Gå til innhold

Holde barna konsekvent unna familien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært isolert for oss selv siden bhg stengte. Har barn på 1 og 3 år. I går skulle vi møte barnas tante ute. Har så godt det lar seg gjøre forklart 3 åringen at vi må holde litt avstand en stund, men hun forstår jo ikke stort av dette.. hun elsker familien sin og er en kosete unge. Vi måtte til slutt dra til hjem igjen da hun var veldig tett på tanta hele tiden. Denne distanse-greia funker mao ikke her.. 

Nå er spørsmålet om vi skal kutte fysisk kontakt med øvrig familie eller ikke..? Ingen av oss, bortsett fra min mor, er i risikogruppa. Erna snakket om at mtp tid så er vi langt unna halvveis. Dette kan ta opp til 18 mnd. Hva gjør dere med småbarn?

Anonymkode: 83b91...ad9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Avtalte på dag 1 at barnet vårt skulle få møte naboen sitt barn. Utenom handleturer holder begge familier seg for seg selv. Til nå har de møttes et par-tre ganger, så mye er det ikke. Dere har også to som kan ha selskap i hverandre.

Anonymkode: bbfdb...2f2

AnonymBruker
Skrevet

Vi møter familie utendørs. Vi kan ikke la vær å møte besteforeldre på ett år liksom. Vi øver på å vinke i steden for å klemme og å holde avstand, men det går så som så. 

Anonymkode: 77dda...e06

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her besøker vi besteforeldre og tanter og onkel,og holder ikke avstand med de. Og vi er på butikken ved behov også. Men da holder vi avstand. Men ellers gjør vi som anbefalt. 2åringen har knapt sett andre unger siden dette styret. Og blir mer bekymret for hvordan det går med sosialiseringa til gutten,enn viruset faktisk, og merker han savner barnehagen en del. 

Anonymkode: 7c2ec...df1

• Liker 6
Gjest Albbas
Skrevet

Det er vanskelig ja. Vi møter familie ute, men særlig hun på snart ett krabber jo bort til besteforeldre og rekker armene i været. De greier ikke å dy seg og løfter henne opp. Er ikke så farlig nå for vi er neppe utsatt for smitte nå, men når barnehagene åpner er jeg mer redd vi kan smitte besteforeldrene... Men disse rådene varer nok minst ut året, aner ikke hvordan vi skal løse det. 

Savner også å treffe søsteren min. Treåringen elsker å overnatte hos henne og nå er det plutselig uaktuelt med alt av pass og overnatting ut året, minst. 😩

Mannens foreldre bor et par timer unna, så dem treffer vi ikke. Det kan bli lenge til... 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 100% alene med barnet og vi møter andre aleneforeldre og barna hver dag. Alt for mange, men vi har ingen familie her og da er vi nødt til å ty til de vennene vi har som ønsker å møtes. Jeg har en underliggende diagnose som trigges av ensomhet og jeg risikerer å bli alvorlig psykisk syk hvis jeg ikke møter andre mennesker over lengre tid. 

Denne coronasituasjonen har fått meg til å innse at barnet mitt ikke kan vokse opp uten familie rundt seg, og vi flytter tilbake til besteforeldre om et par uker. Da skal vi bo sammen med dem fram til situasjonen stabiliserer seg. Jeg må bare håpe at vi ikke har fått corona innen da, og evt. be besteforeldrene ta et par uker på hytta før vi flytter sammen. 

Anonymkode: dc906...864

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en ungdom, en på 6 år og en på 2 år. De har besteforeldre som er i risikogruppa pga alder, men er spreke og friske. Vi ser de vanligvis ofte, men har nå ikke vært sammen med de på flere uker.. de to eldste forstår jo at man må holde avstand, men tror det ville vært veldig trist for 6 åringen å ikke kunne gitt en klem.. 2 åringen savner bestemor veldig og ville jo aldri skjønt dette med avstand. Vi har valgt å ikke treffe de, men ser at mange andre ikke velger det samme.. 

Anonymkode: b8571...88d

AnonymBruker
Skrevet

Vi har barn på 1 år, 2,5 år og 5 år. Vi møter tanter, onkler, besteforeldre (de er ung og ikke i riskiogruppe) som vanlig. Har gjort det hele veien. Men treffer ingen andre. Ungene har masse lek i hverandre. Går mye tur ute, tar ikke med ungene på butikken - enten handler jeg eller mannen. Vi får se hva vi gjør når/om barnehagen åpner, kan være vi fortsetter å holde de hjemme slik at vi kan treffe familie slik som vi gjør nå.

Anonymkode: 81076...32a

Gjest Albbas
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har en ungdom, en på 6 år og en på 2 år. De har besteforeldre som er i risikogruppa pga alder, men er spreke og friske. Vi ser de vanligvis ofte, men har nå ikke vært sammen med de på flere uker.. de to eldste forstår jo at man må holde avstand, men tror det ville vært veldig trist for 6 åringen å ikke kunne gitt en klem.. 2 åringen savner bestemor veldig og ville jo aldri skjønt dette med avstand. Vi har valgt å ikke treffe de, men ser at mange andre ikke velger det samme.. 

Hvor lenge ser du for deg å ikke treffe dem? 

AnonymBruker
Skrevet

Har barn på 4, 9 og 11 år som ikke leker med andre enn hverandre, og vi lever isolert uten omgang med andre familier. Så vi treffer besteforeldre som vanlig, men etter skole- og barnehageåpning blir det nok mindre er jeg redd..

Anonymkode: 8bfc3...ca4

Skrevet

Jeg kjenner flere som har slått seg sammen nå og lever som storfamilie for at voksne og barn har flere å spille på, tenker det for være opp til hver enkelt alle er jo forsåvidt klar over risikoen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, Albbas skrev:

Det er vanskelig ja. Vi møter familie ute, men særlig hun på snart ett krabber jo bort til besteforeldre og rekker armene i været. De greier ikke å dy seg og løfter henne opp. Er ikke så farlig nå for vi er neppe utsatt for smitte nå, men når barnehagene åpner er jeg mer redd vi kan smitte besteforeldrene... Men disse rådene varer nok minst ut året, aner ikke hvordan vi skal løse det. 

Savner også å treffe søsteren min. Treåringen elsker å overnatte hos henne og nå er det plutselig uaktuelt med alt av pass og overnatting ut året, minst. 😩

Mannens foreldre bor et par timer unna, så dem treffer vi ikke. Det kan bli lenge til... 

Hvor har du «ut året» fra? Det er jo ingen som har sagt at dette kommer til å gjelde så lenge! Ja, de har sagt at vi må være forberedt på tiltak over lang tid men ikke ut året!

Anonymkode: 1401e...445

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvor har du «ut året» fra? Det er jo ingen som har sagt at dette kommer til å gjelde så lenge! Ja, de har sagt at vi må være forberedt på tiltak over lang tid men ikke ut året!

Men hvordan kan dette vare kortere enn ut året? Det er jo under 1% av befolkninga som har blitt smitta så langt, dette ser jo ut til å bli svært langvarig

Anonymkode: aab93...0ba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alle jeg kjenner har en gruppe de er sammen med. Også besteforeldre, med mindre de er veldig gamle/usunne, eller har underliggende sykdommer. 

Dette kan raskt vare i måneder. Man må beholde mental helse også. Barna er veldig sårbare for isolasjon. 

Anonymkode: 3b570...9fa

• Liker 2
Gjest Albbas
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Sosial distansering er nok det tiltaket som kommer til å vare lengst, det er jeg ganske sikker på, og det har vel blitt sagt av Erna flere ganger. Jeg vil tippe de nok lemper på rådet om max antall i gruppe etterhvert, men en treåring kan jo ikke overnatte hos tante uten å være tett på henne, så da utgår jo sånt. 

Gjest Albbas
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Alle jeg kjenner har en gruppe de er sammen med. Også besteforeldre, med mindre de er veldig gamle/usunne, eller har underliggende sykdommer. 

Dette kan raskt vare i måneder. Man må beholde mental helse også. Barna er veldig sårbare for isolasjon. 

Eldre kan også være sårbare for isolasjon, så vi prioriterer å treffe besteforeldre fremfor familie vi vet har nok av annen omgangskrets. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Albbas skrev:

Eldre kan også være sårbare for isolasjon, så vi prioriterer å treffe besteforeldre fremfor familie vi vet har nok av annen omgangskrets. 

Ja, det jeg skriver :) Alle i vår familie/utvidede familie er inkludert i en liten familiegruppe, med to unntak;

Et besteforeldrepar er i risikogruppen på grunn av sykdommer og helse, her arrangerer vi video-frokoster, quiz, pakker på døra, med mer.

En familie der begge er helsepersonell og barna er i barnehage/skole, disse er utenfor familiegruppa på grunn av risikoen, men disse har jo kontakt med andre gjennom jobb/skole. 

Vi arrangerer også videofrokoster, videomiddag, quiz med mer, på tvers av gruppene. I dag var til og med paret i risikogruppen med via video da vi ryddet garasjen. Småsnakket litt gjennom det hele. 

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke småbarn da minste er 9 år. Men, vi omgås ingen besteforeldre eller andre familiemedlemmer. 9-åringen har derimot 4 venninner hun er sammen med på rundgang. De 5 er kun sammen med hverandre. 

Anonymkode: bd72f...c9d

AnonymBruker
Skrevet

Vi omgås ett sett besteforeldre normalt da de er vår nærmeste og eneste nabo. Vi og de treffer kun hverandre.

Vi får se om vi må endre på dette når barnet skal starte i barnehagen igjen.

Vi har møtt en annen besteforelder utendørs og kommer foreløpig til å fortsette å møte denne kun utendørs. Når det blir varmere i været har vi og tenkt å treffe oldeforeldre utendørs.

Vi omgås ellers ingen andre gjennom jobb og handler kun matvarer i fysisk butikk.

Anonymkode: 80d14...7e4

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Albbas skrev:

Hvor lenge ser du for deg å ikke treffe dem? 

Jeg vet ikke, blir skikkelig lei meg når jeg tenker på det, men er jo redd det blir lenge da.. jeg jobber i barnehage så er jo tett på folk der og barna mine må vel også i barnehage etterhvert.. men føler også på at alle må gjøre sitt for at dette skal virke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...