Gå til innhold

Vil det se rart ut hvis man har mastergrad og søker årsstudium i ledelse? 

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg holder på med å søke på jobber etter endt mastergrad men nå sitter jeg å vurderer å søke på årsstudium i ledelse som er nettbasert. Jeg har en mastergrad i helsepolitikk og sosial velferd fra OsloMet. Jeg har veldig lyst til å bli leder en gang men jeg har null faglig kompetanse i ledelse. Vil det se rart ut hvis man har mastergrad og søker årsstudium i ledelse? 

Anonymkode: c31bd...a0f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville søkt jobber samtidig for å få jobberfaring. For å bli leder må man ha mer enn bare teori. Men et nettkurs ved siden av jobb tenker jeg bare er fint. Da viser du interesse og at du er målrettet. 

Anonymkode: 63c08...e39

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Det vil se veldig rart ut!

Anonymkode: 048e7...473

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvem skulle det se rart ut for? Opptakskontoret? Uansett, de som vurderer søknaden din driter i om den ser "rar" ut, det er nok klare kriterier for hvem som kan ta studiet eller ikke, som regel ikke basert på rarhet, men karakterer/studiepoeng, kjønn (i visse tilfeller) og lignende.

Anonymkode: cf4ee...807

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verden tror du det kan se rart ut? 

Anonymkode: 59dd8...9fe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, selvsagt ikke. Søk på det du vil og lev livet som du ønsker. 

Anonymkode: 49a49...21d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lurt på hvorfor du gjorde det. Om du ikke har ett ordentlig svar, som i dette tilfelle. Da hadde vært meget rart. Du bør tenke deg om.

Anonymkode: 7d448...83a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser rart ut for hvem? 

Som arbeidsgiver ville jeg sett på kompetansen som positiv. Det kan hende jeg hadde spurt på intervju hvorfor du valgte ett år til med studier framfor å komme deg ut i jobb, men hvis du har et godt svar er det ikke noe problem. Hvis du tenker på om opptakskontoret synes det er rart, så er svaret nei. Det er vel automatisk saksbehandling av studiesøknader basert på konkurransepoeng, er det ikke? 

Anonymkode: 27d72...c31

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem skulle det se rart ut for? Opptakskontoret? Uansett, de som vurderer søknaden din driter i om den ser "rar" ut, det er nok klare kriterier for hvem som kan ta studiet eller ikke, som regel ikke basert på rarhet, men karakterer/studiepoeng, kjønn (i visse tilfeller) og lignende.

Anonymkode: cf4ee...807

Jeg tenkte mer på når jeg skal søke jobber. Jeg ser på stillinger som blant annet prosjektleder i Røde Kors og et av fagene på årsstudium er prosjektledelse. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ser rart ut for hvem? 

Som arbeidsgiver ville jeg sett på kompetansen som positiv. Det kan hende jeg hadde spurt på intervju hvorfor du valgte ett år til med studier framfor å komme deg ut i jobb, men hvis du har et godt svar er det ikke noe problem. Hvis du tenker på om opptakskontoret synes det er rart, så er svaret nei. Det er vel automatisk saksbehandling av studiesøknader basert på konkurransepoeng, er det ikke? 

Anonymkode: 27d72...c31

Jeg tenkte mest på arbeidsgiver men jeg har tenkt til å fortsette å søke på jobber. Jeg hadde ikke tenkt til å stoppe å søke jobber siden det er nettbasert årsstudium. Jeg har veldig lyst på for eksempel lederrolle i NAV en dag. Jeg tenkte kanskje det vil hjelpe meg senere. Jeg har sett flere stillinger hvor det står at man må ha for eksempel 30 sp i ledelse. 

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Det vil se veldig rart ut!

Anonymkode: 048e7...473

Hvorfor er det rart? Hva er vitsen å kommentere når man skal bare komme med negative kommentarer uten å begrunne hvorfor man synes det er rart 🤔 Jeg vet om en som er ferdig utdannet sivilingeniør og som tar bachelor i informatikk 💁‍♀️ Det er vel også rart, eller? 

AnonymBruker
Skrevet

Det ser ikke rart ut. Bare fint å studere mer hvis du ikke har jobb. 

Men du kan ikke forvente en lederjobb som første stilling - DET ser rart ut (når man tror man kan bli leder, fordi man har studert ledelse.) Ingenting kan måle seg med arbeidserfaring. Så jeg ville søkt alle ledige stillinger i den bransjen du vil inn i og heller studert mer ledelse siden. Lykke til, hilsen en som ansetter ett av de stedene du har nevnt 

Anonymkode: b0fc1...996

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det ville ikke sett rart ut. Er vel bare folk uten høyere utdanning som hadde stusset fordi de ikke forstå det med å bygge i bredden og å bygge i høyden. 

som arbeidsgiver hadde jeg ansett dette som positivt. Det at du ønsker å øke din faglige kompetanse innenfor et felt du ønsker å jobbe med er jo bare supert.

Anonymkode: 78465...5c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke i det hele tatt. Det er nettopp folk som allerede har høyere utdanning som har nytte av et årsstudium i ledelse, som alene ikke gir jobb. 
Jeg hadde selv en lang embetsutdanning (altså ikke en master, men på masternivå) da jeg tok et årsstudium i ledelse. I ettertid har jeg tatt doktorgrad. I ansettelsesprosesser nevnes alltid årsstudiet som et pluss, siden de færreste med min bakgrunn har det. Selv om jeg ikke søker lederstillinger. 

Anonymkode: c6935...310

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte mer på når jeg skal søke jobber. Jeg ser på stillinger som blant annet prosjektleder i Røde Kors og et av fagene på årsstudium er prosjektledelse. 

Jeg tenkte mest på arbeidsgiver men jeg har tenkt til å fortsette å søke på jobber. Jeg hadde ikke tenkt til å stoppe å søke jobber siden det er nettbasert årsstudium. Jeg har veldig lyst på for eksempel lederrolle i NAV en dag. Jeg tenkte kanskje det vil hjelpe meg senere. Jeg har sett flere stillinger hvor det står at man må ha for eksempel 30 sp i ledelse. 

Det er helt klart en fordel å ha formell kompetanse å vise til. Det er ikke nok for de virkelig høye stillingene, der må man vise til resultater fra tidligere ledererfaring etc, men man kan jo jobbe seg opp dit med lavere lederstillinger. 

Anonymkode: c6935...310

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Jeg føler meg mer sikker på at jeg vil begynne på årsstudiumet! Jeg vet at jeg ikke får lederstilling nå men jeg kan bruke studiet til andre oppgaver innenfor organisasjonen jeg vil jobbe i. Igjen tusen takk! God påske! 😊 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar alle sammen! Jeg føler meg mer sikker på at jeg vil begynne på årsstudiumet! Jeg vet at jeg ikke får lederstilling nå men jeg kan bruke studiet til andre oppgaver innenfor organisasjonen jeg vil jobbe i. Igjen tusen takk! God påske! 😊 

På mange områder er det både bra og nyttig med bred kunnskapsbase, ikke kun spesialisert kunnskapsbase. Tar du ledelse nå så har du begge deler, og vil gi deg store fortrinn!  

Jeg tenker det er utelukkende positivt å ha "standardfag" som går innom arbeidmiljø, kommunikasjon, arbeidsrett, organisering, ledelse osv slik leder- og administrasjonsstudiene gjør. Uansett hvordan spesialisert bachelor/master man har utenom. Slike retninger vil og er alltid relevant, uansett hvor du søker jobb og hva du jobber med. Det handler om å forholde seg til andre mennesker og situasjoner. 

Kjør på! Det kan kanskje være kremen av kaka du bygger på med nå, og vil gi deg mer enn du egentlig så for deg! Lykke til :)

Anonymkode: 59dd8...9fe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok det beste er å få arbeidserfaring først, men ser ikke noe problem med å starte mens du søker, tilfelle det tar tid å få jobb :)

Anonymkode: 15bf7...3f1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det, og det virker som det er positivt ved jobbsøking selv om jeg ikke har søkt på lederstilling. På hvert intervju har de spurt litt om studiet. Har en helsefaglig master og tok årstudium i ledelse nettbasert via UiT🙂

Anonymkode: 97fa6...c43

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjort det, og det virker som det er positivt ved jobbsøking selv om jeg ikke har søkt på lederstilling. På hvert intervju har de spurt litt om studiet. Har en helsefaglig master og tok årstudium i ledelse nettbasert via UiT🙂

Anonymkode: 97fa6...c43

Det er det jeg skal søke på! Var det bra og nyttig? 

AnonymBruker
Skrevet

Tar årsstudiet til UIT i ledelse nå, har bachelor fra før og ønsker ta master etterhvert. Det er et bra og nyttig studie, og i mange jobbannonser står det også utdanning innen ledelse som ønskelig kompetanse i tillegg til bachelor/master. 

Anonymkode: cf981...56c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...