Gå til innhold

er det bare jeg som ikke trives så mye med tantebarna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Husker da tantebarnet mitt var ein liten baby var alt flott! søt og uskyldig men nå som han er 6 år har han blitt en sikkelig bortskjemt unge, han har autisme så han får lett sinne anfall av ingenting. Jeg og datteren min på 2 år pleide før og bo sammen med mine foreldre. 

Min er erfaring med og bo med mine foreldre mens jeg hadde datteren min var greie. Men følte fort alt det jeg kjøpte til jenta mi kom i tantebarnet mitt sine hender (Han pleide og stikke av med lekene da han skulle hjem igjen) Om jeg spurte han om og gi fra seg lekene, skriking og sutring siden alt som var i huset våres var hans og i hans øyne uansett om han hadde sin egen lekekasse liggende hos oss.

Nå som jeg har flyttet ut med datteren min så kommer de på besøk, MEN han er lik her og med at han vil stikke av med lekene, men jeg sa jo nei så mormor og morfar er små sinte på meg nå😅  At han er bare er lite barn og datteren min har masse leker, men det har han og, og datteren min har aldri fått tatt med seg noe av søskenbarnet sitt, Jeg sa han kunne etterhvert få leker som ikke datteren min bruker eller vil ha. 

Anonymkode: a106a...2ad

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han har autisme. Det er ikke å være bortskjemt. 

Anonymkode: 67548...b11

• Liker 44
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han har autisme. Det er ikke å være bortskjemt. 

Anonymkode: 67548...b11

nei ikke på grunn av autisme men jeg skrev ikke at han får alt det han vil i butikkene og får viljen sin hele tiden ellers begynner han og grine/skrike

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det med å ønske seg leker som andre barn har, er ganske normalt. Jeg forsøkte også å stjele det en gang da jeg var barn, selv om jeg var og er frisk samt uten diagnose. Jeg angret underveis, og sa i fra til vedkommende om mine synder. Men jeg tror at man kan føle et tettere bånd til de tantebarna man har som man bor nærmest, og spesielt der man allerede har en god tone/kjemi med det barnets foreldre. Personlig er det veldig varierende hvor god kjemi jeg har med mannens søsken. De jeg har god kjemi med av dem, har jeg også en nærmere relasjon til deres barn igjen, enn med de andre.

Ditt tantebarn kommer mest sannsynligvis til å ha autisme hele sitt liv, og jeg vil anbefale det å lese deg litt opp om hvordan man kan forholde seg til personer med autisme. Jeg tror det kanskje kan gjøre det lettere for deg å omgås vedkommende.

Anonymkode: 86f73...ba0

• Liker 6
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, spekulasjoner, avsporinger og samtlige svar til dette. 

- Matas, mod. 

Endret av Matas
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg ville lest meg litt opp på autisme. Kan foreldrene legge bort leken når han mister interessen når han kommer hjem slik at dere kan få lekene tilbake ved neste anledning dere møtes?

Det kan være veldig vanskelig for et barn med autisme å legge fra seg en gjenstand de har hang up på. Dette er ikke å være bortskjemt, men en del av sykdomsbildet. Det er nok ikke lett for foreldrene å regulere dette. Vi har ei 3 år gammel jente med autisme og vi må innimellom gi henne mer slack enn andre barn, men for de som ikke skjønner årsakssammenhengen så kan det nok dessverre se ut som hun er bortskjemt. 

Anonymkode: 25bee...fce

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg ville lest meg litt opp på autisme. Kan foreldrene legge bort leken når han mister interessen når han kommer hjem slik at dere kan få lekene tilbake ved neste anledning dere møtes?

Det kan være veldig vanskelig for et barn med autisme å legge fra seg en gjenstand de har hang up på. Dette er ikke å være bortskjemt, men en del av sykdomsbildet. Det er nok ikke lett for foreldrene å regulere dette. Vi har ei 3 år gammel jente med autisme og vi må innimellom gi henne mer slack enn andre barn, men for de som ikke skjønner årsakssammenhengen så kan det nok dessverre se ut som hun er bortskjemt. 

så du mener om et barn med autisme plutselig drar hos f.eks hjemme hos et annet barn som ikke er familie, Så er det greit at de tar med seg leker i fra andre barns hus? Det er jo kanskje vanskelig for barn med autisme og gi slipp på noe de liker men. Da burde jo søsteren min regulere han.. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

så du mener om et barn med autisme plutselig drar hos f.eks hjemme hos et annet barn som ikke er familie, Så er det greit at de tar med seg leker i fra andre barns hus? Det er jo kanskje vanskelig for barn med autisme og gi slipp på noe de liker men. Da burde jo søsteren min regulere han.. 

Det er jo heller ikke kjekt for andre barn og gi fra seg leker eller ting de liker siden et barn har autisme og ikke vil gi fra seg.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Du er nok sikkert ikke den eneste, men de fleste trives nok med nevøer og nieser. Fantastisk å høre at du endelig flyttet for deg selv. Prøv å legg det med lekene til side nå og ikke bær mer nag til det, du er jo veldig plagd med det.

Anonymkode: 15d2d...20a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg antar at du ikke er milliardær,  og barneleker koster faktisk en del. Hvis ungen til søstra di kommer innom og tar med seg en leke en gang i uka, blir det jo dumt for dattera di og en utgift for deg. Jeg antar at dattera di også vil synes det er trist å miste lekene sine.

Det er selvsagt ikke guttens feil. Her må nok søsteren din enten ta tilbake leken når de har kommet hjem, eller erstatte den. 

Anonymkode: 5c21e...3f7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette handler ikke om gutten. Det handler om foreldrene til gutten og om deg. Klarer dere ikke å snakke sammen om leker? Hva når det blir noe mer alvorlig? Dette er familie di må forholde deg til, så det kan være greit allerede nå å samtale om barna og hvordan dere skal gjøre det med ting. Hva om jenta di blir ei utspekulert jente som lager trøbbel og skylder på andre? 

Anonymkode: 6587c...961

• Liker 2
Skrevet

Kam du ikke bare ha de lekene som jenta de ikke er så glad i fremme når han er på besøk? Eventuelt kan kanskje gutten ha noen av sine egne leker hos deg som barna leker med når de er hos deg?

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette handler ikke om gutten. Det handler om foreldrene til gutten og om deg. Klarer dere ikke å snakke sammen om leker? Hva når det blir noe mer alvorlig? Dette er familie di må forholde deg til, så det kan være greit allerede nå å samtale om barna og hvordan dere skal gjøre det med ting. Hva om jenta di blir ei utspekulert jente som lager trøbbel og skylder på andre? 

Anonymkode: 6587c...961

Har snakket med henne flere ganger at når hun ikke veileder/regulere han så går det bare ut over gutten selv..  Når det kommer til og få venner. Andre barn vil jo ikke synes det er kjekt og ha et annet barn over på besøk som stikker av me deres eiendom. Autisme skal jo ikke gå gå ut over andres barns eiendom. Da er det viktig med å regulere og dette er jo ikke min jobb heller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har snakket med henne flere ganger at når hun ikke veileder/regulere han så går det bare ut over gutten selv..  Når det kommer til og få venner. Andre barn vil jo ikke synes det er kjekt og ha et annet barn over på besøk som stikker av me deres eiendom. Autisme skal jo ikke gå gå ut over andres barns eiendom. Da er det viktig med å regulere og dette er jo ikke min jobb heller.

Dette må du jo ta opp med søsteren din igjen. Enten at hun leverer tilbake leken neste gang dere møtes, eller tar kampen der og da.

Anonymkode: 3fe74...79f

AnonymBruker
Skrevet

Ut ifra det du skriver her virker du veldig lite raus... Er det noe annet enn lekene som ligger under? Misunnelse/uenigheter av noe slag? 

Det er litt rart av deg å gi søsteren din beskjed om at hun ikke regulerer barnet sitt godt nok i dine øyne, hvis du da ikke har noe spesiell kompetanse på området? 

Vær glad ditt barn ikke har autisme, hjelp søsteren din med å finne løsninger som fungerer, og velg dine kamper. Barnet ditt kan lære masse omsorg og godhet ved å dele lekene sine med sin fetter. Så får hun de tilbake ved neste anledning. Og hun lærer at alle har ulike behov. 

Anonymkode: bb60f...322

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ut ifra det du skriver her virker du veldig lite raus... Er det noe annet enn lekene som ligger under? Misunnelse/uenigheter av noe slag? 

Det er litt rart av deg å gi søsteren din beskjed om at hun ikke regulerer barnet sitt godt nok i dine øyne, hvis du da ikke har noe spesiell kompetanse på området? 

Vær glad ditt barn ikke har autisme, hjelp søsteren din med å finne løsninger som fungerer, og velg dine kamper. Barnet ditt kan lære masse omsorg og godhet ved å dele lekene sine med sin fetter. Så får hun de tilbake ved neste anledning. Og hun lærer at alle har ulike behov. 

Nei utenom en liten 2 åring som blir lei seg når hun ser lekene blir tatt i fra henne når hun skal si hadet..

vell problemet er at lekene kommer ikke tilbake.. Enten så er de gått i stykker eller så har han mistet de. Hun får jo heller ikke leke med noe som er fetteren sin..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke dette hvilket som helst sitt hus, det er familie. Jeg mente ikke at gutten skal få leken, jeg mente at gutten kunne få holde på leken til han la den fra seg og deretter tar søsteren din å legger den til sides så dere får den tilbake neste gang. Hvis ikke det går så må jo selvsagt søsteren din erstatte leken.

Det jeg mente var at du må snakke med søstren din for å finne en løsning, og gjerne vær litt raus med gutten fordi hvis han får meltdown pga dette så er det ikke noe han kan kontrollere. Et barn med autisme klarer ikke å kontrollere meltdowns og det er noe helt annet enn trass og bortskjemt. Her må det mer kommunikasjon på plass.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

vell problemet er at lekene kommer ikke tilbake.. Enten så er de gått i stykker eller så har han mistet de.

Og dette er jeg enig med deg i at ikke er ok. Enten må lekene komme hele tilbake, eller så må kampen tas hjemme hos dere, enten av deg eller av mor. 

Jenta di overlever å være lei seg for dette, men det er viktig for 6-åringen at han fungerer i samfunnet så godt det går. 

Har du prøvd å snakke rolig med søsteren din, uten alle følelsene du får på vegne av datteren din? Datteren din klarer seg gjennom dette, det er større utfordringer for din nevø. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og dette er jeg enig med deg i at ikke er ok. Enten må lekene komme hele tilbake, eller så må kampen tas hjemme hos dere, enten av deg eller av mor. 

Jenta di overlever å være lei seg for dette, men det er viktig for 6-åringen at han fungerer i samfunnet så godt det går. 

Har du prøvd å snakke rolig med søsteren din, uten alle følelsene du får på vegne av datteren din? Datteren din klarer seg gjennom dette, det er større utfordringer for din nevø. 

Men autisme er jo heller ikke en unnskyldning å bruke for og få det en vill? Pluss skal datteren min leve med dette hele tiden tenker du? jeg tenker mer på vis søsteren min drar hos en annen person med barn da, da vil nokk ikke disse argumentene funke.. og det vil slå tilbake for gutten.. jeg har sagt til hun at hun kan la gutten ta med seg noen leker han liker som han kan leke med her og. Og om mitt bar hadde hatt autisme så tviler jeg sterkt hun hadde fått tatt med seg noe som helst i fra nevøen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men autisme er jo heller ikke en unnskyldning å bruke for og få det en vill? Pluss skal datteren min leve med dette hele tiden tenker du? jeg tenker mer på vis søsteren min drar hos en annen person med barn da, da vil nokk ikke disse argumentene funke.. og det vil slå tilbake for gutten.. jeg har sagt til hun at hun kan la gutten ta med seg noen leker han liker som han kan leke med her og. Og om mitt bar hadde hatt autisme så tviler jeg sterkt hun hadde fått tatt med seg noe som helst i fra nevøen. 

pluss det er jo samtidig uretferdig for en liten jente og måtte gi fra seg lekene sine. Jeg skjønner at det kan være utfordrende for barn med autisme og skjønne slike ting men synes heller ikke det er en unnskylding for å ta fra andre, pluss lekene som er blitt tatt koster en del.. så det ligger nesten opp i 4000kr.. derfor jeg begynner og bli litt lei av dette.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...