AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #1 Skrevet 9. april 2020 Jeg regner med at flere på sin arbeidsplass har vært borti kollegaer en ikke føler gjør en god jobb? Jeg jobber selv i helsevesenet og blir så sjokket av enkelte jeg jobber sammen med.. Har selvfølgelig sagt ifra til sjefen og vet at avvik skrives jevnlig på disse (skrevet avvik selv også). Likevel får de vakter. I spesialisthelsetjenesten hvor jeg jobber skulle man tro det var mer «proft». Har mange utrolig dyktige erfarne kollegaer, men merker hvor sårbar jeg er når jeg går ansvarsvakt på avdelingen alene med disse unnasluntrerne (de vil helst ikke være med pasientene og innrømmer at de er desperate etter penger. Blir mye ekstra jobb og stress for meg). Spesielt nå i denne tiden med corona har jeg aldri vært mer oppgitt (må stadig påminne om hygiene ift smitte). Har du vært borti noe lignende (trenger ikke å være i helsesektoren) og hvordan gikk/endte det? Anonymkode: e9d73...3d0 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #2 Skrevet 10. april 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg regner med at flere på sin arbeidsplass har vært borti kollegaer en ikke føler gjør en god jobb? Jeg jobber selv i helsevesenet og blir så sjokket av enkelte jeg jobber sammen med.. Har selvfølgelig sagt ifra til sjefen og vet at avvik skrives jevnlig på disse (skrevet avvik selv også). Likevel får de vakter. I spesialisthelsetjenesten hvor jeg jobber skulle man tro det var mer «proft». Har mange utrolig dyktige erfarne kollegaer, men merker hvor sårbar jeg er når jeg går ansvarsvakt på avdelingen alene med disse unnasluntrerne (de vil helst ikke være med pasientene og innrømmer at de er desperate etter penger. Blir mye ekstra jobb og stress for meg). Spesielt nå i denne tiden med corona har jeg aldri vært mer oppgitt (må stadig påminne om hygiene ift smitte). Har du vært borti noe lignende (trenger ikke å være i helsesektoren) og hvordan gikk/endte det? Anonymkode: e9d73...3d0 Jobber selv i helsevesenet og jobber i sammen med vikarer som ikke gjør en god nok jobb. Mandag da jeg kom på jobb så hadde jeg lyst til å ringe til sjefen og gå hjem. Men jeg gjorde det ikke. Brukte over 1time med å rydde og fylle på utstyr. Grein inni meg og sendte Mail til sjefen om dette. Vet at sjefen har snakket med vedkomne,men ingenting nytter. Tenker at de er ute etter penger og ingenting annet. Anonymkode: b4c85...db5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #3 Skrevet 10. april 2020 Ikke heng deg for mye opp i det, gjør jobben din. Pass deg selv, slik er det dessverre i arbeidslivet. Det er ikke noe samhold eller samarbeid de fleste steder, har selv gitt helt opp dette. Gjør jobben min, thats it. Anonymkode: 76fcc...587 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #4 Skrevet 10. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ikke heng deg for mye opp i det, gjør jobben din. Pass deg selv, slik er det dessverre i arbeidslivet. Det er ikke noe samhold eller samarbeid de fleste steder, har selv gitt helt opp dette. Gjør jobben min, thats it. Anonymkode: 76fcc...587 Hvordan skal man kunne "ikke henge seg for mye opp i det og bare gjøre jobben sin" når du må gå å gjøre på nytt ting kollegaen ikke har gjort bra nok, ta deg av pasienter kollegaen har glemt/droppet/ikke rukket? Du får jo ikke begynt å jobbe skikkelig før etter flere timer, fordi du må gjøre opp igjen det kollegaen har gjort/ikke gjort!! Å ta over vakter etter unnasluntrere i helsevesenet blir ikke det samme som å ta over etter Gunn Kari i kassa på Supern. Det er mennesker som er syke og gamle det er snakk om her, det er rutiner som MÅ og SKAL gjøres hver eneste dag. Folk som ikke gjør jobben sin i helsevesenet er et helvete skal jeg si deg Anonymkode: 76967...799 7
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #5 Skrevet 10. april 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke heng deg for mye opp i det, gjør jobben din. Pass deg selv, slik er det dessverre i arbeidslivet. Det er ikke noe samhold eller samarbeid de fleste steder, har selv gitt helt opp dette. Gjør jobben min, thats it. Anonymkode: 76fcc...587 Må si meg sterkt uenig. Er kanskje visse jobber en må/kan la dette gå, men i HELSEVESENET er ikke dette bare bare (og det bør det ikke være heller). Det jeg kunne understrekt tydeligere er hvordan disse behandler pasienter.. og noe jeg virkelig har prinsipp på er nettopp dette. Vi skal ikke velge et yrke som omsorgspersoner og faktisk få fortsette å jobbe- om vi ikke bryr oss om pasienter og behandler de dårlig! Anonymkode: e9d73...3d0
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #6 Skrevet 10. april 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber selv i helsevesenet og jobber i sammen med vikarer som ikke gjør en god nok jobb. Mandag da jeg kom på jobb så hadde jeg lyst til å ringe til sjefen og gå hjem. Men jeg gjorde det ikke. Brukte over 1time med å rydde og fylle på utstyr. Grein inni meg og sendte Mail til sjefen om dette. Vet at sjefen har snakket med vedkomne,men ingenting nytter. Tenker at de er ute etter penger og ingenting annet. Anonymkode: b4c85...db5 Forstår deg så godt! Blir helt rådløs jeg.. En ting jeg har forstått er at på hver arbeidsplass har slike, men blir likevel så frustrert når dette er folk som har skummelt lite kompetanse generelt i yrket sitt (ofte ufaglært og) og innrømmer at de er der fordi det er jobben de får... Sjefen min er veldig enig med meg og synes dette er synd, men som hun selv sier det blir fort kriser og da må hun ta inn disse likevel ..og hatt samtaler med de såklart.. helt tragikomisk. Anonymkode: e9d73...3d0
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #7 Skrevet 10. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Forstår deg så godt! Blir helt rådløs jeg.. En ting jeg har forstått er at på hver arbeidsplass har slike, men blir likevel så frustrert når dette er folk som har skummelt lite kompetanse generelt i yrket sitt (ofte ufaglært og) og innrømmer at de er der fordi det er jobben de får... Sjefen min er veldig enig med meg og synes dette er synd, men som hun selv sier det blir fort kriser og da må hun ta inn disse likevel ..og hatt samtaler med de såklart.. helt tragikomisk. Anonymkode: e9d73...3d0 Har en annen (mann) som er fast ansatt og er rundt «skjørte kanten» på 3 av vikarene og ikke gjør noen ting. Hvis du spør om en kollega tjeneste som å printe ut så blir det alltid en forklaring på hvorfor vedkomne ikke kan gjøre det og at man kan gjøre dette selv osv. Fikk en slik forklaring for ett par mnd siden. Dette blir jeg også frustrert over. Anonymkode: b4c85...db5 1
PURE/HONEY Skrevet 10. april 2020 #8 Skrevet 10. april 2020 (endret) Prøv å lær de opp mens du jobber med de. Om du ser at en kollega gjør noe feil og åpenbart trenger hjelp, still deg ved siden av han/henne og forklar hva de skal gjøre, slik at de får en hands-on læringserfaring. Da husker man bedre. Om du må gjøre noe på nytt fordi en kollega har gjort noe på feil måte, si ifra til dem hva de gjorde feil og la dem rette det opp selv mens du viser hvordan det skal gjøres. På en høflig måte så klart. Det trenger ikke være på en streng måte, fordi det bidrar bare til potensiell dårlig stemning og dårlige relasjoner til de andre kollegene. Om de vet at du kommer til å være snill og tålmodig om de trenger hjelp, så er det større sjanse for at de heller spør deg om hjelp istedenfor at de gjør en dårlig jobb. Pluss, om disse kollegene vet at du kommer til dem og sier ifra om du har observert at de har gjort noe feil, så er det større sjanse for at de ikke kommer til å gjøre en dårlig jobb i fremtiden, fordi da vet de at du kommer til dem. Endret 10. april 2020 av simsmachop 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå