AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #1 Skrevet 9. april 2020 Jeg er lærer selv, og medlem av forskjellige lærergrupper på facebook. Har "vært så uheldig" å kommentere at den gradvise åpningen virker fornuftig, og opplevde å bli beskyldt for å være naiv (og ha blitt lurt av regjeringen). Det blir også diskutert hvordan de kan åpne, om syke skal være hjemme selv med små symptomer. Og da virker det plutselig som alle er syke hele tiden. Jeg har selv pollenallergi, men aldri hatt problemer med å skille allergi fra annan sykdom. Og opplever jevnt over veldig lite sykdom blant kollegaene mine. Kan forstå at det kan være utfordringer i byskolene, men når jeg ser lærere på små bygdeskoler krisemaksimere. I kommuner der det er 3 smittede. Da begynner jeg å lure på om enkelte bare har vondt i vilja. Jeg jobber på ungdomsskolen, og håper vi får åpne rundt månedsskiftet. Anonymkode: 9c088...329 9
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #2 Skrevet 9. april 2020 Hvorfor henger du ut yrkesgruppen din? Anonymkode: 263f6...2a9 6
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #3 Skrevet 9. april 2020 Fordi at vi kanskje trenger et spark bak. Og nå vet jeg jo at de jeg har rundt med håper på kjapp åpning, så håper kanskje det samme vil vise seg her. Anonymkode: 9c088...329 8
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #4 Skrevet 9. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: så håper kanskje det samme vil vise seg her Fordi her på Kvinneguiden florerer det av lærere? Anonymkode: 263f6...2a9
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #5 Skrevet 9. april 2020 Vanskelig eller ei, åpne må vi. Vi kan ikke legge ned samfunnet og hele verden fordi en del lærere synes det er for vanskelig. Anonymkode: 24d07...d85 12
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #6 Skrevet 9. april 2020 Tipper du kommer til å få svar fra foreldre og andre som vil at det skal åpne. Og det er vel det du er ute etter. Henge ut yrkesgruppen din og "få det bevist" ved at mange her svarer det du vil høre. Anonymkode: 263f6...2a9 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #7 Skrevet 9. april 2020 Jeg skjønner ikke hvorfor du vil generalisere dette. «Vi lærere» har hundre forskjellige grunner, noe du egentlig burde skjønne av deg selv. MIN grunn er at det er ikke plass på skolen. Gangene er en meter brede, klasserommene er 10m2, det er 1500 elever på skolen og vi går oppå hverandre hele tiden. Jeg kommer ikke på en eneste plass på hele skolen det er mulig å holde to meters avstand. Jeg jobber på vgs. Håper skolen blir stengt til det er mulig å gjennomføre hygienetiltakene som kreves. Anonymkode: 28783...e02 8
atropos Skrevet 9. april 2020 #8 Skrevet 9. april 2020 (endret) Jeg jobber i den elevgruppen som kommer på skolen nå, og jeg har to betenkeligheter; den ene er hygienehensyn. Elevene mine på første trinn har vanskelig for å forstå og holde på hygienetiltakene som er. Det er lett å glemme seg og vanskelig å bedømme hva som er «for nærme». Jeg er alene med klassen og har ikke mulighet til å løpe etter alle å passe på at de holder nok avstand eller vasker hendene godt nok. Jeg klarer heller ikke se for meg hvordan jeg skal kunne vaske toalettet etter hvert besøk. Toalettet for klassen min er en etasje opp fra klasserommet.... Den andre bekymringen min er hvordan jeg skal kunne ivareta de elevene som blir holdt hjemme. I min klasse dreier det seg om minimum fire elever, kanskje flere. Det blir vanskelig for meg å opprettholde god kontakt med disse når jeg må finne på alternativt opplegg for de som er på skolen. Men det kan hende dette blir klarere når retningslinjene kommer. Endret 9. april 2020 av atropos 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #9 Skrevet 9. april 2020 Jeg er i den ene gruppa, og den har blitt et ekkokammer hvor det ikke er lov å si at man er for gradvis åpning, da vil noen umiddelbart kaste seg over deg... det er sikkert like mange meninger og synspunkter som det er lærere, men ikke alle får komme fram i den gruppa. Det er nok delvis pga admins med veldig tydelige meninger. Det er veldig mange lærere som har blitt hobby-epidemiologer, dessverre, og uttaler seg sterkt om ting de ikke har kompetanse på. Anonymkode: fabee...aea 11
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #10 Skrevet 9. april 2020 Altså, for å klargjøre: Det er selvsagt mange hobby-epidemiologer i andre yrkesgrupper også, men akkurat var det snakk om lærere - mer spesifikt de som roper høyest. Anonymkode: fabee...aea 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #11 Skrevet 9. april 2020 Jeg er ikke lærer selv, men det handler vel gjerne om bekymring rundt smitte. Selv om man kanskje ikke er i risikosonen selv har jo mange f.eks. foreldre som er det, og ved kontakt med mange elever blir det å kunne besøke disse ikke aktuelt i lang tid fremover. Dette er i alle fall mine bekymringer, som mor, ved å åpne skolene igjen. Anonymkode: 1838a...001 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #12 Skrevet 9. april 2020 Jeg er lærer på en av landets største barneskoler. Jeg skjønner ikke hvordan vi skal ivareta reglene vi har i samfunnet nå i korona-tidene på min skole. Jeg kan ikke garantere for noe som helst når vi opner skolen igjen. (Har små elever) Store klasser, en vask i klasserommet. Trange ganger og garderober. Dette gir meg høye skuldrer og stresshodepine kjenner jeg. Jeg savner elevene mine innmari, jeg er lærer for jeg liker yrket mitt og elevene mine. Men her ser jeg at jeg ikke klarer å ha kontroll over denne situasjonen. Vi er tett på elevene og de er tett på hverandre. Anonymkode: c01ec...c4a 4
Taffel Skrevet 9. april 2020 #13 Skrevet 9. april 2020 Jeg er lærer, men ikke for den gruppen som skal først i ilden. Det renner milliarder ut av statskassa og jeg ser at vi er nødt til å prøve dette, men det er en jobb å gjøre i hvordan det skal løses rent praktisk. Venter spent på retningslinjer. 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #14 Skrevet 9. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke lærer selv, men det handler vel gjerne om bekymring rundt smitte. Selv om man kanskje ikke er i risikosonen selv har jo mange f.eks. foreldre som er det, og ved kontakt med mange elever blir det å kunne besøke disse ikke aktuelt i lang tid fremover. Dette er i alle fall mine bekymringer, som mor, ved å åpne skolene igjen. Anonymkode: 1838a...001 Man skal uansett holde seg unna foreldre og andre som er i risikogrupper. Og mange andre har jobber hvor det er umulig å unngå nærkontakt, for eksempel på sykehjem, og ellers i helsevesenet. De bruker kun beskyttelsesutstyr ved mistenkt eller bekreftet coronasmitte, så jeg ser ikke hvordan det er annerledes enn lærere mtp frykt for å bli smittet selv? Jeg skjønner at det føles tryggere å undervise hjemmefra, særlig nå som man har blitt vant til det, men realiteten er dessverre at det er veldig dyrt, det kan være direkte skadelig for sårbare barn, og det øker sosiale forskjeller. I tillegg er dette en situasjon vi vil være i i svært lang tid fremover. Vi kan ikke ha skolene stengt langt inn i 2021, kanskje til og med 2022. Anonymkode: fabee...aea 5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #15 Skrevet 9. april 2020 Syns det er riktig å åpne skolen for de minste barna igjen. De minste barna skal jo ikke være smittebærere i så stor grad, så da utgjør de ikke en veldig stor smitterisiko. Hva hvis situasjonen vedvarer i mange måneder fremover? Skal da barna bli enda dårligere på skolen, enn de allerede er? Høyere trinn er greit at holdes digitalt så lenge lærerne der greier å lage et godt nok digitalt undervisningstilbud, så er barna da blitt så store og selvstendige, at de kan følges opp på avstand. Anonymkode: a2c83...729 1
tirben Skrevet 9. april 2020 #16 Skrevet 9. april 2020 Jeg er lærer, og forstår at vi må åpne skolene før eller siden. Foreløpig vet vi ikke hvordan det blir, kanskje må bare halve klassen være på skolen samtidig slik at det blir bedre plass. Vi har også bare en vask i klasserommet, men elevene er flinke til å vaske hender, og er vant til å stå i kø for å vaske seg. Regner også med at de må ansette flere rengjøringsmedarbeidere, slik at det er grundigere vasking hver dag. Jeg er ikke i mot åpning, tvert om, jeg gleder meg faktisk, men skjønner det vil bli en del utfordringer. 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #17 Skrevet 9. april 2020 Jeg er lærer og skal tydeligvis i gang med skole igjen om et par uker. Jeg tenker at jeg må se hva som skjer fremover for å avgjøre hva jeg selv mener om en åpning. Men jeg er skeptisk av flere grunner: 1. Smitte - Vi er mange barn i et lite klasserom. Selv med halv klasse vil mesteparten av dagen gå med på å mase på elevene til å holde seg unna hverandre, og ikke ta på andres ting. Hvordan skal jeg hjelpe dem som trenger hjelp? Ser for meg at det blir mye nettbasert og arbeid med ting de kan for å slippe å hjelpe elevene, og da er jeg like langt føler jeg. I tillegg er jeg redd for smitte for meg selv og min familie. Jeg ser at det er nesten umulig å holde avstand i butikken og ser at det blir vanskelig en dag med mange elever rundt. 2. Ansvar - Hvem får ansvaret for å avgjøre om elever er syke nok til å måtte dra hjem? Ser for meg at jeg jakter rundt for å se om noen kommer med et nys eller host... Hva om mange barn i min klasse blir smittet, er det da mitt ansvar som ikke har gjort en god nok jobb med å holde dem fra hverandre? Hvem har ansvar for renholdet, blir det meg det også? Hva hvis jeg smitter flere i klassen min? Hvem får ansvar for de som er hjemme og fortsetter med hjemmeundervisning. Jeg har ikke tenkt til å jobbe dobbelt? Hvem følger opp resten av klassen min om jeg bare skal ha halve klassen? 3. Familien min - som nevnt over vil jeg ikke utsette meg selv eller min familie for mer smitte enn nødvendig. Vi har holdt oss selv og våre barn hjemme, og nå skal jeg ut i det som potensielt er et smittemekka? Med meg tilbake i full jobb, må jeg sende barna i barnehagen, og det er jeg heller ikke komfortabel med ennå. 4. Kvaliteten på undervisningen - Vi har klart oss helt greit med hjemmeskole. Vi vet jo ikke helt hvordan skolen skal organiseres når den nå skal åpnes. Halv klasse, dele dagen, noen timer bare på skolen, annenhver dag? Danmark satser på mye uteskole. Hva med elevene som er hjemme? Og det blir utfordrende å hjelpe de elevene som trenger hjelp. Jeg tviler på at kvaliteten på undervisningen blir bedre enn den er nå uansett hvordan det blir organisert. i hvert fall ikke når jeg ikke ser at det er så nødvendig å åpne skolene ennå. 5. Reise til jobb/skole - flere av barna og jeg tar buss til skole og jobb. Er kollektivtrafikk helt greit da? 6. Signaleffekten - Når skolene åpner delvis igjen, er jeg sikker på at mange tar det som et signal på at dette ikke er så farlig likevel, siden en haug med unger og voksne er samlet hver dag. Flere vil nok tenke at når de ikke smittes gjennom at barnet deres har begynt i barnehage eller skole igjen, kan de nok tåle at familien samles, barna kan leke med venner igjen på fritiden osv.. Sikkert en haug med flere grunner, men dette er noen av mine... Lurer også på hvor mange av barna som MÅ på skole og i barnehagen som faktisk har foreldre som er avhengig av å møte fysisk på jobb om dagen. Det er ikke sikkert det er så mange at man må åpne skoler og barnehager for alle. Anonymkode: 7534f...83e 8
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #18 Skrevet 9. april 2020 Lærere er betalt for å undervise elevene. Mange av foreldrene som nå må undervise elevene er betalt for å gjøre en helt annen jobb, enn det de bruker mye av tiden sin til nå. De har kanskje mulighet til hjemmekontor, men mister veldig mye produktivitet i den jobben de faktisk er ansatt i, fordi det går med så mye tid på å undervise egne barn. Derfor er det en særdeles god ide at skolen for de minste (de som trenger mest oppfølging) åpnes igjen og da også spesielt fordi de minste barna i liten grad er smittespredere. Anonymkode: a2c83...729 10
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #19 Skrevet 9. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lærere er betalt for å undervise elevene. Mange av foreldrene som nå må undervise elevene er betalt for å gjøre en helt annen jobb, enn det de bruker mye av tiden sin til nå. De har kanskje mulighet til hjemmekontor, men mister veldig mye produktivitet i den jobben de faktisk er ansatt i, fordi det går med så mye tid på å undervise egne barn. Derfor er det en særdeles god ide at skolen for de minste (de som trenger mest oppfølging) åpnes igjen og da også spesielt fordi de minste barna i liten grad er smittespredere. Anonymkode: a2c83...729 Har du selv små barn, og om du har det og skal sende de tilbake til skolen den 27. dm. Får jeg da spør hvilke forventninger du har til skole og lærere ? Anonymkode: c01ec...c4a
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #20 Skrevet 9. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du selv små barn, og om du har det og skal sende de tilbake til skolen den 27. dm. Får jeg da spør hvilke forventninger du har til skole og lærere ? Anonymkode: c01ec...c4a Får jeg da spør, hvorfor vil du vite dette? Anonymkode: a2c83...729 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå