AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #1 Skrevet 9. april 2020 Hvis foreldrene har opplevd det som en tung sorgprosess å ha barn med spesielle behov f.eks. At de opplever det som ekstremt tung og krevende. Tenker derfor at barn med spesielle behov er mer i risikogruppen for å oppleve omsorgssvikt. Men også barn som bare er vrldig krevende som ikke har noen diagnoser. Anonymkode: 3743e...b52
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #2 Skrevet 9. april 2020 Ja, varig sykdom eller funksjonshemming hos barn er en risikofaktor for omsorgssvikt, deriblant vold og andre fysiske og psykiske overgrep. Anonymkode: 1466f...9db 11
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #3 Skrevet 9. april 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, varig sykdom eller funksjonshemming hos barn er en risikofaktor for omsorgssvikt, deriblant vold og andre fysiske og psykiske overgrep. Anonymkode: 1466f...9db Jeg mener jeg har lest noe om dette et sted. Foreldre kan jo få depresjoner som følge av sorg f.eks., og dermed ikke mestre foreldrerollen så godt. Anonymkode: 3743e...b52
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #4 Skrevet 9. april 2020 Tror dessverre det. Var selv et ganske utfordrende barn å ha, spesielt da jeg kom i tenårene og selvskadingen og spisevegringen begynte. Det ble skyvd under teppet og ikke gjort noe med. Foreldrene mine mener den dag idag at jeg selv var ansvarlig for å søke hjelp den gangen og ta opp problemer da jeg var inne hos lege. Noe jeg selvfølgelig aldri gjorde. Idag sitter jeg med minstesats på uføretrygd istedenfor ung ufør fordi jeg dessverre mangler mye dokumentasjon på mine problemer fra jeg var yngre. Anonymkode: a1bfc...cb6 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #5 Skrevet 9. april 2020 Ja det stemmer dessverre... finnes en del dystre statistikker på det hvis du vil lese mer. Anonymkode: a3015...5f9 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #6 Skrevet 9. april 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det stemmer dessverre... finnes en del dystre statistikker på det hvis du vil lese mer. Anonymkode: a3015...5f9 Jeg vil gjerne lese. Anonymkode: a1bfc...cb6
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #7 Skrevet 9. april 2020 Barn som krever veldig mye (slik barn med spesielle behov ofte gjør) kan gi utslitte foreldre med kortere lunte. Det er tungt å stå i en utfordrende situasjon over tid. Selvsagt overhodet ingen unnskyldning, men en ganske etablert årsakssammenheng. Anonymkode: 2b2ac...dc7 5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #8 Skrevet 9. april 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn som krever veldig mye (slik barn med spesielle behov ofte gjør) kan gi utslitte foreldre med kortere lunte. Det er tungt å stå i en utfordrende situasjon over tid. Selvsagt overhodet ingen unnskyldning, men en ganske etablert årsakssammenheng. Anonymkode: 2b2ac...dc7 Kan barnevernet bidra med noe til disse familiene? Anonymkode: 3743e...b52
Fryfry Skrevet 9. april 2020 #9 Skrevet 9. april 2020 Ja det kan de, og ser det er selvsagt ingen jnnskyldning. Nei det er jeg også enig i. Men hvorfor er det da statistisk sett vanskeligere å få venner og bli akseptert? Hva er forklaringen tror du til deg som advarer andre barn og foreldre som ikke vil leke med deres barn? Tror det er vanskelig å ha et krevende barn, først kamp for utredning. Så prøv og feil og negativ syn som til slutt ikke har noen som liker han. Disse som snakket så varmt om å inkludere et barn. Velkommen til min verden og et barn med spes behov. Vi kjempet for et barn som ingen likte, han fikk ikke være med på noe og han fikk mye hjelp. Vi raknet som familie og påførte han ytterligere vansker. Eskludert fra alt sosialt liv skammen og sorgen over å inke få det til. Beskrivelser av egenperson med forakt og Skam som ble lest fra rapporter. Det var umenneskelig å bli fratatt all verdighet og menneskeverd da alle hemmeligheter når alt kom frem. 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #10 Skrevet 10. april 2020 Det tror jeg definitivt. Har et barn med ADHD, som har utfordret oss foreldre til det ytterste. Ikke hatt en hel natts søvn på 10 år, blant annet, og vi står i daglige kamper for å beskytte søsken. Har sagt og gjort ting som jeg aldri trodde jeg kunne gjøre (ikke vold). Medfølgende dårlig samvittighet og en vond sirkel som bare fortsetter. Anonymkode: c4f31...bd9 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #11 Skrevet 10. april 2020 De krever mye mer av foreldrene, og er derfor også mer utsatt for omsorgsvikt. Anonymkode: 352ff...fd4 3
n_97 Skrevet 10. april 2020 #12 Skrevet 10. april 2020 Ja. Barn med spesielle behov er ikke like mottakelige for veiledning, og måten de trenger å veiledes på kan være annerledes. En del trist kunne ha vært unngått om foreldrene fikk bedre informasjon. Spesialpedagogikk er et veldig ungt fag, har vært (og er fortsatt) en del opp til den enkelte fagpersons oppfatning av faget. 4
Matas Skrevet 10. april 2020 #13 Skrevet 10. april 2020 Tråden er ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker. - Matas, mod.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #14 Skrevet 10. april 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan barnevernet bidra med noe til disse familiene? Anonymkode: 3743e...b52 Nei, barnevernet har null kompetanse på barn med spesielle behov. Det er BUP og kommune/bydel som kan bidra. Anonymkode: da1f5...a49 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #15 Skrevet 11. april 2020 Ja, det er de - i skole og barnehage. Anonymkode: c8bc6...b4e
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #16 Skrevet 11. april 2020 På 10.4.2020 den 1.15, AnonymBruker skrev: Kan barnevernet bidra med noe til disse familiene? Anonymkode: 3743e...b52 Hvordan de oftest bidrar er å fjerne disse barna fra hjemmene sine, og sende barna til en institusjon. Derfor er en veldig høy andel av institusjonsbarn barn med spesielle behov. På institusjonene har de fleste av barna det selvfølgelig mye verre. Anonymkode: c8bc6...b4e 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #17 Skrevet 11. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan de oftest bidrar er å fjerne disse barna fra hjemmene sine, og sende barna til en institusjon. Derfor er en veldig høy andel av institusjonsbarn barn med spesielle behov. På institusjonene har de fleste av barna det selvfølgelig mye verre. Anonymkode: c8bc6...b4e Javel ja. Hold deg gjerne til facebooksiden «BV vil vi ha fullstendig fjernet» eller hva den nå heter. Bare måtte kommentere tilbake 😕 Anonymkode: 3743e...b52 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #19 Skrevet 11. april 2020 Ja, helt klart. Og dessverre så finnes det ikke nok hjelp til oss med barn med spesielle behov. Og det er utrolig krevende og utfordrende. I perioder så har jeg på kvelden etter barnet er i seng, bare kollapset i min egen seng i tårer. Og har en venninne som er 100% alene med barn med spesielle behov, hun sliter selv med diverse. Og hun har prøvd å få hjelp av barnevernet siden barnet var 2 år gammel, men hun får ikke hjelp. Og mor og barn hadde virkelig trengt at hun hadde fått noe avlastning. Barnet mitt har flere diagnoser, og eneste tilbudet jeg har fått, er et kurs på noen få timer. Som egentlig bare informerte veldig generelt, og om ting jeg allerede var klar over. Anonymkode: b3239...ffe 1
Gjest Geirfuglen Skrevet 11. april 2020 #20 Skrevet 11. april 2020 20 timer siden, n_97 skrev: Ja. Barn med spesielle behov er ikke like mottakelige for veiledning, og måten de trenger å veiledes på kan være annerledes. En del trist kunne ha vært unngått om foreldrene fikk bedre informasjon. Spesialpedagogikk er et veldig ungt fag, har vært (og er fortsatt) en del opp til den enkelte fagpersons oppfatning av faget. Spesielle behov er så mangt. Har et barn med såkalt spesielle behov selv, og h*n er vel verdens enkleste å veilede. Varierer jo om det er atferd, kognitivt, fysisk osv. Ellers synes jeg det er forferdelig trist hvis det stemmer at de er mer utsatt for omsorgssvikt. Men dessverre får man utrolig lite hjelp, og man bruker enormt mye tid og krefter på å slåss mot systemet i stedet for at det er et støttende system.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå