Handful Skrevet 9. april 2020 #1 Skrevet 9. april 2020 I denne artikkelen forklarer forfatteren en helt annen teori om hva som skjer i kroppen ved sykdommen. Virker både interessant og logisk. http://web.archive.org/web/20200405061401/https://medium.com/@agaiziunas/covid-19-had-us-all-fooled-but-now-we-might-have-finally-found-its-secret-91182386efcb Men jeg aner ikke noe om kvaliteten på kilden. Tagger derfor @likestilling for å høre hva du tror, da du er en av de jeg stoler på etter at du var tidlig ute i den opprinnelige Koronatråden med rett informasjon. 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #2 Skrevet 9. april 2020 Hvor er kildene? Dette er et begredelig forsøk på å skrive en «artikkel» om et emne som åpenbart ikke er forfatterens ekspertise.. Anonymkode: 97683...6cd 7
Handful Skrevet 9. april 2020 Forfatter #3 Skrevet 9. april 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor er kildene? Dette er et begredelig forsøk på å skrive en «artikkel» om et emne som åpenbart ikke er forfatterens ekspertise.. Anonymkode: 97683...6cd Så det virker totalt ulogisk? Jeg er ikke helsepersonell og spør (heller enn å påstå) om det kan være noe i det. Her er uansett en mer seriøs artikkel som tar opp store forskjeller blandt pasientene og hvordan de bør behandles. https://www.webmd.com/lung/news/20200407/doctors-puzzle-over-covid19-lung-problems
Lutetium 71 Skrevet 9. april 2020 #4 Skrevet 9. april 2020 Spol frem til 21:05 om linken ikke virker. Her snakkes det om den samme teorien som Handful linker til over her. I linksamlingen under videoen finner man denne. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #5 Skrevet 10. april 2020 Så fort noen begynner å snakke om "fake news" mister de all troverdighet hos meg. Men det tredje avsnittet ser ut til å være et sitat, kan ikke se hvor det kommer fra men det hadde vært interessant å vite om det kommer fra en seriøs kilde. Teorien ser jo ut til å stemme bra med sykdomsforløpet. Mulig artikkelen er bygd på seriøs forskning i utganngspunket, men at forfatteren så har spunnet masse tull rundt det. Men det er også mulig at alt er oppspinn laget for å kunne promotere malariamedisin som behandling. Avventer inntil evt mer troverdige kilder kommer på banen. Anonymkode: 74518...d62 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #6 Skrevet 10. april 2020 Jeg synes det hørtes logisk ut... Anonymkode: b787c...3f3 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #7 Skrevet 10. april 2020 Jeg har hørt om den teorien før, uten at jeg har fått med at den har møtt så mye motstand. Jeg synes at forskere stiller seg undrende og spørrende, og sannhetssøkende. Malaria medisin har vel vært forsøkt brukt, nesten siden starten. Der er vel nettopp fordi et lyst hode har forsøkt noe i en krise, og funnet ut at det kunne funke. Anonymkode: e0881...5c3 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #8 Skrevet 10. april 2020 11 timer siden, Handful skrev: Så det virker totalt ulogisk? Jeg er ikke helsepersonell og spør (heller enn å påstå) om det kan være noe i det. Her er uansett en mer seriøs artikkel som tar opp store forskjeller blandt pasientene og hvordan de bør behandles. https://www.webmd.com/lung/news/20200407/doctors-puzzle-over-covid19-lung-problems Det er ikke det som er poenget. Teksten utgir seg for å være en artikkel, og forfatteren gir et inntrykk av at dette er noe han har peiling på. Medium er etter min mening et forum man må være høyst skeptisk til. Det er farlig å la vanlige tekster skrevet av vanlige mennesker uten bakgrunnskunnskap eller relevant utdannelse fremstå som seriøse artikler. Det åpner for spredning av falsk informasjon. Jeg sier ikke at det ikke kan være nyttig med slike forum, men da må det komme klart frem at teksten består av påstander, personen har ingen relevant utdanning eller erfaring og det er kun den enkeltes mening som kommer til uttrykk. Anonymkode: 97683...6cd 3
Yoshi Skrevet 10. april 2020 #9 Skrevet 10. april 2020 (endret) Min første tanke er at de fleste blir bra av å ligge i respirator, selv om denne personen mener det gjør Covid-19 verre. Så teorien holder ikke tritt med resultatene man ser. uansett er dette er ny sykdom man ikke kjenner så godt. Nok en grunn til hindre smitte. Desto senere man blir syk, desto mer vet man. Endret 10. april 2020 av Yoshi 3
likestilling Skrevet 10. april 2020 #10 Skrevet 10. april 2020 (endret) 15 timer siden, Handful skrev: I denne artikkelen forklarer forfatteren en helt annen teori om hva som skjer i kroppen ved sykdommen. Virker både interessant og logisk. http://web.archive.org/web/20200405061401/https://medium.com/@agaiziunas/covid-19-had-us-all-fooled-but-now-we-might-have-finally-found-its-secret-91182386efcb Men jeg aner ikke noe om kvaliteten på kilden. Tagger derfor @likestilling for å høre hva du tror, da du er en av de jeg stoler på etter at du var tidlig ute i den opprinnelige Koronatråden med rett informasjon. Kvaliteten på teksten var ganske kritikkverdig, og ingen kilder, men selve idéen er ikke verken ny eller dårlig. Her er en preprint som snakker om det samme (publisert i går) https://chemrxiv.org/articles/COVID-19_Disease_ORF8_and_Surface_Glycoprotein_Inhibit_Heme_Metabolism_by_Binding_to_Porphyrin/11938173 Jeg tror jeg har nevnt at de har funnet ting som tyder på dette i blod tidligere også, noe du muligens har lest siden du tagger meg, men jeg har aldri vært overbevist om at det er hele bildet. En annen kilde som nevner det: http://www.htct.com.br//en-hemoglobin-value-may-be-decreased-articulo-S2531137920300298?newsletter=true&coronavirus En ting jeg reagerer på er at han/hun sier at det ikke er "lungebetennelse" eller "ARDS" men det er det jo definitivt. Det er heller ingen kilder. Artikkelen (preprint) som kom i går nevner ikke ARDS i det hele tatt, men ARDS / betennelse trenger jo ikke å bety at ikke årsaken er oksidativt stress, og ja, i en del tilfeller har folk f.eks. dødd selv med ECMO som omgår lungene fullstendig og har likevel hatt lav O2-metning, f.eks. han legen som døde. Dette tyder jo på at blodet i seg selv får nedsatt evne til å ta opp oksygen, og det var etter noen slike tilfeller jeg tror det kom opp første gang, men jeg husker ikke detaljer; det har i alle fall vært en slags hypotese lenge... Sitat The results showed the ORF8 and surface glycoprotein could bind to the porphyrin, respectively. At the same time, orf1ab, ORF10, and ORF3a proteins could coordinate attack the heme on the 1-beta chain of hemoglobin to dissociate the iron to form the porphyrin. The attack will cause less and less hemoglobin that can carry oxygen and carbon dioxide. The lung cells have extremely intense poisoning and inflammatory due to the inability to exchange carbon dioxide and oxygen frequently, which eventually results in ground-glass-like lung images. Fra en "skikkelig" forskningsartikkel. Det kan vise seg å være noe i det, kort fortalt, men om det skulle være det så ser vi mindre til det nå enn tidligere siden nesten alle bruker hydroxyklorokin i behandling nå. Jeg mener også det ble gitt IV askorbinsyre (C-vitamin) i noen håpløse tilfeller tidligere. Dette er jo en antioksidant og kan binde seg til oksiderende jern i blodet, i teorien. Jeg vet ikke hvordan det gikk og det er ganske vagt det jeg husker av det siden hypotesen om cytokiner og et immunforsvar som løper løpsk ble mer og mer sannsynlig ut fra funn og virkemåten til de medisinene som fungerer, men dette kan jo også være en respons på inflammasjonen som oppstår etter oksidativt stress. Du må nesten lese artikkelen, men én brikke i puslespillet er at folk med en spesiell blodtype (A, som er den vi har mest av i Norge) oftere blir hardt rammet. Det er med andre ord ikke helt usannsynlig at blodet spiller en viktig rolle her. Det er ganske lenge siden de fant tegn på at blodet ikke klarte å frakte oksygen som normalt. Hva som blir det endelige svaret er vanskelig å si, men hypotesen kan definitivt ha noe for seg, Les heller den vitenskapelige artikkelen, det er en mye bedre kilde enn den du ga. Det er sannsynlig at vi mangler en brikke for å forstå hele patologien her, og at det angriper blodet direkte er ikke nytt, men har kanskje fått får lite fokus. Det kan absolutt være noe i det, selv om det må forskes mer på det, som de sier i artikkelen. Personen som har skrevet det som er lenket til i TS har en overforenklet forståelse av dette, men det er lenge siden jeg leste de første artiklene om hvordan blodet i seg selv blir angrepet og ikke lenger klarer å frakte oksygen rundt som det skal. Det er "utvilsomt" en stor faktor her som går på immunresponsen vår som ut fra andre funn "må" stemme i alle fall delvis, men dette kan være én av brikkene for å forstå hele bildet... Sitat This paper is only for academic discussion, the correctness needs to be confirmed by other laboratories. We look forward to a laboratory that can prove whether this theory is wrong or correct from the following experiments: 1. Use X-RAY to detect hemoglobin in critically ill patients to find out if there is any abnormality. 2. It is proved by virus experiments: viral proteins can bind porphyrin; viral proteins can attack heme; viral proteins can attack hemoglobin in the blood. Det burde være relativt enkelt for dyktige forskere å finne ut i hvilken grad dette stemmer, men det er som sagt også "gammelt nytt" og har vært kjent i et par måneder (uten at jeg husker helt dato). Det man også må finne ut er hvorfor noen personer knapt får symptomer i det hele tatt. Endret 10. april 2020 av likestilling 3
Handful Skrevet 12. april 2020 Forfatter #11 Skrevet 12. april 2020 På 9.4.2020 den 23.12, Lutetium 71 skrev: Spol frem til 21:05 om linken ikke virker. Her snakkes det om den samme teorien som Handful linker til over her. I linksamlingen under videoen finner man denne. Tusen takk for linker. På 10.4.2020 den 10.51, AnonymBruker skrev: Det er ikke det som er poenget. Teksten utgir seg for å være en artikkel, og forfatteren gir et inntrykk av at dette er noe han har peiling på. Medium er etter min mening et forum man må være høyst skeptisk til. Det er farlig å la vanlige tekster skrevet av vanlige mennesker uten bakgrunnskunnskap eller relevant utdannelse fremstå som seriøse artikler. Det åpner for spredning av falsk informasjon. Jeg sier ikke at det ikke kan være nyttig med slike forum, men da må det komme klart frem at teksten består av påstander, personen har ingen relevant utdanning eller erfaring og det er kun den enkeltes mening som kommer til uttrykk. Anonymkode: 97683...6cd Ja det er jeg jo enig i. På 10.4.2020 den 11.13, Yoshi skrev: Min første tanke er at de fleste blir bra av å ligge i respirator, selv om denne personen mener det gjør Covid-19 verre. Så teorien holder ikke tritt med resultatene man ser. uansett er dette er ny sykdom man ikke kjenner så godt. Nok en grunn til hindre smitte. Desto senere man blir syk, desto mer vet man. Det er jo også et poeng. Ellers veldig enig, skulle ønske vi fikk litt mer tid. På 10.4.2020 den 12.47, likestilling skrev: Kvaliteten på teksten var ganske kritikkverdig, og ingen kilder, men selve idéen er ikke verken ny eller dårlig. Her er en preprint som snakker om det samme (publisert i går) https://chemrxiv.org/articles/COVID-19_Disease_ORF8_and_Surface_Glycoprotein_Inhibit_Heme_Metabolism_by_Binding_to_Porphyrin/11938173 Jeg tror jeg har nevnt at de har funnet ting som tyder på dette i blod tidligere også, noe du muligens har lest siden du tagger meg, men jeg har aldri vært overbevist om at det er hele bildet. En annen kilde som nevner det: http://www.htct.com.br//en-hemoglobin-value-may-be-decreased-articulo-S2531137920300298?newsletter=true&coronavirus En ting jeg reagerer på er at han/hun sier at det ikke er "lungebetennelse" eller "ARDS" men det er det jo definitivt. Det er heller ingen kilder. Artikkelen (preprint) som kom i går nevner ikke ARDS i det hele tatt, men ARDS / betennelse trenger jo ikke å bety at ikke årsaken er oksidativt stress, og ja, i en del tilfeller har folk f.eks. dødd selv med ECMO som omgår lungene fullstendig og har likevel hatt lav O2-metning, f.eks. han legen som døde. Dette tyder jo på at blodet i seg selv får nedsatt evne til å ta opp oksygen, og det var etter noen slike tilfeller jeg tror det kom opp første gang, men jeg husker ikke detaljer; det har i alle fall vært en slags hypotese lenge... Fra en "skikkelig" forskningsartikkel. Det kan vise seg å være noe i det, kort fortalt, men om det skulle være det så ser vi mindre til det nå enn tidligere siden nesten alle bruker hydroxyklorokin i behandling nå. Jeg mener også det ble gitt IV askorbinsyre (C-vitamin) i noen håpløse tilfeller tidligere. Dette er jo en antioksidant og kan binde seg til oksiderende jern i blodet, i teorien. Jeg vet ikke hvordan det gikk og det er ganske vagt det jeg husker av det siden hypotesen om cytokiner og et immunforsvar som løper løpsk ble mer og mer sannsynlig ut fra funn og virkemåten til de medisinene som fungerer, men dette kan jo også være en respons på inflammasjonen som oppstår etter oksidativt stress. Du må nesten lese artikkelen, men én brikke i puslespillet er at folk med en spesiell blodtype (A, som er den vi har mest av i Norge) oftere blir hardt rammet. Det er med andre ord ikke helt usannsynlig at blodet spiller en viktig rolle her. Det er ganske lenge siden de fant tegn på at blodet ikke klarte å frakte oksygen som normalt. Hva som blir det endelige svaret er vanskelig å si, men hypotesen kan definitivt ha noe for seg, Les heller den vitenskapelige artikkelen, det er en mye bedre kilde enn den du ga. Det er sannsynlig at vi mangler en brikke for å forstå hele patologien her, og at det angriper blodet direkte er ikke nytt, men har kanskje fått får lite fokus. Det kan absolutt være noe i det, selv om det må forskes mer på det, som de sier i artikkelen. Personen som har skrevet det som er lenket til i TS har en overforenklet forståelse av dette, men det er lenge siden jeg leste de første artiklene om hvordan blodet i seg selv blir angrepet og ikke lenger klarer å frakte oksygen rundt som det skal. Det er "utvilsomt" en stor faktor her som går på immunresponsen vår som ut fra andre funn "må" stemme i alle fall delvis, men dette kan være én av brikkene for å forstå hele bildet... Det burde være relativt enkelt for dyktige forskere å finne ut i hvilken grad dette stemmer, men det er som sagt også "gammelt nytt" og har vært kjent i et par måneder (uten at jeg husker helt dato). Det man også må finne ut er hvorfor noen personer knapt får symptomer i det hele tatt. Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive et utfyllende svar! Jeg skal lese linkene dine.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #12 Skrevet 13. april 2020 11 timer siden, Handful skrev: Tusen takk for linker. Ja det er jeg jo enig i. Det er jo også et poeng. Ellers veldig enig, skulle ønske vi fikk litt mer tid. Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive et utfyllende svar! Jeg skal lese linkene dine. Og takk for at du bidrar til en konstruktiv diskusjon ved å anerkjenne andres poeng det er ikke mange av sånne som deg på KG! Anonymkode: 97683...6cd 2
Elaine Marley Skrevet 13. april 2020 #13 Skrevet 13. april 2020 Tråden er ryddet for innlegg skrevet på dialekt og svar til dette. Elaine Marley, mod.
Handful Skrevet 13. april 2020 Forfatter #14 Skrevet 13. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Og takk for at du bidrar til en konstruktiv diskusjon ved å anerkjenne andres poeng det er ikke mange av sånne som deg på KG! Anonymkode: 97683...6cd Takk, det var hyggelig å høre!
Anbefalte innlegg