Gå til innhold

Beinbrudd hos barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår datter på 7.5 falt i går ned fra en haug og fikk på vist brudd i overarm.  Bruddet  le opplyst å være stabilt og pent.  Hun går nå med fatle da de ikke kan gipse  så høyt på armen. Legen sa 14 dager med fatle, så 14 dager uten(men forsiktig og ingen tunge løft eller tyngde). Så var armen god som ny. 

Dette er første gang vi opplever noe sånt 

Er et ikke vanlig å ta røgnten undeveis for å sjekke at det gror riktig? 

Har er  brudd hos barn virkelig grodd på 4 uker? Kan armen tåle normal belastning etter så kort tid. ?

Anonymkode: 8a1f6...b34

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her brakk guttungen armen, håndleddet og måtte ha gips i 4 uker så var det tilbake til normale. Brukte litt ekstra beskyttelse med en gang i gymtimene og på fotball men ellers som vanlig. Men stusser på at dere ikke har tatt røntgen...det gjorde vi dagen det skjedde, uken etter så 4 uker etter det og så hver 3 måned, inntil siste kontroll som var nå nettopp. De følger jo som regel veldig godt opp slikt, ikke var det noe kompliserte greier heller.

Anonymkode: d23b1...b8f

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her brakk guttungen armen, håndleddet og måtte ha gips i 4 uker så var det tilbake til normale. Brukte litt ekstra beskyttelse med en gang i gymtimene og på fotball men ellers som vanlig. Men stusser på at dere ikke har tatt røntgen...det gjorde vi dagen det skjedde, uken etter så 4 uker etter det og så hver 3 måned, inntil siste kontroll som var nå nettopp. De følger jo som regel veldig godt opp slikt, ikke var det noe kompliserte greier heller.

De tok røgnten på legevakta igår.....det var slik de påviste bruddet.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De tok røgnten på legevakta igår.....det var slik de påviste bruddet.

Ja, men du sier at de ikke har planer om flere kontroller eller har jeg misforstått noe?

Skrevet

Når jeg brakk hånden som barn var det ingen kontroll med røntgen. Det kan vel kanskje variere hvor komplisert bruddet er om det er behov for kontroll. Men hvis det er smerter når armen kan begynne og belastes igjen, så må dere be om kontroll. 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men du sier at de ikke har planer om flere kontroller eller har jeg misforstått noe?

Jeg spurte legen om flere kontroller,  o fra vår svarer at det ikke var nødvendig. Vurderer å ringe fastlegen og spørre hva ham synes om det....pluss  noen flere spm.som.har dukket opp......

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte legen om flere kontroller,  o fra vår svarer at det ikke var nødvendig. Vurderer å ringe fastlegen og spørre hva ham synes om det....pluss  noen flere spm.som.har dukket opp......

Jeg hadde ikke vært komfortabel med å ikke følge det opp så jeg ville tatt det videre. De er jo som regel så flinke å følge opp barna...

AnonymBruker
Skrevet

Avhenger av hvilken type brudd om det er behov for kontroll. Brudd gror lynkjapt hos barn ja. 

Anonymkode: 26744...6b9

Skrevet

Godt grokjøtt på unger i den alderen. Og er det en ting man må anta at legevakta er godt rutinert på, så må det være små og middels skader på barn. 

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du blir fort mer forvirret av å involvere flere leger. Legene på legevakten er gjerne mer drillet på brudd enn den vanlige fastlegen, og de vet som regel meget godt hva de holder på med. Å sammenlikne bruddet til barnet ditt med et håndleddsbrudd, som en over her nevner, er bare tøys. 

Har du spørsmål, så ringer du legevakten og får snakke med noen som har tilgang til journalen fra konsultasjonen. Kun da vil du få svar som er tilpasset deres situasjon.

Anonymkode: 3720a...9f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...