Gå til innhold

Erfaring med Eucerin anti-pigment spot corrector mot pigmentbart?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pigmentbarten er på full fart tilbake igjen nå som våren er i anmarsj, til min store fortvilelse. Jeg smører på med SPF50, men det hjelper ikke. 

Jeg så på apoteket at Eucerin har en anti-pigment spot corrector, som visstnok skal redusere og forebygge pigmentflekker. Er det noen som har prøvd denne? Virker det? Eller har dere eventuelt noen andre tips? 

Anonymkode: df842...ad7

Skrevet

Brukte den på flekker i kinnene, så ingen forskjell. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Apocalypte skrev:

Brukte den på flekker i kinnene, så ingen forskjell. 

Så synd! Hvor lenge brukte du den? 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så synd! Hvor lenge brukte du den? 

Brukte opp beholderen, var en sånn hylse med en pinne inni som man påførte med.  Som en lipgloss. Ble fort tom. 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Apocalypte skrev:

Brukte opp beholderen, var en sånn hylse med en pinne inni som man påførte med.  Som en lipgloss. Ble fort tom. 

Det er denne jeg også så. Så kjedelig at det ikke virker. Har du prøvd noe annet som har fungert? 

Skrevet

Du kan prøve med c- vitaminserum på dagtid og en toner med glykolsyre over natten. Glykolsyre eksfolierende huden og lysner pigmentfkekker. C-vitamin forebygger bl.a forekomsten av nye pigmentflekker og bidrar også til å gi en jevnere hudtone.

Både glykolsyre-  og c-vitaminprodukter finnes i ulike prisklasser og med ulik konsentrasjon/ styrke. Dersom du ikke har brukt glykolsyre før, bør du starte med f.eks. 2 - 5 % styrke og øke gradvis. 

Jeg kommer gjerne med forslag til produkter🙂

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er denne jeg også så. Så kjedelig at det ikke virker. Har du prøvd noe annet som har fungert? 

Har brukt en kombinasjon av syrer, retinoid, niacamid og c-vit serumer fra The Ordinary.  Har virket noe men de kommer alltid tilbake når jeg er i sola selv om jeg bruker spf 30-50. 

Skrevet
14 timer siden, Apocalypte skrev:

Har brukt en kombinasjon av syrer, retinoid, niacamid og c-vit serumer fra The Ordinary.  Har virket noe men de kommer alltid tilbake når jeg er i sola selv om jeg bruker spf 30-50. 

Det kan hende du har såkalt melasma. Da sitter pigmenteringen i de dypere hudlagene og vil ikke bli borte med "overflatebehandling". Fraxel-laser er visstnok en av de få behandlingsmåtene som har effekt.

Dersom du "bare" har gjenstridig pigmentering i øvre hudlag, kan det behandles med nitrogenfrysing eller TCA-peeling hos hudlege.

AnonymBruker
Skrevet

Zo skin, eller laser..

Eneste som fungerer. 

Anonymkode: 241c3...69c

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Zo skin, eller laser..

Eneste som fungerer. 

Anonymkode: 241c3...69c

Hva er zo skin?

Anonymkode: 90fa3...44c

Skrevet

Jeg har/har hatt melasma, og mener at det som har hjulpet meg mest er hydrokinon (i tillegg til solkrem, solkrem, solkrem). Kan visstnok få det på resept i Norge, men ellers er det ikke mulig å kjøpe det. I USA selges det derimot i flere produkter "over-the-counter", opp til 2%. Jeg har brukt denne fra Paula's Choice, med 2% hydrokinon og 7% AHA. Kan fås kjøpt på Ebay. 

En viktig greie med hydrokinon er at det ikke skal brukes i lengre perioder, så jeg har brukt det tre måneder på og tre måneder av. Akkurat nå bruker jeg den ikke, usikker på om jeg kommer til å ha behov for å starte opp igjen. Det er også en ganske kontroversiell ingrediens, så jeg anbefaler alle som ser det som en mulighet å prøve å sette seg litt inn i det. Det finnes uansett mange andre ingredienser som skal ha god effekt, som andre har nevnt i tråden (AHA, vitamin C, retinol....). 

AnonymBruker
Skrevet
På 10.4.2020 den 9.56, Roci skrev:

Du kan prøve med c- vitaminserum på dagtid og en toner med glykolsyre over natten. Glykolsyre eksfolierende huden og lysner pigmentfkekker. C-vitamin forebygger bl.a forekomsten av nye pigmentflekker og bidrar også til å gi en jevnere hudtone.

Både glykolsyre-  og c-vitaminprodukter finnes i ulike prisklasser og med ulik konsentrasjon/ styrke. Dersom du ikke har brukt glykolsyre før, bør du starte med f.eks. 2 - 5 % styrke og øke gradvis. 

Jeg kommer gjerne med forslag til produkter🙂

Takk for svar! 
Jeg er helt grønn på området, så hadde satt stor pris på tips til produkter😊

AnonymBruker
Skrevet
På 11.4.2020 den 14.58, Miah skrev:

Jeg har/har hatt melasma, og mener at det som har hjulpet meg mest er hydrokinon (i tillegg til solkrem, solkrem, solkrem). Kan visstnok få det på resept i Norge, men ellers er det ikke mulig å kjøpe det. I USA selges det derimot i flere produkter "over-the-counter", opp til 2%. Jeg har brukt denne fra Paula's Choice, med 2% hydrokinon og 7% AHA. Kan fås kjøpt på Ebay. 

En viktig greie med hydrokinon er at det ikke skal brukes i lengre perioder, så jeg har brukt det tre måneder på og tre måneder av. Akkurat nå bruker jeg den ikke, usikker på om jeg kommer til å ha behov for å starte opp igjen. Det er også en ganske kontroversiell ingrediens, så jeg anbefaler alle som ser det som en mulighet å prøve å sette seg litt inn i det. Det finnes uansett mange andre ingredienser som skal ha god effekt, som andre har nevnt i tråden (AHA, vitamin C, retinol....). 

Takk for tips! Jeg skal sjekke ut denne😊 

Er den såpass forebyggende eller langtidsvirkende, at du ikke får bruk for den igjen nå? 

Jeg bruker som sagt SPF50, men den hjelper ikke i det hele tatt. Jeg bruker cliniderm light and mattifying. Kanskje det er bedre med en som har mer fysisk filter, som man blir hvit av? Har du noen tips der også? 

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! Jeg skal sjekke ut denne😊 

Er den såpass forebyggende eller langtidsvirkende, at du ikke får bruk for den igjen nå? 

Jeg bruker som sagt SPF50, men den hjelper ikke i det hele tatt. Jeg bruker cliniderm light and mattifying. Kanskje det er bedre med en som har mer fysisk filter, som man blir hvit av? Har du noen tips der også? 

Hvordan er Cliniderm light and mattifying? Blir den virkelig matt, altså ikke glinsende og klebrig? 

Anonymkode: 90fa3...44c

Skrevet

Hydrokinon er forbudt i Norge og EU: https://www.mattilsynet.no/kosmetikk/kosmetiske_produkter/hudblekemidler/helsefarlige_stoffer_i_hudblekemidler.36615

Andre virkestoffer med god effekt på hyperpigmentering er bl.a. kojic-syre, arbutin og azelainsyre (azelaic acid). Retinol har også en viss effekt, i tillegg til glykolsyre og C-vitamin som tidligere nevnt.

Når det gjelder solkrem, vil nok en krem med fysisk filter gi noe bedre beskyttelse.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Roci skrev:

Hydrokinon er forbudt i Norge og EU: https://www.mattilsynet.no/kosmetikk/kosmetiske_produkter/hudblekemidler/helsefarlige_stoffer_i_hudblekemidler.36615

Andre virkestoffer med god effekt på hyperpigmentering er bl.a. kojic-syre, arbutin og azelainsyre (azelaic acid). Retinol har også en viss effekt, i tillegg til glykolsyre og C-vitamin som tidligere nevnt.

Når det gjelder solkrem, vil nok en krem med fysisk filter gi noe bedre beskyttelse.

Ah, da får jeg holde meg unna hydrokinon. 

Har du selv pigmentflekker? Har du tips til produkter jeg kan prøve? Det sterkeste Norge tillater😂

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ah, da får jeg holde meg unna hydrokinon. 

Har du selv pigmentflekker? Har du tips til produkter jeg kan prøve? Det sterkeste Norge tillater😂

Jeg har hatt noen svake, men synlige pigmentflekker på kinnbena og kjeven, disse har forsvunnet nå kun med bruk av Retinol og glykolsyre. Jeg vet ikke hva som er det "sterkeste" som er tillatt i Norge, men de virkestoffene jeg nevnte tidligere (kojic-syre, azelainsyre og arbutin) har vist gode resultater på moderat til kraftig pigmentering, etter det jeg har klart å finne ut.

Jeg tror jeg ville ha forsøkt med enten dette eller dette serumet, begge inneholder kojicsyre i tillegg til flere andre ingredienser som både lysner og forebygger pigmentering.

Dersom du ikke ser endring etter noen ukers bruk, tror jeg du bør kontakte en hudpleier.

Bruker du forresten p-piller, så kan hyperpigmentering være en bivirkning.

Endret av Roci
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Det endte med at jeg dro til hudlege og fikk resept på en krem med hydrokinon som skal bleke pigmenten. Så håper det bil fungere om en liten stund:-) 

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Det endte med at jeg dro til hudlege og fikk resept på en krem med hydrokinon som skal bleke pigmenten. Så håper det bil fungere om en liten stund:-) 

Så flott, håper det hjelper! (Jeg var faktisk ikke klar over at hudleger fortsatt kunne skrive ut hydrokinon). Husk høy solfaktor!

AnonymBruker
Skrevet
På 22.4.2020 den 9.04, Roci skrev:

Så flott, håper det hjelper! (Jeg var faktisk ikke klar over at hudleger fortsatt kunne skrive ut hydrokinon). Husk høy solfaktor!

Kanskje det er lavere dose enn i f.eks USA? 
Bruker alltid faktor 50, og fortsetter med det😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...