Som forutsetning er det sagt at det skal lages rutiner for smittevern og ansatte skal læres opp i dette. 

"Det skal lages nasjonale kriterier for hvordan man skal håndtere smittespredning i en barnehage eller skole, opplyser regjeringen. Veilederen og kompetanseopplegget skal være klar 16. april for barnehager." 

https://www.barnehage.no/artikler/vil-gjenapne-barnehagene-fra-20-april/489608

16. april er en torsdag. Det betyr at barnehagene i beste fall har litt av torsdagen og én fredag på å lære seg dette og fikse nye rutiner. Så er det tut og kjør fra mandag 20.

Det er så dumt at jeg har ikke ord. 

Hvorfor kan ikke barnehagene få bedre tid til å forberede seg?! 

Regjering, er det noen hjemme?! 

Anonymkode: 1c618...832

• Liker 21
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men beskjeden er jo at de skal åpne mellom 20-27.april, alt ettersom når de er klare for å ta i mot barn. Hvis de ikke er klare den 20. så skal de heller ikke åpne. 

Anonymkode: 64f58...9e8

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men beskjeden er jo at de skal åpne mellom 20-27.april, alt ettersom når de er klare for å ta i mot barn. Hvis de ikke er klare den 20. så skal de heller ikke åpne. 

Kommunen her har allerede sendt ut skriv om akkurat det, og at de skal åpne den 20. uansett. Spent på om det blir åpent for alle, eller om det blir ulike grupper ulike dager? Blir ihvertfall mye ute, og tenker levering/henting ute. Skulle egentlig hatt foreldresamtaler disse ukene det var stengt, men de vurderer jeg å vente så lenge som mulig med, tenker det er dumt å dra inn 170(+/-)  foreldre inn på samme rommet i løpet av kort tid? Om alle avdelingene skulle gjennomført samtaler nå så fort som mulig. Det har vi sikkert ikke tid til uansett, vi skal jo vaske både unger og overflater dagen lang så. 

Anonymkode: 7b708...f41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De har jo uka etter påske til å forberede seg?

Anonymkode: f1316...b40

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De har jo uka etter påske til å forberede seg?

Anonymkode: f1316...b40

Som sagt, veilederen de skal bruke kommer ikke før den 16.

• Liker 7
Skrevet

De barnehage ansatte har sittet hjemme i over en måned nå med full lønn! 

Også sier du at de ikke har hatt TID til å forbrede seg!!! 

Du store alpakka..... 

• Liker 41
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Rucula skrev:

Du store alpakka..... 

Dette har du greie på, skjønner jeg. 👍

• Liker 40
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har du greie på, skjønner jeg. 👍

Du mener de har jobbet fulle dager hjemmefra? 

Jeg vet at i vår bhg har det vært 2 barn gjennom disse ukene. Resten har vært hjemme med full lønn. 

Du mener de ikke har hatt nok tid?

• Liker 16
Skrevet
27 minutter siden, Rucula skrev:

Du store alpakka..... 

Jeg har vært på jobb hver dag og også i går, så det er ikke sant at så mange har sittet hjemme med full lønn. De eneste som har vært hjemme på min arbeidsplass er de som har vært sykemeldte eller forkjølte og ikke har fått lov til å komme på jobb. Resten av påska står de fleste av oss i beredskap på hver våre dager om vi plutselig blir kalt ut.   

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Det her stemmer bra.
Det er så lett å kritisere regjeringen, men de har hele veien hatt soleklar tale: hvis noen ikke føler seg forberedt på å åpne, så skal de ikke det. Det er ikke lov å åpne FØR, men hvis noen vil åpne senere så har de full mulighet til det.

Anonymkode: cef40...f28

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, absinthia skrev:

Jeg har vært på jobb hver dag og også i går, så det er ikke sant at så mange har sittet hjemme med full lønn. De eneste som har vært hjemme på min arbeidsplass er de som har vært sykemeldte eller forkjølte og ikke har fått lov til å komme på jobb. Resten av påska står de fleste av oss i beredskap på hver våre dager om vi plutselig blir kalt ut.   

Står i beredskap? = sitte hjemme og vente på tlf? 

I barnehagene i vår kommune har de ansatte vært hjemme.  I bhg har de ihvertfall ikke vært da vi er rundt på de forskjellige barnehagene og leker hver dag. Og der er det ikke en kjeft.  De kunne ha ryddet og kostet utenfor bhg, eller vasket innvendig....men det har et vaskebyrå gjort. 

De har opprettet en "hjemmebarnehage" grupp på facebook da. Der har de lagt ut en liten hilsen et par ganger  iuken. 

Jeg tror nok de fint hadde hatt tid til å planlegge litt. 

• Liker 12
Skrevet

Må si at vi også har reagert litt på dette. Skolen har nemlig tid til å forberede seg til den 27, for å få tid til organisering, men vi som antagelig skal ha flere folk på mindre lokaler, får knapt med tid. Vi regner med at vi må bruke en nedlagt barnehage som ekstralokale for ikke å ha for mange barne sammen. 

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, absinthia skrev:

Må si at vi også har reagert litt på dette. Skolen har nemlig tid til å forberede seg til den 27, for å få tid til organisering, men vi som antagelig skal ha flere folk på mindre lokaler, får knapt med tid. Vi regner med at vi må bruke en nedlagt barnehage som ekstralokale for ikke å ha for mange barne sammen. 

Hvorfor er der ikke en kjeft som har tenkt på disse tingene de siste 5 ukene da???

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Rucula skrev:

Hvorfor er der ikke en kjeft som har tenkt på disse tingene de siste 5 ukene da???

Fordi det er umulig å forberede seg godt nok når man enda ikke vet hvilken retningslinjer man får fra staten når det gjelder smittevern. Det har absolutt vært tenkt på. Min jobb har laget flere forskjellige planer, alt fra hvilken retningslinjer som kommer, men det er helt klart at vi må lage en endelig plan/forberede lokalene når det blir klart hvordan det skal gjøres. 

Forstår ikke at det er så vanskelig å skjønne. 

Anonymkode: 3ee90...8d6

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Rucula skrev:

Du store alpakka..... 

Barnehageansatte har overhodet ikke sittet hjemme en måned med full lønn. Hvor tar du det fra? 

De har vært i full vigør med nedvask, og annet arbeid som ellers ikke rekker å bli gjort, og fulgt opp barna hjemme med å ringe til foreldre og f.eks sende aktivitetsutstyr hjem til barna. Hvorfor så sint på barnehageansatte?

Anonymkode: 348f5...2c2

• Liker 19
Skrevet

2 minutter siden, Rucula skrev:

Fordi vi er underlagt andre instanser i kommunen, når det gjelder å plutselig åpne andre lokaler enn der vi holder til. Nå har noen av oss vært der og tørket støv. Det skal likevel organiseres mht hvem som skal dra til det andre lokalet og det må fraktes ting dit, slik at vi har servise, utstyr for å lage mat og annet kjøkkenutstyr, leker, stelleutstyr, kontorutstyr, bøker, mat, litt møbler osv..  

Dersom du noen gang har flyttet inn i et delvis møblert hus,  så kan du tenke deg til at det tar litt tid å flytte over utstyr som skal til. 

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnehageansatte har overhodet ikke sittet hjemme en måned med full lønn. Hvor tar du det fra? 

De har vært i full vigør med nedvask, og annet arbeid som ellers ikke rekker å bli gjort, og fulgt opp barna hjemme med å ringe til foreldre og f.eks sende aktivitetsutstyr hjem til barna. Hvorfor så sint på barnehageansatte?

Jeg er ikke sin på dem. Men det du sier stemmer ikke. 

I vår kommune har de ikke vasket noe som helst, det har ISS vaskebyrå gjort. De har ikke gjort noe som helst dugnads arbeids utenfor bhg.  De ansatte har ikke vært i barnehagen overhode. 

Vi har ikke mottat noe aktivitetsutstyr. 

Vi har i løpet av disse 5 ukene fått 2 telefoner av pedleder. De varte i ca 2 minutter og bestod av "går alt bra" 

Mener du virkelig å si at dette tilsvarer fulle arbeidsdager? 

Jeg skjønner ikke hvorforikke disse folka er permitterte og hvorfor norske skattebetalere skal betale for at de sitter hjemme og bruker 3 minutter i uka på jobb 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Rucula skrev:

Jeg er ikke sin på dem. Men det du sier stemmer ikke. 

I vår kommune har de ikke vasket noe som helst, det har ISS vaskebyrå gjort. De har ikke gjort noe som helst dugnads arbeids utenfor bhg.  De ansatte har ikke vært i barnehagen overhode. 

Vi har ikke mottat noe aktivitetsutstyr. 

Vi har i løpet av disse 5 ukene fått 2 telefoner av pedleder. De varte i ca 2 minutter og bestod av "går alt bra" 

Mener du virkelig å si at dette tilsvarer fulle arbeidsdager? 

Jeg skjønner ikke hvorforikke disse folka er permitterte og hvorfor norske skattebetalere skal betale for at de sitter hjemme og bruker 3 minutter i uka på jobb 

Da er det jo tydelig at det er forskjellig praksis rundt om. Her har både vår barnehage og flere av de jeg går forbi til jobben vært åpne hver dag med utsatte barn og barn med foreldre i essensielle yrker. I tillegg har de i min barnehage vært på jobb med vask og smittevernhensyn. Forefallende arbeid/papairarbeid som aldri har vært tid til å gjøre. Og vi har fått telefon annenhver uke og ene uka kom kontakten til barnet på døra med aktivitetsutstyr og vinket til barnet. De sa de hadde mer enn nok å henge fingrene i men gledet seg til oppstart. 

Kjedelig at det ikke har fungert i din kommune. Men rart å svare som om alle barnehageansatte har ligget på latsiden. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Rucula skrev:

Jeg bare stiller spørsmål ved ressursbruken ved å la skattebetalerne betale for full lønn til en haug av ansatte som jobber laaaaaaangt fra fulle dager. 

80% av de ansatte burde vært permittert. Så kunne de resterende 20% fint klart å gjøre de små oppgavene som er igjen 

Det hadde jo vært skattebetalerne som betalte dagpenger for de permitterte barnehageansatte og da.. det går liksom fra samme sted da de ansatte i barnehagene får lønn fra kommunen... 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde jo vært skattebetalerne som betalte dagpenger for de permitterte barnehageansatte og da.. det går liksom fra samme sted da de ansatte i barnehagene får lønn fra kommunen... 

Dagpenger er 62%

Anonymkode: 1bfe3...3e2

• Liker 3
  • Opprett ny...