AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #1 Skrevet 9. april 2020 Bør fosterforeldre ta oppdrager og foreldrerollen mer seriøst enn med sine egne barn? Anonymkode: 51957...284
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #2 Skrevet 9. april 2020 Alle burde vel ta foreldrerollen så seriøst som de får til, uavhengig om det er fosterbarn eller ikke. Men det er klart at barn som er plassert i fosterhjem har hatt det utrygt/vanskelig, og de har kanskje utfordringer man som fosterforeldre må være rustet til å stå i. Anonymkode: 92a08...624 7
Tough cookie Skrevet 9. april 2020 #3 Skrevet 9. april 2020 Jeg tenker at siden fosterforeldre er betalt av staten for å ta seg av barn som ikke kan bo hos sine biologiske foreldre, er det ekstra viktig at de er sitt ansvar bevisst og følger barnet opp på best mulig måte. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #4 Skrevet 9. april 2020 Hehe, altså... Alle foreldre bør ta sin omsorgsrolle seriøst. Det er det viktigste man gjør. De eneste som ikke tar det seriøst er vel de som har fått plassert sine barn i fosterhjem.. Anonymkode: f8700...c67 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #5 Skrevet 9. april 2020 Men er fosterforeldre virkelig betalt da? Med unntak for det første året noen er frikjøpt fra jobb, er det ikke bare et beløp for å dekke utgifter de får? Tjener man penger på det? Jeg har aldri satt meg inn i dette, så jeg bare spør jeg... Anonymkode: 615e6...788
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #6 Skrevet 9. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men er fosterforeldre virkelig betalt da? Med unntak for det første året noen er frikjøpt fra jobb, er det ikke bare et beløp for å dekke utgifter de får? Tjener man penger på det? Jeg har aldri satt meg inn i dette, så jeg bare spør jeg... Anonymkode: 615e6...788 De får utgiftsgodtgjørelse og arbeidsgodtgjørelse. Men det er ikke mye i forhold til jobben de gjør, med tanke på at mange av disse barna har opplevd mye vondt og har stort omsorgsbehov. Anonymkode: 5e8de...5d1 3
n_97 Skrevet 9. april 2020 #7 Skrevet 9. april 2020 Siden barnet som regel har mer bagasje må man bruke mye mer ressurser, og det blir vel tatt opp på pride kurs? Og som noen sier, godtgjørelsen er ikke all verdens i forhold til jobben. Barnet kan ødelegge kostbare gjenstander i huset under følelsesutbrudd. Jeg er usikker på om man får dekket ny tv om den blir knust. Og ødelagt datamaskin. Og hele bilen ripet opp osv
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #8 Skrevet 9. april 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er fosterforeldre virkelig betalt da? Med unntak for det første året noen er frikjøpt fra jobb, er det ikke bare et beløp for å dekke utgifter de får? Tjener man penger på det? Jeg har aldri satt meg inn i dette, så jeg bare spør jeg... Anonymkode: 615e6...788 Du kan lese om det på Bufetat sine sider. De får lønn og arbeidsgodtgjørelse. Med ekstra krevende barn kan fosterforeldre få ekstra lønn (noen kan feks. få 3-4 ganger så mye som vanlig lønn). Anonymkode: 51724...395
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #9 Skrevet 9. april 2020 Man får betalt, ca 15-16 tusen, der omtrent halvparten er lønn og den andre delen skal dekke utgifter som klær og utstyr og fritidsaktiviteter m.m.. De fosterforeldrene jeg kjenner er utrolig ryddige i oppdragerrollen, og tar det mye mer «seriøst« enn meg som har tre barn selv. Anonymkode: 52dd7...1be 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #10 Skrevet 9. april 2020 Ts her. Grunnen til at jeg stilte dette spørsmålet er fordi jeg har noen bekjente som har tatt på seg jobben som fosterforeldre, og de tar lett på oppgaven. Hadde det ikke vært for at fosterbarnet ikke har så mye "bagasje" men er et ressurssterkt barn, så hadde det ikke gått så bra. Barnet har ikke så mye oppfølging verken når det gjelder å ha klær og sko som passer til årstiden, lekser eller fritidsaktiviteter. Hen styrer det meste selv når det gjelder skole, men foreløpig er barnet på slutten av barneskolen, og da er det ikke så mye som kreves enda. Grunnen til at jeg vet dette er at fosterbarnet går i klassen til mitt barn, og er ofte på besøk hos oss. Jeg blir så lei meg når jeg vet at dette barnet må ta altfor mye ansvar for seg selv. Det kan godt hende at barneoppdragelsen deres er at de lar barna ta hånd om seg selv fra de begynner på skolen, men når man er fosterforeldre bør man være ekstra skjerpet og være bevisst på den viktige jobben de har. Anonymkode: 51957...284 3
Tatja Skrevet 10. april 2020 #11 Skrevet 10. april 2020 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Grunnen til at jeg stilte dette spørsmålet er fordi jeg har noen bekjente som har tatt på seg jobben som fosterforeldre, og de tar lett på oppgaven. Hadde det ikke vært for at fosterbarnet ikke har så mye "bagasje" men er et ressurssterkt barn, så hadde det ikke gått så bra. Barnet har ikke så mye oppfølging verken når det gjelder å ha klær og sko som passer til årstiden, lekser eller fritidsaktiviteter. Hen styrer det meste selv når det gjelder skole, men foreløpig er barnet på slutten av barneskolen, og da er det ikke så mye som kreves enda. Grunnen til at jeg vet dette er at fosterbarnet går i klassen til mitt barn, og er ofte på besøk hos oss. Jeg blir så lei meg når jeg vet at dette barnet må ta altfor mye ansvar for seg selv. Det kan godt hende at barneoppdragelsen deres er at de lar barna ta hånd om seg selv fra de begynner på skolen, men når man er fosterforeldre bør man være ekstra skjerpet og være bevisst på den viktige jobben de har. Anonymkode: 51957...284 Husk at du ikke nødvendigvis vet hva dette barnet har av klær og utstyr, hjemme. Min datter (tidligere fosterdatter, nå adoptert) har alltid hatt alt hun trenger for årstiden. Dessverre er hun utrolig selektiv på hva hun kler seg i. Dette skyldes bla. ADHD-diagnose, vil jeg tro. Hun har alltid nektet å ha på lue, og bruker kun tynne hansker, nekter også å bruke skikkelig ytterbukse og longs. Vi har hatt så mange kamper!!! Du skulle bare visst. Er fryktelig å sende et barn på skolen en vinterdag, uten skikkelige klær. Jeg sørger da selvfølgelig for at hun har klær tilgjengelig på skolen, men heller ikke lærere får henne til å kle seg skikkelig. Og faktisk så fryser hun sjelden. Endret 10. april 2020 av Tatja 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå