Gå til innhold

Nyt friheten

RoXyy

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tenk på at som det der, har dyrene i dyrehager det hver dag! Noe å lære og ta innover seg hvordan planeten og dyrene har vært behandlet og starte mer som eco, enn ego som det har vært før.

Anonymkode: fdfd4...21c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker portforbud, fordi jeg er en lovlydig borger, så har ingenting å skjule. Vil helst at koronasmitten skal gå over iløpet av 1 mnd og ikke 1 år. Derfor hadde det vært deilig om de strammet inn slik at alle disse hytte folka og "gå på tur på samme plass" folka ikke fikk ødelegge for alle andre i Norge.

Anonymkode: 750de...ad4

Newsflash:

Det går ikke over.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gremmes litt når jeg leser om alle som klager og syter i Norge. 

Nå er Norge et litt mer velfungerende land enn Spania og Italia, så vi som ikke har flagget ut har større krav til samfunnet og myndighetene våre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Frihet er relativt, og den koster. Norge er også i en unntakstilstand. Vi har ikke lenger en ubetinget rett til å bevege oss fritt. Å få gå ut er i disse dager et privilegium som man fortjener så lenge man opptrer ansvarlig, og som vi uten videre kan miste, ved at man opptrer uforsvarlig, enten individuelt og blir syk, eller på gruppenivå og flere restriksjoner må innføres.

Anonymkode: 3a6d9...cb2

Det må være et forhold mellom hvor alvorlig sitausjonen er og hvor strenge restriksjoner det er. I Tyskland er det gjort klart at et portforbud under nåværende forhold ville vært grunnlovstridig. Myndighetene kan ikke gjøre som de vil.

Anonymkode: 360d8...ead

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på den positive siden. Når mai kommer så vil Spania ha få smittete, mens i Norge er det trolig på vei opp igjen.

Og den økonomiske effekten har vært enorm i Norge også. Arbeidsledigheten har økt med 10%.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i Storbritannia. Vi har også portforbud, men ikke på langt nær så strengt som i Spania. Vi får gå ut og trene én gang om dagen, men bare med folk vi bor sammen med og bare i åpne områder like i nærheten av der vi bor, og man må holde to meters avstand til alle andre. De bruker droner og politi for å se etter biler på parkeringsplasser ved skogområder eller stopper biler og sjekker at du er på nødvendig ærend. Man får ABSOLUTT IKKE besøke venner og familie. Hvis man skal handle for noen, setter man handleposene utenfor før man drar igjen.

Vi får gå på butikken en gang om dagen om vi må (men helst en gang i uka), men bare én person fra husholdningen om gangen. Typen min var i butikken i dag og sto i kø med to meters avstand i 20 minutter for å komme inn, for det er bare lov med et visst antall personer i butikken.

Man får ganske lav bot for å bryte portforbudet foreløpig, men gjentatte brudd kan gi fengselsstraff. 

Jeg har bodd i Storbritannia i fire år og har ikke noe sted å bo i Norge, så det var ikke noe alternativ å "reise hjem" uansett hvor ille det blir. Jeg var faktisk i Norge i begynnelsen av mars, men reiste hjem hit fordi det er her jeg hører hjemme og føler meg trygg. Jeg synes det er helt fint at reglene er strenge, for det gjør at jeg føler meg mye tryggere når jeg faktisk skal ut.

Anonymkode: efca2...c01

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg fatter ikke at disse reglene faktisk gir folk trygghetsfølelse.

Anonymkode: 60ab2...792

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Her i Storbritannia er pubene stapp fulle med mindre de får bot for å holde åpent. Jeg føler meg tryggere generelt når NHS-sykehusene ikke er stappfulle av menn i 50-60-årene med korona fordi de måtte ut og drikke.

Anonymkode: efca2...c01

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må være et forhold mellom hvor alvorlig sitausjonen er og hvor strenge restriksjoner det er. I Tyskland er det gjort klart at et portforbud under nåværende forhold ville vært grunnlovstridig. Myndighetene kan ikke gjøre som de vil.

Enig. Vi har ikke kommet så langt i Norge ennå, som feks Italia og USA (krysser fingrene for at vi ikke kommer dit, punktum). Men det unngår vi ikke om ikke alle er seg sitt ansvar bevisst. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde nok følt meg veldig utrygg under et virkelig portforbud, men detet pseudo-portforbudet vi har i Norge, gir meg trygghetsfølelse, fordi det betyr at en stor andel av de mest svimete holder seg hjemme, uten at noen blir skutt om de beveger seg ut. Likevel har jeg en viss zombie-apokalypse-følelse av alt sammen. Prøver å begrense mengden nyheter og div annen mediaomtale, og heller oppdatere meg jevnlig via offisielle nettsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har nesten praktisert portforbud de siste ukene da jeg er i en risikogruppe. 

Jeg skulle ønske barnehager og skoler her i Norge også hadde stengt til høsten. Vi har heldigvis ikke så små barn at vi blir kanonføde over påsken. 

Alt handler om vår egen sikkerhet og å minimere antall dødsfall. Noen uker eller måneder med dette klarer vi, selv om vi går på veggen. Hold ut! Det er lys i enden av tunnellen! 

Anonymkode: 0370b...b03

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har heldigvis ikke så små barn at vi blir kanonføde over påsken. 

Slutt å være så hysterisk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant å få et innblikk i hverdagen til dere som lever i andre europeiske land 👍🏻

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stusser litt på at folk aksepterer dette, at det ikke blir opprør..

Det er ikke så mange som er villige til å gjøre opprør når noen peker på dem med maskinpistol. Spansk politi er også mye mer autoritære enn det norske, så de er også i større grad vant til det. 

9 timer siden, RoXyy skrev:

-Hundeeeiere i noen kommuner får lov til å gå en nødvendig tur med hunden, men bare 10 meter (ti meter!) fra huset. 

Er det ulike regler i ulike byer? I Madrid får man gå 200 meter fra hjemmet, når man lufter hund. 

Anonymkode: 07c54...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, poli10 skrev:

Newsflash:

Det går ikke over.

Pga at det ikke blir praktisert riktig.

Anonymkode: d58aa...ec8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pga at det ikke blir praktisert riktig.

Anonymkode: d58aa...ec8

Har ingenting med det å gjøre. Et virus går ikke bare over med mindre absolutt alle sitter helt alene i hvert sitt låste rom til viruset har dødd. Og selv da har man ingen garantier for at det ikke bæres sovende.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 timer siden, RoXyy skrev:

Synes du hverdagen er litt kjip akkurat nå? Får du ikke gjort de vanlige tingene? Ikke sett familie og venner så nye som før.

Vel, dere i Norge har det godt og fritt tross alt. 

Dette er vår hverdag i Spania:

-Tilgang til matbutikken reguleres etter husnummer. Tirsdag og torsdag oddetall. Mandag og fredag partall.

-Hundeeeiere i noen kommuner får lov til å gå en nødvendig tur med hunden, men bare 10 meter (ti meter!) fra huset. 

Dette skjedde over natta for oss. En dag  var alt normalt, og den neste lever man i et fengsel og et diktatur. 

Nyt friheten dere har nå, man vet aldri hva som venter rundt neste sving. 

ALLE hundeeiere i hele landet får selvfølgelig lufte hundene sine (en person pr hund), man kan ikke legge ut på langtur med hunden, men holde seg i relativ nærhet av hjemmet. Kanskje det er 10meter i din kommune, men det høres merkelig ut.

Tilgang til butikk reguleres ikke etter husnummer over hele Spania. Det er isåfall en lokal regel i din kommune. Er butikkene hos deg stengt på lørdager? 

Enkelte kommuner har også innført minimumsgrense på 30€ pr handel i butikk for at folk ikke skal løpe til butikken hele tiden.

Det at man er ute på gata er ikke ensbetydende med at man blir stoppet, men man kan bli det og spurt hvorfor. Uten en god grunn blir man bøtelagt. ID skal være med når du må ut. 

Kan jeg spørre hvor i landet du bor?

Endret av Viernes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så mange som er villige til å gjøre opprør når noen peker på dem med maskinpistol. Spansk politi er også mye mer autoritære enn det norske, så de er også i større grad vant til det. 

Er det ulike regler i ulike byer? I Madrid får man gå 200 meter fra hjemmet, når man lufter hund. 

Anonymkode: 07c54...36e

Ja, det er ulike regler ang slike ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å være så hysterisk.

Vedkommende har åpenbart lest den artikkelen i Dagbladet av han dansken som har krisemaksimert. Han skrev akkurat de ordene; «småbarnsfamilier blir kanonføde». Vipps, så tar folk det for god fisk og sprer frykten videre. Fascinerende hvor lett folk blir hjernevasket. 😄

Anonymkode: 5e650...524

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har nok vært en ferie for en god del mennesker. Ikke overrasket altså.

Anonymkode: 368cb...efe

Ingen jeg kjenner. Har inntrykk av at mange hjemmekontor har over normalt med leveringspress, i tillegg til at man skal være barneskolelærer ++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...