Gjest penger Skrevet 19. juni 2005 #1 Skrevet 19. juni 2005 Slutte i jobben for ca 14 dager siden pga det ikke fungerte. Skal begynne på skole osv... Saken er den at jeg lurer på feriepengene. Skal ha ca 30.000 kr i feriepenger utbetalt i følge lønningslippen. Er ikke det pengene fra sist år? Har ikke jeg også feriepenger for det halvåret mitt i år? Skal jeg da ha penger for i år og dette halvåret? Har jeg krav på å få alt utbetalt når siden jeg har sluttet?
Gjest gjest1 Skrevet 19. juni 2005 #2 Skrevet 19. juni 2005 På min lønnslipp er det en post for "feriepenger til gode". Det er feriepenger opptjent i fjor. Så er det en annen post som heter "feriepengegrunnlag". Feriepengene som normalt skulle blitt utbetalt neste år beregnes av denne summen. Du skal få alt, både utestående lønn+feriepenger opptjent i fjor og i år, utbetalt på sluttoppgøret.
Gjest penger Skrevet 19. juni 2005 #3 Skrevet 19. juni 2005 Så jeg har krav på et sluttoppgjør når jeg slutter?
Gjest penger Skrevet 19. juni 2005 #5 Skrevet 19. juni 2005 btw, "Feriepenge grunnlag". Hvor mange prosent av denne summen er det som er feriepenger?
Litt Lost Skrevet 19. juni 2005 #6 Skrevet 19. juni 2005 Er ikke sikkert arbeidsgiver vil utbetale det som er opptjent i år. Noen utbetaler dem automatisk, andre holder dem tilbake. Får du dem i år må du skatte for dem må du huske.
Litt Lost Skrevet 19. juni 2005 #8 Skrevet 19. juni 2005 Tror det blir vanlig skattetrekk, som av lønn, men er ikke sikker.
Gjest Lea Skrevet 19. juni 2005 #9 Skrevet 19. juni 2005 Du kan velge om du vil ha opptjente feriepenger for 2005 utbetalt nå eller til neste sommer. Det er vel ganske vanlig at de kommer neste sommer om du ikke sier i fra om noe annet.
Gjest penger Skrevet 19. juni 2005 #10 Skrevet 19. juni 2005 Kan ikke finne noe om det når jeg leser om skattepenger på nettet... At en må skatte altså...
Gjest penger Skrevet 19. juni 2005 #11 Skrevet 19. juni 2005 Fant det her: "vis du slutter eller skifter jobb er det vanlig at feriepengene utbetales med siste lønning. Hvis de utbetales i opptjeningsåret skal det ifølge skattereglene trekkes skatt på feriepengene, vanligvis 50 prosent eller som for overtid. Det får du igjen for på neste års skatteberegning - men det er jo veldig lenge til." Sjukt... Er jo nå jeg trenger pengene. Hvordan blir det da? Får jeg de pengene jeg betaler i skatt tilbake på skatten neste år?
Eføy Skrevet 19. juni 2005 #12 Skrevet 19. juni 2005 Må man virkelig betale 50 prosent /overtidstrekk for feriepengene for neste år? :o Jeg tenkte å be om å få feriepengene når jeg slutter i jobben 1.august, men om jeg skal betale så mye, vet jeg ikke om jeg gidder det likevel..
Arwen Skrevet 19. juni 2005 #13 Skrevet 19. juni 2005 Du må betale den prosenten som står som biinntekt på skattekortet ditt. Jeg har tabell 7100 og det står 36%.
Arwen Skrevet 19. juni 2005 #15 Skrevet 19. juni 2005 Hater Norge... :cry: Du får jo igjen det du bealer for mye i skatt neste år uansett da. Pengene skulle du jo strengt tatt ikke hatt før neste år uansett.
Gjest penger Skrevet 19. juni 2005 #16 Skrevet 19. juni 2005 Hvor står det at en trekker det samme som av biinntekt på del 2 på skattekortet? Finner bare der det står med 50%...
Arwen Skrevet 19. juni 2005 #17 Skrevet 19. juni 2005 Hvis du slutter eller skifter jobb er det vanlig at feriepengene utbetales med siste lønning. Hvis de utbetales i opptjeningsåret skal det ifølge skattereglene trekkes skatt på feriepengene, vanligvis 50 prosent eller som for overtid Der står det. Det er den prosentsatsen som står på kortet ditt som gjelder ved overtid eller ved bonusutbetalinger.
Gjest penger Skrevet 19. juni 2005 #18 Skrevet 19. juni 2005 jeg må være helt sikker. Hvis jeg får de pengene utbetalt så har jeg helst ikke lyst til å gå for en smell. Må være helt sikker på at jeg får tilbake det jeg betaler i skatt for pengene og at det ikke skjer noe annet tull...
Arwen Skrevet 19. juni 2005 #19 Skrevet 19. juni 2005 jeg må være helt sikker. Hvis jeg får de pengene utbetalt så har jeg helst ikke lyst til å gå for en smell. Må være helt sikker på at jeg får tilbake det jeg betaler i skatt for pengene og at det ikke skjer noe annet tull... At du får igjen akkurat den summen er jo ikke sikkert, kommer an på om du betaler nok ellers i år det. Blir regnet med i totalbeløpet.
Arwen Skrevet 19. juni 2005 #20 Skrevet 19. juni 2005 Altså, hvis du hadde ventet til neste år hadde du opp gjennom året betalt skatt for pengene slik at du slipper det når sommeren kommer neste år, siden du tar de ut nå vil du betale skatt for de nå i steden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå