Gå til innhold

Blomster og grønt til krukker og kurver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ennå en "plante på terrassen-tråd" 😂 Mange som gjør uteområdet klar for vår og sommer nå og jeg lurer litt på hva jeg skal plante ut i år. Har vært og luska på Hageland og de har mye forskjellig, men jeg har lyst å ta litt overveide valg i år og ikke bare kjøpe på impuls som før. 

Vi har en stor vestvendt balkong med tre terracotta krukker og to kurver som henger i solveggen. (Bor i sørøst-Norge). I tillegg skulle vi hatt noe i potte på bordet til pynt. Vi har ikke helt grønne fingre og vil ha noe som tåler litt lut og kaldt vann og som varer en hel sesong, og som ser pent ut. Gjerne litt blomster og litt urter eller annet spiselig :) 

Hva er dine beste tips?  Hva har du hatt god suksess med? 

Og hvilke planter tåler å henge ute på solveggen? Jeg har valgt feil før og drept noen margaritter og eføyer stakkars 😬 Vanner så klart, men noen planter tørker jo veldig fort ut. 

Kan du eventuelt anbefale nettsted med god oversikt over hardføre nybegynnerplanter til krukker og kurver? 

Tidligere år har jeg hatt mest suksess med stemorsblomstene som har blomstra fra mars til september omtrent! I tillegg har jeg vært heldig med litt diverse salat, chili og urter, men får visst ikke helt til andre blomster enn stemor.

Vi har småbarn og katt så kan ikke ha noe som er veldig giftig. 

Jeg skulle også gjerne hatt tips om en hardfør busk/plante/urt til krukke som overlevde mer enn en sesong som jeg kan sette inn om vinteren, eller tåler frost. 

Takk for tips på det du måtte kunne tipse om 🤩

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt god erfaring med blomkarse, pelargonia, stemor, petunia, ringblomst og lobelia på balkong. Lobelia trives i halvskygge så den er fin å plassere et sted det ikke er full sol hele tiden. Jeg syntes også det er gøy å plante egne tomater. Det er super enkelt, bare putt en tomatbåt i jorda så gjør den seg selv, men den må vannes jevnt hvis det er varmt og mye sol. Ellers pleier jeg og plante basilikum og gressløk, også enkelt og få til. Hvis du skal være mye hjemme i sommer og har mulighet for å vanne ofte så er også hortensia veldig flotte syntes jeg. 

Anonymkode: b7edb...e7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har hatt god erfaring med blomkarse, pelargonia, stemor, petunia, ringblomst og lobelia på balkong. Lobelia trives i halvskygge så den er fin å plassere et sted det ikke er full sol hele tiden. Jeg syntes også det er gøy å plante egne tomater. Det er super enkelt, bare putt en tomatbåt i jorda så gjør den seg selv, men den må vannes jevnt hvis det er varmt og mye sol. Ellers pleier jeg og plante basilikum og gressløk, også enkelt og få til. Hvis du skal være mye hjemme i sommer og har mulighet for å vanne ofte så er også hortensia veldig flotte syntes jeg. 

Tusen takk for svar, skal sjekke ut blomstene! :)

Vi er ikke så glad i å spise tomat, ellers hadde jeg prøvd meg på det! Men erter bør vel være lett. Hvordan er muligheter for å så purre, vårløk eller annen løk i potte? 🤔

Anonymkode: 95109...eef

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vi er ikke så glad i å spise tomat, ellers hadde jeg prøvd meg på det! Men erter bør vel være lett. Hvordan er muligheter for å så purre, vårløk eller annen løk i potte? 🤔

Det var meg! 

AnonymBruker
Skrevet

Lobelia er alltid en vinner, forutsatt at du gir vann og næring. Jeg har også god erfaring med klokkeranke. Den trenger litt lys og varme for å blomstre, men er pen i bladverket også.

Anonymkode: bddcb...084

• Liker 1
Skrevet

I direkte sol på en vegg er det ikke så mye som trives og man må ofte vanne hver dag for at det ikke skal tørke ut. Det jeg hatt størst suksess med er takløk i forskjellige varianter. Den tåler både stekende sol og noen minusgrader. 

Ellers er mitt beste tips å ha store nok potter/kasser. Plantene trives ofte dårlig når de får for lite jord og får da meldugg, lus etc. i tillegg til at man i perioder med mye sol må vanne hver dag. Alt under 10 liter er ubrukelig i mine øyne og de jeg har på 60 - 70 liter er de som fungerer absolutt best. De plantene som enklest å holde liv i er superpetunia og stemor. Basilikum kan være litt følsom for vind, men urter som oregano, timian, rosmarin, bladpersille og gressløk går veldig fint å dyrke i potte. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har god erfaring med fikentre. Tar det inn på høsten og har det da på stua en lys plass, er grønt vinteren gjennom. Setter det ut i slutten av mai. Har noen ganger mistet litt blader når jeg har tatt det inn, men kommer seg raskt til igjen. Har fått fiken på det hvert år😊 

Anonymkode: ca8d7...5b8

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Leo said:

I direkte sol på en vegg er det ikke så mye som trives og man må ofte vanne hver dag for at det ikke skal tørke ut. Det jeg hatt størst suksess med er takløk i forskjellige varianter. Den tåler både stekende sol og noen minusgrader. 

Ellers er mitt beste tips å ha store nok potter/kasser. Plantene trives ofte dårlig når de får for lite jord og får da meldugg, lus etc. i tillegg til at man i perioder med mye sol må vanne hver dag. Alt under 10 liter er ubrukelig i mine øyne og de jeg har på 60 - 70 liter er de som fungerer absolutt best. De plantene som enklest å holde liv i er superpetunia og stemor. Basilikum kan være litt følsom for vind, men urter som oregano, timian, rosmarin, bladpersille og gressløk går veldig fint å dyrke i potte. 

Takk for tips! :)

Veggen er sørvestvedt, så blir jo en del sol fra 14-15 og ut dagen midt på sommeren. Det har hengt blomsterkurver der fra før vi flyttet inn, men det er liksom ingenting som overlever der, så må kanskje bare skru de ned. Men kan jo prøve takløk ol :)

Hva med typiske planter man ser ved middelhavet, oliven og oregano og timian og sånt, kunne de tålt mye sol? 

AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste tips er store krukker med masse jord. Er det lite jord og mye sol og varme, kan det hende du må vanne både morgen og kveld.

Jeg har god erfaring med urter som rosmarin, timian og oregano. De tåler tørke ganske godt, de kan brukes i mat og det er god lukt på hendene når man stryker hendene over blomstene. 

Lavendel er flott og tåler også litt tørke. Populær blant bier. Finnes både som ettårig og flerårig (staude). Jeg ville kjøpt flerårig/staude.

Pelargonia er også flott, spesielt det andre året man har den (tas inn om vinteren), men den må ikke tørke.

Anonymkode: 05903...dc8

Skrevet
17 minutter siden, Trotwood skrev:

Takk for tips! :)

Veggen er sørvestvedt, så blir jo en del sol fra 14-15 og ut dagen midt på sommeren. Det har hengt blomsterkurver der fra før vi flyttet inn, men det er liksom ingenting som overlever der, så må kanskje bare skru de ned. Men kan jo prøve takløk ol :)

Hva med typiske planter man ser ved middelhavet, oliven og oregano og timian og sånt, kunne de tålt mye sol? 

På min vegg blir det rett og slett for varmt slik at plantene "brenner opp". Oregano og timian kan kanskje gå hvis du kjøper planter på et hagesenter (Eller sår selv inne nå) slik at de har skikkelig rotsystem. Men det kommer jo også an på hva slags sommer vi får ;) . Tørkesommeren 2018 var det vanskelig å holde liv i noe som helst på grunn av varmen (Salaten spirte ikke en gang) og andre år er det så rått og kaldt at plantene mistrives (Og av og til nærmest råtner) på grunn av det. Det eneste jeg har plantet som later til å tåle nesten alt (Dog ikke å henge på nevnte vegg) er småblomstret stemor. Når den blir lang og "forvokst" ut på sommeren kan man klippe den ned og da blomstrer den gjerne til ut i oktober/november etter å ha blitt plantet ut sent i mars. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Leo said:

På min vegg blir det rett og slett for varmt slik at plantene "brenner opp". Oregano og timian kan kanskje gå hvis du kjøper planter på et hagesenter (Eller sår selv inne nå) slik at de har skikkelig rotsystem. Men det kommer jo også an på hva slags sommer vi får ;) . Tørkesommeren 2018 var det vanskelig å holde liv i noe som helst på grunn av varmen (Salaten spirte ikke en gang) og andre år er det så rått og kaldt at plantene mistrives (Og av og til nærmest råtner) på grunn av det. Det eneste jeg har plantet som later til å tåle nesten alt (Dog ikke å henge på nevnte vegg) er småblomstret stemor. Når den blir lang og "forvokst" ut på sommeren kan man klippe den ned og da blomstrer den gjerne til ut i oktober/november etter å ha blitt plantet ut sent i mars. 

Ja, stemor har blomstret hos meg fra mars til september hvert år, så det er en skikkelig survivor til andre som måtte lese her og trenge noe i balkongkasse eller krukke som tåler alt! De har overlevd ganske godt i solveggen også, men ikke hele sesongen. 

Jeg skal ta en tur på hagesenteret igjen, de hadde mye godt utvalg av småplanter av urter ute allerede.

AnonymBruker
Skrevet
På 10.4.2020 den 11.19, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri prøvd å plante løker, men skulle tro at det kan gå bra. Jeg er heller ikke veldig glad i tomat og hvis man planter de på denne tiden så rekker ikke tomatene å bli modene før kulda kommer, men plantene blir så fine å se på, derfor jeg planter dem. Glemte å nevne tagetes. Denne blomsten er også ganske hardfør og det er lurt å plante den litt annen med andre planter, da den har en lukt som gjør at enkelte insekter ikke liker den. Det er derfor lettere å unngå lus og div andre kryp hvis man setter tagetes sammen med andre planter. Jeg så også nå at du spurte om busker. Jeg har kjøpt vanlig 60-70 cm høye tujaer på plantasjen. Disse setter jeg i store krukker. De er vintergrønne og jeg har hatt mine i 4 år snart.

Skrevet

Lobelia er fine på veggen.  I store krukker kan du plante georginer.  Den finnes i masse forskjellige farger,  og vokser seg kjempestore.  Som alle planter,  så må de vannes godt når det er varmt.  

AnonymBruker
Skrevet

Husk på solveggen å vanne på kvelden, etter at sola har vært borte fra de en times tid. Da har de hele natta på å trekke til seg vann. Om du vanner om morgenen eller midt på dagen så fordamper vannet før plantene får brukt det :)

Anonymkode: 3362e...559

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Husk på solveggen å vanne på kvelden, etter at sola har vært borte fra de en times tid. Da har de hele natta på å trekke til seg vann. Om du vanner om morgenen eller midt på dagen så fordamper vannet før plantene får brukt det :)

Ooo, ikke tenkt på det, takk 😊

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har aldri skjedd her at vannet har fordampet før plantene får brukt det, hvordan foregår det?  Jeg har mange planter på sørveggen, og det går helt fint å vanne om morgenen eller midt på dagen selv om solen steker og det er 30 grader ute. Når det er så varmt holder det ikke å vanne en gang i døgnet, da må det vannes morgen og kveld helst.

Det ville være vanvidd å vente med å vanne til kvelden når plantene er helt uttørket kl 11 på formiddagen. 

Det er selvfølgelig lurest å vanne om kvelden, men om det glemmes så er det ingen krise. 

Anonymkode: 3b087...233

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...